Nelivetotekniikka
Nelivetotekniikka
Tämä aihe on hieman pyörinyt täällä foorumilla ja itsellänikin mielessä, joten siitä jotain keskustelua voisi vääntää.
Nelivetoisuus yleensäkin tuli mieleen, kun tällä viikolla keskustelin erään MG Roverin omistajan kanssa autostaan ja hän kertoi sen olevan osaksi nelivetoinen: normaaliajossa, jossa tarvitaan vähemmän pitoa, auto toimii etuvetoisena, mutta kun tarvitaan enemmän tätä pitoa, niin myös takapyörät tulevat mukaan vetoon! Eli aika kiintoisa ja aika käytännöllinen ratkaisu olisi Saabin kannalta, kun moni saabisti arvostaa Saabin olemista etuvetoisena, niin tässähän se täyttyy ja saadaan myös nelivetoisuus, niin pito ei lopu heti kesken satojen hevosvoimien ja vääntömomenttien puskiessa eteenpäin. Mutta mitä itse olen tarkkaillut Saabin vääntömomentin suhdetta tehoihin verrattuna muihin automerkkeihin, niin se on ollut tähän astisista suurin! Ainoastaan taitaa toisella merkillä olevan kykyjä vastaavanlaisille luvuille tai suhteille ja sekin ruotsalainen.
Niin, jos nelivetoisuus olisi esimerkiksi edellä olevan kaltainen, niin tekniikka saisi olla viimeisen päälle kestävä ja tietysti toimiva. Mistä lienee Rover tämän tekniikan saanut - liekkö ollut jopa sen omaa kyhäelmää jo vuosien takaa? Ja se silloin se prosessi, kun takarenkaat tulevat vetoon mukaan, niin mitenkä lieneet toteuttaneet sen, kun toiminta autolla pitäisi olla kuitenkin jouhevaa ja varmaa? Mutta varmaan perinteinen nelivetoisuus on parempi, tai ainakin kestävämpi.
Olen kuullut myös vastaväitteitä nelivetotekniikkaa kohtaan, että jotenkin rasittaisi moottoria - miten sitten lienee. Ja myös puolesta, että se ei rasita ja ehdottomasti näistä voimansiirtotavoista paras.
Nelivetoisuus yleensäkin tuli mieleen, kun tällä viikolla keskustelin erään MG Roverin omistajan kanssa autostaan ja hän kertoi sen olevan osaksi nelivetoinen: normaaliajossa, jossa tarvitaan vähemmän pitoa, auto toimii etuvetoisena, mutta kun tarvitaan enemmän tätä pitoa, niin myös takapyörät tulevat mukaan vetoon! Eli aika kiintoisa ja aika käytännöllinen ratkaisu olisi Saabin kannalta, kun moni saabisti arvostaa Saabin olemista etuvetoisena, niin tässähän se täyttyy ja saadaan myös nelivetoisuus, niin pito ei lopu heti kesken satojen hevosvoimien ja vääntömomenttien puskiessa eteenpäin. Mutta mitä itse olen tarkkaillut Saabin vääntömomentin suhdetta tehoihin verrattuna muihin automerkkeihin, niin se on ollut tähän astisista suurin! Ainoastaan taitaa toisella merkillä olevan kykyjä vastaavanlaisille luvuille tai suhteille ja sekin ruotsalainen.
Niin, jos nelivetoisuus olisi esimerkiksi edellä olevan kaltainen, niin tekniikka saisi olla viimeisen päälle kestävä ja tietysti toimiva. Mistä lienee Rover tämän tekniikan saanut - liekkö ollut jopa sen omaa kyhäelmää jo vuosien takaa? Ja se silloin se prosessi, kun takarenkaat tulevat vetoon mukaan, niin mitenkä lieneet toteuttaneet sen, kun toiminta autolla pitäisi olla kuitenkin jouhevaa ja varmaa? Mutta varmaan perinteinen nelivetoisuus on parempi, tai ainakin kestävämpi.
Olen kuullut myös vastaväitteitä nelivetotekniikkaa kohtaan, että jotenkin rasittaisi moottoria - miten sitten lienee. Ja myös puolesta, että se ei rasita ja ehdottomasti näistä voimansiirtotavoista paras.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Eiköhän tuo ole jo melko yleinen nelivetoratkaisu, että normitilanteessa auto on kaksivetoinen, ja neliveto tulee päälle kun etu ja takapyörien välillä on nopeuseroja. Taitaa olla Subarulla melkein ainoana henkilöautoissa jatkuva neliveto. AInakin kaikenmaailman Honduh cr-v:t sun muut city"maasturit" on normiajossa kaksivetoisia...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Audi... niillä lienee yksi parhaimmista henkilömallien nelivetotekniikoista... eikä tosiaan ole mikään leluveto niinkuin nää useimmat "nelivedot", joissa tosiaan vetää vain ne kaksi pyörää, ja neljä sitten kun jaksaa...
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Erilaisista nelivetotekniikoista löytyy esimerkiksi http://www.tuululasi.fi -> tekniikka. Lukeminen vaatii kirjautumisen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Nelivetotekniikka
Onko tuo toinen merkki mainittu allekirjoituksessani?juhokare kirjoitti:Mutta mitä itse olen tarkkaillut Saabin vääntömomentin suhdetta tehoihin verrattuna muihin automerkkeihin, niin se on ollut tähän astisista suurin! Ainoastaan taitaa toisella merkillä olevan kykyjä vastaavanlaisille luvuille tai suhteille ja sekin ruotsalainen.
Scania N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Tarkoitit varmaan http://www.tuulilasi.fiPekka Valtanen kirjoitti:Erilaisista nelivetotekniikoista löytyy esimerkiksi http://www.tuululasi.fi -> tekniikka. Lukeminen vaatii kirjautumisen.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Vähän off-topic, mutta en pitäisi turboahdetun moottorin suurta huippuvääntöä suhteessa huipputehoihin mitenkään kovin ihmeellisenä ja ihailtavana asiana. Sen saa aikaan kuka tahansa alamittaisen puhaltimen asentamalla..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Eli onko nämä mm. Saabin puhaltimet alamittaisia? Joskus olen vain vertaillut muiden merkkisiä turbomalleja, niin niissä tuntuu hieman vähemmän vääntöä, mutta johtunee kait siitä, että ne on niitä korkeakierroskoneita, jolloin haetaan kait tehoja, mutta itsehän en tiedä tästä erityisemmin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Nelivedoista löytyy paljon keskustelua ja arviointia Audiclubin puolelta (http://www.audiclub.fi/audifinns). Roverissa olevan tekniikan kaltainen ellei sama tekniikka peräti on käytössä myös Audeissa (tunnetaan nimellä Haltex?), muistaakseni Volvoissa ja Subaruissa sekä VW:ssä. Tekniika toimii juuri niin että pidon ollessa etupyörillä riittävä auto on etuveto mutta tarvittaessa neliveto kytkeytyy päälle. Audissa tuo kokoaikainen neliveto on Quattro, vanhemmissa manuaalisilla lukoilla, uudemmissa Torssenilla ja elektronisella takatasauspyörästön lukolla varustettuna.
Nyt taisi lipsahtaa jo väärän/väärien merkin puolelle
Nyt taisi lipsahtaa jo väärän/väärien merkin puolelle
Haldex perustuu lamellikytkimeen ja on käytössä Audin pienemmissä malleissa (a3, tt). Torsenilla varustettu quattro on mekaaninen ja isompien pitkittäismoottorien varuste. Torsen on periaatteessa koko ajan neliveto, ainoastaan jakosuhde muuttuu; maksimissaan n. 75/25 akselien suhteessa eli molemmat akselit vetävät aina. Muuten hilpeä ajaa talvella ilman esp:tä. Haldex taas on etuvetotilassa paitsi kun pito etupyörillä ei riitä. Molempia löytyy myös konsernin muista malleista. Nimim. takana 5 x audia.
9-5W '03 2.0t Steg 1
V40 '02 2.0T
V40 '02 2.0T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Ruotsalaisilla valmistajilla se vääntö kasvaa kuitenkin tehojen mukana ihan kivaa vauhtia, vaikka iskutilavuus ei nousekkaan pahemminjcarlson kirjoitti:Vähän off-topic, mutta en pitäisi turboahdetun moottorin suurta huippuvääntöä suhteessa huipputehoihin mitenkään kovin ihmeellisenä ja ihailtavana asiana. Sen saa aikaan kuka tahansa alamittaisen puhaltimen asentamalla..
Mielestäni tuollainen pienillä kierroksilla vääntävä kone on kiva, kuten esim. Volvon 2.5T tai saabin 2.0t...Noi on sellasia perus vääntäviä bensaturboja, tehokkaampia ja vääntävämpiä saa rahalla...
Turboissa osaamista ei kuitenkaan löydy kovinkaan monelta valmistajalta samalla tavalla kuin sitä löytyy Saabilta tai Volvolta, tai siis bensoissa, kiisseleissä saksalaiset menevät menojaan
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Audin neliveto on rhdotonta parhaimmistoa markkinoilla tällä hetkellä. Muistaakseni myös BMW ja MB käyttävät ainakin joissain malleissaan jatkuvaa nelivetoa, joka on takavetopainotteinen.Höylä kirjoitti:Nelivedoista löytyy paljon keskustelua ja arviointia Audiclubin puolelta (http://www.audiclub.fi/audifinns). Roverissa olevan tekniikan kaltainen ellei sama tekniikka peräti on käytössä myös Audeissa (tunnetaan nimellä Haltex?), muistaakseni Volvoissa ja Subaruissa sekä VW:ssä. Tekniika toimii juuri niin että pidon ollessa etupyörillä riittävä auto on etuveto mutta tarvittaessa neliveto kytkeytyy päälle. Audissa tuo kokoaikainen neliveto on Quattro, vanhemmissa manuaalisilla lukoilla, uudemmissa Torssenilla ja elektronisella takatasauspyörästön lukolla varustettuna.
Nyt taisi lipsahtaa jo väärän/väärien merkin puolelle
Kuitenkin esim. X5:ssä faceliftin yhteydessä ruvettiin käyttämään haldexia jatkuvan sijaan
Volvo kuitenkin haldexin kanssa kehitti haldexin systeemiä vähän pidemmälle ja nyt on markkinoilla Instant Traction järjestelmällä tunnettu haldexi, jossa tietty määrä voimasta menee koko ajan takapyörille ja tarvittaessa enemmänkin
Volvo S60R:n nelivedon sanoivat haldexilla kestävän 1000nm, virivaraa
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Scanian laadukkaat 11-litraiset dieselmoottorit esim. DSC1124EDC kelpaavat myös saksalaisten alustamerkkien tuotteisiin. Saksalaisen linja-automerkin Neoplanin moottoritoimittajana toimi pitkään ruotsalainen Scania. Neoplanin ja MANin yhdistyessä NEOMANiksi yhteistyö Scanian kanssa päättyi.Rommitommi kirjoitti: Ruotsalaisilla valmistajilla se vääntö kasvaa kuitenkin tehojen mukana ihan kivaa vauhtia, vaikka iskutilavuus ei nousekkaan pahemmin
Mielestäni tuollainen pienillä kierroksilla vääntävä kone on kiva, kuten esim. Volvon 2.5T tai saabin 2.0t...Noi on sellasia perus vääntäviä bensaturboja, tehokkaampia ja vääntävämpiä saa rahalla...
Turboissa osaamista ei kuitenkaan löydy kovinkaan monelta valmistajalta samalla tavalla kuin sitä löytyy Saabilta tai Volvolta, tai siis bensoissa, kiisseleissä saksalaiset menevät menojaan
Yhteistyön seurauksena alkoi myös ensimmäisen pohjoismaisen matalalattiabussin valmistus.
Scanian Volvoa parempi moottoritekniikka käy hyvin selville linja-autoissa. Scanian 11-litrainen dieselmoottori yhdistettynä 3-vaihteiseen Voith D863-automaattivaihteestoon toimii hyvin ylämäissä. Volvon 10-litrainen THD103KF-dieselmoottori yhdistettynä Voith D863-vaihteistoon toimii surkeasti ylämäissä. Volvon kone pitää erittäin voimakasta ääntä, mutta tehoja ei tunnu löytyvän, vaikka painaisi paljon kaasupoljinta. Syynä Scanian moottorin parempaan yhteensopivuuteen Voith D863-vaihdelaatikon kanssa on Scanian moottorin hyvä vääntö myös alakierroksilla.
Scania N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221