Kilvettömän auton hinaus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

no joo

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

kyllähän se tietenkin oli mielenkiintoinen reissu päälle 300km hinata tonnaria, mutta eihän sitä vauhtia paljoa saa edes olla ja sanontakin sanoo että hitaasti hyvä tulee :wink:
tosin eihän tommoisella massalla ihan mitkä tahansa riisikipot jaksa edes vetää kautta kestä(voipi mennä vaik poikki) :lol:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Hinaa pois vaan...on niillä kytillä muutakin tekemistä.
Eikä siitä linnaan joudu...muutaman euron kalliimpi reissu tulee vaan!
Mitä tahansa kunhan saa maksaa! :evil: :evil:
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

elikkäs

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen."

ja

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 14 §:

"Ajoneuvon hinaaminen

1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.

2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti."

Eli tässä periaatteet: vaurioituneen auton hinaamiseen, hinausnopeus max 60km/h ja hinattava ajoneuvo ei saa olla hinaavaa painavampi. Kokonaispaino tullee kysymykseen vain dollyn itsensä kantavuuden vuoksi, joka esimerkissä oli 750kg akselille kohdistuvana. Jenkkityyliin perheen "kauppakassin" hinaaminen ympäri maata matkailuauton perässä ei siten liene vaurioituneisuuden puuttuessa sallittua. Myöskin kuudenkympin nopeus rajoittanee intoa...



tommoista löysin googelilla :wink:
elikkäs aikas rajoilla taisin itsekkin mennä
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: elikkäs

Viesti Kirjoittaja wesku »

ahdinmoppe kirjoitti:2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen."

ja

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 14 §:

"Ajoneuvon hinaaminen

1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.

2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti."

Eli tässä periaatteet: vaurioituneen auton hinaamiseen, hinausnopeus max 60km/h ja hinattava ajoneuvo ei saa olla hinaavaa painavampi. Kokonaispaino tullee kysymykseen vain dollyn itsensä kantavuuden vuoksi, joka esimerkissä oli 750kg akselille kohdistuvana. Jenkkityyliin perheen "kauppakassin" hinaaminen ympäri maata matkailuauton perässä ei siten liene vaurioituneisuuden puuttuessa sallittua. Myöskin kuudenkympin nopeus rajoittanee intoa...



tommoista löysin googelilla :wink:
elikkäs aikas rajoilla taisin itsekkin mennä
Tässä vielä se Ajoneuvolaki 18 § kokonaisuudessaan

Hinattava laite

Hinattavalla laitteella tarkoitetaan muuta hinattavaa ajoneuvoa kuin perävaunua.

Hinattava laite on myös:

1) erikoiskuljetukseen käytettävän puoliperävaunun kytkemiseen tarkoitettu puoliperävaunun tavoin kuormittuva välivaunu, joka jakaa perävaunulta tulevan kuormituksen vetoauton vetopöydälle ja välivaunun akselistolle;

2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen.


----

Sitten kun katsotaan vielä asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä

>31 § (29.4.2004/326)
>Yleiset hinattavan ajoneuvon kytkentää koskevat ehdot
>
>2. Ajoneuvoyhdistelmässä tulee massan jakautumisen olla sellainen, ettei hinattavan >ajoneuvon kytkentämassa ylitä jäljempänä olevien kytkentäsääntöjen sallimaa >enimmäismäärää.

....jne.....

ja

>32 § (11.7.1997/670)
>Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot
>
>1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1 tai >O2-luokan keskiakseliperävaunun tai sitä vastaavan hinattavan laitteen.


ja

> 32 a § (25.9.2003/821)
>Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
>
>Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:>
>
>a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen >perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

(joka siis vastaa rekisteriotteeseen merkittyä jarruttoman perävaunun massaa)

----

Eiköhän tuossa nyt aika selvää ole ettei jarruttomasti hinattavaa massaa saa ylittää dollylla.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

No mites se tulkitaan kun hain muutama vuosi sitten yhden auton raadon jossa ei ollut etuakselistoa eikä moottoria 15km päästä ja "hinasin" sitä yleistä tietä pitkin siten että minulla oli traktori ja traktorissa kiinni paskatalikko ja auto oli talikossa siten että piikit oli auton alla ja yläpiikit painoin konepellistä läpi. (Tulipas pitkä lause..)

Auto sitten rullasi hellässä otteessa omilla takapyörillään. Laitoin varmuudeksi auton perään hitaasta ajoneuvosta varoittavan heijastinkolmion.

Traktorin valot näkyivät auton yli hyvin.

Auto ei siis ollut kytkettynä traktorin omiin vetolaitteisiin vaan traktorin työkoneeseen.
Eli kyseessä oli mikä?

-Hinaus?
-Raahaus?
-Kuorma talikossa?
-Kuorma työkoneessa?
-Oliko laillinen temppu?
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

georges kirjoitti:Entä jos on kilvissä mutta mennyt katsastus umpeen?
Varatulle katsastusajalle saa ajaa. Ei sitten passaa eksyä pahasti lyhimmältä reitiltä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: elikkäs

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti: >
>a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen >perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

(joka siis vastaa rekisteriotteeseen merkittyä jarruttoman perävaunun massaa)

----

Eiköhän tuossa nyt aika selvää ole ettei jarruttomasti hinattavaa massaa saa ylittää dollylla.
Miksi vastaa jarruttoman massaa? Itse ymmärtäisin, että tuo lakiteksti nimenomaan tarkoittaa jarrullisen perävaunun massaa. "...suurin teknisesti sallittu hinattava massa". Sehän on nimenomaan jarrullinen, mitenkään tuossa ei oteta kantaa siihen että tarkoitettaisiin jarruttoman kärryn massaa. Ajonopeus 60km/h taitaa olla osaksi tätä pysähtymistä varten. Aika harvassa on meinaan ne autot joita dollylla saisi laillisesti vetää jos 750kg olisi raja...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Saabistiuki kirjoitti:No mites se tulkitaan kun hain muutama vuosi sitten yhden auton raadon jossa ei ollut etuakselistoa eikä moottoria 15km päästä ja "hinasin" sitä yleistä tietä pitkin siten että minulla oli traktori ja traktorissa kiinni paskatalikko ja auto oli talikossa siten että piikit oli auton alla ja yläpiikit painoin konepellistä läpi. (Tulipas pitkä lause..)

Auto sitten rullasi hellässä otteessa omilla takapyörillään. Laitoin varmuudeksi auton perään hitaasta ajoneuvosta varoittavan heijastinkolmion.

Traktorin valot näkyivät auton yli hyvin.

Auto ei siis ollut kytkettynä traktorin omiin vetolaitteisiin vaan traktorin työkoneeseen.
Eli kyseessä oli mikä?

-Hinaus?
-Raahaus?
-Kuorma talikossa?
-Kuorma työkoneessa?
-Oliko laillinen temppu?
Tässä ketjussahan on puhuttu ainoastaa autoihin kytkettävistä systeemeistä. Traktori taitaa olla ihan oma maailmansa...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Eli voisiko joku ystävällinen selventää nyt.. Saako tommosta lähes 1,5tonnista kilvetöntä vakuuttamatonta saabia hinata sitä n.200 kiloa kevyemmällä autolla hinata. Ja jos saa niin mitä se edellyttää (esim väliaikavakuutus). Kiitos.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

meverkko kirjoitti:
Saabistiuki kirjoitti:No mites se tulkitaan kun hain muutama vuosi sitten yhden auton raadon jossa ei ollut etuakselistoa eikä moottoria 15km päästä ja "hinasin" sitä yleistä tietä pitkin siten että minulla oli traktori ja traktorissa kiinni paskatalikko ja auto oli talikossa siten että piikit oli auton alla ja yläpiikit painoin konepellistä läpi. (Tulipas pitkä lause..)

Auto sitten rullasi hellässä otteessa omilla takapyörillään. Laitoin varmuudeksi auton perään hitaasta ajoneuvosta varoittavan heijastinkolmion.

Traktorin valot näkyivät auton yli hyvin.

Auto ei siis ollut kytkettynä traktorin omiin vetolaitteisiin vaan traktorin työkoneeseen.
Eli kyseessä oli mikä?

-Hinaus?
-Raahaus?
-Kuorma talikossa?
-Kuorma työkoneessa?
-Oliko laillinen temppu?
Tässä ketjussahan on puhuttu ainoastaa autoihin kytkettävistä systeemeistä. Traktori taitaa olla ihan oma maailmansa...
Niinpä taitaa..mutta ajattelin vaan kysellä mielipiteitä tästä...
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tuota niin, kun aluperin hommailin auton siirtokilvillä, niin voiko sille "ostaa" ajopäiviä niin vois laillisesti testailla piiliä? Vai tarviiko ostaa kilvet uudelleen, ja sitämukaan jatkopäiviä? Alun perin ostamani siirtokilvet on vielä tallessa, ja paperitkin löytyy.
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja merlin »

hinauspuomin voi tehdä helposti itse ihan vaan putkesta 8O
96 vm. 1975
Joksa
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: elikkäs

Viesti Kirjoittaja Joksa »

meverkko kirjoitti: Aika harvassa on meinaan ne autot joita dollylla saisi laillisesti vetää jos 750kg olisi raja...
Tuossahan voi kikkailla laittamalla siirrettävän auton kevyempi pää dollyn päälle, jolloin dollyn akselipaino jäisi helpommin alle 750kg (tahi vetoauton rajaaman massan).
Joksa
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: elikkäs

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Mimmi kirjoitti:
Joksa kirjoitti:Tuossahan voi kikkailla laittamalla siirrettävän auton kevyempi pää dollyn päälle, jolloin dollyn akselipaino jäisi helpommin alle 750kg (tahi vetoauton rajaaman massan).
Eipä pysty, vaan etupää on laitettava dollyyn.
ts. Dolly on omiaan siirrellessä takamoottorisia autoja, kuten ilmajäähyvolkkarit.
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kilvettömän auton hinaus

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Soitin poliisiasemalle ja kuulemma pitää olla siirtokilvet joka kerta, kun hinaa kilvetöntä autoa. Ihan sama käyttääkö puomia vai köyttä, eli ne ovat toisiinsa rinnasstettavat siirtotavat. Sillä erolla, että jarrutonta autoa tulee hinata puomilla.
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Vastaa Viestiin