GM-chefen satsar på Saab

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

GM-chefen satsar på Saab

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

DN.EKONOMI lehdestä!

General Motors koncernchef Rick Wagoner tar hellre risken att satsa på nya Saabmodeller i USA än att avstå. Men nysatsningen bygger på komponenter från japanska Subaru och bilarna kommer att byggas i Japan.

GM-chefen Rick Wagoner ser risker med Saabs nya bil 9-2x. Men alternativet, att inte göra något alls, är ännu värre, anser han.

Saabs nya bil 9-2x är nödvändig för att öka volymerna i USA. Den är också viktig för att stärka nätet av återförsäljare i landet. Det är helt avgörande för en tillverkare att ha starka återförsäljare som har resurser att investera i märket. För det krävs en ökad produktbredd. Detta har länge varit Saabs akilleshäl, säger chefen för General Motors, Rick Wagoner, i en intervju med DN på bilsalongen i Detroit.

- Visst finns det risker med projektet. Men vilka är riskerna med att inte göra någonting, svarar han på frågan hur 9-2x diskuterats i högsta ledningen.

Problemet är att bilen egentligen inte är en ny Saab, utan en lätt förklädd Subaru Impreza. Badge engineering kallas det när man sätter sitt eget märke på någon annans produkt. Två svenska bilforskare varnade i DN Motor nyligen Saab för att sälja bilen i Europa. Det skulle kunna leda till katastrof för varumärket, menade de.

- Jag ser ingen fara med det här i USA. Saab och Subaru har mycket gemensamt, de har båda sina rötter i flygindustrin, de tillverkar speciella typer av bilar med hög grad av unika ingenjörslösningar och med utpräglad körglädje som tilltalar individualister. Subaru Impreza är en utmärkt bil också för Saab, understryker Rick Wagoner.

9-2x ska byggas i Japan och säljas i Nordamerika. Försäljningen inleds till sommaren och Saab räknar med att sälja 7.000-8.000 bilar per år. I vår visas ännu en "ny" Saab, 9-7x. Det är en mellanstor stadsjeep som utvecklats ur en befintlig GM-plattform. Den ska lanseras nästa år och ge ytterligare skjuts åt Saabs volymer. Saabs vd Peter Augustsson räknar i år med att sälja omkring 50.000 bilar, vilket skulle innebära nytt rekord. På längre sikt hägrar målet 100.000 bilar.

Fjolåret blev ännu en rysare för Saab om man ser till resultatet. GM offentliggör inte siffrorna, men att det blev ännu en miljardsmäll står fullt klart. Den svagare dollarn slog hårt mot Saab - omkring 1,5 miljarder kronor på sista resultatraden, enligt Peter Augustsson.

Rick Wagoner säger att strategin med att sprida ut produktionen på flera ställen i världen är ett sätt att parera valutasvängningarna.

- Saab har sina kostnader i kronor och euro, men 40 procent av omsättningen i dollar. I fjol såg vi hur det gick. Värre än så kan det knappast bli, säger han.

Kanhända är riskerna för att 9-2x vattnar ur varumärket Saab överdrivna av svenskar som vill behålla så mycket svenskt som möjligt i Saab. Både Rick Wagoner och Peter Augustsson säger att återförsäljarna är som tokiga efter bilen, inte bara i USA, utan också i Europa.

- Det finns knappast någon importör i Europa som inte tryckt på om att få ta hem bilen. Vi får se hur det blir med det. Vi börjar med att lansera den i USA, säger Peter Augustsson, som sitter med under intervjun med Wagoner.

Han försäkrar att bilen blir något alldeles extra när det gäller köregenskaper.

- Det handlar om en bil som redan i grunden är helt suverän på vägen. Våra tekniker har lagt ned stor möda på att trimma chassit så att det stämmer med våra värden. Resultatet är helt fantastiskt, försäkrar Peter Augustsson.

Rick Wagoner håller med och ser optimistiskt på 2004.

- Fjolåret slutade bra efter en svag inledning. Totalt såldes närmare 17 miljoner fordon. Under andra halvåret gick industrin i en årstakt av 17,5 miljoner fordon, vilket innebar en anmärkningsvärd återhämtning. Vi står på en stark bas när vi nu går in i 2004, säger han.

GM märkte en tydlig förändring i kundernas köpmönster i fjol. Trenden gick mot dyrare bilar och dyrare versioner av märken som säljs i stora volymer.

- Den största tillväxten ser vi i kategorin sport utility vehicles (stadsjeepar), även pickuper kommer att fortsätta gå starkt, särskilt tunga pickuper. Vans och mindre pickuper kommer däremot inte att växa, utan att ligga kvar på ungefär samma nivåer.

- Den mest intressanta utvecklingen har skett i den övre klassen där premiumbilarna finns. Där har vi sett bra tillväxt. Kunderna väljer i ökad utsträckning dyrare modeller, det är bra för våra märken som Cadillac och Saab, säger Rick Wagoner.

Större fordon betyder samtidigt att bränsleförbrukningen blir svår att hålla tillbaka. Rick Wagoner beskriver det som ett svårt dilemma.

- Det är ett knivigt problem för oss tillverkare. Kunderna vill ha stora och kraftfulla bilar. Om vi ger dem små bränslesnåla bilar med lägre prestanda vänder de dem ryggen, sådana bilar går inte att sälja i USA.

GM:s strategi blir att introducera hybridteknik (system med dubbla motorer, en elmotor och en förbränningsmotor) i stora, tunga bilar. Det ger bäst effekt.

- Att stoppa in en hybrid i en liten bil får ingen större praktisk betydelse eftersom få kunder köper små bilar, och de som gör det har inte råd att betala extrakostnaden för hybridtekniken, säger Wagoner.

- Vi lanserar nu 200 hybridbussar i Seattle. Om de tio största städerna i USA gick över till hybridbussar skulle det ge samma effekt som en halv miljon små personbilar med hybriddrift, säger han.

Lasse Swärd
Vastaa Viestiin