Mutta mutta... Kun on ensimmäiset 15 vuotta elämästään tottunut ysikuupan kyydissä olemiseen, niin jotenkin tuo nissani tuntuu niin pliisulta ja hengettömältä, tainnut merkkisokeus tarttua tai jotain, vaikka isäukko vaihtoikin Hyundaihin ja on vuorostaan ollut siihen hyvinkin tyytyväinen.
Nyt kuitenkin on sellainen tilanne edessä, että molemmilla porukoilla on uuden auton hankinta edessä, ja ajattelin tarjota tuota Sunnyä heille niin että itselleni hommataan halvempi (Saab) tilalle. Pari juttua kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa:
Aloitin tonnarin etsimisellä, ovimäärä on oikeastaan aika se ja sama, CS-tonnaria on noin kolmen tonnin budjetilla turha haaveillakkaan joten vanhempaa etsitään. Varusteina pitäisi löytyä kohtuullinen ruostetilanne ja sähkölasit. Sähkölasitkin lähinnä sen takia että en ole vielä löytänyt autoa jossa veivi ei jossain tilanteessa painaisi joko kättä tai jalkaa vasten ajaessa/matkustaessa. Nykyisellä menoveden hinnalla on kuitenkin kysyttävä onko 4- ja 5-ovisten kulutuksessa eroa? Hakusessa on 2l vapari manuaaliaskilla. (en luota omaan harkintakykyyni turbon kanssa ainakaan ensimmäisen talven aikana) Ja paljonko nuo nyt yleensä vievät bensaa, alle 8 litran kulutuksesta turha haaveillakkaan? Toinen kysymys mikä on tullut mieleen foorumia lukiessa on ilmeisesti 300tkm:ssä alkava osien järjestelmällinen hajoaminen, mutta kannattaako 400tkm ajettua enää ostaa vaikka hajonneita osia olisikin korvattu uusilla? Paljonko tonnarilla pystyy suurinpiirtein rullaamaan?
No, myös 900 on harkinnassa, ajatus nahkapenkkien yms. herkkujen hommaamisesta pikkuhiljaa kutkuttaa. Lähinnä kolmeovista 2,0l vaparia manuaaliaskilla etsitään. Viistokeula ja uudemmat jarrut pitäisi löytyä, 5-ovistakin voisin harkita. Varusteissa saisi jälleen olla ne sähkölasit, muuten menee sinne hälläväliä alueelle. Kuitenkin pari kysymystä. Ensinnäkin onko satkuissa jotain tiettyä kilometrimäärää millä voisi alkaa tekniikan lahoamisen merkkejä odottamaan? Ja miksi vaikuttaa siltä, että noita uudempia 2,1l vapareita ei oikein arvosteta, jotain lapsuudenongelmia mitä ei kaksilitraisista löydy? Entäs matalapaineturbojen kestävyys? Jostain luin että mittaristoon oli 90-luvun alkupuolella tullut jotain muutoksia, mutta en siitäkään ole löytänyt hirveästi tietoa, oliko kyseessä vain kosmeettisia muutoksia vai lisättiinkö mittaristoon tonnarista tuttu ajotietokone tms?
No, siinä on nyt kysymyksiä varmaan niin paljon että heikommalta palaa hihat vastatessa, toivottavasti riitti kärsivällisyyttä lukea teksti loppuun. Loppuun olen viellä kerännyt nettiautosta bongaamiani yksilöitä joita pidän kiinnostavina, kommentteja otan mielelläni vastaan ja jos on joku sattunut koeajolla käymään niin kuulisin tunnelmia mielelläni, voi oma harkintakyky kuitenkin pettää jos on autoon valmiiksi kiintynyt, eikä parin tonnin ajokokemuksilla vielä kuuhun mennä autoa kokeiltaessa.
Tonnareita
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=336591
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=370060
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=230909
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=394041
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=382312
Satkuja
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=347058
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=371062
Saa myös ehdottaa vapaasti
