Miten turbo-saabistista tulee murheellinen ja surullinen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Pitäsköhän laittaa keskustelu "miten turbo-saabistista tulee murheellinen ja surullinen" ku on itelle sattunu niitäkin jonkun verran.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

900aero-84 kirjoitti:Pitäsköhän laittaa keskustelu "miten turbo-saabistista tulee murheellinen ja surullinen" ku on itelle sattunu niitäkin jonkun verran.
Siitä uus aihe.
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Ei oo vaikeata olla murheellinen ku ei tiedä mikä saabin ilmastointia vaivaa. Ei oikein puhalla kunnolla, ikkunat menee huuruun.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No miten saabistista tulee murheellinen?

No helposti: ensiksi on huomannut, että autosta on kampiakselin anturi p :evil: sk :evil: n :evil: , sitten vaihtaa tyhjäkäyntiventtiilin ja huomaa, että tietyt viat ovat vielä "päällä". Sitten vaihdetaan moniurahihnan kiristysrullat, joista on laakerit p :evil: sk :evil: n :evil: ja silti auto on vielä hengetön alakierroksilla.

Kun starttaa, niin kierrokset nousee vain johonkin 1100-1200 rpm:ään, kun kiihdyttää, niin auto vastaa kaasun painallukseen "väsyneesti". Ajossa tuntuu kuin joku jarruttaisi autoa, vaihde päällä enemmän, vapaalla hieman vähemmän. Moottorijarrutus on tavallista voimakkaampaa 2000 rpm:stä alaspäin :evil: :cry: Ohjaustehostin ei tunnu toimivan täydellä teholla, vaan ohjaus tuntuu tavallista jäykemmältä (voi kylläkin johtua talvirenkaista).

Ei luulis enää olevan paljoa vaihtoehtoja tuon ongelman ratkaisemiseen. Joko:

1) pakoputki on osittain tukossa
2) moniurahihnan piirissä olevien laitteiden vauhtipyörien laakereissa on jotain vikaa (kampiakseli, ilmastointikompressori tai ohjaustehostin).
3) polttoainesuodatin on tukossa
4) magneettiventtiili on tullut tiensä päähän (mitä en usko).

Että siinäpä sitä, joka tekee saabistin murheelliseksi, kun lähes koko ajan miettii, että mikä tuon vian voisi aiheuttaa :evil:

Positiivisena asiana voisi nähdä sen, että auto silti toimii muuten moitteettomasti.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ei ole turbo-Saabbi, mutta kuitenkin...

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2171

Kun se on vaimon auto ja kun se tällaisen jälkeen taas jaksaa muistuttaa (lue haukkua), "kuinka sinä noita romuja oot lisää vain hankkimassa" :cry:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turbo sensonicille lähinnä:

Olikos sulla muuten koko putki 3" JT ? Mulla -95 vaparissa lojahti takapönttö tukkoisuuden päätteeksi.

Hauska kun aluksi alkoi tulemaan jotain professorin parran haivenia pikkuhiljaa takarööristä. Edellistoissajuhannuksena tietysti kun piti keritä Savosta lentokoneelle Hki-Vantaalle, niin ohittaessa lojahti iloisesti. Pönttö sekä putki olivat muuten ehdassa kondiksessa paitsi että sisuskalut olivat ruostuneet puhki.

Kaikki paikat oli tietysti kiinni ja autossa urheilulliset saundit ja kovat sellaiset. Onneksi sattui olemaan emännän sukulaisia sadan kilometrin säteillä, jonka tutulla oli autohalli, jonka takapihalla oli vanhoja äänenvaimentimia, joista värkättiin väliaikainen, jotta päästäisiin lentokentälle ja takaisin, minkä jälkeen pääsi laittamaan sitten Walkerin tarvikepöntön, ihan ite ilman pastaa tiestysti....

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Turbo sensonicille lähinnä:

Olikos sulla muuten koko putki 3" JT ? Mulla -95 vaparissa lojahti takapönttö tukkoisuuden päätteeksi.
Jep jep. On kuin onkin. Kuinka kauan toi JT:n putki kesti sun autossasi? Mun putki on heitetty kiinni kesäkuussa 2002. Jos se on jo nyt "förbi", niin sitten kyllä täytyy hommata alle Maptunin 3" rosteriputki "halvsats", mikäli niillä on niitä myynnisstä. Ferrita taas on liian kallis ja se on sitä paitsi vain 2,5" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sorry epämääräisyys. Mulla oli orkkisputki, joka kesti n. 250tkm

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Sorry epämääräisyys. Mulla oli orkkisputki, joka kesti n. 250tkm
Ei mitään. Seuraavaks pitäis päästä nostamaan auto ylös, jotta saisi lambda -anturin ekaan JT:ssä sille varattuu paikkaan ja jättäis "varsinaisen" lambda -anturille varatun paikan auki juuri ennen katalysaattoria. Sitten pieni kierros normaali kaupunkiajoa. Jos auto toimii ajon aikana moitteetta, niin sitten vika on putkessa/katalysaattorissa. Jos vika on vielä "päällä", niin sitten täytyy vaihtaa polttoainesuodatin ja tarkistaa moniurahihnan piirissä olevien laitteiden vauhtipyörien laakerit.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti: Ei mitään. Seuraavaks pitäis päästä nostamaan auto ylös, jotta saisi lambda -anturin ekaan JT:ssä sille varattuu paikkaan ja jättäis "varsinaisen" lambda -anturille varatun paikan auki juuri ennen katalysaattoria. Sitten pieni kierros normaali kaupunkiajoa. Jos auto toimii ajon aikana moitteetta, niin sitten vika on putkessa/katalysaattorissa. Jos vika on vielä "päällä", niin sitten täytyy vaihtaa polttoainesuodatin ja tarkistaa moniurahihnan piirissä olevien laitteiden vauhtipyörien laakerit.
Valitettavasti ei tuu multakaan ratkaisuja pulmiin. Pidä meiät ajan tasalla kunhan selviää...

Ja mullapa ei oo villoja ollenkaan takapöntössä tukkimassa lällällää :lol:

Lambdan paikasta; muuten eikai sillä oo väliä kummassa röörissä se on? Mulla se on siinä mutkassa heti tulisella paikalla, syystä että lambdan piuha ei riittäny sinne uuden JT:n etupään taaempaan rööriin ennen kattia, mutta hyvin on kuitenki fudannu nykypaikallaankin...

Onkohan jollain tietoa onko tosta pidemmänpäälle haittaa että lambda seisoo siinä heti turpon kyljessä? Kuten mainittua, tähän saakka toiminu hyvin ja lambdan siirrosta parikymppiä ajettu ja edelleen alkuperäinen lambda. Noita 900/9-3:sten konehuoneita kun on kuvissa netissä joskus nähnyt niin näyttää monilla muillakin olevan siinä ekassa mutkassa, mistä lie syystä, vai oliskohan siitä kenties jopa etua? Eikös se periaatteessa ole parempi että lambda olis mahdollisimman lähellä pakosarjaa??
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Kerrohan vähän lisätietoja ongelmastasi, niin päästään "etäkorjaamaan".
Eli onko ACC, AC ei ilmastointia, tuleeko makea tuoksu sisään...
Niin mulla on ACC ilmastointi ja kyl siin on joku vikana. Nyt kun pistää ilmastoinnin täysille niin hyvä jos edes kädes tuntuu pieni tuulenvire. Eikä oo hajuakaan mikä siinä voisi olla vikana. Jos fiksummat vois ehdotella jotain.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saabisti900 kirjoitti:Niin mulla on ACC ilmastointi ja kyl siin on joku vikana. Nyt kun pistää ilmastoinnin täysille niin hyvä jos edes kädes tuntuu pieni tuulenvire. Eikä oo hajuakaan mikä siinä voisi olla vikana. Jos fiksummat vois ehdotella jotain.
Eli autosi on NG900? Oletko kokeillut kaikki ACC:n puhallustoiminnot läpi? Toimivatko ne AUTO -toiminnolla? Entäpä ECON -toiminnolla?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Turbo sensonic! Tuon katti vian voit unohtaa samoin pakoputkiston ne on kunnossa, ei alakierrosten tukkoisuus tuosta voi johtua 3 tuuman jt ja noin tuore sitä ei saa tukkoon millään. Sullahan on bcr8es tulpat tarkista niitten kärkiväli et on 1mm uusissa se oli 0.6mm kun otin rasiasta saab tarkka tästä. Heitä injectori cleaneria tankkiin jos vaikka suuttimet tukkoiset, jos ei vikakoodia en usko että lambda olis hajalla mut mittaa se ja tarkista että lambdan maadoitus on kunnossa voi olla ruostetta kiinnityksessä putkeen(mittaa yleismittarilla että on kunnossa) ja hapettumista liittimissä 8O Ota moniurahihna irti jos noi ei auta ja tarkista käsin että laturi ja kompura, vesipumppu, ohjaustehostin...pyörivät hyvin.

Vaikkakin kyllä sen äänestä yleensä kuulee jos laakerit paskana.

Peruspaineet ja maxpaineet kunnossa?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

turbotalladega kirjoitti:Turbo sensonic! Tuon katti vian voit unohtaa samoin pakoputkiston ne on kunnossa, ei alakierrosten tukkoisuus tuosta voi johtua 3 tuuman jt ja noin tuore sitä ei saa tukkoon millään. Sullahan on bcr8es tulpat tarkista niitten kärkiväli et on 1mm uusissa se oli 0.6mm kun otin rasiasta saab tarkka tästä. Heitä injectori cleaneria tankkiin jos vaikka suuttimet tukkoiset, jos ei vikakoodia en usko että lambda olis hajalla mut mittaa se ja tarkista että lambdan maadoitus on kunnossa voi olla ruostetta kiinnityksessä putkeen(mittaa yleismittarilla että on kunnossa) ja hapettumista liittimissä 8O Ota moniurahihna irti jos noi ei auta ja tarkista käsin että laturi ja kompura, vesipumppu, ohjaustehostin...pyörivät hyvin.

Vaikkakin kyllä sen äänestä yleensä kuulee jos laakerit paskana.

Peruspaineet ja maxpaineet kunnossa?
Kiitti neuvoista!!!!!! :D

Oon itse miettinyt, että mitäs jos kokeilis autoa vakiotulpilla, jos se vaikka kävisi kunnolla sen jälkeen. Riku sanoi mulle, että kun ne laittoivat mulle noi tulpat noin kuukausi sitten, niin he eivät säätäneet tulppien kärkivälejä, koska Saabin DI on niin herkkä, että se voi mennä sekaisin kärkivälien säätämisestä :roll:

Tyhmä kysymys, mutta missäs tota injection cleaneria myydään???

Maptunin Fredrik neuvoi mua kokeilemaan autoa ilman lambda-anturia, jos vaikka lambda-anturi olisi sökönä, mutta ei silti anna CE -vikaa. Kokeilin, ja eipä ton auton käytös pahemmin muuttunut.

En tiedä, onko toi auton hengettömyys alakierroksilla ja moottorijarrutuksissa yhteyksissä ohjauksen jäykkyyteen, mutta välillä kun auto oirehtii, niin tuntuu kuin ohjaus olisi myös jäykempi.

Moniurahihna on silti epäiltyjen joukossa tuon ohjauksen jäykkyyden takia. Kiristinrullissa oli laakerit p :evil: sk :evil: n :evil: , toivottavasti ei oo ohjaustehostimessa, ilmastointikompurassa, kampiakselin vauhtipyörässä, eikä laturissa.

Täytyy ilmeisesti mennä ostamaan Motonetista vakiotulpat ja myös ostaa sitä injection cleaneria (kun vain tietäis mistä sitä saa).

Perus- ja maksimipaineet on ihan OK. Joskus auto kyllä alkaa nakuttamaan ja laskee paineita. Voi olla, että noi tulppien kärkivälit aiheuttaa sen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Tuota injection cleaneria saa joka huoltoasemalta melkein maksaa n.5e ja kaadetaan tankkiin ohjeiden mukaisesti, itsellä ainakin tasoitti tyhjäkäyntiä. Saabin korjaamokäsikirjassa todetaan että kärkiväli oltava väh.1mm voi antaa jopa vikakoodin jos heittää paljon.

Vai oirehtii ohjaus onko vain kylmänä vai myöskin kun auto ajettu lämpimäksi?

Kampiakselin oireita tuottava laakerivika pitää mahdotonta meteliä sen voit myös unohtaa.
Vastaa Viestiin