Haikara kirjoitti:Käykääs pojat kokeilemassa vaikka Audi A6 3,0 Dieseliä, niin taitaa mielipide olla vähän toisenlainen...
Tuo, samoin kuin aiemmin mainittu marsun diisseli ovat kyllä varsin vilkkaita laitoksia, mutta ne ovat kuitenkin varsin kaukana diisseleiden keskimääräisestä tehojen tasosta ja myös useimpien palkansaajien ulottumattomissa.
Sitten kun pistää omat pennoset (tai sentit jos laskee rahansa metrimitalla) jonoon ja ottaa parin autoja bensan ja diisselin samalla varustetasolla, niin lopputulos kokonaiskustannuksineen ja niillä rahoilla saavutettavine diisselin tehoineen kuitenkin vähemmän juhlallinen.
Diisselit ovat tosiaan kehittyneet vauhdilla mm. tehojen suhteen, mutta toivottavasti kukaan ei enää odota (epärealistisesti) niiden tekniikan (moottorin) kestävän entisaikojen diisseleiden km-lukemia. Edelleen , kun ihmiset huomaavat uudehkojen käytettyjen diisseleiden tekniikan korjaamisen kalleuden - on sillä vaikutusta luonnollisesti niiden haluttavuuteen ja tätä kautta heijastusvaikutusta niiden arvon alenemiseen. Diesel-tekniikka tulee lähivuosina kohtaamaan myös yhä kiristyvämpien ympäristövaatimusten haasteet - osaan on ratkaisuja olemassa, osaan ne on vasta kehitteillä.
Mutta, jos minulla olisi paljon rahaa, niin saattaisin harkita diisselin ostoa -halpa se auto ei kuitenkaan olisi, koska sen pitäisi mm.
- olla yhtä hiljainen ja värinätön kuin bensan
- yhtä nopeasti lämmin talvella kuin bensan
- suorituskyvyn yhtä joustava kuin bensapelissä -> edellyttää modernia automaattia uusissa diisseleissä
- samanhintainen kuin bensa-auton -> miksi maksaisin pelkästään diisselillä ajamisesta, jos siitä ei minulle olisi hyötyä (ajan nykyisin n. 35tkm vuodessa)
No, tuossa tuli minun perustelujani ja noilla minä päädyin SS bensaturboon - okei - myönnän, että etsiskelin ihan alunperin 95:sta 3-litran turbodiisselinä
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
.