Eri asemien bensat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Eri asemien bensat

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tankkasin tässä eilen eräältä asemalta X kaasari-satkuuni 30l ainetta bensavalon syttyessä, eli lähes tyhjään tankkiin. Tänään sitten kun koitin autolla päästä Turkuun, olikin meno ihmeen tahmaista. Mäkiin oli pakko kepittää, kun vitosella ei jaksanut mäenpäälle kiivetä. Paikaltaakaan ei oikein tunnu liikkuvan ja hirvittävän kauan miettii kone tallan painamisen jälkeen, että mitäs tässä tekisi.

Aikaisemmin auto on kulkenut melkoisen pirteästi , kun olen tankannut pääasiassa Seolta ja saman puljun asemalta, kuin asema X mutta eri paikkakunnalta.

Samanlaista "tervaa pyörissä"-ilmiötä esiintyi aikaisemminkin, kun parin vuoden ajan viime kevääseen saakka tankkasin tästä asemalta X. Ei vain tullut ajatelleeksi, että voisi olla kiinni bensasta, vaan ajattelin, että kone olisi vanhuuttaan laiskistunut tms. Keväällä sitten asemalla X nousi sitten litrahinta sellaisiin lukemiin, että aloin tankata tuosta Seolta, jossa bensa on huomattavasti edullisempaa. Tämän jälkeen auto tosiaankin kulki paremmin, mutta ajattelin, että jospa talvella on ollut jarru kiinni tai jotakin muuta.

Mutta nyt taas, kun kulku huononi, päähäni pisti ajatus, että voiko aseman X bensa olla huonoa? Voiko eri asemien bensoissa olla näin isoja eroja?

Ajan tässä viikon aikana tankin tyhjäksi ja tankkaan jostain muualta ja kokeilen, lähteekö auto taas iloisemmin liikkeelle..
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

on eroja :!:

jos epäilyttää, niin kannattaa ottaa näyte ja lähettää reklamoitavaksi.

esim. hajusta voi jo päätellä onko tavara hyvää vai ei...

tiedän esimerkin tapauksesta jossa vakioautoa ajetaan dynossa ja se nakuttaa aivan prkleesti, kyse uudesta autosta, joten vika ei siinä.

tankki imettiin tyhjäksi ja toisen aseman ainetta sisään, ei nakuta 8O
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ite huomasin eroja kun ajoi kaasari- ja 8v ruisku malleilla. Nykyään en tiedä kun käytän vain yhtä ketjua.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Melkein kaikki ketjut ottaa polttoaineensa Nesteeltä mutta laittavat sitten itse omat lisäaineensa.Poikkeuksiakin kyllä on mutta nekin ottavat aika paljon Nesteeltä. Sen tiedän että kaverin vanha toyota ei kulkenut tuolla itäpuolelta ottavalta kun nyki mutta lopetti kun sanoin että vaihtaa asemaa. Sama yhtiö kun tuli nämä lyijyttömät niin toiset auton maahantuojat kielsivät käyttämästä ao.polttoainetta kun eivät taanneet venttiilien kestävyyttä. Öljynjalostaja 30v.
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

Oliko TB? Minulla aikoinaan temppuili 900 kans ku tankkasin terraa; se tais just silloin tulla markkinoille. Saattoihan vika olla (ja varmaan olikin) jossain muualla mutta koskaan en oo sen jälkeen TB:ltä tankannut :oops:
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

En tiedä, uskaltaako tässä mainita aseman nimeä, koska Suomessa tuo mielipiteen- ja sananvapaus on vähän kyseenalaista, voi joku vaikka keksiä, että haittaan heidän liiketoimintaansa..
Jokatapauksessa voin sanoa, että tällä suunnalla olevista asemista se ei ollut Neste, ST1, ABC, Jet, A24, Seo eikä Esso. Shelliä täälläpäin ei enää ole.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Itse jouduin kerran pakosta tankkaamaan eräällä reissulla Ford Fiesta 1.1 -merkkistä vauhtimenopeliä SEO-asemalla. Tankki oli entuudestaan aivan höyryillä joten Nesteen bensajäämistä ei ollut enää parantamaan mikstuuraa. Seurauksena oli nakutusta ja huomattava tehon heikkeneminen. Ylämäissä sai pitää tossun aivan lattiassa ja vetää kolmosella että vauhti pysyi satasessa. Tilanne korjaantui melko pian kun saatiin kunnollista bensaa tankkiin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000 2.3 turbo kirjoitti:Oliko TB? Minulla aikoinaan temppuili 900 kans ku tankkasin terraa; se tais just silloin tulla markkinoille. Saattoihan vika olla (ja varmaan olikin) jossain muualla mutta koskaan en oo sen jälkeen TB:ltä tankannut :oops:
Tänä keväänä kuskasimme päältäajettavaa nurmikonniistäjää Salon liepeiltä kotio peräkärryssä jota kiskottiin T8 satkulla. Pakko oli Teboililla heittää tyhjään tankkiin muutama kymmenen litraa 98 Terraa, ja kas vain, veturista hävisi ahdot peruspaineille. Koko kotimatkan yritti joskus ahtaa enemmänkin, mutta kun ei niin ei. Onneksi oli tankki taas lähes tyhjänä kotiin päästyämme ja saatiin kunnon löpöä tankkiin. Itse tankkaan nykyään lähes poikkeuksetta Jetillä, ei ole ongelmia ollut ja hintataso aina paikkakunnan halvin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tainnut tätä joskus aikaisemminkin kertoa mutta menköön:

vertailin edelliskesänä tuon tonnarin kanssa jetin ja nesteen 95 ja 98:

jetin 95:lla ei apc pitänyt ylämäkeen vedättämällä edes vakioahtoja


jetin 98 ja nesteen 95 piti vakioahdot nätisti

nesteen 98 taas piti reilusti yli vakioahdot

(sama ylämäki, viriapc, keli jne.)

Vapareilla en ole huomannut mitään eroa vaikka millä kuralla olisin ajellut
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

9-5:n tuntuu menevän ihan samanlai oli sitten minkä merkkista tai 95/98 vaan. :wink: Pääosin tulee tankkailtua ST1:lla ja ABC:lla.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: Eri asemien bensat

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

akyttala kirjoitti: Aikaisemmin auto on kulkenut melkoisen pirteästi , kun olen tankannut pääasiassa Seolta ja saman puljun asemalta, kuin asema X mutta eri paikkakunnalta.
Onko autosi kenties "seoisti" :lol:
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

Haza kirjoitti:...Vapareilla en ole huomannut mitään eroa vaikka millä kuralla olisin ajellut
Mulla on ihan vapari Zenith-90, ja kyllä silläkin huomaa eron eri bensoissa. Jälkikäynti on kaikista selkein huonon bensan ilmenemismuoto, sitä tulee vain huonolla bensalla. Myös tehoa on aina välillä selvästi enemmän ja välillä vähemmän, johtuu tietenkin myös ilmanpaineesta ja kosteudesta ym. Ja auto on lähes vakio, putki vain on "suora" ja kaasarin neulaan on tehty viilalla pikku muutoksia.
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Eroja on eri asemien bensojen välillä,miten lie sitten tankit puhtaat eri asemilla,eli tulleeko sieltä myös epäpuhtauksia jotka saattavat vaikuttaa palotulokseen.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kunhan saan tankin ajettua tyhjäksi, kokeilen st1:n ysikasia. Jospa sillä sitten kulkisi sievemmin.

Itsekkin olen joskus aikaisemmin havainnut jälkikäyntiä, olen ajatellut jonkun säädön olevan pielessä, mutta hienoa, jos johtuu vain surkeasta bensasta.
Muistelin tässä toissatalvea, jolloin käytin siis ainoastaan tämän manitsemani aseman X bensaa ja ilman masinolia ei pärjännyt. Tuntui vetävän jäähän jatkuvasti. Ei silloinkaan tullut mieleen, että bensasta johtuisi, mutta nyt olen vakuuttunut siitä. Pitäisiköhän kyseiselle asemalle mennä sanomaan, että tarkastavat säiliönsä? Ehkä väki siellä ei itse edes tiedä, että mittarista tulee kuravettä..

Onko Saabi jotenkin erityisen herkkä tuon kanssa, millaista menovettä sille antaa? Vai johtuuko tehonpuutteentuntu vain siitä, että tuo on muutenkin aika tahmainen menijä uudempiin vehkeisiin verrattuna?

Pohdin myös illalla oktaaniluvun vaikutusta kulutukseen. Onko jollain kokemuksia, paljonko ainetta säästyy 98 oktaanisella verrattuna 95:een?


EDIT: Ehkäpä sittenkin laskin oikein. Jos siis kulutus putoaa 0,15l/100km, ovat kustannukset 98:lla ja 95:lla samat, olettaen, että hintaeroa on se tavanomainen 2snt/l. Kuulostaa melko pienelta kulutuksen pudotukselta, mutta todellisuudessahan tuo on aika iso. Pudottaako oktaanin kasvatus kulutusta noin paljon? Ajotavastakaan ei enää saa puristettua kulutusta pienemmäksi.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ennen tankkasin Shelliltä 99:iä niin kauan, kun sitä sai. Sen jälkeen vaihdoin Shellin 95E+lisäainetankkaukseen ja koneessa alkoi ilmetä toisinaan pitkää jälkikäyntiä, kerran jopa sain auton käynnistymään sammutuksen jälkeen kääntämällä virrat takaisin päälle.

Tämän jälkeen aloin tankkaamaan 98E lisäaineen kera ja Shelliltä. Ei mitään jälkikäyntejä esiintynyt vaikka toisinaan jäi lisäaineet laittamatta. Syyskussa 2001 remontin jälkeen tuli koneeseen Nesteen jäähdytysnesteet ja laatikkoon tuli hypoidit. Seuraavalla öljynvaihdolla laitoin Nesteen mineraalit koneeseen ja koneesta tuli paljon hiljaisempi. Siitäpä sitten kipinä syttyi käyttää vain Nesteen litkuja 99:ssä.

Turbossa käytän kans Nesteen 98E:tä ja hyvin pelaa. Itse asiassa siinä on moottoriöljyjä lukuunottamatta Nesteen litkut käytössä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin