Kansalaiset kannattavat promillerajan alentamista ?
Kansalaiset kannattavat promillerajan alentamista ?
http://liikenneturva.magazine.fi/fi/ind ... jectID=964
Taas ovat nostamassa vanhaa tuttua aihetta pinnalle. Toivottavasti jää haaveeksi tälläkin kerrallla ainakin jos rangaistus lievistä promilleista ei olisi lievempi. Systeemi menee huonompaan suuntaan jos 0.3 ja 0.9 promillea johtaisi samaan yhtä satunnaiseen rangaistukseen jossa ajokiellon pituuskin usein määräytyy käyttänössä käräjäoikeuksien ruuhkaisuuden mukaan. Eri asia voisi olla jos yli 0.2 puhalluksella sakot rv-ilmoituksella, ja vasta 0.5 promilesta käräjille,
Ja onhan jo moneen kertaan todettu että todellinen riskiryhmä on vasta törkeän rajan ylittävät, 0.2-0.5 välin promilleja onnettomuuksissa on pari hassua prosenttia.
Taas ovat nostamassa vanhaa tuttua aihetta pinnalle. Toivottavasti jää haaveeksi tälläkin kerrallla ainakin jos rangaistus lievistä promilleista ei olisi lievempi. Systeemi menee huonompaan suuntaan jos 0.3 ja 0.9 promillea johtaisi samaan yhtä satunnaiseen rangaistukseen jossa ajokiellon pituuskin usein määräytyy käyttänössä käräjäoikeuksien ruuhkaisuuden mukaan. Eri asia voisi olla jos yli 0.2 puhalluksella sakot rv-ilmoituksella, ja vasta 0.5 promilesta käräjille,
Ja onhan jo moneen kertaan todettu että todellinen riskiryhmä on vasta törkeän rajan ylittävät, 0.2-0.5 välin promilleja onnettomuuksissa on pari hassua prosenttia.
Itse olen sitä mieltä, että jos juodaan niin ei ajeta. Minun puolestani saisi siis olla nollatoleranssi asian suhteen.
Sitä en sitten tiedä, näkyykö puhalluskokeessa promilleja, jos syö laatikollisen alkoholitäytteisiä suklaakonvehteja? Sellaisten verran voisi raja olla nollasta ylöspäin..
Edit: Rangaistukset näiden rajojen ylittämisestä täytyisi tietysti olla jokaiselle tasan samat, niinkuin muissakin asioissa, joissa sääntöjä rikotaan. Käytännössä se on mahdotonta, koska näistä asioista päättää ihan muut kuin järjellä ajattelevat ihmiset.
Sitä en sitten tiedä, näkyykö puhalluskokeessa promilleja, jos syö laatikollisen alkoholitäytteisiä suklaakonvehteja? Sellaisten verran voisi raja olla nollasta ylöspäin..

Edit: Rangaistukset näiden rajojen ylittämisestä täytyisi tietysti olla jokaiselle tasan samat, niinkuin muissakin asioissa, joissa sääntöjä rikotaan. Käytännössä se on mahdotonta, koska näistä asioista päättää ihan muut kuin järjellä ajattelevat ihmiset.
Viimeksi muokannut akyttala, To Marras 10, 2005 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ja kun ei juo niin on ihan sama vaikka olisi nolla toleranssi.
Oli sitten promille rajat mitkä tahansa ihmiset ajavat humalassa ja käryävät siitä ei pääse mihinkään.
Oli sitten promille rajat mitkä tahansa ihmiset ajavat humalassa ja käryävät siitä ei pääse mihinkään.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Tehokkaampaa kuin rajan laskeminen voisi olla elinikäinen ajokielto juoppokuskeille sekä auton takavarikointi ja kielto rekisteröidä autoa kyseiselle henkilölle. Ajokiellosta huolimatta ajaville vaikka linnatuomio.
Edit: Ja muokataan vielä sen verran, että liikenteessä näkyvät poliisiautot varmasti vähentäisivät liikennesääntöjen rikkomista. Siviiliautot poliiseilla ovat huonoin keksintö mitä on. Näin saadaan satunnaisia lainrikkojia kiinni, mutta jos autoja tosiaankin näkyisi jatkuvasti, ihmiset pelkäisivät enemmän kiinnijäämistä.
Edit: Ja muokataan vielä sen verran, että liikenteessä näkyvät poliisiautot varmasti vähentäisivät liikennesääntöjen rikkomista. Siviiliautot poliiseilla ovat huonoin keksintö mitä on. Näin saadaan satunnaisia lainrikkojia kiinni, mutta jos autoja tosiaankin näkyisi jatkuvasti, ihmiset pelkäisivät enemmän kiinnijäämistä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ja se porukka, joka kännissä useimmiten ajelee, ei ole pätkääkään kiinnostunut promillerajoista. Veikkaisin, että melkoisen suuri osa rattijuopoista on ns. taparikollisia, joista ehkä murto-osa korjaa tapojaan jäätyään kiinni. Mielestäni ainut tapa saada jotain rotia, on kovemmat rangaistukset. Eli vaikka toisesta kärystä kymmenen vuoden sisään kortti pois ja auto valtiolle, eiköhän alkaisi selvän kuskin hommaaminen tai taksin käyttö kiinnostaa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
- Paikkakunta: Helsinki
Toi nollatoleranssi on mielestäni aika älytön keksintö. Tässä haiskahtaa hieman sellanen "pakkohan meidän on jotain tehdä, mutta mitä?" ajatusmalli. Nuorten kuljettajien promillerajan voisi laskea vaikka sinne 0,3 promilleen. Tämähän olisi helppo tarkistaakin, kun on tämä väliaikainen ajokortti. (Tietääkös kukaan miksi tämä väliaikainen kortti on olemassa? Inssin jälkeen kysyin, mutta ajomaikka ei oikein osannut vastata.
)

Se mikä taidoissa hävitään, se jääräpäisyydessä voitetaan.
Lestaadiolaiskirkon pastorina?nalleolut kirjoitti:meillä n töissä 0% raja koskee myös siviilielämää eli jos vaikka kesälomalla pikkasen puhaltaa niin se on potkut------------
Mikä työpaikka se sellanen on jolle kiinnostaa työntekijän alkoholin käyttö lomalla?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Huomatkaa että puhe oli vapaa-aikana puhalletuista promilleista poliisin toimesta.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Itse voisin kuvitella tuollaisen yrityksen melko viisaaksi, jos vapaa aikana ajelee maistissa, riski on, että työaikanakin ajaa / käyttää laitteita ei-niin-kunnossa. Varsinkin jos työ on sellainen, jossa on vastuulla ihmishenkiä.peinu kirjoitti:Lestaadiolaiskirkon pastorina?nalleolut kirjoitti:meillä n töissä 0% raja koskee myös siviilielämää eli jos vaikka kesälomalla pikkasen puhaltaa niin se on potkut------------
Mikä työpaikka se sellanen on jolle kiinnostaa työntekijän alkoholin käyttö lomalla?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Eiköhän se ole siksi, että myös se kakkosvaihe tulisi suoritettua.Saippualaatikko kirjoitti:(Tietääkös kukaan miksi tämä väliaikainen kortti on olemassa? Inssin jälkeen kysyin, mutta ajomaikka ei oikein osannut vastata.)
Jos saisi heti sen 50vuotta voimassa olevan kortin,
niin kuinka moni suorittaisi maksullisen kakkosvaiheen kun se olisi ns. "vapaa, mutta pakollinen".?
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Eikös kortti lähde aika helposti 1-vaiheen aikana, jolloin joutuu käymään uusiksi jotain kokeita. Tämä karsii aloittelevista kuskeista törppöjä (toivottavasti).Defeat kirjoitti:Eiköhän se ole siksi, että myös se kakkosvaihe tulisi suoritettua.Saippualaatikko kirjoitti:(Tietääkös kukaan miksi tämä väliaikainen kortti on olemassa? Inssin jälkeen kysyin, mutta ajomaikka ei oikein osannut vastata.)
Jos saisi heti sen 50vuotta voimassa olevan kortin,
niin kuinka moni suorittaisi maksullisen kakkosvaiheen kun se olisi ns. "vapaa, mutta pakollinen".?
Toki tuo 2-vaihe on sitten rahallinen rasite, mutta kyllä tuo "koeaika" ole ihan ok.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
..tai vaikkapa ajelee muutaman kymmenentonnin yhdistelmää. Muistaakseni Alkolla oli muinoin ainakin todella tiukat määräykset myöskin vapaa-ajan alkoholin käytöstä.lefa42 kirjoitti:Itse voisin kuvitella tuollaisen yrityksen melko viisaaksi, jos vapaa aikana ajelee maistissa, riski on, että työaikanakin ajaa / käyttää laitteita ei-niin-kunnossa. Varsinkin jos työ on sellainen, jossa on vastuulla ihmishenkiä.peinu kirjoitti:Lestaadiolaiskirkon pastorina?nalleolut kirjoitti:meillä n töissä 0% raja koskee myös siviilielämää eli jos vaikka kesälomalla pikkasen puhaltaa niin se on potkut------------
Mikä työpaikka se sellanen on jolle kiinnostaa työntekijän alkoholin käyttö lomalla?
Mielestäni ihan nollaan ei rajaa tulisi vetää. Syynä voitaisiin todeta vaikkapa juuri otettu huikka yskänlääkettä, lounaalla nautittu ns alkoton kotiolut jossa on kumminkin hieman prosenttia käytetty kun on kokonainen vuorokausi. Rajoja voisi kyllä pudottaa ja törkeän juopumuksen rajaa varsinkin.
Kerran olen elämässäni joutunut verikokeisiin poliisin toimesta ja se ei ollut hauskaa koska vastauksen kuulemiseen saakka olin "syyllinen". Ei ne anteeksipyynnöt hirveästi tärisevää teiniä lohduttanut jälkikäteen kun ei mitään ollutkaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....