Tyyristä.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
av
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Helsinki

Tyyristä.

Viesti Kirjoittaja av »

Isäni 9-3:n ohjaustehostimen kumiletkuun oli tullut ilmeisesti joku pari viikkoa sitten pieni reikä, eikä ukko ollu sitä huomannu. Mökiltä eilen illalla tullessaan kuitenkin mulle mainitsi, että auto pitää hirveetä huutoa kun kääntää rattia. Konepellin kun avasi, niin homma oli harvinaisen selkee, tehostimen säiliö melkein tyhjä, letkut öljyssä ja ilmaa järjestelmässä = letkunpätkä vaihtoon. Hauskaksi tämän tekee se, että porukat tuli kotiin eilen illalla klo 2100 ja auton piti lähteä työmatkalle ennen klo 1000 tänä aamuna 8O

Ajattelin, että eihän tossa mitään kun tosta vaan ton kumiosan irrotan ja haen saabilta uuden... ja lähtikö se kumi siitä pelkästään? - no ei lähteny - jotta rikkinäisen osan sai irti, piti irrottaa aika ärsyttävän paljon kamaa ja loppupeleissä olla auton alla ruuvailemassa toista päätä jostain intercoolerin lähettyviltä 8O Tämähän ei sinänsä mikään ihme ole, mutta kun siinä joutu käyttämään vielä huomattavan paljon väkivaltaa. Loppupeleissä kun sieltä uumenista sen sai esiin alko tuntua siltä, että saattaa tulla kallis keikka, koska se osa, missä oli noin 2milliä leveä reikä, oli noin 70centin mittainen metalliputki jossa oli sitten se 30centin kumiletku päässä....

Aamulla herttoniemen länsiauton varaosatiskille letku messissä. Kaveri kerto, että mulla oli tosi hyvä tuuri, koska niitä putkia menee kuulemma aika paljon ja nyt oli ainoastaan yksi jäljellä (JEE) Kaikki putket kuulemma hajoaa aina samasta paikasta ilman mitään syytä?!? Noh siinä kysyin sitten sitä hintaa :? 218!! Euroa, ei jumalaut! Pätkästä putkea ja kumiletkusta :lol: :evil: Luonto ei antanu periksi maksaa tollasesta sitä hintaa, vaikka kaveri olisikin tinkassu 18e poies. Sitten alko hirvee selvittely ketkä noita tollasia kumiletkuja laittaa kasaan ja päädyin konalaan lafkaan nimeltä Dunlop Hiflex. Siellä onneks homma toimi ja ne pystyivät laittamaan uuden kumin siihen metallisen letkun jatkeeksi 8) 45 euroa tuli hinnaksi *huoh*

Sitten vaan hirveellä kiireellä kotiin ja asentamaan. Uusi letku, auto pakettiin ja öljyt sisälle ja saba oli kuin olikin just ennen kymmentä valmis ja ukko pääs lähtee taas matkaamaan...

Mitä siis opimme jos joltain muulta tämä hajoaa? Suoraan jonnekin vastaavaan pajaan kuin toi Dunlop Hiflex, mikäli haluaa säästää paljon rahaa ja viitsii sitten itse tehdä oikeestaan ton v-mäisimmän homman eli irrotuksen ja asennuksen. Kanattaa myös varata vähän enemmän aikaa ku mulla oli koska tällä hetkellä kädet aika huonossa kunnossa ku kiireellä pitää väkivaltaisesti osia irrotella :roll:

Eipä muuta kuin antoisia autoilukelejä kaikille!
9000CS 2.3T S
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Kersantin äänellä:
*.*Lakki, päästä! Kumarrus! Lakki, päähän*.* 8O
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://www.polarteknik.fi

Jos Jyväskylässä tarvitsette letkuja.
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Pe Joulu 26, 2008 08:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos merkkiliikkeestä jotain haluaa, niin korkeintaan kattohinnan sille, mitä kannattaa maksaa jostain muualta. OMAN KOKEMUKSENI mukaan merkkiliikkeestä kohtuuhintaan saa vaan ja ainoastaan By-Pass venttiilin (25€ vs 30€ tarvikkeet) ja alipaineletkua. Kaikkea muuta olen saanut halvemmalla muualta(pinnapultti turbolle 5€kpl vs 1€ kansikoneistamosta, nokkaketjun ohjaimet n. 80€kpl vs. 25€ kpl PCS, turbon vesijäähyputki 125€ vs 40€ käytetty, turbon "banjo" 12€ vs 5€ koneistamolta jne jne...)

Mitä tällä halusin sanoa, että kannattaa AINA kysyä täältä kokemuksia osahankinnoista, niin yleensä säästää n 50% vähintään merkkiliikkeen hintaan. Huonona puolena foorumissa yms. vaihtoehtoisissa kanavissa on tietty se, että kiire ei saa olla, toimitusaika merkkiliikkeessä on yleensä max.2päivää, täällä, PCS:llä yms. voi mennä parikin viikkoa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti:DI-kasetti kannattaa hankkia merkkiliikkeestä tai PCS:ltä. Esim. Motonet ei ottanut DI-kasettia myyntiin, koska sille olisi tullut hintaa noin 240€.
Jep, tuo on totuus, DI-kasettia ei kannata muualta kuin Saab-liikkeestä kysellä, koska A) sitä ei ole saatavilla tai C) hinta on törkee.

Hakematta tulee mieleen autopurkaamo, joka pyrki "säästämään" asiakkaan rahoja myymällä KÄYTETTYÄ DI-kasetti 250€ hintaan (uusi siis 190-210€ merkkiliikkeessä)...Eli aina ei todellakaan kannata maksaa purkaamoidenkaan hintoja niitä kyseenalaistamatta!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:DI-kasetti kannattaa hankkia merkkiliikkeestä tai PCS:ltä. Esim. Motonet ei ottanut DI-kasettia myyntiin, koska sille olisi tullut hintaa noin 240€.
Jep, tuo on totuus, DI-kasettia ei kannata muualta kuin Saab-liikkeestä kysellä, koska A) sitä ei ole saatavilla tai C) hinta on törkee.

Hakematta tulee mieleen autopurkaamo, joka pyrki "säästämään" asiakkaan rahoja myymällä KÄYTETTYÄ DI-kasetti 250€ hintaan (uusi siis 190-210€ merkkiliikkeessä)...Eli aina ei todellakaan kannata maksaa purkaamoidenkaan hintoja niitä kyseenalaistamatta!
Totta, todella harvoin kannattaa maksaa purkamoiden hintoja, ainakin PK-seudulla pyytävät vähintään puolet uuden osan hinnasta, siis silloin kun niillä on hinnasto käytettävissä, ja kun sitä ei ole, hinta on pakko laittaa niin yläkanttiin ettei ole riskiä siitä että antaisi alennusta enemmän kuin 50% 8O
Jostain peräkylän purkaamolta saattaa löytyä osia vielä ns. järkihinnoin mutta ainakin pk-seudun purkamot voi unohtaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

og900:ssa on myöskin joiltakin kypsynyt se tehostimen paineletku pumpulta hammastangon venttiilille. Se saa helposti lämpöä pakoputkelta. Edullisin tapa on tosiaan mennä hydrauliikkaliikkeeseen teettämään ko. putki.

Mitenhän lie ilmastoinnin letkuissa? Hydrauliikkaliikkeiden kauttahan nekin taitaa loppupelissä tulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Kävinpä tuossa kysäsemässä merkkiliikkeestä kumiletkua, mutkapala joka on coolerin ja imusarjan välissä (juuri ennen imusarjaa), 179e. Jäi kauppaan...
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Otetaanpa esimerkki, esim öljynlauhduttajan letku tonnariin.
Letkun pituus n 1m. 10mm Putket päissä.

Hydrauliikkaletku liittimineen maksaisi meillä ( Hytaflex )
5.72,- euroa, hinta sisältää alv:n.
( tämä hinta siis ja ainoastaan SAAB klubilaisille, sillä täytyyhän siitä
klubiin kuulumisesta joatain etuisuuksia tulla )

Letkun normaali ohjevalinta hinta on 19,20,-

Ja huomatkaa että teemme myös letkuja asiakkaan toimittamiin päihin
tai liittimiin ( esim..vanha malli letku voidaan purkaa ja tästä otetaan
päät ) mutta luonnollisesti jos näin toimitaan niin liittimille emme voi
antaa takuuta koska käytetään vanhoja liittimiä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Gedu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 16, 2003 11:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Gedu »

Mertmi kirjoitti:og900:ssa on myöskin joiltakin kypsynyt se tehostimen paineletku pumpulta hammastangon venttiilille. Se saa helposti lämpöä pakoputkelta. Edullisin tapa on tosiaan mennä hydrauliikkaliikkeeseen teettämään ko. putki.

Mitenhän lie ilmastoinnin letkuissa? Hydrauliikkaliikkeiden kauttahan nekin taitaa loppupelissä tulla.
Heh, muistuu mieleen yksi og900 jossa oli kyllä letku ehjä, mutta ohjausvaihteen päässä oleva putki oli murtunut. Tuota ei saa Saabilta muuten, kuin ohjausvaihteen kanssa 8O olis tullu pikkasen kallis korjaamokeikka, ellei korjaamo olis omatoimisesti päättänyt teettää putkenpätkän jossain. Kuulemma suurin ongelma oli ohjausvaihteenpään liitin, jollaista ei kuulemma mistään tahtonut löytyä, no sekin teetettiin hintaan 10mk :D
Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
Vastaa Viestiin