Taloudellinen kiihdyttäminen
Taloudellinen kiihdyttäminen
Autokoulussa opetetaan ja myös Saappini käyttöohjeessa lukee, että taloudellisinta on kiihdyttää ripeästi.
Mitähän tuo "ripeästi" tarkoittaa?
Pitääkö vaihteet vaihtaa ohjekirjan mukaisissa nopeuksissa vai kiihdyttää kakkosella kuuteenkymppiin?
Riittäkö että kierroslukumittari pysyy vihreällä alueella?
Saappaani on nyt syönyt 8,4l/100km matka-ajossa...ois kiva saada kulutus vieläkin pienemmäksi.
Mitähän tuo "ripeästi" tarkoittaa?
Pitääkö vaihteet vaihtaa ohjekirjan mukaisissa nopeuksissa vai kiihdyttää kakkosella kuuteenkymppiin?
Riittäkö että kierroslukumittari pysyy vihreällä alueella?
Saappaani on nyt syönyt 8,4l/100km matka-ajossa...ois kiva saada kulutus vieläkin pienemmäksi.
Saab 9000 CD -96
Vapaalla, samoin myös katittomissa ruiskuissa, nekään kun eivät osaa katkaista moottorijarrutuksessa syöttöä. (koskee siis myös lh-jet 2.2:ta)Breadfan86 kirjoitti:entäpä hiljentäminen kaasarikoneella, vapaalla vai vaihteen kanssa. ruiskullahan kannattaa rullata vaihteella, mut kaasarikoneen taloudellinen ajotapa on kysymymerkki vielä.
Edit: Niin, oikein aiheeseen liittyen, taloudellisinta kaiketikin olisi täyskaasukiihdytykset vääntöhuipun tienoilla.
Viimeksi muokannut Haza, Ti Heinä 26, 2005 00:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Kiihdytykset ei juuri vaikuta matka-ajoon. Matka-ajossa vaikuttaa auton kunto (esim. jarrujen laahaaminen nostaa kulutusta jopa parikolme litraa), rengaspaineet ja keskinopeus selkeimpinä. Nurkka-ajossa, kaupungilla esim. kiihdytystapa vaikuttaa tosi paljon. Käsittääkseni ripeä kiihdytys meinaa juuri sitä, että ei täysillä kiihdytetä, mutta kuitenkin siten, ettei jäädä "kuhnimaan" esim. liikennevaloissa. Itse teen monesti esim. maantienopeuteen kiihdytyksen pääosin 2- ja 3- vaihteella ja jätän nelosen väliin hypäten suoraan vitoselle (99 cc:llä tämä temppu ei tietenkään onnistu ). Samoin kaupunkiliikenteessä toimii 1-2-4 vaihto aika hyvin. Kakkosella otetaan se rajoituksen mukainen nopeus ripeästi, eikä tehdä sitä lyhyttä välikiihdytystä 3-vaihteella.
Karkeesti omia kokemuksia 900i -88:n maantiekulutuksista. Tuppaa menemään yli 8litran, jos ajoon kuuluu moottoritieajoa (esim. Joensuu-Helsinki-Joensuu reissun keskikulutus). Jos ajellaan 80-100 matkavauhteja, kulutus menee 7,1-7,5litraan/100km.
Karkeesti omia kokemuksia 900i -88:n maantiekulutuksista. Tuppaa menemään yli 8litran, jos ajoon kuuluu moottoritieajoa (esim. Joensuu-Helsinki-Joensuu reissun keskikulutus). Jos ajellaan 80-100 matkavauhteja, kulutus menee 7,1-7,5litraan/100km.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mun tonnarissa ei ole kattia, mutta kulutusmittari laskee kyllä moottorijarrutuksissa parhaillaan jopa alle 2l/100km, kun taas vapaalla samassa tilanteessa voi olla vaikka 6l/100kmHaza kirjoitti:Vapaalla, samoin myös katittomissa ruiskuissa, nekään kun eivät osaa katkaista moottorijarrutuksessa syöttöä. (koskee siis myös lh-jet 2.2:ta)Breadfan86 kirjoitti:entäpä hiljentäminen kaasarikoneella, vapaalla vai vaihteen kanssa. ruiskullahan kannattaa rullata vaihteella, mut kaasarikoneen taloudellinen ajotapa on kysymymerkki vielä.
Edit: Niin, oikein aiheeseen liittyen, taloudellisinta kaiketikin olisi täyskaasukiihdytykset vääntöhuipun tienoilla.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Loppupään LH 2.2 osaa katkaista syötön moottorijarrutuksella, tämä on huomattu kun ollaan polteltu lastuja aika tavalla niihin. Softassa on siis eroa vuosimalleittain. '84 ei osaa vielä katkaista, mutta muistaakseni 85 eteenpäin osaa jo.
K-jetillä ilman kattia ja kaasareilla on edullisinta rullata vapaalla, kaikilla sähköruiskuilla (pl '84 lh-jetti) ja katillisella k-jetillä edullisempaa moottorijarruttaa koska osaavat katkaista syötön.
Kiihdytykset hoidan aina ripeästi.
K-jetillä ilman kattia ja kaasareilla on edullisinta rullata vapaalla, kaikilla sähköruiskuilla (pl '84 lh-jetti) ja katillisella k-jetillä edullisempaa moottorijarruttaa koska osaavat katkaista syötön.
Kiihdytykset hoidan aina ripeästi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
D-Jetissä oli jo syötön katkaisu moottorijarrutuksessa. Samoin jollakin valmistajilla myös K-Jetissä. (Ainakin jotkut VAG-autot)jcarlson kirjoitti:Loppupään LH 2.2 osaa katkaista syötön moottorijarrutuksella, tämä on huomattu kun ollaan polteltu lastuja aika tavalla niihin. Softassa on siis eroa vuosimalleittain. '84 ei osaa vielä katkaista, mutta muistaakseni 85 eteenpäin osaa jo.
K-jetillä ilman kattia ja kaasareilla on edullisinta rullata vapaalla, kaikilla sähköruiskuilla (pl '84 lh-jetti) ja katillisella k-jetillä edullisempaa moottorijarruttaa koska osaavat katkaista syötön.
Audissani (K-Jet ilman kattia ja syötönkatkaisua) ajotietokone näyttää pienempää kulutusta moottorijarrutuksessa kuin vapaalla rullatessa. Ei kuitenkaan nollaa. Imusarjasta lähtee letku jonkinlaiseen alipainekelloon, joka ilmeisesti muuttaa ohjauspainetta isommaksi moottorijarrutuksessa ja näin ainakin laihentaa seosta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Seosmittarilla ollaan tosiaan todettu että '84 lh-jetronicilla pysyy seokset normaalina moottorijarrutuksella, '85 softalla vetäisee pois kartalta kokonaan (laihalle). '84 raudalla ja '85 softalla aiheuttaa moottorijarrulla kunnon nykimiset..
Muistelinkin, että k-jetronicilla se tapahtuu ohjauspainetta muuttamalla, CIS (jatkuva ruiskutus)-systeemissä saattaakin olla vähän hankalaa katkaista ruiskua kokonaan. Saabin katittomissa tätä toimintoa ei kuitenkaan tietääkseni ole. Veikkaisin, että D-jetissä on katkaisutoiminto sen takia, että jenkkilässä sen kanssa käytettiin kattia?
Muistelinkin, että k-jetronicilla se tapahtuu ohjauspainetta muuttamalla, CIS (jatkuva ruiskutus)-systeemissä saattaakin olla vähän hankalaa katkaista ruiskua kokonaan. Saabin katittomissa tätä toimintoa ei kuitenkaan tietääkseni ole. Veikkaisin, että D-jetissä on katkaisutoiminto sen takia, että jenkkilässä sen kanssa käytettiin kattia?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Enpä ole ite ainakaan niin rikas että nykyisillä bensanhinnoilla tuhlaisin ihan turhaan normaaliajossa bensaa kun järkevästi ajamalla pääsee yhtä kovaa tuhlaamatta sen enempää.. Mummoilua bensan säästämiseksi en harrasta mutta silloin kun ei ole lämä tiskissä (joka tosin on kohtuu usein viritetyllä turbollakin ) niin miksipä ei ottaa hyötyä irti.. Moottoritieltä rampille on kätevä poistua moottorijarruttamalla koko matka, kunhan alkuvauhtia on riittävästi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mitä omia autokouluaikoja muistelen (oisko ollu vuosi 1996), niin taloudellisen ajon opetuksessa kerrottiin osapuilleen seuraavaa taloudellisesta kiihdytyksestä: rutkasti (=yli puolenvälin) kaasua, ja vaihto isommalle hyvissä ajoin ennen 3000rpm. Inssissä sain kommenttia, että taloudellinen ajotapa kaipaa vielä opettelua, kun poljin autokoulun primeralla rampilta 80-rajoitukseen lämä pohjassa kakkosella ja heitin suoraan vitoselle, ihme nipottajia
Mielestäni ihan hyvä lisä tossa kakkosvaiheessa tehtävä ajokoe, jossa havainnollistetaan taloudellisen ajon perusteet (eli ensin ajetaan joku lenkki "omalla" ajotyylillä ja sen jälkeen sama lenkki inssin neuvoessa vaihdot yms., ja tarkastellaan kulutusero auton ajotietokoneelta). Ainakin emännän ajotyylissä huomasin selvän parannuksen tähän taloudellisuus-suuntaan, kun tuo kävi kakkosvaiheen suorittamassa. Enää ei emännyydeltä "unohdu" kolmonen päälle vaikka seitsemänkympin vauhdeissa, ja kiihdytyksissä, jos ei ole kiire, käytetään surutta hyväksi Saabin koneiden vääntöä, ei kierroksia.
Mielestäni ihan hyvä lisä tossa kakkosvaiheessa tehtävä ajokoe, jossa havainnollistetaan taloudellisen ajon perusteet (eli ensin ajetaan joku lenkki "omalla" ajotyylillä ja sen jälkeen sama lenkki inssin neuvoessa vaihdot yms., ja tarkastellaan kulutusero auton ajotietokoneelta). Ainakin emännän ajotyylissä huomasin selvän parannuksen tähän taloudellisuus-suuntaan, kun tuo kävi kakkosvaiheen suorittamassa. Enää ei emännyydeltä "unohdu" kolmonen päälle vaikka seitsemänkympin vauhdeissa, ja kiihdytyksissä, jos ei ole kiire, käytetään surutta hyväksi Saabin koneiden vääntöä, ei kierroksia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Kakkosvaiheessa kehuttiin että aika pienellä kulutuksella pääsin...tosin, putos vielä reilun litran kun neuvottiin (se oli kuulemma sitten jo tosi taloudellista)... reippaita kiihdytyksiä,ei kuitenkaan lämä pohjassa. kierrokset ei käyny juuri yli 2500:n...
Mutta maantiellä omiin nimiin ajellessa ei kyllä voi kovin taloudellisesta ajosta puhua
Mutta maantiellä omiin nimiin ajellessa ei kyllä voi kovin taloudellisesta ajosta puhua
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."