Pakko saada Saabi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Grin
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 00:16
Paikkakunta: Helsinki

Pakko saada Saabi

Viesti Kirjoittaja Grin »

Sain kortin viimein tuossa kesäkuun lopussa, ja nyt on tullut porukoiden liisaamalla 91 Sunnyllä ajettua miltei 5000 kilometriä kuukauden aikana. Slx eli herkkuvarusteltu, ajettu nyt 190tkm ja käytännössä täysin ruosteeton Nissani kyseessä. Muutenkin joka kantilta todella siistissä kunnossa ja toimii kuin unelma. Järkiperusteilla mietittynä ns. unelma-auto, kulkee sen mitä tarvitsee ja vie kohtuullisen raskaallakin kaasujalalla jotain 6l/100km. Autoa hommatessa tuli mieleen että ensimmäiseksi autoksi vähän turhankin hyvä, ja tyytyväinen olen ollut.

Mutta mutta... Kun on ensimmäiset 15 vuotta elämästään tottunut ysikuupan kyydissä olemiseen, niin jotenkin tuo nissani tuntuu niin pliisulta ja hengettömältä, tainnut merkkisokeus tarttua tai jotain, vaikka isäukko vaihtoikin Hyundaihin ja on vuorostaan ollut siihen hyvinkin tyytyväinen.

Nyt kuitenkin on sellainen tilanne edessä, että molemmilla porukoilla on uuden auton hankinta edessä, ja ajattelin tarjota tuota Sunnyä heille niin että itselleni hommataan halvempi (Saab) tilalle. Pari juttua kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa:

Aloitin tonnarin etsimisellä, ovimäärä on oikeastaan aika se ja sama, CS-tonnaria on noin kolmen tonnin budjetilla turha haaveillakkaan joten vanhempaa etsitään. Varusteina pitäisi löytyä kohtuullinen ruostetilanne ja sähkölasit. Sähkölasitkin lähinnä sen takia että en ole vielä löytänyt autoa jossa veivi ei jossain tilanteessa painaisi joko kättä tai jalkaa vasten ajaessa/matkustaessa. Nykyisellä menoveden hinnalla on kuitenkin kysyttävä onko 4- ja 5-ovisten kulutuksessa eroa? Hakusessa on 2l vapari manuaaliaskilla. (en luota omaan harkintakykyyni turbon kanssa ainakaan ensimmäisen talven aikana) Ja paljonko nuo nyt yleensä vievät bensaa, alle 8 litran kulutuksesta turha haaveillakkaan? Toinen kysymys mikä on tullut mieleen foorumia lukiessa on ilmeisesti 300tkm:ssä alkava osien järjestelmällinen hajoaminen, mutta kannattaako 400tkm ajettua enää ostaa vaikka hajonneita osia olisikin korvattu uusilla? Paljonko tonnarilla pystyy suurinpiirtein rullaamaan?

No, myös 900 on harkinnassa, ajatus nahkapenkkien yms. herkkujen hommaamisesta pikkuhiljaa kutkuttaa. Lähinnä kolmeovista 2,0l vaparia manuaaliaskilla etsitään. Viistokeula ja uudemmat jarrut pitäisi löytyä, 5-ovistakin voisin harkita. Varusteissa saisi jälleen olla ne sähkölasit, muuten menee sinne hälläväliä alueelle. Kuitenkin pari kysymystä. Ensinnäkin onko satkuissa jotain tiettyä kilometrimäärää millä voisi alkaa tekniikan lahoamisen merkkejä odottamaan? Ja miksi vaikuttaa siltä, että noita uudempia 2,1l vapareita ei oikein arvosteta, jotain lapsuudenongelmia mitä ei kaksilitraisista löydy? Entäs matalapaineturbojen kestävyys? Jostain luin että mittaristoon oli 90-luvun alkupuolella tullut jotain muutoksia, mutta en siitäkään ole löytänyt hirveästi tietoa, oliko kyseessä vain kosmeettisia muutoksia vai lisättiinkö mittaristoon tonnarista tuttu ajotietokone tms?

No, siinä on nyt kysymyksiä varmaan niin paljon että heikommalta palaa hihat vastatessa, toivottavasti riitti kärsivällisyyttä lukea teksti loppuun. Loppuun olen viellä kerännyt nettiautosta bongaamiani yksilöitä joita pidän kiinnostavina, kommentteja otan mielelläni vastaan ja jos on joku sattunut koeajolla käymään niin kuulisin tunnelmia mielelläni, voi oma harkintakyky kuitenkin pettää jos on autoon valmiiksi kiintynyt, eikä parin tonnin ajokokemuksilla vielä kuuhun mennä autoa kokeiltaessa.

Tonnareita
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=336591
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=370060
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=230909
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=394041
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=382312
Satkuja
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=347058
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=371062

Saa myös ehdottaa vapaasti :wink:
9-5 2.0t 99'
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuohon kilometri kestävyyteen kommentoisin, että ei ne ala hajoamaan 300 000 kilometrissä. Saabin kone ei kuole koskaan, jos sitä huolletaan uusilla öljyillä kuten pitääkin. Sitäpaitsi noissa 80-luvun mootoreissa ei ole näitä harmaita hiuksia aiheuttaneita DI-kasetteja, eikä tasapainoakseleita lainkaan.
Tuo foorumi antaa sikäli väärän käsityksen, koska foorumille tullaan jutustelemaan yleensä vasta sitten kun jotain on hajonnut. Suurin osa saabisteista ei siellä edes käy.
2.0 l vaparissa taitaa 8l/100km olla kohdallaan, ei niiden aikaan paljon sen enempää pitäisi viedä.
Jos löydät jostain ruosteettoman tai vähäruosteisen 80-luvun tonnarin joka tuntuu olevan kunnossa, niin osta pois kuleksimasta. Ne on uskomattoman sitkeitä menijöitä, sen ikäisiin voi joutua vaihtelemaan pyöränlaakereita tai bensapumppuja jne, mutta niin joutuu muissakin merkeissä. Vanhojan Saabien varaosahinnat ovat edullisia muihin merkkeihin verrattuna, kunhan ei erehdy merkkiliikkeeseen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

MacTurbo kirjoitti:Tuohon kilometri kestävyyteen kommentoisin, että ei ne ala hajoamaan 300 000 kilometrissä. Saabin kone ei kuole koskaan, jos sitä huolletaan uusilla öljyillä kuten pitääkin. Sitäpaitsi noissa 80-luvun mootoreissa ei ole näitä harmaita hiuksia aiheuttaneita DI-kasetteja, eikä tasapainoakseleita lainkaan.
Jaa ei vai... :wink:
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

rälläkkä kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Tuohon kilometri kestävyyteen kommentoisin, että ei ne ala hajoamaan 300 000 kilometrissä. Saabin kone ei kuole koskaan, jos sitä huolletaan uusilla öljyillä kuten pitääkin. Sitäpaitsi noissa 80-luvun mootoreissa ei ole näitä harmaita hiuksia aiheuttaneita DI-kasetteja, eikä tasapainoakseleita lainkaan.
Jaa ei vai... :wink:
Ainakaan -88 turbo 16.ssa ei ollut (vai oliko se -86). Tuliko ne sitten -89, vai milloin :roll:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

MacTurbo kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Tuohon kilometri kestävyyteen kommentoisin, että ei ne ala hajoamaan 300 000 kilometrissä. Saabin kone ei kuole koskaan, jos sitä huolletaan uusilla öljyillä kuten pitääkin. Sitäpaitsi noissa 80-luvun mootoreissa ei ole näitä harmaita hiuksia aiheuttaneita DI-kasetteja, eikä tasapainoakseleita lainkaan.
Jaa ei vai... :wink:
Ainakaan -88 turbo 16.ssa ei ollut (vai oliko se -86). Tuliko ne sitten -89, vai milloin :roll:
CD Turboon -88. Muihin -90?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

rälläkkä kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti: Jaa ei vai... :wink:
Ainakaan -88 turbo 16.ssa ei ollut (vai oliko se -86). Tuliko ne sitten -89, vai milloin :roll:
CD Turboon -88. Muihin -90?
Siinäpä se, mulla ei ole koskaan ollut CD:tä. On ollu vaan CC:tä ja CS:ää.
Eli korjataan alkuperäistä "Sitäpaitsi noissa 80-luvun CC:n mootoreissa ei ole näitä harmaita hiuksia aiheuttaneita DI-kasetteja" :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

JeeJee Vihti/Nummela akselille yksi saabisti lisää kartalle :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

on se niin hienoa... meillä kans nykynen emäntä on tässä käännytyksessä.... kyllä ny toistaiseksi on tullu vaan pelkästään kehuja, kun tonnarin perään kuolaan, vaikka onkin ns volkkariperheestä... saabismi on sinällään paha tauti, että vaikka kuinka olis hienosti varusteltu ja siisti nipponi, niin eihän se miltään tunnu...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Noilla 2,1 litrasilla on todellakin hieman huono maine. Ensimmäisissä -91 malleissa oli jotain teflonpäälysteisiä mäntiä, jotka eivät kestäneet. Uudemmissa on eri männät. Karkea käyntiääni kylmänä on pikemminkin ominaisuus kuin vika näissä koneissa. On puhuttu, että nämä syövät öljyä, mutta se ei välttämättä johdu siitä, että kone olisi harva vaan myös venttiilinvarren kumit voivat aiheuttaa tämän. Ja sitä ongelmaa/ominaisuutta on kait myös 2,0 16v:ssä.

Satkuissa ei ajotietietokonetta ole ollut, nuo mittariston muutokset olivat lähinnä kosmeettisia.

Yksi asia, missä satku voittaa tonnarin kirkkaasti, on vakuutuksen hinta. Satkun vakuutukset ovat noin isokoneisista autoista varmasti halvimpien joukossa.
9-5 2,3t -03
#2514
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakko saada Saabi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Grin kirjoitti:Mutta mutta... Kun on ensimmäiset 15 vuotta elämästään tottunut ysikuupan kyydissä olemiseen, niin jotenkin tuo nissani tuntuu niin pliisulta ja hengettömältä, tainnut merkkisokeus tarttua tai jotain,
Oikeilla linjoilla olet. :D
Aloitin tonnarin etsimisellä, ovimäärä on oikeastaan aika se ja sama, CS-tonnaria on noin kolmen tonnin budjetilla turha haaveillakkaan joten vanhempaa etsitään.
Yksityisiltä voi ruiskukoneisia matalakeulasiakin löytyä tuohon hintahaarukkaan. Noissa olisi etuna yleensä ottaen ainakin vähempi ruostetta.
Sähkölasitkin lähinnä sen takia että en ole vielä löytänyt autoa jossa veivi ei jossain tilanteessa painaisi joko kättä tai jalkaa vasten ajaessa/matkustaessa.

Käy nyt koeistumassa joku tonnari kampi-ikkunoilla, minun mielestäni ei noihin ovipahviin kovin helposti tule nojattua.
On vaan aika paljon enempi valinnan varaa, erityisesti noissa ruiskutonnareissa jossei tartte sähköleluja. Ja myyntiosio on purkutonnareita väärällään mistä löytynee sähköikkunat tarvittaessa.

Nykyisellä menoveden hinnalla on kuitenkin kysyttävä onko 4- ja 5-ovisten kulutuksessa eroa?
Ei omakohtaista kokemusta mutta tuskimpa havaittavaa eroa. Tonnari taitaa olla satkua pihimpi, ainakin itsellä toi turbotonnari menee samoihin tai pienemmällä kun 8venanen ruisku satku. Oma matalapaine satkuni vie noin litran enempi mitä tonnari.

Hakusessa on 2l vapari manuaaliaskilla. (en luota omaan harkintakykyyni turbon kanssa ainakaan ensimmäisen talven aikana)
Harva nuori tai vanhempikin on valmis myöntämään tuon. :D
Talvellahan turbosta ei niin isoa riskiä ole toisin kuin kesällä jolloin isot tehot voivat johtaa huimiin ulosajonopeuksiin jossa edes saabin turvallisuus ei enää auta.
Toki ruiskussa on vähämpi vikaantuvaa tekniikkaa mikä ei varmasti haitanne noin autoilun alussa.

Ja paljonko nuo nyt yleensä vievät bensaa, alle 8 litran kulutuksesta turha haaveillakkaan?
Siistillä ajolla mahdollista, ainakin tonnarilla.

Toinen kysymys mikä on tullut mieleen foorumia lukiessa on ilmeisesti 300tkm:ssä alkava osien järjestelmällinen hajoaminen, mutta kannattaako 400tkm ajettua enää ostaa vaikka hajonneita osia olisikin korvattu uusilla?
Kyllähän tuossa 200-300tuhannen väliin yleensä moni osa tulee vaihtoikäänsä. Jos autosta on pidetty huolta ja uutta osaa niin ei nelosella alkavia lukemia pidä pelästyä.

No, myös 900 on harkinnassa, ajatus nahkapenkkien yms. herkkujen hommaamisesta pikkuhiljaa kutkuttaa. Lähinnä kolmeovista 2,0l vaparia manuaaliaskilla etsitään.

nahkoja löytyy paljon paremmin tonnareihin.

Ensinnäkin onko satkuissa jotain tiettyä kilometrimäärää millä voisi alkaa tekniikan lahoamisen merkkejä odottamaan?
Ei oikeastaan sen enempään kuin tonnareissakaan, bensapumppu, puslat ovat samalla tavalla kulutusosaa.
Ja miksi vaikuttaa siltä, että noita uudempia 2,1l vapareita ei oikein arvosteta, jotain lapsuudenongelmia mitä ei kaksilitraisista löydy?

Alkupuolen malleissa onkelmia, tutuilla on noita ollu eikä kummempia onkelmia ole ollut.

Entäs matalapaineturbojen kestävyys?
Jos tuo on ollu vakiona, niin on kestävä peli ja mukava ajettava.
Mistä seuraa että on ollu monesti kärryn edessä jolloin kytkin tai laatikko voi kiukutella.

Mutta jos tuollaista menisin ostamaan niin koittaisin kattella näkyykö merkkejä coolerista(kiinnitysreikiä vas.valon takana) tai bleed-venttiilistä(turbon ohuet letkut katkastu/jatkettu) kun noita on voitu polkee turhankin kovin tietämättä nakutuksista jne. haulla löytyy enempi
Jostain luin että mittaristoon oli 90-luvun alkupuolella tullut jotain muutoksia, mutta en siitäkään ole löytänyt hirveästi tietoa, oliko kyseessä vain kosmeettisia muutoksia vai lisättiinkö mittaristoon tonnarista tuttu ajotietokone tms?
ei oo tietokonetta mutta ulkonäkö on samanlainen kuin tonnareissa ja samalla myös sähköihin on tullu muutosta, lähinnä aatellen lisättävii varusteita.

Noita vaihtoehtoja en sen enempää lähteny ruotiin kun ei noista kuvista selvii ruostetilanne yms.

Muuta huomioitavaa:
Renkaat ja vanteet vaikuttavat huimasti auton arvoon tuossa hintaluokassa. Uus renkaskierros on kummin 300euron molemmalta puolelta. Jos kesärenkaissa on alle 3mm ja talvinakeissa alle 4mm niin itse en noille juuri montaa kymppii laskis hinnaks.

Ruosteita kannattaa katsoa huolella, ainakin jossei itsellä ole mahdollisuutta korjata.

Tonnareita on paljon myynnissä automaatti-ilmastoinnilla ja aika moni niistä on toimimaton. Myyjät sanoo että täytöllä tulee kuntoon mutta aika harvoin näin helpolla pääsee. Toki automaattinenlämpötilan säätö toimii silti, joutuu vaan käsin paineleen econ-moden päälle[/quote]
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Pakko saada Saabi

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

tetammi kirjoitti: ei oo tietokonetta mutta ulkonäkö on samanlainen kuin tonnareissa ja samalla myös sähköihin on tullu muutosta, lähinnä aatellen lisättävii varusteita.
Koska tuo kojelauta muuttui ja mitä eroja uudessa ja vanhassa on?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse kojelauta ei muuttunut, ainoastaan mittaristo. Fontti muuttui samannäköiseksi kuin tonnarissa, ajotietokonetta ei kuitenkaan tullut. Muutos tuli vuosimalliin '92, samoin kuin uudennäköinen keskiöstään muhkeampi 3-puolainen ratti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuosta kulutuksesta yleensä kaikilla on kauhea ennakkoluulo että saabi kauheasti bensaa vie.
tuola 900S tein tuossa viikko sitten lapin reissun, kemijärvelle mökille, käsivarren kautta norjaan sieltä näätämöstä takaisin suomeen, kilometrejä reilu 2500, keskikulutus 7,3 mielestäni erittäin vähän, isoa mäkeä oli ja tavaraa aikalailla, kemijärvelle ja sieltä kotio ajoin yöllä eli keskinopeus oli varmaan luokkaa 130...

oikeen piti käydä joku kerta tuon oman ässän rekkari katsomassa silloin kun olin sen juuri ostanut ja netti autoa selailin ja tämän ilmoituksen näin: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=371062 oman rekkari on GAA-646, tuon GAA-647 :D

taitaa tulla myös tuo minun ässä tässä pian myyntiin, pakko vähentää autokantaa..

ota yhteyttä yv:llä jos kiinnostaa, tosiaan lähes ihan sama kuin tuo GAA-647...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kulutukseen vaikuttaa hyvin vahvasti minkälaista ajoa ajaa, tämä lienee selvää sanomattakin.
Vaikka alle kahdeksan litran pääsee satkulla ja tonnarilla maantieajossa, niin pelkässä kaupunkiajossa saa melkeinpä tuplata kulutuslukemat.

Tässä kulutuslukemat kaupunkipainotteisessa 20 kmp pätkissä ajetussa ajossa K-jet-99-82:llä ja turboautomaattitonnari-87:lla:
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=4593
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=6703

Alimpien kuukausikeskikulutuslukemien kohdalla noissa selityksenä on aina runsaasti maantieajoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Grin
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 00:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Grin »

Kiitos kommenteista, pitääkin enää uskaltautua sinne ostoksille niin pääsee tuskasta.

mikkoimp, kyllähän tuo kiinnostaa ellei hirveän kaukana ole, ei oikein innosta lähteä katsomaan autoa hirveän pitkälle jos ei kauppoja sitten tulekaan. Ei ole vielä kiirettä asian kanssa, kunhan ennen lumien tuloa on saabi alla 8)
9-5 2.0t 99'
Vastaa Viestiin