Voiko tämä Tuulilasissa esitetty väite pitää paikkansa? Suomessa veron osuus bensiinin ja dieselin litrahinnassa on kiinteä. Polttoaineen hinnannousu ei lisää valtion verotuloja.
Eli tämän käsitän ainakin itse niin, että veron osuus on joku kiinteä SUMMA, ei prosenttiosuus, bensalitran hinnasta, joka ei muutu suuntaan eikä toiseen bensan hinnan vaihdellessa Jotenkin tuntuu, että on taas Huulilasin toimittajalla käynyt käpy? Vai miten tuollainen systeemi voisi toimia, kuinka usein valtion osuus päivitettäisiin? Joka vuosi tulo- ja menoarvion kanssa? No, oli miten oli, huomenna käyn taas tankkaamassa n. 55 litraa á 1,5€ 98E:tä tonnarin tankkiin, ja siinä sivussa lahjoitan "jonkin" verran valtion kassaan vaikkapa oopperatalon tukiaisiin
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tätä on aikaisemminkin ihmetelty vaan niin se taitaa olla. Ainoa muuttuva osuus on ALV, jota valtio saa sitä enemmän mitä korkeampi on polttoaineen hinta on.
No kaikkea sitä oppii kun lehtiä lukee Mitenköhän tuo alv:n osuus sitten määritellään? Onko se 22% siis tuosta verottomasta osuudesta (eli bensiinin myyntihinta miinus valtion "kiinteä" vero-osuus), vaiko 22% verollisesta kokonaishinnasta? Oma veikkaukseni on, että totta hitossa maksamme arvonlisäveroa myös tuosta hinnan vero-osuudesta (eli siis veron päälle arvonlisävero). Hupaa. Oikeasti alkaa tällaisella yksityisautoilijan verokohtelulla Saab BioPower ja muutto Ruotsiin kiinnostaa päivä päivältä enemmän.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Suomen Kuvalehden mukaan bensavero on kiinteä 58,8 senttiä litralta, mutta arvonlisävero nostaa verojen osuuden yli 80 senttiin. Eli maksamme bensaverostakin arvonlisäveron.
55 litraa x 1,5 euroa = 82,5 euroa. Bensalitran arvonlisäveroton hinta on siis 1,5-18,03%=1,23 euroa ja siitä bensaveroa 58,8 snt joten veroton hinta 64,2 snt litra. Veroton 55 litraa siis 35,31 eur. Eli Oopperatalolle menee 47,19 euroa.
Eski kirjoitti:
55 litraa x 1,5 euroa = 82,5 euroa. Bensalitran arvonlisäveroton hinta on siis 1,5-18,03%=1,23 euroa ja siitä bensaveroa 58,8 snt joten veroton hinta 64,2 snt litra. Veroton 55 litraa siis 35,31 eur. Eli Oopperatalolle menee 47,19 euroa.
Eski
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jatketaanpa ruokiksen kunniaksi numeroleikkiä.
Eli Eskin laskelmien mukaan veroton hinta Suomessa 98:lle on n. 0,642€/litra. Barreli (158,99litraa) raakaöljyä maksoi "pahimmillaan" hurrikaanin aikoihin n. 70dollaria eli 70 / 1,21 = 57,85€/barreli. Raakaöljyn litrahinta siis 57,85€ / 158,99l = 0,364€/litra.
Noh, kaivoin tuosta esim tämän linkin aiheesta. 12.elokuuta on öljy maksanut $66 barrelilta, tietää siis sitä, että litrahinta raakaöljylle "pomppasi" huimat 0,02€/litra. Yritä tässä nyt sitten ymmärtää, että mistä tuli n. 0,15€/litra korotus kuluttajahintoihin, kun valtion vero-osuus on pysynyt samana? Taidankin siirtää paheksuntani oopperatalon tukijaisista öljynjalostamoihin, saman tien pyyhin ainakin Nesteen ylimmän johdon pois joulukorttilistaltani
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Lisäksi - suurin osa Suomeen tuotavasta öljystä taitaa tulla itänaapurista. Tällä hetkellä varastot on täynnä "halpaa" bensaa. Hinta kyllä nousee, mutta ei koskaan laske samaan tahtiin.
Mitä tästä opimme - kaikki korotus tällä hetkellä menee suoraan omistajien pussiin. Valtio "ei voi mitään", kun taitaa omistaa osan Nesteestä (?), joten mites sitä hyvin lypsävää lehmää sit yrittäis tappaa
Osa Amerikan suurimmista öljynjalostamoista on poissa toiminnasta myrskyn vuoksi. Suomessa myytävästä bensiinistä varmaan vain murtososa lienee peräisin amerikkkailaisista jalostamoista. Maailmanmarkkinahintaan vaikuttaa silti.
Ei ole minultakaan tosin joulukorttia lähtemässä Nesteen johtajille kuin Karita Mattilallekaan...
Kuluttajavirasto ynnä muut ilmoittelevat aina silloin ja tällöin ettei euro nostanut hintoja. Eipä tosiaan! Tuskin ois Neste rohjennut markka-aikaan näin suurta korotusta litrahintaan kerralla tehdä. Mutta nyt suomalaisia voidaan tässäkin asiassa kusta silmään ihan miten huvittaa
Eikä oo tää bensan hinta ainoo asia, ihan sama se on esim. sähkön hinta. Laskikos sähkön hinta kun Norjan ja Ruotsin vesivarastot täyttyivät kuivan kesän jälkeen, jonka varjolla sähkön hintaa "pörssissä" nostettiin, ja nosto kuluttajilla maksatettiin. Samalla tavalla kuin halpaa sähköä tulee rajan takaa tulee sieltä koko ajan vissiin markkinahintaa halvempaa öljyäkin. Mutta tämmöistä se on nyky-Suomen kvartaalitalous. Eihän siihen mene taaskaan kauaa kun Neste kehuu osavuotiskatsauksessaan parantunutta tulosta. Ja sitä miten paljon taas voidaan osinkoja jakaa sijoittajille. Perkele sanon minä!
Polttoaineverotus on ainoa millä tällähetkellä "rangaistaan" niitä jotka saastuttavat, mitä enemmän saastutat sitä enemmän maksat, yksinkertaista.
Polttoaineveron laskeminen vaatisi sitä, että koko autoverotus uusitaan huomioimaan saastuttaminen ja autoveron uusiminen taas vaatii polttoaineveron nostamista jotta saadaan varmuuspuskuria ettei talous mene persiilleen.
Noh vihreäliitto tekee ilmeisesti tänä syksynä lakialoitetta jossa bio sun muut vihreämmät systeemit saavat etua, esim Ruotsin malliin.
Mutta yksinkertainen polttoaineveron laskeminen on vaarallista tilanteessa, jossa potilaat ovat jo nyt hengenvaarassa raha/hoitaja pulan takia.
PA-veron laskeminen ei vaikuttaisi mitenkään litrahintaan. Perusteluna myyjän katteen nousu per litra.
On se vaan kätevää -siis ainakin täälläpäin- ,kun edes tiedotusvälineissä vihjaistaan ,että raakaöljyn hintoihin on odotettavissa korotuksia. Niin huoltamot reakoi hinnankorotuksella heti miten max 5h viiveellä. Ahneet kutaleet. Se halvemmalla hinnalla varastoon ostettu bensa on varmaan "hamstrattu" , kun jo myydään uuden hinnan omaavaa ainetta
NEO9-3 kirjoitti:Ahneet kutaleet. Se halvemmalla hinnalla varastoon ostettu bensa on varmaan "hamstrattu" , kun jo myydään uuden hinnan omaavaa ainetta
Turha bensanmyyjiä syyttää periaatteessa, jos bensan sisäänostohinta kallistuu, niin jostain on saatava sitä profittia, jolla voidaan ostaa sinne varastoon kalliimpaa ainetta
Erikoinen juttu tämä Katrina-hässäkkä. Jossakin talousohjelmassa amerikkalainen ekonomi väitti, että jalostamoiden ollessa pois toiminnasta, ei USA:ssa pystytä jalostamaan markkinoille bensiiniä tarvittavaa määrää, vaikka heillä olisi kaikki markkinoilta saatava öljy odottamassa tankkilaivoissa redillä. Niin että kysynnän/tarjonnan epäsuhdan aiheuttaman hinnankorotuksen luulisi olevan vain jenkkien kotimarkkinoiden asia.
Ja jos lauttoja on pois toiminnasta, niin entä sitten? Eipä ole jalostamojakaan.
Veikkaan että kyse on vain siitä, että USA:n varmuusvarastoista lasketaan mehua markkinoille, jotta amerikkalaisten löpö ei kallistuisi liiaksi. Varmuusvarastojen täyttäminen sitten siinä vaiheessa kun heidän omat lautat ja jalostamot kattavat kysyntää riittävästi, taas kohottaa öljyn maailmanmarkkinahintaa, joka näkyy meillä. Eli me maksetaan, jotta amerikkalaisten pyhä lehmä, auto, ei kävisi liian kalliksi heidän kukkaroilleen. Tuli mitä tuli, autolla pitää Amerikassa päästä.
Edit: USA:n talousalijäämä on Bushin aikana revähtänyt käsittämättömiin mittoihin. Millä alijäämä katetaan? Velalla. USA on maailman velkaisin kansantalous. Sodat ja öljyvarastojen täyttämisen viulut maksaa ensikädessä muu maailma. Miten norsulauma (republikaanit) ovat aikoneet asian hoitaa, sitä he eivät tiedä vielä itsekään.
Eli. verotus pysykööt vanhassa mallissaan. Ei minusta Suomen valtion tarvitse kompensoida tapahtunutta kansalaisilleen. Menot ne on valtiollakin. Eikä siitä kohonneesta alv-osuudesta valtiolle mitään älytöntä eurosadetta synny. Toivottavasti käyttävät rahat viisasti.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan