Kolariturvallisuus taulukko
Kolariturvallisuus taulukko
Muistaako/tietääkö kukaan millä sivulla oli ne jonkun ruotsalaisen instanssin kolariturvallisuus luokitukset?!?
Olen etsinyt ko sivuja mutta kun en nyt millään keksi sitä hakusanaa, koitin jo googlettaa..
Olen etsinyt ko sivuja mutta kun en nyt millään keksi sitä hakusanaa, koitin jo googlettaa..
#2089
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Nostalgia kirjoitus TTELA:n sivulta tänään. 15 vuotta sitten eli vuonna 2000 oli EU testien mukaan Ruotsalaisvalmistetut autot kaikista turvallisempia maailmassa. Saab, Volvo ja Mercedes sai todistuksen neljä viidestä mahdollisesta. Saab 9-5 oli se auto joka sai parhaimmat tulokset kaikissa testeissä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Saabin 9-5 sai täydet viisi tähteä jo 1998. Esim. Volvolla meni vielä monta vuotta ennen kuin saivat ensimmäisen viiden tähden auton tehtyä, ja sekin oli XC90 katumaasturi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Ja tämäkin tukee vain sitä, että Saab eli nykyinen NEVS pitäisi saada henkiin ja täyteen toimintaan ja miksei kasvavaan liiketoimintaan!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Aikoinaan oli NG 900 ¨turvallinen¨ auto, mutta tää video näyttää jotain muuta. Saabin törmäys alkaa 6.30
https://www.youtube.com/watch?v=hFqZwMeJu9w
https://www.youtube.com/watch?v=hFqZwMeJu9w
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Kolariturvallisuus taulukko
NG900:n surkea tulos EuroNCAP-testeissähän oli aikansa skandaali. OG-kolkki pärjäsikin sitten paremmin. Taisi iso niistä tuhannen ja yhden yön muutoksista NG900->OG9-3 liittyä nokkakolarista selviämiseen
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Oikeassa elämässä NG900 pärjäsi muistaakseni kuitenkin ihan hyvin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Euro-NCAP testaus taisi tulla vasta viime vuosituhannen lopulla, niin ei tuota NG900 ole optimoitu tuota testausta varten.
Täältä löytyy myös hyvää listausta.
https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienka ... laritestit.
Viisi tai neljä tähteä. Turvallinen silti.
Täältä löytyy myös hyvää listausta.
https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienka ... laritestit.
https://www.euroncap.com/en/ratings-rew ... hnologies=3J kirjoitti:Saabin 9-5 sai täydet viisi tähteä jo 1998. Esim. Volvolla meni vielä monta vuotta ennen kuin saivat ensimmäisen viiden tähden auton tehtyä, ja sekin oli XC90 katumaasturi.
Viisi tai neljä tähteä. Turvallinen silti.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Eiköhän Saab ole turvallinen auto verrattuna useampaan kilpailijaansa (minun mielipiteeni).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Niin, tämä on todella mielenkiintoista. ( Turvallisuus Ehkä suurin syy miksi ajan saabilla Turbon jälkeen )
Saab on "aina" joko määrätietoisesti tai vahingossa ajatellut turvallisuuden puolesta.
Turvallisuus tekijöitä on läpi vuosien ollut monta, muutama passiiviset esim. x- diagolinen jarrujärjestelmä, turvavyöt (saab toinen), etupään hallittu kolarijärjestelmä, turvapalkit ovissa ja A pilarissa, niskatuki, kokoon taittuva rattiakseli jne.
OG:n Nokka tehtiin kestämään tulevia kolariturvallisuus vaatimuksia jotka Jenkit asetti 70- luvun puolessa välin,
mutta ne eivät koskaan tulleet voimaan Heillä (yllätys).
HLDI turvallisuus instituutti jenkeissä 80-90 luvun taitteissa käytti 0-standardina og 900 ja vertasi sitä muihin autohin. Ne jotka olivat turvallisemmat saivat + merkin eteen ja vähemman turvallisemmat saivat - merkin eteen. Tämä tutkimus perustui todellisiin kolareihin.
En kaikkea nyt jaksa muistaa mutta Astrovan oli huonoin ja sai -215 pistettä.... ( autossa ei kokoon taittuvaa ratti akselia)
Jos ei kolarissa nyt katota autojen rakenteita niin Tärkein kolarissa on 3 pisteturvavyöt kiinni joka auttaa 85% ja turvatyynyt vain 15%.....
"Vanhana" ambulanssi ja ruumisauto kuskina totean että jos kolarissa oli Saab tai Volvo mukana ja vyöt kiinni ja mahdollisuus selvitä kolarista (lue normi nopeus) niin hehän selvisivät....
Nykyään melkein kaikissa vöissä on esikiristimet ja rajoittimet jotka parantavat turvallisuutta edelleen...
Mutta turvallisuudesta voi väitellä ja kirjoittaa loputtomiin joten yllä vain pieni "kommentti" asiasta.
Saab on "aina" joko määrätietoisesti tai vahingossa ajatellut turvallisuuden puolesta.
Turvallisuus tekijöitä on läpi vuosien ollut monta, muutama passiiviset esim. x- diagolinen jarrujärjestelmä, turvavyöt (saab toinen), etupään hallittu kolarijärjestelmä, turvapalkit ovissa ja A pilarissa, niskatuki, kokoon taittuva rattiakseli jne.
OG:n Nokka tehtiin kestämään tulevia kolariturvallisuus vaatimuksia jotka Jenkit asetti 70- luvun puolessa välin,
mutta ne eivät koskaan tulleet voimaan Heillä (yllätys).
HLDI turvallisuus instituutti jenkeissä 80-90 luvun taitteissa käytti 0-standardina og 900 ja vertasi sitä muihin autohin. Ne jotka olivat turvallisemmat saivat + merkin eteen ja vähemman turvallisemmat saivat - merkin eteen. Tämä tutkimus perustui todellisiin kolareihin.
En kaikkea nyt jaksa muistaa mutta Astrovan oli huonoin ja sai -215 pistettä.... ( autossa ei kokoon taittuvaa ratti akselia)
Jos ei kolarissa nyt katota autojen rakenteita niin Tärkein kolarissa on 3 pisteturvavyöt kiinni joka auttaa 85% ja turvatyynyt vain 15%.....
"Vanhana" ambulanssi ja ruumisauto kuskina totean että jos kolarissa oli Saab tai Volvo mukana ja vyöt kiinni ja mahdollisuus selvitä kolarista (lue normi nopeus) niin hehän selvisivät....
Nykyään melkein kaikissa vöissä on esikiristimet ja rajoittimet jotka parantavat turvallisuutta edelleen...
Mutta turvallisuudesta voi väitellä ja kirjoittaa loputtomiin joten yllä vain pieni "kommentti" asiasta.
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Tuo viides tähti jäi muistaakseni uupumaan koska turvavyömuistutus ei ollut "tarpeeksi ärsyttävä". Turvavyömuistutusta muokattiin hieman ja tuli se puuttuva tähti.patse kirjoitti:https://www.euroncap.com/en/ratings-rew ... hnologies=3J kirjoitti:Saabin 9-5 sai täydet viisi tähteä jo 1998. Esim. Volvolla meni vielä monta vuotta ennen kuin saivat ensimmäisen viiden tähden auton tehtyä, ja sekin oli XC90 katumaasturi.
Viisi tai neljä tähteä. Turvallinen silti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Kolariturvallisuus taulukko
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tassa-o ... i-listalla
Niin ja sitten saa lukea kun ihmiset kuolee noihin miniauto purkkeihin, kun vastapuolella on joku raskaampi ajoneuvo.
Niin ja sitten saa lukea kun ihmiset kuolee noihin miniauto purkkeihin, kun vastapuolella on joku raskaampi ajoneuvo.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Kolariturvallisuus taulukko
Viggen kirjoittaa mielestäni paikkansa pitävää. Isommat autot ovat pieniä autoja (selvästi?) turvallisempia. Massa on jo yksi tekijä, joka turvaa matkaa paremmin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003