89 tonnarin sinkitystä....
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
89 tonnarin sinkitystä....
Terve
Tietääkö kukaan missä voisi sinkittää autonosia edullisesti eli hakusessa "autoharrastusystävällinen" paikka.
Onkohan toi sinkitys kallista puuhaa?
Alkaa nimittäin tuntua siltä, että rojekti laajenee ensi kesänä. Alkaa tuntumaan siltä, että kun laitan kaikki ovet kuntoon niin tekisi mieli upottaa ne kuumasinkkikylpyyn.
Kaveri jo lupaili, että tutun betoniasemalla voitaisiin hiekkapuhaltaa koko auto kyljistä alaspäin, peräkontt, konehuonei ja pohja ja tietysti pilkkahinnalla. Eriasia on sitten mitä autosta jää jäljelle?
Samalla tulisi tiety puhallettua kaikki alustan osatkin ja sinkkiä pintaan.
Onhan siinä kova homa purkaa autoa puhalluskuntoon. Moottori,etulokasuojat, vaihteisto, penkit,bensatankki,puskurit, matot, akselistot/jousitusosat tarkoitus irroittaa ja nostaa johtosarjat turvaan. Sähköjä en kyllä meinaa kokonaan ottaa irti, kun niiden takaisinlaitto on hurja homma.
Mistähän saisi semmoista jäänmurtajissa käytettyä mustaa maalia? Tiedän erään tyypin, mikä maalasi kuplavolkkarin alustan kyseisellä maalilla, ei tarvittu enää massaa ja auto on vieläkin timanttikunnossa vaikka tuo operaatio tehtiin 17V sitten.
No saas nähdä toteutuuko homma ja taitaa olla parasta hommata käyttöautoksi joku 500e ysisatanen. Realistina kyllä tiedän, että viikonlopun homma=kolmen kuukauden homma ja parin viikon homma=vuoden homma. Ainahan saa haaveilla....
terv,
Timo
Tietääkö kukaan missä voisi sinkittää autonosia edullisesti eli hakusessa "autoharrastusystävällinen" paikka.
Onkohan toi sinkitys kallista puuhaa?
Alkaa nimittäin tuntua siltä, että rojekti laajenee ensi kesänä. Alkaa tuntumaan siltä, että kun laitan kaikki ovet kuntoon niin tekisi mieli upottaa ne kuumasinkkikylpyyn.
Kaveri jo lupaili, että tutun betoniasemalla voitaisiin hiekkapuhaltaa koko auto kyljistä alaspäin, peräkontt, konehuonei ja pohja ja tietysti pilkkahinnalla. Eriasia on sitten mitä autosta jää jäljelle?
Samalla tulisi tiety puhallettua kaikki alustan osatkin ja sinkkiä pintaan.
Onhan siinä kova homa purkaa autoa puhalluskuntoon. Moottori,etulokasuojat, vaihteisto, penkit,bensatankki,puskurit, matot, akselistot/jousitusosat tarkoitus irroittaa ja nostaa johtosarjat turvaan. Sähköjä en kyllä meinaa kokonaan ottaa irti, kun niiden takaisinlaitto on hurja homma.
Mistähän saisi semmoista jäänmurtajissa käytettyä mustaa maalia? Tiedän erään tyypin, mikä maalasi kuplavolkkarin alustan kyseisellä maalilla, ei tarvittu enää massaa ja auto on vieläkin timanttikunnossa vaikka tuo operaatio tehtiin 17V sitten.
No saas nähdä toteutuuko homma ja taitaa olla parasta hommata käyttöautoksi joku 500e ysisatanen. Realistina kyllä tiedän, että viikonlopun homma=kolmen kuukauden homma ja parin viikon homma=vuoden homma. Ainahan saa haaveilla....
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Kuumasinkitystä prosessissa tekevänä hieman epäilen, että kastosinkitys ei ihan heti onnistu, kappaleet pitää kuumentaa yli 470 asteisiksi yms... Ehkäpä sähkösinkitys onnistuisi, kannattaisiko googlettaa ko. aiheesta??
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Sinkitys
Joo, en tosiaankaan tiedä noista menetelmistä. Täytyy tosiaan metsästää tietoa. No, menetelmä ja paikka varmasti löytyy. Ainakin joskus minusta tuntui, että sinkittämöitä on suomessa paljon.
terv,
Timo
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Re: 89 tonnarin sinkitystä....
Maalikaupasta? 2-k teollisuusepoksia, esim Teknoksen Inerta tai Tikkurilan Temadur. Vaatinee hiekkapuhalletun pinnan tarttuakseen kunnolla. En tiiä sitten onko hyvää tavaraa auton pohjassa, jotkut ovat kyllä kehuneet.timolaasonen kirjoitti: Mistähän saisi semmoista jäänmurtajissa käytettyä mustaa maalia? Tiedän erään tyypin, mikä maalasi kuplavolkkarin alustan kyseisellä maalilla, ei tarvittu enää massaa ja auto on vieläkin timanttikunnossa vaikka tuo operaatio tehtiin 17V sitten.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Mobilistissa oli maininta, että rättärikerhon Nyytisissä olisi ollut juttu, että
Galvanoimis OY:lla on kuumasinkitysallas johon mahtuu kapeahko auto.
http://www.galvanoimis.fi/fi/index.php
Enempää en tiedä. Olisikohan täällä rättäriharrastajia, jotka voisivat kertoa lisää?
Edit: Tällaisen löysin http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/view ... alvanoimis
Ei hitto, tuli himo!![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Galvanoimis OY:lla on kuumasinkitysallas johon mahtuu kapeahko auto.
http://www.galvanoimis.fi/fi/index.php
Enempää en tiedä. Olisikohan täällä rättäriharrastajia, jotka voisivat kertoa lisää?
Edit: Tällaisen löysin http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/view ... alvanoimis
Ei hitto, tuli himo!
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Ei se altaan koosta ole kiinni, sinkitäänhän siellä ties minkälaisia teräsrakenteita. Jos et välitä siitä, että kaikki peltipinnat menevät propellille, niin siitä vaan. Oman harrasteautoni runko sinkittiin tuolla, mutta se onkin pääasiassa palkeista muodostunut, vain lattiat ja tuliseinä ovat peltiä ja kyllähän niihin pientä aaltoilua ilmaantui. Lopputuotteessa ei kuitenkaan näy, joten OK. Galvis lupasi tuolle pinnoitteelle 60 vuoden takuun ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: 89 tonnarin sinkitystä....
Tiedustelin asiaa Tikkurilasta ja sieltä neuvoivat käyttämään Temabond ST200 pohjamaalia (alumiininvärinen), päälle alustamassaa ja sen päälle pintaväri. En tiedä sitten miten muilla merkeillä on mutta Tikkurilasta kerrottiin, ettei tuo maali ja sille tarkoitetut sävytettävät pintamaalit kestä auton pohjassa ilman massaa.shaft kirjoitti:Maalikaupasta? 2-k teollisuusepoksia, esim Teknoksen Inerta tai Tikkurilan Temadur. Vaatinee hiekkapuhalletun pinnan tarttuakseen kunnolla. En tiiä sitten onko hyvää tavaraa auton pohjassa, jotkut ovat kyllä kehuneet.timolaasonen kirjoitti: Mistähän saisi semmoista jäänmurtajissa käytettyä mustaa maalia? Tiedän erään tyypin, mikä maalasi kuplavolkkarin alustan kyseisellä maalilla, ei tarvittu enää massaa ja auto on vieläkin timanttikunnossa vaikka tuo operaatio tehtiin 17V sitten.
Itseäkin kiinnostaisi tuo korin sinkitys, kun silloin voisi huoletta käyttää normaaleja automaaleja ja massoja. Esim. peltipuhtaaksi massapesty 99:n kori olis nätti kastaa kylkipokkausta myöten sinkkiin ja kaikki luukut tietenkin kokonaan. Sen jälkeen vaan pohjamaalia, alusta- ja helmamassaa ja pintaväri ympäri ämpäri.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Vielä sinkityksestä
Tervehdys
Alkaa tosiaan tuo kuumasinkitys kuulostamaan hurjalta hommalta.
Törmäsin googlettassa sähkösinkitys sanalla Reikko Oy:n sivuille. Sieltä löytyy kuulemma 4400x1600x600mm allas. Tuohon mahtuis jo tonnari aina yksi kylki kerrallaan kivasti uppoamaan.
Pitää varmaan kysyä hintapolitiikkaa. Esikäsittely/puhdistus maksaa jotain ja varmaan autosta pitää olla purettuna kaikki mahdollinen ylimääräinen pois ennen käsittely. Eli taytyy tosiaan olla aikaa projektille! Joku kertoi töissä, että noissa paikoissa saisi palvelua halvemmalla jos suostuu siihen, että käyttävät jo käytettyjä mömmöjä eli ajoittaa käsittelun juuri ennen litkujen vaihtoa. Tiedä sitten pitääkö paikaansa.
Alkaa tuntua, että minulle riittää ovien+joidenkin alustan osien käsittely ja ehkä myös etulokareiden.
Eniten on alkanut kiinostaa mobilistien erillaiset happokokeilut. Eili jos saisi hiekkapuhallettua pintaruosteet ja korien päällekkäiset saumat mahdolisimman hyvin ja sitten käsiteltyä ne sitruuna tai fosforihapolla. Töissä(edelleen töissä) eräs kaveri vielä vinkkasi, että käytä alipainesäkkiä apuna niin saa hapot joka paikkaan. Fosforihaposta syntyy kuulemma suojaava oksidikalvo pellin päälle. Siihen pohjamaali,pintaväri ja massa niin varmaan aika hyvä?
terv,
Timo
Alkaa tosiaan tuo kuumasinkitys kuulostamaan hurjalta hommalta.
Törmäsin googlettassa sähkösinkitys sanalla Reikko Oy:n sivuille. Sieltä löytyy kuulemma 4400x1600x600mm allas. Tuohon mahtuis jo tonnari aina yksi kylki kerrallaan kivasti uppoamaan.
Pitää varmaan kysyä hintapolitiikkaa. Esikäsittely/puhdistus maksaa jotain ja varmaan autosta pitää olla purettuna kaikki mahdollinen ylimääräinen pois ennen käsittely. Eli taytyy tosiaan olla aikaa projektille! Joku kertoi töissä, että noissa paikoissa saisi palvelua halvemmalla jos suostuu siihen, että käyttävät jo käytettyjä mömmöjä eli ajoittaa käsittelun juuri ennen litkujen vaihtoa. Tiedä sitten pitääkö paikaansa.
Alkaa tuntua, että minulle riittää ovien+joidenkin alustan osien käsittely ja ehkä myös etulokareiden.
Eniten on alkanut kiinostaa mobilistien erillaiset happokokeilut. Eili jos saisi hiekkapuhallettua pintaruosteet ja korien päällekkäiset saumat mahdolisimman hyvin ja sitten käsiteltyä ne sitruuna tai fosforihapolla. Töissä(edelleen töissä) eräs kaveri vielä vinkkasi, että käytä alipainesäkkiä apuna niin saa hapot joka paikkaan. Fosforihaposta syntyy kuulemma suojaava oksidikalvo pellin päälle. Siihen pohjamaali,pintaväri ja massa niin varmaan aika hyvä?
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Itse asiassa se käsittely ennen sinkitystä (olikohan peittaus) tarkoittaa osien uittamista hapossa, jotta epäpuhtaudet irtoavat pinnoista.
Kuten aikaisemmin oli puhetta, sähkösinkki ei tartu koteloiden sisäpuolelle eikä ahtaisiin rakoihin, joten apua siitä ei ehkä ole ruosteenestomielessä juurikaan. Lisäksi pintamaalin pysyvyys voi heikentyä.
Kuten aikaisemmin oli puhetta, sähkösinkki ei tartu koteloiden sisäpuolelle eikä ahtaisiin rakoihin, joten apua siitä ei ehkä ole ruosteenestomielessä juurikaan. Lisäksi pintamaalin pysyvyys voi heikentyä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
Re: 89 tonnarin sinkitystä....
soita dekoväriin helsinkiin. aleksiskiven katu..?us-partsin viesessä.timolaasonen kirjoitti:Terve
Mistähän saisi semmoista jäänmurtajissa käytettyä mustaa maalia? Tiedän erään tyypin, mikä maalasi kuplavolkkarin alustan kyseisellä maalilla, ei tarvittu enää massaa ja auto on vieläkin timanttikunnossa vaikka tuo operaatio tehtiin 17V sitten.
terv,
Timo
ítse olen käyttänyt sieltä ostettua NOR-MAALIN epoksihartsia (2K)litrahinta kovettajan kanssa jotain 5euron luokkaa, ja kestää iskujakin kuivuttuaan 100*paremmin kuin inerta. (vrt. inertan litrahinta muistaakseni jotain 20euron luokkaa, eli sika kallis)
tuota maalia sai muistaakseni punaisena, harmaana ja mustana.
-Matti
saab 99 -83 GL"S"
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
..joo..ja ei...
joskus kokeilin spray-sinkkiä kuplan vanteisiin: muuten hyvin pysyy, mutta vanteen takapuoli, mikä oli jarrurumpuja vasten, ei oikein kestänyt..1. irrotuksen jälkeen pohja/pintamaalit+sinkkikerros korkkasi levyinä irti..
kunnon sähkösinkityshän on jo huomattavasti kovempaa, mutta siitä ei taasen itselläni ole kokemusta.
-Matti
joskus kokeilin spray-sinkkiä kuplan vanteisiin: muuten hyvin pysyy, mutta vanteen takapuoli, mikä oli jarrurumpuja vasten, ei oikein kestänyt..1. irrotuksen jälkeen pohja/pintamaalit+sinkkikerros korkkasi levyinä irti..
kunnon sähkösinkityshän on jo huomattavasti kovempaa, mutta siitä ei taasen itselläni ole kokemusta.
-Matti
saab 99 -83 GL"S"
Ajattelin sähkö- tai kuumasinkitystä. Kuumasinkityksessä tosin saattaa syntyä vääntymiä mikä ei ole varsinkaan vanteissa hyvä juttu.matti sallinen kirjoitti: kunnon sähkösinkityshän on jo huomattavasti kovempaa, mutta siitä ei taasen itselläni ole kokemusta.
-Matti
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen