Etanoli saappi
Etanoli saappi
Kaikkien näiden irakin juttujen sun muiden hirmumyrskyjen jälkeen alkoi kiinnostamaan tuo ruotsissa puhetta herättänyt etanolilla kulkeva 9-5. Suomi tietenkin tulee verotuksessa jälkijunassa, mutta uskoisin, että poliittinen paine etanoliasian järjestämiseen kasvaa ja joku päivä täälläkin ajellaan etanolilla. Hienoa, että saab on volvon ohella kärkiryhmässä tässäkin asiassa.
Kysymys moottoriasiantuntijoille:
-Olen ymmärtänyt, että 9-5:n etanolilla käyvä moottori eroaa normaalista ainoastaa siten, että polttoaineen kanssa tekemisissä olevia materiaaleja on muuteltu korroosion estämiseksi? Myöskin tietysti ruiskunohjaus softa on eri (kenties jopa polttoaineenlaadun tunnistava)
Jos veroasiat ja muut tekijät sallii, niin onko teknisesti mahdollista muuttaa vanhemman saabin moottori etanolilla käyväksi? Siinähän olisi virityspajoille uusi bisnes.
Kyllä meikäläiseltä loppuu tuo bensalla ajaminen heti, jos etanoliautoja alkaa enemmänkin täällä pörräämään. Etanolilla käyvä 9-5 on hankintalistan kärjessä silloin.
Kysymys moottoriasiantuntijoille:
-Olen ymmärtänyt, että 9-5:n etanolilla käyvä moottori eroaa normaalista ainoastaa siten, että polttoaineen kanssa tekemisissä olevia materiaaleja on muuteltu korroosion estämiseksi? Myöskin tietysti ruiskunohjaus softa on eri (kenties jopa polttoaineenlaadun tunnistava)
Jos veroasiat ja muut tekijät sallii, niin onko teknisesti mahdollista muuttaa vanhemman saabin moottori etanolilla käyväksi? Siinähän olisi virityspajoille uusi bisnes.
Kyllä meikäläiseltä loppuu tuo bensalla ajaminen heti, jos etanoliautoja alkaa enemmänkin täällä pörräämään. Etanolilla käyvä 9-5 on hankintalistan kärjessä silloin.
Ilmeisesti ruotsissa myynnissä olevien E85 Saabien ero tavallisiin on vain moottorinohjaussoftassa. Erohan on lähinnä siinä, että etanolilla on parempi puristuskestävyys kuin bensalla (vastannee jotain oktaanilukua 100+), joten turboautossa voidaan nostaa turvallisesti ahtopaineita. 
Kyllähän tuo olisi korkea aika saada Suomessakin tuo etanoliautoilu alkuun, tällä hetkellä toiminta on esim. verotuksen kannalta lähinnä naurettavaa.

Kyllähän tuo olisi korkea aika saada Suomessakin tuo etanoliautoilu alkuun, tällä hetkellä toiminta on esim. verotuksen kannalta lähinnä naurettavaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kyllä tosiaan toivoisi, että suomeen saadaan tuo etanoli. Eilen katselin jotain dokumenttia, jossa niinistö arveli, että etanolin verotus olisi ruotsinmallin mukaisesti saatava kokonaan pois, mutta epäili että onko se sitten mahdollista..
En tiedä politiikasta mitään, enkä aja tätä poliittiseksi keskusteluksi, mutta suomessahan ollaan jo äänestäjien toimesta pelattu kortit todella huonosti ja meidän valtion tulorakenteet ei välttämättä heti kestä moista muutosta.
Tukholmassa etanoliautot saavat pysäköidä ilmaiseksi ja ajaa jopa bussikaistaa laillisesti. Muutenkin ovat ruotsalaiset tosissaan tuossa hommassa.
Etanolin tulo varmaan toisi mukanaan myös vanhempien autojen muutoksia etanoliautoiksi, koska voisi kuvitella, ettei alan kannattavuus pysty lepäämään pelkästään uusien autojen varassa?
En tiedä politiikasta mitään, enkä aja tätä poliittiseksi keskusteluksi, mutta suomessahan ollaan jo äänestäjien toimesta pelattu kortit todella huonosti ja meidän valtion tulorakenteet ei välttämättä heti kestä moista muutosta.
Tukholmassa etanoliautot saavat pysäköidä ilmaiseksi ja ajaa jopa bussikaistaa laillisesti. Muutenkin ovat ruotsalaiset tosissaan tuossa hommassa.
Etanolin tulo varmaan toisi mukanaan myös vanhempien autojen muutoksia etanoliautoiksi, koska voisi kuvitella, ettei alan kannattavuus pysty lepäämään pelkästään uusien autojen varassa?
Tuossa etanoli-autossa on poltto-aineen tunnistus. Jossain lehti jutussa kerrottiin että autoon voi tankata:puhdasta etanoli, etanolin + bensan eriasteisia sekoituksia ja puhdasta bensaa. Auton käyttäjä ei siis ole riippuvainen etanolin jakelupisteistä vaan voi tankata bensaakin.
Ruotsissa on ollut jo vuosia huolto-asemilla etanoli mittari. Kävin viime viikonloppuna pohjois-ruotsissa ja näytti etanolin hinta olevan 7,75 kr/l eli 80 snt/l.
Etanoli turbostahan on otettu 180 hv eli teho tosiaan kasvaa. Jossain ruotsalaisessa auto lehdessä oli myös koe-ajossa etanoli-aero 300 hv!!!
Jostain syystä saab:n ruotsin sivuilla ei ole esitteissä tarkempaa tietoa etanoli-autosta vain lyhyesti tekniset tiedot. Erään jälleen myyjän sivuilla mainostivat tuon auton maksavan 258 000 kr. Jos sitten ruotsista tuollaisen toisi niin pitääkö siitä maksaa d-vero vai ei kyllähän auto bensallakin kulkee? Olen haeskellut netistä onko noita käytettynä mutta ei ole löytynyt tuota uutta mallia vielä.
Etanolissahan on sekin hyvä puoli että sitä voisi ainakin teorissa valmistaa itse: sokeri+hiiva+pontikka pannu.
Toisena mielenkiintoisena vaihto-ehtona pidän bio-dieseliä. Eli diesel poltto-ainetta valmistetaan kasveista ynnä muista. Bio-diesel ei saanut valtiolta vero tukea eli valtiota ei kiinnosta kotimainen poltto-aineen tuotanto!!! Ajatelkaa jos Suomi olisi tulevaisuudessa oma varainen poltto-aineiden suhteen.
Ruotsissa on ollut jo vuosia huolto-asemilla etanoli mittari. Kävin viime viikonloppuna pohjois-ruotsissa ja näytti etanolin hinta olevan 7,75 kr/l eli 80 snt/l.
Etanoli turbostahan on otettu 180 hv eli teho tosiaan kasvaa. Jossain ruotsalaisessa auto lehdessä oli myös koe-ajossa etanoli-aero 300 hv!!!
Jostain syystä saab:n ruotsin sivuilla ei ole esitteissä tarkempaa tietoa etanoli-autosta vain lyhyesti tekniset tiedot. Erään jälleen myyjän sivuilla mainostivat tuon auton maksavan 258 000 kr. Jos sitten ruotsista tuollaisen toisi niin pitääkö siitä maksaa d-vero vai ei kyllähän auto bensallakin kulkee? Olen haeskellut netistä onko noita käytettynä mutta ei ole löytynyt tuota uutta mallia vielä.
Etanolissahan on sekin hyvä puoli että sitä voisi ainakin teorissa valmistaa itse: sokeri+hiiva+pontikka pannu.
Toisena mielenkiintoisena vaihto-ehtona pidän bio-dieseliä. Eli diesel poltto-ainetta valmistetaan kasveista ynnä muista. Bio-diesel ei saanut valtiolta vero tukea eli valtiota ei kiinnosta kotimainen poltto-aineen tuotanto!!! Ajatelkaa jos Suomi olisi tulevaisuudessa oma varainen poltto-aineiden suhteen.
Lueskelin vähän lisää etanolista:
"Etanolia poltettaessa syntyy kuitenkin asetaldehydejä, mutta näitä karsinogeenisia aineita ei pääse ympäristöön, jos auton katalysaattori on kunnossa"
Tietääkö joku, että onko katalysaattorissa mitään eroa etanolikäyttöisessä autossa?
Tällähän elättelen tämmöistä toivoa, että jokupäivä 900S kulkisi etanolilla ja hivenen korkeammilla ahtopaineilla:)
Etanolin korroosio-ominaisuudet myös mietityttävät. Täytyykö isompia muutoksia tehdä tämän vuoksi? Muutenhan ruiskunohjaus softaa muuttamalla teknisesti olisi mahdollista ajella etanolilla myös meikäläisen 900S:llä. Tämän polttoainelaadun tunnistuksenkin varmaan voi tehdä lambda anturin ja parin muun lisäanturin takaisinkytkennällä?
Tässä vielä lisää juttua:
"Etanoli ei ole aivan niin energiapitoista kuin bensiini. Jos tietyn matkan kulkee gallonalla bensiiniä, täytää etanolia olla 1,25 gallonaa samalle matkalle (Lynd, L. R., Cushman, J. H., Nichols, R. J. ja Wyman, C. E., 1991.). Etanolilla on korkeampi oktaaniarvo kuin bensiinillä. (Wheals, A. E., Basso, L. C., Alves, D.M.G. ja Amorim, H. V., 1999) Alkoholikäyttöisen moottorin ongelma on etanolin huono itsesyttyvyys eli se tarvitsee jonkin lisäaineen. Itsesyttyvyyttä tarvitaan, jotta moottori toimisi ja saisi kaiken energian irti. Etanolin muita huonoja puolia ovat korkea höyrystymislämpötila ja heikko voitelukyky. Parhaiten etanolin ominaisuudet tulisivat esille sille suunnitellussa korkeapuristeisessa moottorissa. (Motivan kotisivut). Talvella etanoli estää bensiinin jäätymistä, sillä sen jäätymispiste on alhainen. "
"Etanolia poltettaessa syntyy kuitenkin asetaldehydejä, mutta näitä karsinogeenisia aineita ei pääse ympäristöön, jos auton katalysaattori on kunnossa"
Tietääkö joku, että onko katalysaattorissa mitään eroa etanolikäyttöisessä autossa?
Tällähän elättelen tämmöistä toivoa, että jokupäivä 900S kulkisi etanolilla ja hivenen korkeammilla ahtopaineilla:)
Etanolin korroosio-ominaisuudet myös mietityttävät. Täytyykö isompia muutoksia tehdä tämän vuoksi? Muutenhan ruiskunohjaus softaa muuttamalla teknisesti olisi mahdollista ajella etanolilla myös meikäläisen 900S:llä. Tämän polttoainelaadun tunnistuksenkin varmaan voi tehdä lambda anturin ja parin muun lisäanturin takaisinkytkennällä?
Tässä vielä lisää juttua:
"Etanoli ei ole aivan niin energiapitoista kuin bensiini. Jos tietyn matkan kulkee gallonalla bensiiniä, täytää etanolia olla 1,25 gallonaa samalle matkalle (Lynd, L. R., Cushman, J. H., Nichols, R. J. ja Wyman, C. E., 1991.). Etanolilla on korkeampi oktaaniarvo kuin bensiinillä. (Wheals, A. E., Basso, L. C., Alves, D.M.G. ja Amorim, H. V., 1999) Alkoholikäyttöisen moottorin ongelma on etanolin huono itsesyttyvyys eli se tarvitsee jonkin lisäaineen. Itsesyttyvyyttä tarvitaan, jotta moottori toimisi ja saisi kaiken energian irti. Etanolin muita huonoja puolia ovat korkea höyrystymislämpötila ja heikko voitelukyky. Parhaiten etanolin ominaisuudet tulisivat esille sille suunnitellussa korkeapuristeisessa moottorissa. (Motivan kotisivut). Talvella etanoli estää bensiinin jäätymistä, sillä sen jäätymispiste on alhainen. "
Jopas löytyy rohkaisevaa tietoa aiheesta:
http://www.motiva.fi/fi/yjay/kuljetusal ... holit.html
Elikkä jos etanoli joskus suomeen tulee ihan bensa-asemille asti, niin on hyvinkin mahdollista, että vanhemmatkin saabit saadaan kulkemaan etanolilla. Muutoksethan ei ole niin suuria, että muuttaisi autoa verotusnäkökulmasta.
Polttoaineputkisto mahdollisesti uusiksi ja ruiskunohjaus-softa uusiksi. Saabit olis tässä vahvoilla ja varsinkin turbo-mallit.
Innolla odottelemaan..
http://www.motiva.fi/fi/yjay/kuljetusal ... holit.html
Elikkä jos etanoli joskus suomeen tulee ihan bensa-asemille asti, niin on hyvinkin mahdollista, että vanhemmatkin saabit saadaan kulkemaan etanolilla. Muutoksethan ei ole niin suuria, että muuttaisi autoa verotusnäkökulmasta.
Polttoaineputkisto mahdollisesti uusiksi ja ruiskunohjaus-softa uusiksi. Saabit olis tässä vahvoilla ja varsinkin turbo-mallit.
Innolla odottelemaan..
Vaikka tekniset muutokset eivät ole suuria niin neuvosto-suomessa voi silti tulla d-vero maksuun. Määritelmä d-veron alaiselle kulkuneuvolle taitaa olla tämä:"poltto-aineena toimii muu kuin bensiini". Eli kun poltto-aine muu kuin bensiini-> d-vero maksuun. Jopa sähkö-autoista taidettiin periä d-veroa!!
Nyt asiaa moni mutkaistaa se että poltto-aineena voi siis käyttää bensiiniäkin, eli kyse on verottajan tulkinnasta ja sen voi arvata kun neuvosto-suomessa eletään.
Nyt asiaa moni mutkaistaa se että poltto-aineena voi siis käyttää bensiiniäkin, eli kyse on verottajan tulkinnasta ja sen voi arvata kun neuvosto-suomessa eletään.
Näinhän se varmaan on. No toivossa on hyvä elää ja aivan varmasti valtiovaltaakin kiinnostaa mahdollisuus uuteen elinkeinoon/tuotantoon suomessa. Temppu, että miten se muutos suomeen tehdään onkin vähän vaikeampi. Käytännössä etanolin saaminen markkinoille edellyttää sen verotuksen poistoa, mutta toisaalta on taas luovittava sen vaiheen yli, että homma tulee kannattavaksi toimintaa harjoittaville..
Toisaalta, jos oman auton saisi rakenneltua etanolilla käyväksi, nii eihän sitä turbosaabin tapauksessa tarvitse katsastusmiehille kertoa. Jos tulee E85:sta myyviä asemia, niin kaikessa rauhassa vaan sitten ajelee etanolilla autovanhuksellaan
Aivan järjettömältä kuullostaa, jos tätä ryhdytään monimutkaistamaan ja valvomaan, kun taas toisaalta yritetään edistää etanolin käyttöä, jos sille tielle lähdetään.
Toisaalta, jos oman auton saisi rakenneltua etanolilla käyväksi, nii eihän sitä turbosaabin tapauksessa tarvitse katsastusmiehille kertoa. Jos tulee E85:sta myyviä asemia, niin kaikessa rauhassa vaan sitten ajelee etanolilla autovanhuksellaan

-
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta
Yrjömäki kirjoitti:Määräaikaiskatsastuksessa tarkastetaan käytettävä polttoaine. Jos ajat etanolilla, mukamas 'bensa-autolla' niin verot räpsähtää heti maksuun ja autosi on ajokiellossa siihen asti kunnes tekemäsi muutokset on hyväksytysti poistettu. Et saa ajaa edes asemalta kotiin. Määräykset ovat määräyksiä![]()
![]()
Ööööö....eipä aineskaan täälläpäin katsastutingenjöörit haistellut tankkiin,tai tehnyt mitään muuta polttoaineen tarkistamiseksi.... mistäs tietävät vaikka olisin ajanut pö:llä

Joo, ei noita polttoainelaatuja käytännössä valvota, eikä etanolin osalta taida hirveästi olla pystyssä mitään lakirakenteita muutoksia tms. varten.
Muutama arveli, että 900 16V saabi olisi koht. helppo muuntaa pienillä muutoksilla etanolilla käyväksi. (näitä muutoksia, ei muuten katsastus-setä näe, jos ei sille niistä itse ryhdy niitä selvittelemään)
Tarvittaisiin ruiskunohjaus-softa ja alkoholianturi ja paljon testiä. Bensaletkut kuulemma muovisina kestää etanolin. Se on kohta alettava keräämään tietoa ja suunnittelemaan omaa ruiskunohjaus mikrokontrolleria
(tämmöisestäkään ei ole mikään pakko kieliä katsastusmiehille, jos ei huvita.) Aika sitten näyttää, että miten tulevaisuudessa etanoliautoihin suhtaudutaan. Pitkällä aikavälillä, jos ei suomessa tämäkään homma ala toimimaan, niin täytyy jo alkaa suunnittelemaan ruotsiin muuttoa. 
Muutama arveli, että 900 16V saabi olisi koht. helppo muuntaa pienillä muutoksilla etanolilla käyväksi. (näitä muutoksia, ei muuten katsastus-setä näe, jos ei sille niistä itse ryhdy niitä selvittelemään)
Tarvittaisiin ruiskunohjaus-softa ja alkoholianturi ja paljon testiä. Bensaletkut kuulemma muovisina kestää etanolin. Se on kohta alettava keräämään tietoa ja suunnittelemaan omaa ruiskunohjaus mikrokontrolleria

