Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tässä viimeisen parin viikon aikana on talvirajoitukset ollut voimassa ja taas on tullut havaittua aivan uskomattomia suorituksia. No joo oma ajotyylini on kyllä ärsyttävä esim siksi että ns.hidastelen ohitustilanteissa ja kiihdyttelen ykköstien ym. ohituskaistojen alkukohdiilla ja ajan sitä tarkemmin rajoituksen mukaan mitä pienempi rajoitus on, enkä yleensäkään päästä helpolla ketään perääntunkijaa ohi jonossa enkä muuallakaan. Ohituskaistaosuuksilla näkee melkoisia mielenosoituksia koska monet ohittelevat ohituskaistoilla jos tehoa löytyy, mutta minä ohittelen ihan tavallisilla osuuksilla ajamatta törkeitä ylinopeuksia. Kesäaikaan homma menee suht hyvin mutta nyt kun monissa paikoissa on 20 pienempi rajoitus näyttää taas tosi monet menettävän hermonsa täysin ja ohi pitää yrittää konstilla millä hyvänsä, useimmiten onnistumatta koska olen jo vuosien varrella oppinut ennakoivaa ajoa. Onko vastaavia havaintoja ?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

no täällä päin on jatkuva vitutus ollut jo muutaman vuoden, kun jkl-laukaa välille laitettiin kesät talvet 80 ja keskelle vielä yksi 60 :evil: :evil: :evil: :evil:


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

wesku kirjoitti: Kesäaikaan homma menee suht hyvin mutta nyt kun monissa paikoissa on 20 pienempi rajoitus näyttää taas tosi monet menettävän hermonsa täysin ja ohi pitää yrittää konstilla millä hyvänsä, useimmiten onnistumatta koska olen jo vuosien varrella oppinut ennakoivaa ajoa. Onko vastaavia havaintoja ?
Millaistas tämmönen ennakoiva ajo on, jolla blokataan muiden ohitukset?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Talvinopeus on hyvä asia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Rafu kirjoitti:
wesku kirjoitti: Kesäaikaan homma menee suht hyvin mutta nyt kun monissa paikoissa on 20 pienempi rajoitus näyttää taas tosi monet menettävän hermonsa täysin ja ohi pitää yrittää konstilla millä hyvänsä, useimmiten onnistumatta koska olen jo vuosien varrella oppinut ennakoivaa ajoa. Onko vastaavia havaintoja ?
Millaistas tämmönen ennakoiva ajo on, jolla blokataan muiden ohitukset?
No esim. blokataan ne uusavuttomat ns. "nopeammat" jotka tuilisivat perä edellä vastaan seuraavan rekkajonon perässä. Tumpelothan ohittelevat ohituskaitoilla 40 ylinopeudella (jos ei joku ns.blokkaa ;)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Talviset nopeusrajoitukset vie hermot ?

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
En ymmärrä miksi toisten ohituksia tarvii vaikeuttaa :?:
No kantsii varmaan yrittää ymmärtää että mukavampi on vaikeuttaa toisten ohtuksia kuin omiaan -lisäksi voi vaikka naureskella epäonnistuneiden valoshowlle ja matka sujuu mukavammin ;)
9-5T kirjoitti:
Onneksi Saabilla pääsee ohi vaikka ohitettavalle se ei sopeisikaan :lol:
Ja onneksi Saabin ohi ei aina pääse ;)
9-5T kirjoitti:
Ykköstie vaatii "aktiivista" ajamista joka sekuntti jollei halua tuhlata aikaa kuviteltuja liito-oravia katsellessa.
Joo ja peiliin pitää katsoa ennen ohituskaistoja ;)
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

dimebak kirjoitti:Talvinopeus on hyvä asia.
Varsinkin jos se toteutetaan muuttuvilla nopeustauluilla. Tänään ois saanut olla 100km/h tuolla maantiellä, oli aika puuduttavaa körötellä.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

30 rajoitus

Viesti Kirjoittaja wesku »

Laitoin tähän samaan threadiin koska periaatteessa kyseessä samankaltaiset ongelmat ei nopeusrajoitukse mene jakeluun. Nyt 1tiellä on ollut joku siltaremppa jossa 30 rajoitus. Ajan aina 30 rajoituksella tosi tarkasti rajoituksen myös siitäkin syystä että jengi duunissa.Nyt useita kertoja on huomannut että perään tunkee aivan uskomaton autolauma pujottelemaan mitä ihmeellisimmillä tempuilla. Aktivitetti lisääntyy kun turvallisuudee vuoksi pudottaa nopeuden 20 km/h. Sitten kun tulee 120 rajoitus, laitan kaasun pohjjaan ja toisinaan saan nauttia valoshowsta ;)
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Se on hyvä laskea nyt niin että 100km matkaan tarvitaan melkein 30 min lisää aikaa. Ne jotka ajavat työkseen ja joutuvat elämään joidenkin aikataulujen mukaan jotta kerkiävät tehdä samat työt talvella kuin kesälläkin niin pakostakin menee talvisaikaan ylinopeuden puolelle.

Kesäaikaan kerkiän ajamaan päiväsaikaan Ouluun ja takaisin sekä hakemaan lapsen tarhasta klo 14 mutta talviaikaan tuo ei onnistu (työn voi aloittaa kohteessa aikaisntaan klo 6).

Lyhyesti virsi kaunis, mua nyppii talvinopeudet.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Money For Nothing kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Talvinopeus on hyvä asia.
Varsinkin jos se toteutetaan muuttuvilla nopeustauluilla. Tänään ois saanut olla 100km/h tuolla maantiellä, oli aika puuduttavaa körötellä.
No esim. Turku-Tampere on kiinteä 80 koko talven ja jonoutuu niin ettei voi varmastikaan olla turvallisempaa kuin 100 rajoituksella. Tosi paljon liikkeellä porukkaa jotka haluaa ohittaa rekat mutta ei uskalla muuten kuin 3 km suoralla 30 ylinopeudella.

t Vesku
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Vaikkei aja työkseen niin ottaa ne rajoitukset pattiin. Voisi olla muuttuvia (nimenomaan ylöspäin) rajoituksia paljon enemmän. Nyky talvirenkaat kumminkin kestäisi sen ja valtaosan talvesta päätiet on paljaita. Nooh täytyyhän meidän antaa virkavallalle töitä...
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Ostakaa Kuuppaa, siihen loppuu kiire. Henkikin voi säästyä kun heittää kiirehtimästä.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

9-5T kirjoitti:
vilpertti kirjoitti:Ostakaa Kuuppaa, siihen loppuu kiire. Henkikin voi säästyä kun heittää kiirehtimästä.
Jos sitten tulisi vielä kovempi kiire kotiin kuupan luo.
Eikäkö. Kuuppa on tehty Pohjolan karuihin oloihin, sillä pitää ajaa. Katoppäkö.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Nuo Tiehallinnon kaavamaiset nopeusrajoitukset ovat mielestäni *erittäin* idioottimainen juttu.

Kyllähän kaikki järkevät ihmiset tietävät, että kun on talvi, niin on ajettava keliolosuhteiden mukaisesti. (Reikäpäät ovat asia erikseen, se ihmistyyppi ei välitä käytännössä mistään mitään...) Nyt kun sitten ihmiset kokevat nämä rajoitukset täysin päättömiksi, niin mitä tapahtuu kesärajoitusten kunnioitukselle ? Kunnioitus katoaa, väitän minä.

Jos talvella totutaan siihen, että rajoituksia lätkitään jonkun ohjeen mukaisesti x kilometrille, niin eiväthän ihmiset enää usko, että niitä laitettaisiin kesälläkään järkevästi, niin ei niitäkään enää kohta noudateta. Mielestäni tämä suuntaus on jo alkanut näkyä parin viime vuoden aikana.

Kouvola-Kotka välillä näemmä kokeillaan tänä talvena 70 km/h -rajoituksia risteysalueilla (en muista oliko kaikilla) ja jos oikein tulkitsin taannoin Kouvolan Sanomia lukiessani, niin ammattiautoilijat eivät olleet kovinkaan ihastuneita ajatuksesta. Veikkaukseni on, että nämä rajoitukset tulevat jäämään kuolleiksi kirjaimiksi eikä kukaan hidasta risteyksiin enää muutaman viikon jälkeen.

Vai väitättekö, että nopeusrajoitusten noudattaminen on parantunut viime vuosina ? Asiaan tietty vaikuttaa myös tiellä partioivien poliisien väheneminen.

Ajatus talvinopeusrajoituksista on varmasti teoreettisesti hyvä, käytännön toteutus tökkii.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

koistha kirjoitti: (Reikäpäät ovat asia erikseen, se ihmistyyppi ei välitä käytännössä mistään mitään...)
Mutta siitä ne "reikäpäät" kyllä jaksavat valittaa jos eivät jostain syystä onnistu ohitusyrityksessään. Huvittavin tilanne oli joskus 1tiellä kun poliisipartio pysäytti minut kertoen ajotyylistäni tulleen ilmoituksia (reikäpäiltä?) koska olin estänyt ohituksia esim. kiihdyttämällä ja tarkemmin kun asiasta keskusteltiin tulikin selväksi että kiihdyttelin rajoituksen muuttuessa 60-100 enkä huomannut että joku oli ohititamassa ;)
koistha kirjoitti: Veikkaukseni on, että nämä rajoitukset tulevat jäämään kuolleiksi kirjaimiksi eikä kukaan hidasta risteyksiin enää muutaman viikon jälkeen.
No kyllä kannattaa hidastaa olkoon takana minkälaisia ammattilaisia tahansa.
Vastaa Viestiin