Ylilämpöä ysisatasessa
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
- Paikkakunta: Kuopio
Ylilämpöä ysisatasessa
Mistähän lähden seuraavaksi metsästämään 900 (vm. 87) ylilämpöongelman syytä? Mittari nousee n. 1 cm päähän yläpiikistä - myös maantieajossa. Kone - eikä nesteet - ei vaikuta kuitenkaan hirvittävän ylikuumenneelta.
Sähkötuuletin hurahtelee tuon tuosta päälle kaupungissa.
Termostaatti on vaihdettu - aluksi tuntui auttavan mutta ei kuitenkaan. Myös lämpömittarin anturi on vaihdettu.
Voiko sytytyksen väärä säätö aiheuttaa ko. ongelmaa? Vanhassa 96:ssa sytytys tuntuu kyllä vaikuttavan käyntilämpötiloihin.
Sähkötuuletin hurahtelee tuon tuosta päälle kaupungissa.
Termostaatti on vaihdettu - aluksi tuntui auttavan mutta ei kuitenkaan. Myös lämpömittarin anturi on vaihdettu.
Voiko sytytyksen väärä säätö aiheuttaa ko. ongelmaa? Vanhassa 96:ssa sytytys tuntuu kyllä vaikuttavan käyntilämpötiloihin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Putsatkaa konehuoneen etupalkissa oleva maadoituspiste ja kaikki siinä olevat liittimet. Tuon jälkeen alkoi kaasarisatkun TEMP neula näyttää koneen oikeita lämpötiloja, eikä pomppinut enään punaiselle / näyttänyt liikaa. Eli heikko maakontakti sai neulan näyttämään liian korkeita lämpötiloja. Ennen kys. toimenpidettä olinkin uusinut puoli metriä lämpötila-anturin liittimelle menvää johtoa, vaihtanut vesipumpun, nesteet ja termarin pelätessäni "ylikuumana" käyvää konetta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Itse kanssa suosittelen tarkistamaan tuon etupalkin maadoituspisteen. Vanhassa i16:ssa oli samaa ongelmaa. Viisari nousi melkein punaiselle, mutta lämmöt ei todellisuudessa olleet korkeat. Huvittavaa oli, että jännitevaihtelut vaikutta viisarin asentoon; mitä enemmän oli sähkölaitteita päällä, sitä korkeammalle viisari nousi. Mm. vilkuttaessa viisari heilui hieman 

Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juuri samat oireet...Ja tosiaan ajoittain tähtien asennot ja edellisviikon sadekertymä tuntui vaikuttavan mittarin asentoon---Eli tuolta maadoituspisteeltä kannataa aloittaa. Jos on termari & nesteet kunnosa ja syylärin läpi vesi kiertää (=ei ole hapertunut kukkamullaksi), niin ei tuo Saabin kone oikeasti kuumana käy vaikka mittari sitä väittää.Cruor kirjoitti:. Mm. vilkuttaessa viisari heilui hieman
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Meikän rottelossa lämpömittari hurjii myös omiaa aika-ajoin, siihen auttaa napakka potku kojelaudan alapintaan tai hillitty napautus nyrkillä kajariritilän tienoille. (juu, tiedän.. kojelaudan maapiste melko lähellä kajariritilää..
)

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No sanotaan nyt sekin vielä, että hinkkasin kojelaudan maapisteenkin, ennen kuin kokeilin tuota syylärin alapuolista etupalkin maapistettä, ja se ei sentään vaadi kuin koko kojelaudan purkaamisen (helppoa ku heinänteko satkussa)....oikeesti, seuraavaksi oisin vaihtanut mittarin kaikkinen hiluineen, sillä TIESIN, että ei tuo vaan VOI käydä kuumana....Mutta eipä tarvinnutMyrkky kirjoitti:Meikän rottelossa lämpömittari hurjii myös omiaa aika-ajoin, siihen auttaa napakka potku kojelaudan alapintaan tai hillitty napautus nyrkillä kajariritilän tienoille. (juu, tiedän.. kojelaudan maapiste melko lähellä kajariritilää..)

EDIT: Tuo myrkyn "Kikka" kyllä toimii tohon -86 turbon kierroslukumittariin

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jep, kuten toimii moneen muuhunkin sähkövikaan. Tihkutoimintoa ei vaan ole tuollakaan menetelmällä takaisin siunaantunut kolmen vuoden kovasta takomisesta ja potkimisesta huolimatta... edes kahden ohjauspyörän solmulle vääntäminen(hermojen petettyä, en enää muista mistä syystä.. ) ei auttanut.V.J.S kirjoitti:
EDIT: Tuo myrkyn "Kikka" kyllä toimii tohon -86 turbon kierroslukumittariinKevyestsi nyrkkiä, niin alkaa taas kierrosluvun näyttäminen kiinnostaa...

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
Minun ysisatasessani ylilämpöongelma korjaantui viime viikolla vaihtamalla jäähdytin. Aiemmin tuuletin oli usein kaupinkiajossa käynnissä ja jäi minuuteiksi käymään parkkipaikalla. Arvatkaa sainko päivittäin selitellä työkavereille ja muille ihmetteleville ihmisille, että mottoritilan tuuletin se siellä ääntelee, ei auto ole jäänyt käyntiin.
Nyt lämpötilamittari näyttää noin 1/3 pitkänkin ajon jälkeen ja tuuletinta kuulee enää harvoin.

Nyt lämpötilamittari näyttää noin 1/3 pitkänkin ajon jälkeen ja tuuletinta kuulee enää harvoin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Eihän tuota jälkikäyntiä tarvitse hävetä, päinvastoinSakari Satku kirjoitti:Minun ysisatasessani ylilämpöongelma korjaantui viime viikolla vaihtamalla jäähdytin. Aiemmin tuuletin oli usein kaupinkiajossa käynnissä ja jäi minuuteiksi käymään parkkipaikalla. Arvatkaa sainko päivittäin selitellä työkavereille ja muille ihmetteleville ihmisille, että mottoritilan tuuletin se siellä ääntelee, ei auto ole jäänyt käyntiin.![]()
Nyt lämpötilamittari näyttää noin 1/3 pitkänkin ajon jälkeen ja tuuletinta kuulee enää harvoin.

Kun kaikenmaailman volv*issa oli vielä hihnavetoset tuulettimet, niin saabilla mentiin ohjatulla sähköfektillä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Yleensä saabeissa (koskee etupäässä og900)joita olen nähnyt, tuuletin käynnistyy todella herkästi. Jos siis tuo puhallin toimii, on nuo vehkeet aika vaikea saada keittämään. Varsinkin kesällä nuo tuppaa hurisemaan aina kun pysähtyy hetkeksi. Omassa 99:ssä tosin tuota ei juurikaan saa käynnistymään...
Sama juttu, siis lämpömittarin viisari heittelehti.Cruor kirjoitti:Itse kanssa suosittelen tarkistamaan tuon etupalkin maadoituspisteen. Vanhassa i16:ssa oli samaa ongelmaa. Viisari nousi melkein punaiselle, mutta lämmöt ei todellisuudessa olleet korkeat. Huvittavaa oli, että jännitevaihtelut vaikutta viisarin asentoon; mitä enemmän oli sähkölaitteita päällä, sitä korkeammalle viisari nousi. Mm. vilkuttaessa viisari heilui hieman
Puhdistin maadoituispisteen ja nyt toimii oikein

-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
- Paikkakunta: Kuopio
Lämmintä pitää...
Juuh.
Putsasin sitten sen maadoituspisteenkin, eikä sanottavaa rauhoittumista mittarissa ole tapahtunut. Mutta eihän se puhdistelu vanhassa autossa koskaan pahaa tee. Kaksi viimeistä vuotta Saabi on mennyt katsastuksestakin pelkällä alapesulla läpi - vaihdelaatikon tiiviste vuotaa hieman...
Mutta onneksi sähkötuuletin toimii hyvin ja tänään päättelin että viimeistään marraskuun loppupuolella mittarikin varmaan rauhoittuu...
Miten toi sähkötuuletin muuten käynnistyy - missä sille on anturi? Tuskin ainakaan lämpömittarin liikkeisiin reagoi...
Putsasin sitten sen maadoituspisteenkin, eikä sanottavaa rauhoittumista mittarissa ole tapahtunut. Mutta eihän se puhdistelu vanhassa autossa koskaan pahaa tee. Kaksi viimeistä vuotta Saabi on mennyt katsastuksestakin pelkällä alapesulla läpi - vaihdelaatikon tiiviste vuotaa hieman...
Mutta onneksi sähkötuuletin toimii hyvin ja tänään päättelin että viimeistään marraskuun loppupuolella mittarikin varmaan rauhoittuu...
Miten toi sähkötuuletin muuten käynnistyy - missä sille on anturi? Tuskin ainakaan lämpömittarin liikkeisiin reagoi...
- Gouldenwind
- "Hirsch"
- Viestit: 906
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
- Paikkakunta: PORI
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Aikoinaan kun omistin 900i 5D Combi satkun, tässä autossa ilmeni
myös lämpöongelmia, ajelin Porvoon moottoritiellä ja lämmöt melkein
tappiin, no hidastin nopeutta ja lämmöt putosi.
No uudestaan vauhti about 120km/h...( ehkä hiukan enemmänkin ) no
taas lämmöt tappiin...???
Syylliseksi paljastui syylärin kennon välit olivat aivan tukossa, ja näin
ollen jäähdytys oli mitä oli.
Uuden syylärin hankinta tuli ajankohtaiseksi kun puhdistin kennon välit
painepesurilla....
( välit aukesivat kyllä todella tehokkaasti )
*syyläriä ei kannata pestä painepesurilla*
myös lämpöongelmia, ajelin Porvoon moottoritiellä ja lämmöt melkein
tappiin, no hidastin nopeutta ja lämmöt putosi.
No uudestaan vauhti about 120km/h...( ehkä hiukan enemmänkin ) no
taas lämmöt tappiin...???
Syylliseksi paljastui syylärin kennon välit olivat aivan tukossa, ja näin
ollen jäähdytys oli mitä oli.
Uuden syylärin hankinta tuli ajankohtaiseksi kun puhdistin kennon välit
painepesurilla....

*syyläriä ei kannata pestä painepesurilla*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#