Automaatin "1-3 vaihteet"
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
- Paikkakunta: Kuopio
Automaatin "1-3 vaihteet"
Sentronicissa on aito käsivalintamahdollisuus. Vanhemman mallisessa automaatissa, jollainen itsellänikin on, on 4-portainen tomaatti, ja siinä myös 1/2/3 asennot, joilla suuremat vaihteet salvataan pois. Käsittääkseni nämä "kasivalinnat" on tarkoitettu lähinnä moottorijarrutukseen vuoristojen jyrkissä alamäissä, jotta jarrut eivät kuumenisi liikaa.
Nämä 1-3 vaihteet voi kytkeä päälle vauhdissakin edellyttäen ettei nopeutta ole liikaa. Muistaakseni 3-asennolle voi vaihtaa, jos nopeutta on enintään 150 km/h.
Onko kukaan käyttänyt näitä salpaamaan esimerkiksi 4-vaihdetta pois ohittamaan lähdettäessä - vaikkapa tasaista 80 km/h nopeutta ajettaessa? Hyöty lienee vähäinen - olematon? - koska automaatti vaihtaa pienemmälle vikkelästi kun kaasupedaalia käskee.
Nämä 1-3 vaihteet voi kytkeä päälle vauhdissakin edellyttäen ettei nopeutta ole liikaa. Muistaakseni 3-asennolle voi vaihtaa, jos nopeutta on enintään 150 km/h.
Onko kukaan käyttänyt näitä salpaamaan esimerkiksi 4-vaihdetta pois ohittamaan lähdettäessä - vaikkapa tasaista 80 km/h nopeutta ajettaessa? Hyöty lienee vähäinen - olematon? - koska automaatti vaihtaa pienemmälle vikkelästi kun kaasupedaalia käskee.
No tämä kokemus koskee noita vanhempia "tavallisia" automaatteja:
Itse ripeämmän ohituksen aikaansaamiseksi 80kympistäkin laitan kylmästi kakkosen tupaan... Näin moottori/vaihteisto paketti on heti menossa mukana ja toiseksi näin hätäiselle miehelle sport nappikin on vaihteenvaihto ohjelmaltaan liian hidas.... Mulla tuntuisi olevan se koko sport nappi hiukan turha...
Kakkosella löytyy kyllä rajoitin jossain 120-130 tienoilla ja pari kertaa on tullut ihmeteltyä, että mitäs se meno loppui kesken kaiken....
6000 1/min on vaan niin naurettavan vähän....
Itse ripeämmän ohituksen aikaansaamiseksi 80kympistäkin laitan kylmästi kakkosen tupaan... Näin moottori/vaihteisto paketti on heti menossa mukana ja toiseksi näin hätäiselle miehelle sport nappikin on vaihteenvaihto ohjelmaltaan liian hidas.... Mulla tuntuisi olevan se koko sport nappi hiukan turha...


6000 1/min on vaan niin naurettavan vähän....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Itse käytän useinkin pienintä mahdollista vaihdetta, nopeuttaakseni kaasunreagointia ja tai kun mutkapätkällä päästelee, ettei se loota kokoaikaa venkslaa edestakaisin.
Ja kyllä sä voit rykästä vaikka 200 ykkösen siitä lootasta, se tiputtelee pienemmälle sitä mukaan kun on turvallista. Näin ainakin 95:sen lootien kanssa, tuskinpa tonnareissakaan on niin tyhmiä automaageja
Ja kyllä sä voit rykästä vaikka 200 ykkösen siitä lootasta, se tiputtelee pienemmälle sitä mukaan kun on turvallista. Näin ainakin 95:sen lootien kanssa, tuskinpa tonnareissakaan on niin tyhmiä automaageja

STCF #3
Kyllä tonnarinkin laatikko toimii samoin.Speedou kirjoitti:
Ja kyllä sä voit rykästä vaikka 200 ykkösen siitä lootasta, se tiputtelee pienemmälle sitä mukaan kun on turvallista. Näin ainakin 95:sen lootien kanssa, tuskinpa tonnareissakaan on niin tyhmiä automaageja
Itse käytän 2/3 vaihteita joskun kaupungissa rajoittamaan kaasujalkaa ja estämään jatkuvan ylös/alas vaihtamisen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tonnarin ZF on tyhmä. Jos laittaa 200 km/h vauhdista valitsimesta D:ltä pienemmälle (3-1), niin vaihtaa samantien 3:lle. Kierroksia tulee sitten jonkin verran (7400). Ohjekirjassa kielletään käyttämästä pakkovaihtoja yli 130 km/h.Speedou kirjoitti:Ja kyllä sä voit rykästä vaikka 200 ykkösen siitä lootasta, se tiputtelee pienemmälle sitä mukaan kun on turvallista. Näin ainakin 95:sen lootien kanssa, tuskinpa tonnareissakaan on niin tyhmiä automaageja
Pienemmillä vaihteilla on varotoiminto joka estää kytkeytymisen liian nopeassa ajossa, kakkonen kytkeytyy 70 km/h ja ykkönen 30 km/h, mutta pakkokolmonen on pakkokolmonen nopeudesta riippumatta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Automaatin "1-3 vaihteet"
[quote="Griffin#01"]Nämä 1-3 vaihteet voi kytkeä päälle vauhdissakin edellyttäen ettei nopeutta ole liikaa. Muistaakseni 3-asennolle voi vaihtaa, jos nopeutta on enintään 150 km/h.[quote]
Nämähän voi jokainen lukea manuaalista, mutta Griffinin -01 oppaassa sanotaan:
3/2/1-asentoa ei saa kytkeä yli 150/110/60 km/h nopeudessa.
Jos D-asennosta vaihtaa suoraan 1-asentoon, automaatti tiputtaa 3/2/1-vaihteille 180/120/65 km/h nopeudessa.
Mistähän loppujen lopuksi johtuu tuo ensimmäinen ohje, jos kerran D-asennosta voi vaihtaa suoraan 1-asentoon?
Nämähän voi jokainen lukea manuaalista, mutta Griffinin -01 oppaassa sanotaan:
3/2/1-asentoa ei saa kytkeä yli 150/110/60 km/h nopeudessa.
Jos D-asennosta vaihtaa suoraan 1-asentoon, automaatti tiputtaa 3/2/1-vaihteille 180/120/65 km/h nopeudessa.
Mistähän loppujen lopuksi johtuu tuo ensimmäinen ohje, jos kerran D-asennosta voi vaihtaa suoraan 1-asentoon?