Etusumuvalot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Etusumuvalot

Viesti Kirjoittaja haffu »

Onko näistä etusumuvaloista oikeastaan mihinkään? Itse en ole vielä törmännyt sellaiseen sumuun tai vesi-/lumisateeseen, että etusumuvaloista olisi ollut jotakin hyötyä.
Kyllähän ne saavat auton näyttämään hienolta, mutta eihän se ole niiden tarkoitus. Mielestäni sumuvalojen vääränlainen käyttökin taitaa olla rangaistavaa, mutta en ole asiasta täysin varma. Tätä käsitystä parantaa öinen matka 50km päähän. Autoja tuli jokunen kymmenen vastaan ja noin 80% vastaantulleista oli etusumuvalot käytössä. (Keli oli normaali poutainen syysyö). Onhan myös tutkittu, että etusumuvalojen käyttö vähentää ihmisen kykyä nähdä liikenteessä pitkälle, koska valon määrä heti auton edessä on sen verran suuri.
Eikä nuo sumuvalot kovin mukavilta tuntunut minusta vastaantulijana, sillä sumuvalojen valokuvio kun on leveä, sain kylpeä lähes aina valossa ja vastaantulleen auton jälkeen oli parin sekunnin pimeys. Joillekin päätin sitten väläyttää n. 150-200 metrin päästä sumuvaloja, mutta kaikista mukavin vastaus oli saada kunnon valokylpy kaikista valoista, mitä vastaantulleessa autossa oli. (pitkätajovalot, sumuvalot, lisäpitkät).

Peurakin oli jossain välissä seisoskelemassa keskellä tietä, mutta oli sentään sen verran viisas eläin, että tajusi mennä pois tieltä. Mutta entäs sitten jos olisikin ollut käytössä etusumuvalot. Olisinko kenties nähnyt kyseistä peuraa riittävän ajoissa ja tarvittaessa pystynyt sitten väistämään?
Jotain järkeä siis pitäisi saada näiden etusumuvalojen käyttöön.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Niinpä...samoilla linjoilla kanssasi... ei lisättävää :D
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Täysin... :x

Tekisi mieli pitää pienoiskivääri aina mukana ja sammutella noita sen mukaan kun tulee vastaan.. :roll: Se olisi tosin jo liikaa, mutta minkäs teet kun ei ihmiset tajua? :?

Surkein keksintö ikinä, ja onkohan ne nyt niin hienoja pitää päällä?! Ei ainakaan minun mielestä...
En panisi yhtään pahitteeksi vaikka virkavalta tekisi SUUREN rahankeräyskampanjan ja sakottaisi kunnolla noista haatanan lampuista.. :P :P
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Taidan itsekin hankkia moiset, jotta on jotain välkyteltävää vastaantulijoille. Perkele, että menee hermo ihmisten tyhmyyteen. Varsinkin kun oli hieman pakkasta ja lunta oli satanut, niin kaikillahan nuo paloi, niin edessä, kuin takanakin.

Itse käytän takasumuvaloakin vain äärimmäisessä lumipyryssä / sumussa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onneksi itse saa kostettua kaikenmaailman valon vilkuttelijoille, jos on vaikka sattunut "jäämään" itsellä sumuvalot päälle :lol:


http://i34.photobucket.com/albums/d105/ ... IM0960.jpg

Itse en ainakaan jaksa ruveta toisille valoja vilkuutelemmaan. Jos tykkää ajaa sumarit päällä niin ajakoon, eipä ainakaan minua häiritse, kunhan ei ole aivan päin persettä suunnattu :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mä revin koko kapistukset pois.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Mimmi kirjoitti:Minusta sumari sopii paremmin matalakeulaisen tontun etuspoilerin nurkkiin kuin mustat muovilätkät :lol:
Muuta hyötyä niistä en ole kyllä löytänyt.

Kiitos 9-5T tuosta sumareiden kuivausohjeesta :idea:
Näin on, kyllähän ne moneen autoon tuo ulkonäköä (enkä tarkoita päällä ollessa)
Esimerkkinä P406:n, jossa sumuvalot "suurine" laseineen ovat erittäin tyylikkäät.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Money For Nothing kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Minusta sumari sopii paremmin matalakeulaisen tontun etuspoilerin nurkkiin kuin mustat muovilätkät :lol:
Muuta hyötyä niistä en ole kyllä löytänyt.

Kiitos 9-5T tuosta sumareiden kuivausohjeesta :idea:
Näin on, kyllähän ne moneen autoon tuo ulkonäköä (enkä tarkoita päällä ollessa)
Esimerkkinä P406:n, jossa sumuvalot "suurine" laseineen ovat erittäin tyylikkäät.
Niin, mutta miksei lisäkaukot tilalla.. :?: Tiedän-tiedän, ettei se etuspoileri mikään paras paikka niille ole, mutta parempi kuin ilman/parempi kuin sumuvalot. Ja ulkonäkö säilyisi.. :roll:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:Sumareista on selvää hyötyä, mitenkä muuten niistä saisi kosteuden helpolla pois kun polttamalla niitä.
Myyjän puhetta... :wink: :lol:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:Ei muuta kuin Aeroosi väsäämään koekappaletta :wink:
Siiten kun tuotekehitys on tehty, voin osaa yhden parin niitä.
Näet, ei niinkään tyhmä idea. :wink:
Oli muuten entisessä CC-Aerossani kaukovalot siinä spoilerissa, ei yhtä hankalan muotoiset ne tosin.. Ja asennus näytti alkuperäiseltä. :roll:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:Tee vaan Aeroosi lisäkaukovalot, niin hankin sitten sinulta sellaiset.
Joo ei tule kyllä minun toimesta tehtyä, mutta osaavampi voisi.. :wink:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Taidan olla ainoa joka viitsii puolustella sumuvaloja. Jos taaksepäin katsotaan niin minulle sumuvalojen käyttämättä jättäminen toi jumalattoman vaivan ja vitutuksen, sekä väliaikaisen noin 180€ rahanmenetyksen. Ajoin siis tiellä olleeseen puolen pään kokoiseen kiveen. Sumareilla olis varmasti nähnyt siinä lumisateessa paremmin tien lumipinnassa olevan epätasaisuuden.

Vastaan tulee paljon autoja joissa on sumarit päällä myös silloin kun niitä ei tarvita. Ja kuinka monta teistä häiritsee se, että jollain on sumarit päällä keskellä päivää. Kyllä silloin on mitä suuremmalla todennäköisyydellä se taivaan lisäpitkä enemmän harmina. Eikä oikein suunnattu sumuvalo haittaa omaa eikä vastaantulijan näkyvyyttä. Mulle on Annilla ajaessa väläytelty pitkiä, kun sumavalot ovat olleet päällä. Satuin sitten LK:lle töihin mennessä ajamaan työpaikan pihalla lumipenkkaan ja jouduin säätämään sumarit uudestaan. Sen jälkeen ei ole kukaan välkytellyt pitkiä ja itsekin näen paremmin piennaralueet joten malttia valojen säätämiseen :D Enemmän minua häiritsee rekkojen runsaat valot mutta en pidä sitäkään minään vaivana, kun niillä se pysäytysmatka on hieman enemmän ja onhan se kiva, että näkee eteensä.

Oikein suunnattu valo valaisee oikein, myös väärinkäytettynä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Eipä ne sumuvalot muulloin häiritse sen kummemmin, kuin sateen jälkeen tienpinnan ollessa kiiltävä. Tällöin ne peilaavat ikävästi ja aiheuttavat turhaa häikäisyä.

Ehkä kerran olen nähnyt tarpeelliseksi käyttää sumuvaloja, muuten niillä tosiaan on hyvä kuivata sumuvalojen umpiot :lol:
BMW 320dA Coupe LCI
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin...eli päivänvalossa se sumuvalojen polttaminen tuskin ketään häiritse, ei ainakaan minua. Vaikka silloinhan se on aivan rajattoman tyhmää koska hyötyä ei voisi millään selittää.. :roll:

Mutta jos nyt puhutaan iltaisesta/öisestä maantieajosta, ja heitetään vielä mukaan että sadekeli jolloin tienpinta heijastaa valon erityisen ilkeästi niin väitän että sellaisessa vauhdissa ne mahdolliset "esteet" mitä sumuvalot valaisisi paremmin on jo silloin niin lähellä ettei MITÄÄN mahdollisuuksia väistämiseen tms. Sen lisäksi häiritsevät kaukonäköä, joka lienee tärkeämpi pimeällä maantiellä ajaessa.. :roll:

Sen sijaan silmiin ottaa KYLLÄ sekä edestä että takaa.. :evil:
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Tarpeeksi rankassa vesi/lumisateessa ovat hyödyksi siinä, että käyttäjä havaitaan paremmin. Periaatteessa samanlaisissa keleissä, missä takasumaria tarvitsee käyttää niin pistän myös etusumarit päälle niin ehkä joku vastaantulijoista jättää ohittamatta kun oma auto näkyy paremmin.

Tuollaisia kelejä toisaalta tulee ehkä pari kertaa vuodessa vastaan eli aika pienellä käytöllä ovat.

Vanhassa autossa ovat nuo sumarit tosiaan aika huonossa hapessa kun ei ole tarpeeksi käytetty eli ehkä pitäisi vähän käyttää ja kuivattaa umpioita välillä...
Vastaa Viestiin