Uudenkaupungin Saab-museo
Uudenkaupungin Saab-museo
Olen mahdollisesti menossa elokuun puolella käymään museossa. Onko museolla mitään nettisivuja? Ukin sivuilta löytyi perustiedot, esim. aukioloajat.
Lähinnä kiinnostais, että mitä Saabeja sieltä mahtaa löytyä. Kaupungin sivuilla oli maininta, että yli 100 autoa. Voisi kuvitella, että luvussa on aika paljon muitakin merkkejä, olisko tehtaalla tehtyjä, esim. Calibra, Porsche?
Lähinnä kiinnostais, että mitä Saabeja sieltä mahtaa löytyä. Kaupungin sivuilla oli maininta, että yli 100 autoa. Voisi kuvitella, että luvussa on aika paljon muitakin merkkejä, olisko tehtaalla tehtyjä, esim. Calibra, Porsche?
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Re: Uudenkaupungin Saab-museo
Saabbeja 92:sta 9-3:een ja lisäksi muutama prototyyppi tehtaan historiasta.Montoya kirjoitti:Olen mahdollisesti menossa elokuun puolella käymään museossa. Onko museolla mitään nettisivuja? Ukin sivuilta löytyi perustiedot, esim. aukioloajat.
Lähinnä kiinnostais, että mitä Saabeja sieltä mahtaa löytyä. Kaupungin sivuilla oli maininta, että yli 100 autoa. Voisi kuvitella, että luvussa on aika paljon muitakin merkkejä, olisko tehtaalla tehtyjä, esim. Calibra, Porsche?
Museossa on todella muitakin merkkejä edustettuna. Mielestäni hyvä automuseo, joten kannattaa käydä.
900C -86
Museossa on kattavan Saab-valikoiman lisäksi muita tehtaalla valmistettuja malleja, kuten Talbotteja, Calibra ja Porsche Boxter. Museossa on myös huoneellinen vanhoja autoja, joista en nyt muista muita, kuin lontoolaisen mustan taksin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Paikallisena voisin muistuttaa, että Uudenkaupungin museossa on samaan aikaan näyttely Uudenkaupungin autohistoriasta 100 vuoden ajalta. Pitäisi itsekin käydä tuolla, kunhan lomilta kerkiän kotiin.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Oli pakko tarkistaa asia. 9-5T on oikeassa, eihän Ukissa ole tuota EV-1:stä, vaan prototyyppi NG900 (?). Alla kuvavertailu
Aito EV-1:
![Kuva](http://www.swedecar.com/images/photos/saab_large/1985%20saab%20ev-1.jpg)
Uudenkaupungin automuseon prototyyppi:
![Kuva](http://www.uusikaupunki.fi/~ramiett/ev1.jpg)
Aito EV-1:
![Kuva](http://www.swedecar.com/images/photos/saab_large/1985%20saab%20ev-1.jpg)
Uudenkaupungin automuseon prototyyppi:
![Kuva](http://www.uusikaupunki.fi/~ramiett/ev1.jpg)
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Välimatkat huomioonottaen pitää melkein suositella Ukin museota jopa Trollahättanin edelle.
Trollhättanissa on paljon ainutlaatuista kalustoa (enemmän prototyyppejä, konseptiautoja jne, mutta protoja on Ukissakin.) mutta ainakaan nykyinen esillepano ei tehnyt niille oikeutta. Kahden "historiallisen" mallin välissä oli nimittäin aina 9-3SS cabriolet. Kiva vastakkainasettelu, totta kai. Auto on hieno, mutta ei siitä automuseota saa tehtyä.
Meillä oli Trollhättanin museossa hieno vierailu, ja "bittifilmiä" paloi
. Merta edempänä ei kuitenkaan montaa sen isompaa kalaa ollut kuin Ukissakaan.
Trollhättanissa on paljon ainutlaatuista kalustoa (enemmän prototyyppejä, konseptiautoja jne, mutta protoja on Ukissakin.) mutta ainakaan nykyinen esillepano ei tehnyt niille oikeutta. Kahden "historiallisen" mallin välissä oli nimittäin aina 9-3SS cabriolet. Kiva vastakkainasettelu, totta kai. Auto on hieno, mutta ei siitä automuseota saa tehtyä.
Meillä oli Trollhättanin museossa hieno vierailu, ja "bittifilmiä" paloi
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tiistaina tuli sitten käytyä museossa ja nähtävää oli paljon. Erityisesti jäivät mieleen 99 Special, jossa oli korisarja ym. Myös suuri määrä eri-ikäisiä kuuppia oli mielenkiintoista. Myös erikoismallit, kuten 900CD ja 99 Finlandia olivat mielenkiintoisia. Sekä tietysti kaikki Cabrioletit.
Myös vanhat Fordit ym. olivat mielenkiintoisia ja tietysti legendaariset Talbotit. Olin näkevinäni jonkun Talbotin keulalla myös Chryslerin logon, mahtoivatko olla samaa konsernia? Tulee mieleen nykyiset Daewoo-Chevrolet -viritykset![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Myös vanhat Fordit ym. olivat mielenkiintoisia ja tietysti legendaariset Talbotit. Olin näkevinäni jonkun Talbotin keulalla myös Chryslerin logon, mahtoivatko olla samaa konsernia? Tulee mieleen nykyiset Daewoo-Chevrolet -viritykset
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Talboteita tehtiin myös Chryslerin merkkisenä. Vanhemmilla oli tuollainen kakkosautona (saatu perintönä). Sen siitä muistan, että oli kyllä huono auto.Montoya kirjoitti:Olin näkevinäni jonkun Talbotin keulalla myös Chryslerin logon, mahtoivatko olla samaa konsernia? Tulee mieleen nykyiset Daewoo-Chevrolet -viritykset
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen