Vinkki: Kuinka saada jäätyneet lukot auki?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Vinkki: Kuinka saada jäätyneet lukot auki?

Viesti Kirjoittaja jariha »

Näillä keleillä (kun päivän sataa vettä ja yöksi pakastuu) voi hyvinkin käydä niin, että aamulla autoon ei enää pääsekään sisään. Ennakointi on paras keino, eli lukkosulaa ajoissa. Mutta kuinka ollakaan, keli aina yllättää...

Eli mikäli näin pääsee käymään, niin lasketaan kraanasta kuumaa vettä muovipussiin ja solmitaan pussi kiinni. On muuten tehokas lämpöpatteri, kun sen painaa auton oven lukkoa vasten. Minuutti varmasti riittää sulattamaan jäätyneen lukon. Ongelma esiintyy myös autoissa, joissa lukollinen bensatankin korkki.

On kuitenkin muistettava, että kyseinen toimenpide saa aikaan prosessin, jossa jää sulaa vedeksi. Se ei siksi kuivata lukkoa, joten apu on hyvin lyhytaikainen ja lukko voi jäätyä piankin uudestaan. Mutta kyllä se pahimmasta pinteestä on monesti pelastanut.


PS. Siperia opetti, eli kolme talvea Fiatilla. Mutta nyt on täällä juuri tuollainen keli, että näillä keinoin oli mentävä Saabiin sisään...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juu mä olen todennut että ei ovia lukkoon vaimo hirveilee olen sanonut , että jos joku tuon vie niin kyllä tarpeeseen vei :wink:
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Reijo kirjoitti:Juu mä olen todennut että ei ovia lukkoon vaimo hirveilee olen sanonut , että jos joku tuon vie niin kyllä tarpeeseen vei :wink:
No, eikös yks aamu vaimoni tullut herättämään, että ovet ei aukee. No, minähän olin jättänyt ne tarkoituksella lukitsematta illalla kun tiesin kelin, mutta vaimopa olikin kääntänyt ne aamulla lukkoon ja yrittänyt avata sitten...

En tiedä, kuinka hyvin nuo Saabit saa ilman avainta käyntiin, mutta eipä kerrota sitä varkaillekaan...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Heh Heh :lol: :lol: Älä pelottele tai joudun laittaan lukkoon :wink: Hitto tosiaan ei ole tullu tuo mieleen.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

toinen

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Toinen keino on ottaa sytkäri taskuun ja jos on lukot jäässä, ei muuta kuin sytkärillä tai tulitikuilla avainta lämmittämään ja sitten työnnät avaimen reikään ja sulattelet lukon toimimaan...

Liika lämmittäminen sattaa mustata avaimen :lol:

Takakonttiin on joutunut menemään aika usein noin, täytyy varmaan voidell lukkoa myös ulkoapäin, että ei menis itse mekanismi jäähän...
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Yksi hyvä keino on painaa jäätynyt ovenkahva/lukko persposkien väliin ja odottaa tovi että jää sulaa. Jos lukko tuntuu olevan ikiroudassa voit myös tehostaa vaikutusta pieremällä jäät sulaksi, mutta ole tarkkana ettei avaimenreikä tukkeennu kokkareista! HUOM! Kovilla pakkasilla oltava tarkkana ettei posket palellu! :oops:
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Aseöljyllä voitelu on kans aika hyvä ennaltaehkäisykeino. Mitenkähän auton lukko reagoi sellaiseen sytkän kokoiseen polttimeen, missä liekki on jotain 1000 astetta? Ainakin Abloyn lukot aukee sellasella kivasti, ja kuivaa samalla vähän :idea:
BMW 320dA Coupe LCI
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Jos lukossa on muoviosia niin käy luultavasti aika heikosti :wink:
Luulis kuitenkin kestävän jos liekittää sillä kaasulla vain sekunnin tai pari. Mitenkä jos vähän toholla tai hitsipillillä lämmittelis tuota auton kylkeä kun on lukko jäässä :D
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

No joo. Olen itse saanut reklamaation jossa asiakkaan rouva oli "lämmitellyt" kynämallisella tohottimella auton oven lukkoa. Maalit olivat nätisti poistuneet lukon ympäriltä noin 10 sentin matkalta. Ja kun ei lukenut ohjeissa, että ei näin... Kunnon voitelu aseöljyllä, niin pitäisi riittää varsin pitkälle.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Ite aattelin päästä tosta ongelmasta poistamalla lukko pesät. Ja toivoo että kaukossa on patterit täynnä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mimmi kirjoitti:AC:
Jos kertoisit minullekkin miten saat ABLOY lukon auki tuollaisella "pillillä".
Kun en näin lukkoseppänä tuota keinoa tunne.

Paras keino on tosiaan voidella ETUKÄTEEN ase- tai lukkoöljyllä (on muuten sama tavara) ja jos joudut lukkosulaa tunkemaan tai muuten sulattamaan, muista ehdottomasti voidella em. kamalla, muuten oli turha duuni, jonka joudut myös seuraavalla kerralla tekemään.
Ilmeisesti tässä tarkoitettiin että saa lukon sulatettua "pillillä" :?: :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Mimmi kirjoitti:AC:
Jos kertoisit minullekkin miten saat ABLOY lukon auki tuollaisella "pillillä".
Kun en näin lukkoseppänä tuota keinoa tunne.
Kyllähän se avaimenkin toki vaatii, tarkoitin vain että kun ne tuppaa usein ulkosalla jäätymään, niin tuollaisella pienikokoisella lämmittimellä saa ne sulattua. Auton oveen tota ei kai sit kannata koittaa, sitäpä ajattelinkin että muoviosille ei tee hyvää, kuten ei maaleillekaan.
BMW 320dA Coupe LCI
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Mimmi kirjoitti:Kerroppas minulle, minkälainen ABLOY lukko jäätyy niin, ettei avain mene lukkoon. Pystyn todennäköisesti kertomaan paremmankin keinon tuohon.
No itseasiassa avain menee sisään, muttei käänny (ei tosin aina mene sisään). Lukko on ihan riippuvaa mallia oleva munalukko, kromatun näköinen. On tainnut olla jo monta vuotta portin vahtina keskellä ei mitään, mutta paikassa jonne pitää sit nopeesti päästä. Eipä oo tainnu kellään olla siinä vaiheessa parempaakaan keinoa :roll: Vähän on jo OT
BMW 320dA Coupe LCI
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Abloy-riippulukko jäätyy tukkoon, kun sinne joutuu vettä niin, että lukko on täynnä. :)
Pihavajan lukko oli jäänyt niin, että avaimenreikä oli ylöspäin. Siinä ei ennakoiva öljyäminenkään auttanut. Nyt on suojus päällä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Uskokaa pois, tuon muovipussin täyttää kraanakuumalla vedellä nopeammin kuin mitä lämpöpuhaltimen ehtii löytää ja sen voi tehdä myös huoltamon pihalla :wink:

Tämä vinkkihän lähti nyt siitä, kun kaveri tuli kyselee lämpöpuhallinta, että pääsis Hiacella tankille. No, eihän minulla sellaista ole. Minä yritin, että täytä muovipussi kuumalla vedellä ja lämmitä sillä. Mutta ei kaveri siihen reagoinut, mietti vain, keneltä seuraavaksi kyselisi. Piti itte näyttää, eikä mennyt minuuttiakaan kun lukko oli auki.

Uskoisin, että toimii myös Abloyn kanssa, vaikka kokemusta ei olekaan :wink:

Olishan se karua polttaa ovesta maalit. Toisaalta, saispa syyn maalata koko auton. Mutta ihan tosi, Fiatista meni kolmen talven aikana kolme lukkoa ja bensakorkin avain, kun yritin aina vain voimalla sisään (tai ulos, kun oli ensin päässyt takakontin kautta sisään) :twisted:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin