Ylilämpöä ysisatasessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Ylilämpöä ysisatasessa

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Mistähän lähden seuraavaksi metsästämään 900 (vm. 87) ylilämpöongelman syytä? Mittari nousee n. 1 cm päähän yläpiikistä - myös maantieajossa. Kone - eikä nesteet - ei vaikuta kuitenkaan hirvittävän ylikuumenneelta.
Sähkötuuletin hurahtelee tuon tuosta päälle kaupungissa.
Termostaatti on vaihdettu - aluksi tuntui auttavan mutta ei kuitenkaan. Myös lämpömittarin anturi on vaihdettu.
Voiko sytytyksen väärä säätö aiheuttaa ko. ongelmaa? Vanhassa 96:ssa sytytys tuntuu kyllä vaikuttavan käyntilämpötiloihin.
99tbo
"Aero"
Viestit: 337
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

juuri sama vika tai ominaisuus on minun satkussani...en ole antanut asian häiritä olen vaan ajellut ja kaitpa se tapansa näyttää jos se on vaarallista!
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Putsatkaa konehuoneen etupalkissa oleva maadoituspiste ja kaikki siinä olevat liittimet. Tuon jälkeen alkoi kaasarisatkun TEMP neula näyttää koneen oikeita lämpötiloja, eikä pomppinut enään punaiselle / näyttänyt liikaa. Eli heikko maakontakti sai neulan näyttämään liian korkeita lämpötiloja. Ennen kys. toimenpidettä olinkin uusinut puoli metriä lämpötila-anturin liittimelle menvää johtoa, vaihtanut vesipumpun, nesteet ja termarin pelätessäni "ylikuumana" käyvää konetta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Itse kanssa suosittelen tarkistamaan tuon etupalkin maadoituspisteen. Vanhassa i16:ssa oli samaa ongelmaa. Viisari nousi melkein punaiselle, mutta lämmöt ei todellisuudessa olleet korkeat. Huvittavaa oli, että jännitevaihtelut vaikutta viisarin asentoon; mitä enemmän oli sähkölaitteita päällä, sitä korkeammalle viisari nousi. Mm. vilkuttaessa viisari heilui hieman :D
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Cruor kirjoitti:. Mm. vilkuttaessa viisari heilui hieman :D
Juuri samat oireet...Ja tosiaan ajoittain tähtien asennot ja edellisviikon sadekertymä tuntui vaikuttavan mittarin asentoon---Eli tuolta maadoituspisteeltä kannataa aloittaa. Jos on termari & nesteet kunnosa ja syylärin läpi vesi kiertää (=ei ole hapertunut kukkamullaksi), niin ei tuo Saabin kone oikeasti kuumana käy vaikka mittari sitä väittää.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Meikän rottelossa lämpömittari hurjii myös omiaa aika-ajoin, siihen auttaa napakka potku kojelaudan alapintaan tai hillitty napautus nyrkillä kajariritilän tienoille. (juu, tiedän.. kojelaudan maapiste melko lähellä kajariritilää.. :) )
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Myrkky kirjoitti:Meikän rottelossa lämpömittari hurjii myös omiaa aika-ajoin, siihen auttaa napakka potku kojelaudan alapintaan tai hillitty napautus nyrkillä kajariritilän tienoille. (juu, tiedän.. kojelaudan maapiste melko lähellä kajariritilää.. :) )
No sanotaan nyt sekin vielä, että hinkkasin kojelaudan maapisteenkin, ennen kuin kokeilin tuota syylärin alapuolista etupalkin maapistettä, ja se ei sentään vaadi kuin koko kojelaudan purkaamisen (helppoa ku heinänteko satkussa)....oikeesti, seuraavaksi oisin vaihtanut mittarin kaikkinen hiluineen, sillä TIESIN, että ei tuo vaan VOI käydä kuumana....Mutta eipä tarvinnut :)

EDIT: Tuo myrkyn "Kikka" kyllä toimii tohon -86 turbon kierroslukumittariin :) Kevyestsi nyrkkiä, niin alkaa taas kierrosluvun näyttäminen kiinnostaa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

V.J.S kirjoitti:
EDIT: Tuo myrkyn "Kikka" kyllä toimii tohon -86 turbon kierroslukumittariin :) Kevyestsi nyrkkiä, niin alkaa taas kierrosluvun näyttäminen kiinnostaa...
Jep, kuten toimii moneen muuhunkin sähkövikaan. Tihkutoimintoa ei vaan ole tuollakaan menetelmällä takaisin siunaantunut kolmen vuoden kovasta takomisesta ja potkimisesta huolimatta... edes kahden ohjauspyörän solmulle vääntäminen(hermojen petettyä, en enää muista mistä syystä.. ) ei auttanut. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sakari Satku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sakari Satku »

Minun ysisatasessani ylilämpöongelma korjaantui viime viikolla vaihtamalla jäähdytin. Aiemmin tuuletin oli usein kaupinkiajossa käynnissä ja jäi minuuteiksi käymään parkkipaikalla. Arvatkaa sainko päivittäin selitellä työkavereille ja muille ihmetteleville ihmisille, että mottoritilan tuuletin se siellä ääntelee, ei auto ole jäänyt käyntiin. 8O


Nyt lämpötilamittari näyttää noin 1/3 pitkänkin ajon jälkeen ja tuuletinta kuulee enää harvoin.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sakari Satku kirjoitti:Minun ysisatasessani ylilämpöongelma korjaantui viime viikolla vaihtamalla jäähdytin. Aiemmin tuuletin oli usein kaupinkiajossa käynnissä ja jäi minuuteiksi käymään parkkipaikalla. Arvatkaa sainko päivittäin selitellä työkavereille ja muille ihmetteleville ihmisille, että mottoritilan tuuletin se siellä ääntelee, ei auto ole jäänyt käyntiin. 8O


Nyt lämpötilamittari näyttää noin 1/3 pitkänkin ajon jälkeen ja tuuletinta kuulee enää harvoin.
Eihän tuota jälkikäyntiä tarvitse hävetä, päinvastoin :lol:

Kun kaikenmaailman volv*issa oli vielä hihnavetoset tuulettimet, niin saabilla mentiin ohjatulla sähköfektillä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Yleensä saabeissa (koskee etupäässä og900)joita olen nähnyt, tuuletin käynnistyy todella herkästi. Jos siis tuo puhallin toimii, on nuo vehkeet aika vaikea saada keittämään. Varsinkin kesällä nuo tuppaa hurisemaan aina kun pysähtyy hetkeksi. Omassa 99:ssä tosin tuota ei juurikaan saa käynnistymään...
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Cruor kirjoitti:Itse kanssa suosittelen tarkistamaan tuon etupalkin maadoituspisteen. Vanhassa i16:ssa oli samaa ongelmaa. Viisari nousi melkein punaiselle, mutta lämmöt ei todellisuudessa olleet korkeat. Huvittavaa oli, että jännitevaihtelut vaikutta viisarin asentoon; mitä enemmän oli sähkölaitteita päällä, sitä korkeammalle viisari nousi. Mm. vilkuttaessa viisari heilui hieman :D
Sama juttu, siis lämpömittarin viisari heittelehti.
Puhdistin maadoituispisteen ja nyt toimii oikein :)
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Lämmintä pitää...

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Juuh.
Putsasin sitten sen maadoituspisteenkin, eikä sanottavaa rauhoittumista mittarissa ole tapahtunut. Mutta eihän se puhdistelu vanhassa autossa koskaan pahaa tee. Kaksi viimeistä vuotta Saabi on mennyt katsastuksestakin pelkällä alapesulla läpi - vaihdelaatikon tiiviste vuotaa hieman...
Mutta onneksi sähkötuuletin toimii hyvin ja tänään päättelin että viimeistään marraskuun loppupuolella mittarikin varmaan rauhoittuu...

Miten toi sähkötuuletin muuten käynnistyy - missä sille on anturi? Tuskin ainakaan lämpömittarin liikkeisiin reagoi...
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

[quote="Sakari Satku"]Minun ysisatasessani ylilämpöongelma korjaantui viime viikolla vaihtamalla jäähdytin.

Sama homma!! syyläri oli aika hyvännäköinen mutta yksi-rivisenä ei jäähdyttänyt vaadittavasti ja vaihdettiin ponnistettu varaosasatkusta 2-rivinen ja hyvin pelaa nyt!!!
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aikoinaan kun omistin 900i 5D Combi satkun, tässä autossa ilmeni
myös lämpöongelmia, ajelin Porvoon moottoritiellä ja lämmöt melkein
tappiin, no hidastin nopeutta ja lämmöt putosi.
No uudestaan vauhti about 120km/h...( ehkä hiukan enemmänkin ) no
taas lämmöt tappiin...???
Syylliseksi paljastui syylärin kennon välit olivat aivan tukossa, ja näin
ollen jäähdytys oli mitä oli.
Uuden syylärin hankinta tuli ajankohtaiseksi kun puhdistin kennon välit
painepesurilla.... :oops: ( välit aukesivat kyllä todella tehokkaasti )
*syyläriä ei kannata pestä painepesurilla*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin