Polttelis mutta mutta...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
woosh
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 12:53

Polttelis mutta mutta...

Viesti Kirjoittaja woosh »

Moro,

Autonvaihtokuume on kova ja jostain kumman syystä sain älyttömän
idean että seuraava auto olisi Saab 9-5 wagon. Nyt kuitenkin tätä palstaa
ja 9-5:n moottoriongelmista lukiessa on vähän alkanut arveluttamaan,
että kannattaako sittenkään. Tällä hetkellä on alla -99 vuoden Vectra
farkku ja olen melkoisen leipiintynyt kaikkiin niihin pikkuvikoihin, joita saa
olla jatkuvasti korjauttamassa. Vaikka tämä on mahdollisimman
puolueellinen paikka kysyä =), niin sanokaa nyt että kuinka varmasti se
9-5:n kone laukeaa muutaman tonnin jälkeen? Minä olen aina pitänyt
Saabia laatuautona mutta jos koneeseen tehdään suurempaa remppaa 50
tmk:n välein niin ei oikein innostais. Jos sille koneelle pitäisi alkaa tehdä
jotain vaikka 250 tkm:n jälkeen niin minä voisin antaa anteeksi mutta
minun mielestä alle 100 tkm ajettu auto on lähes uusi ja 150 tkm ajettu
on vähän käytetty =).

Kuinka moni on oikeasti saanut menemään tuohon 8v takuuseen
moottorin/turbon korjaamisen? Missä Uudellamaalla olisi osaava Saab
korjaamo, joka voisi suht edulliseen hintaan tarkistaa mahdollisen
ostoehdokkaan moottorin?

Terveisin,
Mikko
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En pitäisi ideaasi mitenkään älyttömänä, pikemminkin päinvastoin, sanoisin vekkulilla ajelua aika älyttömäksi :D
Jos 9-5:ssä on huoltokirja täytetty asianmukaisesti ja huollot suoritettua ajallaan, on koneella voimassa se 8 vuoden takuu, mikä tarkoittaa vanhempien yksilöidenkin osalta vielä reilut 2 vuotta voimassaolevaa takuuta, moniko autonvalmistaja lupaa vastaavaa? 8O
Ei koneessa ole sinänsä mitään vikaa, kaikki on kiinni sen huoltamisesta ja käytöstä.
Käytä auto tutkittavana Mäkelän Autossa, ovat erikoistuneet noihin ns. ongelmamoottoreihin.

Edit: todennäköisyyttä 9-5:n koneen laukeamiselle en osaa antaa, mutta se on jokatapauksessa pienempi kuin tämänhetkisessä autossasi :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
woosh
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 12:53

Viesti Kirjoittaja woosh »

ng900aero kirjoitti: Edit: todennäköisyyttä 9-5:n koneen laukeamiselle en osaa antaa, mutta se on jokatapauksessa pienempi kuin tämänhetkisessä autossasi :wink:
Vekkulin hyväksi pitää sanoa että ongelmat on ollut tähän mennessä vain
sähköpuolella tai tukivarsissa/takapään ripustuksissa tms. Tielle ei ole
kertaakaan jättänyt. On joka tapauksessa viimeinen Opel, johon minä pistän latiakaan.

Ehkä ne ongelmat vain tulevat tällaisella palstalla paremmin esiin, mutta
aika monella tuntuu olevan kaikenlaista "pikkuvikaa" ja ne ovat juuri ne
josta haluaisin eroon.

Onko muuten kellään kokemusta / tietoa Virosta tuoduista autoista?
Taitaa olla Saksan tuonteja aikapitkälle nekin...

-mikko
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eivät nuo 9-5:n pikkuviat ole mitenkään ylipääsemättömiä, SID:n näytön pikselit katoilevat, helposti korjattavissa kotikonstein, takapään iskarit kannattaa vaihtaa laadukkaampiin, ja sytytyskasetteja hajoaa silloin tällöin, kun on varakasetti mukana niin ei tuo ole suuri ongelma, ja kasetilla on 3 vuoden takuu, joten se ei muodosta suurta menoerää.
Tuo moottoritakuu on mielestäni niin suuri etu että jo pelkästään sen vuoksi ostaisin erittäin mielelläni 9-5:n tai 9-3:n jossa on b2x5 -kone.

Jos huoltokirja on asianmukainen, takuu korvaa moottorivaurion.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
temet
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2005 12:28
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja temet »

Mitenkäs nuo turbojen laukeamiset riippuvat koneen kunnosta, tai tarkoitan siis sitä, että jos turbo menee sököks, ja kone on sotkuinen, niin saako niitä takuuseen? Tähän samaan syssyyn vois laittaa sit vielä käsikyykkään ton kaasuläppäkotelon, mites sen laita takuussa on? Vai pitkääkö koneen tosiaan olla sökö, jolloin se korvataan, mut turbot ynnä muut on asia erikseen?

Mut olen kyllä samaa mieltä, nelisen kuukautta ja 6tkm Saab ollu alla, DI-kasetti jo vaihdettiin kun alko check engineä herjaamaan ja vaihto korjas ongelman, mut muuten mukavia ja turvallisia kilometrejä, ja se tuntuu! Mut ymmärrän kyllä sun huolet noista vioista, kyllä mäkin niitä seurailen autossani hieman, ja varmasti juuri tämän palstan ansiosta/vuoksi.
9-5 Aero Wagon A -06
woosh
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 12:53

Viesti Kirjoittaja woosh »

Onko muuten automaattilaatikoissa ollut suurempia vikoja? Tuo
moottoriongelmahan taisi olla yleisin 2.0t koneella ja automaattilaatikolla,
mutta itse laatikossa ei tainnut olla syytä vaan ajotavassa ja liian harvassa
öljynvaihtovälissä.

Mitä kokemusta muuten noista diesel koneista on? Uudessa duunissa saattaisi
tulla kilsoja sen verran että diesel ei ole poissuljettu vaihtoehto.

Jokatapauksessa hyvä auto taitaa olla kyseessä vaikka noita vikoja onkin
ollut. Paljon se DI kasetti muuten maksaa?

-mikko
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

woosh kirjoitti:Onko muuten automaattilaatikoissa ollut suurempia vikoja? Tuo
moottoriongelmahan taisi olla yleisin 2.0t koneella ja automaattilaatikolla,
mutta itse laatikossa ei tainnut olla syytä vaan ajotavassa ja liian harvassa
öljynvaihtovälissä.

Mitä kokemusta muuten noista diesel koneista on? Uudessa duunissa saattaisi
tulla kilsoja sen verran että diesel ei ole poissuljettu vaihtoehto.

Jokatapauksessa hyvä auto taitaa olla kyseessä vaikka noita vikoja onkin
ollut. Paljon se DI kasetti muuten maksaa?

-mikko
No ei ole automaatissa ollut mitään vikaa laatikon/koneen suhteen ajettu nyt jotain 150tkm, eikä välttämättä aina ihan hissukseen :lol:
tosin olen vaihtanut laatikon ja koneen öljyt marraskuun jälkeen 10tkm välein, tämä sattanee vaikuttaa tuohon ongelmaan. Mutta mun käsittääkseni ei koskenut mun autoa tuo huohotus ongelma. Ja vaihdan noin tiheään jatkossakin kun laatikkoon vaihtuu kerrallaan vain tuo 3L ja se ei paljoa ole. Ja eikös tuo DI-kassu ollut jotain 200€ :?:
9-3.1972
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Pitää aina muistaa, että ne viat tänne kerrotaan, ei sitä että se auto on toiminut moitteetta xx kuukautta tai x vuotta. Saabin diesel taitaa olla Opelin tekemä. Saabissa on vielä se hyvä juttu, että sen huoltoon ja näpräilyyn jää helposti koukkuun vaikkei niin oliskaan mitään "rikki". En tiedä onko Opelin kans niin, mutta Saabin kans näkyy olevan. :lol:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Käsittääkseni vanhat Saabin diisselit ovat Isuzu-pohjaisia. Ainakin tuo 3-litranen, 2,2 -litrasesta en ole varma.

Nyttenhän ovat tulossa uudet gm-fiat-alfa pohjaiset motit lähiaikoina.

Suoraan ooppelikoneita saabeissa ei käsittääkseni juurikaan ole käytetty, tuo griffinin 3-litranenkin bensa on gm-pohjainen(?). Eniten ooppelia taitaa olla ng900 2,5-litrasessa ja SS:n 1,8:ssa.

Mutta JOSTAIN syystä näitä halutaan ainaki ooppeliksi vetää... :wink:
Viimeksi muokannut Henkka #2283, To Heinä 28, 2005 11:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

No okei heitetään sitten vikalistaa:

JT3" putki oli / on hankala akseliylityksen kohdalta takaa :?

Viriboxien kanssa on saanut tapella marraskuun lopulta alkaen :lol:

Ahdin pitäis vaihtaa toisen kerran kun ei toi Aeron riitä (niin tää on se "t") :?

Rahaa palaa paljon, mutta ei vikaa ole ollut: sori :oops: takaiskarit oli loppu joten ostin Koni Sport Kitin sen jälkeen on hyvä ajjaaa.

Mutta ei varsinaista vikaa lähinnä käytöstä johtuvaa kulumista, kun en ole vielä DI:tä vaihtanut (koputan fläpän kantta vaikka ei puuta olekkaan) :lol:
9-3.1972
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

temet kirjoitti:Mitenkäs nuo turbojen laukeamiset riippuvat koneen kunnosta, tai tarkoitan siis sitä, että jos turbo menee sököks, ja kone on sotkuinen, niin saako niitä takuuseen? Tähän samaan syssyyn vois laittaa sit vielä käsikyykkään ton kaasuläppäkotelon, mites sen laita takuussa on? Vai pitkääkö koneen tosiaan olla sökö, jolloin se korvataan, mut turbot ynnä muut on asia erikseen?

Mut olen kyllä samaa mieltä, nelisen kuukautta ja 6tkm Saab ollu alla, DI-kasetti jo vaihdettiin kun alko check engineä herjaamaan ja vaihto korjas ongelman, mut muuten mukavia ja turvallisia kilometrejä, ja se tuntuu! Mut ymmärrän kyllä sun huolet noista vioista, kyllä mäkin niitä seurailen autossani hieman, ja varmasti juuri tämän palstan ansiosta/vuoksi.
En tiedä, mutta oletan että jos moottorin öljynkierron todetaan häiriintyneen esimekiksi paakkuuntuneen öljyn ansiosta, myös turbo korvataan.
Olen luullut ettei di-kasetin vika sytyttäisi CE-valoa, saatan olla väärässä.

Jos auto kuuluu jatketun moottoritakuun piiriin, niin esimerkiksi rallattava tasapainoakselien ketju kuuluu takuun piiriin, vaikkei koneessa muuta vikaa todettaisikaan. tai näin Esson baarissa puhuivat, valistuneemmat kertokoon lisää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
woosh
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 12:53

Viesti Kirjoittaja woosh »

Vielä lisää vettä myllyyn =). Oliko tuo öljynkierto-ongelma korjattu 2003 ja
uudemmissa malleissa? Takuutahan niihin ei saanut joten jotain niille on
varmaan tehty.

Kyllä tää on hankalaa... pitäisi kai vaan iskee rahat tiskiin ja katsoa mitä
kilsat tuo tullessaan =).

-mikko
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

woosh kirjoitti:Kyllä tää on hankalaa... pitäisi kai vaan iskee rahat tiskiin ja katsoa mitä
kilsat tuo tullessaan =).

-mikko
Kuullostaa hyvältä! :D
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Niin tuo mun on viimeisiä og9-3:sia mitä on tehty ja en ainakaan ole GM:ltä mitään infoa asiasta saanut, tosin ei ole moista ongemaa kyllä ilmennyt.
Onhan tuosta ollut kuviakin mitä vesi saa öljyn kanssa aikaan yhdessä :lol:
9-3.1972
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

woosh kirjoitti:
Jokatapauksessa hyvä auto taitaa olla kyseessä vaikka noita vikoja onkin
ollut. Paljon se DI kasetti muuten maksaa?

-mikko
Kasetti konalan Laakkosella 192€. Tällä forumilla oleva porukka tuntuu ajoittain oikein hakevan vikaa autostaan :wink: ja vielä kertovat siitä kaikille ,jottei sitä kävisi muille :D . Joillain muiden merkkien foorumeilla ei käsitellä vikoja läheskään näin yksityiskohtaisesti vaikka vikoja löytyy kaikista.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin