autoliikkeen (lue: jopparin) vastuu
autoliikkeen (lue: jopparin) vastuu
Kyselisin tässä vähän noviisina, että millainen vastuu autoliikkeellä, eli kohdallani oikeastaan autojopparilla on myymästään käytetystä kulkupelistä.
Olen ymmärtänyt, että yksityiseltä auto ostetaan "myyntikunnossa", mutta päteekö sama jos ostaa käytetyn auton jopparilta?
Olen ymmärtänyt, että yksityiseltä auto ostetaan "myyntikunnossa", mutta päteekö sama jos ostaa käytetyn auton jopparilta?
"SaabAna"
Mitä pienempi autoliike, sitä vähemmän sillä on rahaa ryhtyä nahistelemaan asiasta, jos myy autoja verollisena (ei siis yksityisenä). Kun asiakas alkaa puhumaan kuluttaja-asiamiehistä sun muista jutuista, niin helpointa pienelle kauppiaalle on ottaa auto takaisin ja höynäyttää jotain muuta sillä samalla autolla. Voitosta se on kauppiaankin kasattava elantonsa ja sitä ei ole varaa riskeerata asiakkaan kanssa nahisteluun.
Citroen C5, OG900t16
Joppareiden kanssa (ja miksi ei oikeiden autoliikkeidenkin kanssa) kannattaa vanhempaa autoa ostaessa lukea kauppakirja kunnolla. Vastuun kun voi kiertää myymällä auton "varaosiksi" tai "purettavaksi"... ja sehän ei kuitenkaan käytännössä ole kuin yksi pieni teksti kauppakirjassa jota kukaan ei koskaan viitsi lukea.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Kyllä kuluttajansuojalaki lähtee siitä että myydyn auton kunto verrannollinen sen hintaan. Tekstit "purettavaksi" tai "korjattavaksi" eivät merkitse loppupelissä mitään. Laki ei tunne minkäänlaisia rajaustekstejä.
Ts. 10K€:llä sinä saat toimivan ehjän auton, kun taas 100€:llä purkuun kelpaavan aihion.
Ts. 10K€:llä sinä saat toimivan ehjän auton, kun taas 100€:llä purkuun kelpaavan aihion.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ainakaan minulla ei poistanut. Autossa oli öljypropun juuressa halkeama ja korjautin kyläsepällä. Liike maksoi puolet korjauksesta ja kuka tietää olisiko maksanut kokonaan, jos olisin osanut vaatia. En kuitenkaan silloin vielä ollut kuullutkaan koko lain olemassaolosta.tamtami kirjoitti:Kyllä se vähän niinkuin poistaa, sen jälkeenhän ei oikein voi vedota mihinkään kun siinä lukee: korjattavaksi tai purettavaksi.
TM:ssä oli artikkeli asiasta toukokuun alun numerossa. Artikkelin mukaan mitkään lausekkeet eivät poista vastuuta liikkeeltä.
Edit: En osaa kyllä sanoa, miksi näitä lausekkeita tehdään. Veikkaus on, että yritetään saada tietämättömät ihmiset maksamaan kulut itse.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Samoilla linjoilla 9-5T:n kanssa.
Jos auto on vanha ja halpa, niin vanhan ja halvan silloin ostan, ja jos jotain hajoaa, niin voivottelen omaa tyhmyyttä sekä köyhyyttä. Ei ole tosiaankaan jopparin vika jos vanha ritsa laukee.
Tietysti mielessä kaivertaa, että se saa*anan joppari varmasti tiesi sen!
Jos auto on vanha ja halpa, niin vanhan ja halvan silloin ostan, ja jos jotain hajoaa, niin voivottelen omaa tyhmyyttä sekä köyhyyttä. Ei ole tosiaankaan jopparin vika jos vanha ritsa laukee.
Tietysti mielessä kaivertaa, että se saa*anan joppari varmasti tiesi sen!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
- Gouldenwind
- "Hirsch"
- Viestit: 906
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
- Paikkakunta: PORI
Oli myös öljypropusta kyse ja normaalisti myytiin eli myyjäkään ei tiennyt asiasta?!..ostin auton porin Palinilta ja valitin myyjälle mutta ei suostunut korvaamaan mitään eikä myyntipäällikökään-" on kyse niin halvasta autosta että nykyään ne menee joppareille tai paaliin" että se siitä suojastaMontoya kirjoitti:Ainakaan minulla ei poistanut. Autossa oli öljypropun juuressa halkeama ja korjautin kyläsepällä. Liike maksoi puolet korjauksesta ja kuka tietää olisiko maksanut kokonaan, jos olisin osanut vaatia. En kuitenkaan silloin vielä ollut kuullutkaan koko lain olemassaolosta.tamtami kirjoitti:Kyllä se vähän niinkuin poistaa, sen jälkeenhän ei oikein voi vedota mihinkään kun siinä lukee: korjattavaksi tai purettavaksi.
TM:ssä oli artikkeli asiasta toukokuun alun numerossa. Artikkelin mukaan mitkään lausekkeet eivät poista vastuuta liikkeeltä.
Edit: En osaa kyllä sanoa, miksi näitä lausekkeita tehdään. Veikkaus on, että yritetään saada tietämättömät ihmiset maksamaan kulut itse.
Osaisiko joku neuvoa mitä kannattaisi tehdä???
Ostin Saabbini noin 2 kuukautta sitten 9-3 2.0t se ajettu 180tkm. Ja nyt parin
tuhannen kilometrin jälkeen hajosi vaihdelaatikko (tasauspyörästön kohdalla reikä eikä liiku eteen eikä taakse).
Autossa on 3kk käyttöturva jossa myyjä päättää korjaus liikkeen. ostaja maksaa 300€ omavastuun ja loput kulut menee puoliksi myyjän kanssa.
Otin yhteyttä auton myyjään ja ilmoitin auton hajoamisesta. samalla ilmoitin että tietäisin yhden käyttämättömän vaihdelaatikon hintaan 1200€. myyjä sanoi sen olevan liian kallis ja hommaavansa halvemman. viikon kuluttua myyjä ilmoitti löytäneensä "vähän ajetun" käytetyn vaihdelaatikon mikä on ruotsista tuotu
ja hintaa 1300€. Laatikon piti myös olla oikeanlainen eli samalla välityksellä. ja että korjaus tapahtuisi viikon kuluttua. Koitin kysyä voitaisiinko laittaa se vaihdelaatikko minkä minä kerroin löytäneeni. mikä olisi halvempi ja käyttämätön. mutta se ei ollut mahdollista kun Myyjä oli jo ostanut vahdelaatikon eikä sitä voi palauttaa. Kysyin myös jotain tietoja vaihdelaatikosta kuten paljon ajettu ja tyyppikilven tietoja. mutta niitä ei
kertonut.
Kekustelimme useasti lopullisesta summasta minkä joutuisin maksamaan ja pääsimme "ratkaisuun". että maksaisin n.800e.
Tänään aamulla vein auton korjaukseen ja ja näin vaihdelaatikon mikä vaihdetaan autooni rikkinäisen tilalle. laatikkoon oli kiinnitetty autovahinkokeskuksen lappu missä oli tietoja laatikosta: Saab 9-3 vm 1999 2.0i B. Laatikon tyyppikilvessä oli merkinnät: FM53505 ja I4.45.
omien johtopäätösten perusteella Kyseessä on vapaasti hengittävän laatikko. erona ainakin välitys suhde. Nyt odottelen minkälainen auto takaisin tulee.
Mitä tälläisestä "korjauksesta" voisi maksaa??? omasta mielestä ei mitään...
Kiitos lukemisesta ja mielipiteistä vielä isompi kiitos.
Ostin Saabbini noin 2 kuukautta sitten 9-3 2.0t se ajettu 180tkm. Ja nyt parin
tuhannen kilometrin jälkeen hajosi vaihdelaatikko (tasauspyörästön kohdalla reikä eikä liiku eteen eikä taakse).
Autossa on 3kk käyttöturva jossa myyjä päättää korjaus liikkeen. ostaja maksaa 300€ omavastuun ja loput kulut menee puoliksi myyjän kanssa.
Otin yhteyttä auton myyjään ja ilmoitin auton hajoamisesta. samalla ilmoitin että tietäisin yhden käyttämättömän vaihdelaatikon hintaan 1200€. myyjä sanoi sen olevan liian kallis ja hommaavansa halvemman. viikon kuluttua myyjä ilmoitti löytäneensä "vähän ajetun" käytetyn vaihdelaatikon mikä on ruotsista tuotu
ja hintaa 1300€. Laatikon piti myös olla oikeanlainen eli samalla välityksellä. ja että korjaus tapahtuisi viikon kuluttua. Koitin kysyä voitaisiinko laittaa se vaihdelaatikko minkä minä kerroin löytäneeni. mikä olisi halvempi ja käyttämätön. mutta se ei ollut mahdollista kun Myyjä oli jo ostanut vahdelaatikon eikä sitä voi palauttaa. Kysyin myös jotain tietoja vaihdelaatikosta kuten paljon ajettu ja tyyppikilven tietoja. mutta niitä ei
kertonut.
Kekustelimme useasti lopullisesta summasta minkä joutuisin maksamaan ja pääsimme "ratkaisuun". että maksaisin n.800e.
Tänään aamulla vein auton korjaukseen ja ja näin vaihdelaatikon mikä vaihdetaan autooni rikkinäisen tilalle. laatikkoon oli kiinnitetty autovahinkokeskuksen lappu missä oli tietoja laatikosta: Saab 9-3 vm 1999 2.0i B. Laatikon tyyppikilvessä oli merkinnät: FM53505 ja I4.45.
omien johtopäätösten perusteella Kyseessä on vapaasti hengittävän laatikko. erona ainakin välitys suhde. Nyt odottelen minkälainen auto takaisin tulee.
Mitä tälläisestä "korjauksesta" voisi maksaa??? omasta mielestä ei mitään...
Kiitos lukemisesta ja mielipiteistä vielä isompi kiitos.
ei helevetti. Olisin tuossa vaiheessa nostanut aikammoisen metelin. Eihän siihen mitään vaparin lootaa voi laittaa. Tuo alkaa olemaan jo eri auto kuin mistä maksoit. Nyt kannattaa jo kerätä kunnon raivo päälle ja alkaa meuhkaamaan oikein kunnolla jos ei kerta meinaa minkään näköistä puhetta uskoa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11