Erään aikakauden loppu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Erään aikakauden loppu

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Ensin kiitokset kaikille hyviä vinkkejä antaneille ja erinäisissä kaupoissa mukana olleille.

Seitsemän og-ysisatasen ja yhden ysikuupan jälkeen on klassisten Saabien aika osaltani ohi. En löydä itsestäni harrasteautoilijaa, joten nämä pelit saavat nyt jäädä.

Minulle käy kuten isolle osalle vanhoista Saabisteista, nykyiset GM-sukuiset Saabit eivät suuremmin kiinnosta ja vaikka kiinnostaisivatkin, hinnoittelu ja omat tarpeet eivät vastaa toisiaan. En ole valmis maksamaan pelkästä nimestä, eikä uusien Saabien hinnoittelu sovi tavalliselle duunarille, joka haluaa elämälleen muutakin sisältöä kuin autolainan maksua.
Jäljelle jäävistä autoistani voi kukin olla mitä mieltä vaan, mutta tosiasia on se, että esimerkiksi noista merkeistä löytyy yllin kyllin tilavia, hyväkuntoisia ja sopivan hintaisia yksilöitä. Enhän mä saisi noiden kahden hinnalla kuin puoliskan 9-5 farkkua, joka lisäksi häviää etenkin takatilaltaan kummallekin 6-0. Viiden koiran perheessä se merkkaa aika paljon. "Köyhän" täytyy ajatella lompakolla, vaikka kuinka tekisi mieli ajella YsiVitosella. No joo, ammatinvalintakysymys ja palkkaus sen mukaan :roll:

Enköhän minä täällä aina välillä piipahtele, mihinkäs sitä koira karvoistaan pääsee. Pientä haikeutta tässä on ilmassa, kun tänään vien helmeni hyviin käsiin uudelle omistajalle. Ostajia oli oikein jonoksi asti, ei tosin tältä foorumilta. Ei ollut varmaan tarpeeksi halpa, vain hyvä, heh.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Aika aikaa kutakin, olen sanonut moneen asiaan ja sama pätee varmasti saabismiinkin. Jokaisella on omat tarpeensa ja jos oikein ajattelen vanhaa 9-3:sta keskiluokan perheautona, niin sellainen voi tulla vielä jonain päivänä kyseeseen. Olenhan nytkin jo erehtynyt isoon Saabiin ja pahasti. Mutta minulle tuntuu olevan vaikeaa vaihtaa tuoreempaan, kuten nytkin. Järkisyistä ja sattuman kautta ajossa on kaksi og900:sta ja et arvaakaan, miten haluaisin ne vaihtaa tupliksiin. Mutta ovat liian hyviä, että tuskin tuplis-markkinoilta enää vastaavaa hinta-laatu -suhdetta löytää.

Ai niin, yksi järkisyykin löytyy pitämään minut vanhoissa Saabeissa ja se on huolto- ja korjauskustannukset, jotka ovat (*koputtaa puuta*) olleet aivan minimaaliset. Ja toinen on se, että joudumme (sekä minä että vaimoni) ajamaan päivittäin ja jonkin verran myös maantiellä, joten voiko luotettavampaa autoa tuohon käyttöön ollakaan, joka vielä tarjoaa turvallisuuden tunteen (*jälleen koputtaa puuta*). Ja nämähän perustuvat 2,5 vuoden kokemukseen, tulevasta ei voi tietää...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jaria kommentoidakseni; itse en osaa luonnehtia 9-3:ea perheautoksi. Takana oli meikäläiselläkin ahdasta, vaikka olen vaivaiset 170cm pitkä...

Kyllähän vanhastakin saa luotettavan, kun käy läpi kaikki perusosat. Minusta tuo klubitoverimme H. Hyppösen Saab 95 on hyvä esimerkki siitä, että auto käydään läpi, laitetaan uudet jarrut yms. osat, joiden kanssa vanhoissa voisi tulla murheita ja sitten baanalle. Hänhän on voittanut autollaan muunmassa klubitapahtumissamme kauneimman auton pokaaleitakin, vaikka kyseessä on ihan puhtaasti käyttöauto. Kyllä, hän ajaa autolla päivittäin kesät/talvet täällä Joensuussa.

Itsekin olen toisinaan mietiskellyt, löytyykö saabien uudemmista malleista sellaisia, joita voisin tulevaisuudessa ajatella ajokikseni. Jostain syystä olen kuitenkin päätynyt tuon 900i:n osalta siihen, että sen seuraaja voisi hyvinkin olla -92 tai -93 vuosimallin og900, esim matalapaineturbona tai tietysti siitä kiukkuisempana. Näissä vanhoissa on sitä jotakin, mitä poikittaismoottorisista ei ole vielä löytynyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mertmi kirjoitti:Jaria kommentoidakseni; itse en osaa luonnehtia 9-3:ea perheautoksi. Takana oli meikäläiselläkin ahdasta, vaikka olen vaivaiset 170cm pitkä...
Ymmärrän pointtisi, mutta minä ajattelinkin lähinnä ulkokuorta. Ja takapenkkiläiset nyt pääsääntöisesti ovat vielä vähän päälle metrin mittaisia. Olen kylläkin pääsemässä pikkuhiljaa yli suhtautumisessani suuriin autoihin. Sen verta näppäriltä nuo og-satkutkin tuntuu.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aika kultaa muistot. Itselläni on ollut monesti ajatuksena laittaa 99 myyntiin. Joka kerta asia jää ajatuksen asteelle. Toinen ajatus autosta on se, että puran auton osiksi ja jätän itselleni jemmaan kaikkia kivoja osia mitä olen siihen ostanut ja joita ei enää saa. Tämäkin ajatus jää aina ajatuksen asteelle. Ajatus mikä nuo kaksi edellä olevaa ajatusta kaataa on se, että joku päivä aloitan homman joka vaatii aikaa/rahaa. Siis täysremontti "lattiasta kattoon" ja moottoriin pientä Weber-viriä pellin alle, aaaahh...

Kova tavoite olisi ostaa vielä kolmas Saab. GM-aikakaudelta ja farmari. Eikä ne 9-5 farkut ole enään niin hirveissä hinnoissa mutta dotellaan. Kovasti toisinaan katselen ja eikä niillä kilometreillä ole niin hirveästi merkitystä. Enemmänkin ajettu varmasti kestäisi minun käytössä. Nytkin on meidän kahdella Saabilla ajettu vähän yli 12000 kilometriä tänä vuonna 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Thank you for the music

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jos autolle on muutakin käyttöä kuin harrastevälineenä, niin silloin kyllä julmat tosiasiat tarpeen & lompakon yhdistelminä määrittelevät paljon. Onhan noita 9satkuja ollutkin se seitsemän kappaletta, ehkä vaihtelu vain virkistää :)

Saab taitaa olla murrosvaiheessa muutenkin. 96:et ovat jo melkein täysin harrastekappaleita, 99:it ovat siirtyässä sinne. Vanhempia 9satkuja näkee vielä jopa autoliikkeiden pihoilla, mutta kyllä pystykeula päivittäiskäytössä alkaa olemaan hiukan harvinaisempi näky. Tonnarituonti on hilannut varustelu-odotoksia erittäin ylös, tonnikalassa pitää olla puhallin, nahkaa, automaatti-kylmää muusta kivasta puhumattakaan. Parin vuoden kuluttua tilanne saattaa olla jo aivan toinen, kun GM-Saabit tulevat vanhemmiksi & halvemmiksi.

Itse olen vielä tyytyväinen tuohon Aeroon, tämäniltainen ajelu osoitti, että parasta viriä on rutikuiva tie ja parin asteen pikkupakkanen - vekotin potkin kyllä kiitettävästi vaikka kaasua ei haudannutkaan lattiaan. Ehkä sitä pitäisi kokeilla jotain muuta, ng900 Aeroa tai jopa tonnaria (bemu-haaveet ovat ottaneet takapakkia), tulisi sitä näkemystä.

Tervetuloa takaisin sitten keväällä 2007, kun etsit hyvää turbo-saabia..:)
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

Ikävää kuula,mutta kuitenkin!... Onhan tää vähän elämäntapa ainakin itelleni :? mutta piipahda ihmeessä jatkossakin, kyllä se vielä takaisin iskee :wink: :D
#2389
9-5 2.0t XWD
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

No... tuohon voisi vastata näin...

Ei sen niin väliä millä ajaa... vaan se millä "haluaisi" ajaa... :)
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

jariha kirjoitti:

Ai niin, yksi järkisyykin löytyy pitämään minut vanhoissa Saabeissa ja se on huolto- ja korjauskustannukset, jotka ovat (*koputtaa puuta*) olleet aivan minimaaliset. Ja toinen on se, että joudumme (sekä minä että vaimoni) ajamaan päivittäin ja jonkin verran myös maantiellä, joten voiko luotettavampaa autoa tuohon käyttöön ollakaan, joka vielä tarjoaa turvallisuuden tunteen (*jälleen koputtaa puuta*). Ja nämähän perustuvat 2,5 vuoden kokemukseen, tulevasta ei voi tietää...

Sama täällä, mutta vain 12 vuoden kokemus saapilla liikkumisesta eli noin 300 tkm saappaan ratissa.. :idea:

En ole vielä valinnut uutta automerkkiä kun noista og-ruiskuista aika jättää. Mutta opeli se ei ainakaan ole...saapin merkillä tai ilman...
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: Thank you for the music

Viesti Kirjoittaja Montoya »

petteri75 kirjoitti:Tonnarituonti on hilannut varustelu-odotoksia erittäin ylös, tonnikalassa pitää olla puhallin, nahkaa, automaatti-kylmää muusta kivasta puhumattakaan.
Tuo on yleisesti totta. Mutta toisaalta ainakin omalla kohdalla haistelin, että melko vähänkin ajetun suomi-karvalakin saa nykyään ihan kohtuu hinnalla. Ja niinpä myös hankin sellaisen. Nyt tuntuu vielä olevan jonkun verran esim. alle 200 ajettuja, mutta ei kovin kauaa.

Jotenkin noissa tonnareissa on sitä "Saab-henkeä", vaikka OGsatkua huomattavasti uudenaikaisempi onkin. Ainakin itse voin suositella OGsatkusta luopuville viimeisien vuosimalien tonnareita, jos syystä tai toisesta eivät uudemmat Saabit innosta. Näin ei tarvitse tallia vaihtaa :wink: .
9-5 2,3t -03
#2514
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Tilanteen mukaanhan tässä pitää tosiaan elellä. Vaikka tuossa viestissäni kirjoitin, etteivät GM-pohjaiset Saabit kauheasti innosta, täytyy samaan hengenvetoon todeta, että 9-5 on aina ollut kiinnostava auto. Jos hengissä pysytään, niin minä kuin Saab-merkkinä, olen aika varma, että tarjonta ja resurssit vielä kohtaavat.

Sitäpaitsi, aika vankan kokemuksen Saabeista omaavana tulen varmasti jollain tavoin olemaan näiden vanhojen kanssa tekemisissä, niin kauan kuin teillä kulkevat. Aina joku sekaantuu Saabiin ja kysyy jotain, kun kerran tietävät, että parantumatonta tautia nimeltä Saabismi sairastan. Jo vuodesta 1979, vain ensimmäiset yhdeksän elinvuotta menivät autuaan tietämättöminä moisesta...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Minulla Saabismi on pahimman kaltasta tai taitaa olla koko veljeskatraalla. Isäni aikoinaa omisti 4 saabia(2*96, 2*99) ja näiden jälkeen hän osti Mazda 626:sen. Hän ajoi sillä vajaan vuoden ja osti jälleen Saabin (900) ja ajaa edelleen Saabilla ja taas katsellaan vanhuksille uudempaa kulkinetta niin merkin valinta ei ole vaikea, vaikka onkin uudempaa kantaa. Ei kanata ees keskustella.

Itselläni on ollut tähän mennessä 4 autoa ja kaikki Saabeja. Viime kesänä ostin emännyydelle Avensiksen. Ja voin kertoa, että Avensiksen kohdalla on lähtö laskenta alkanut. Tein kuten isäni, kokeilin ja opein. Ei kannata rypistellä turhaan vastaan :wink:
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Classic 900 kirjoitti:Tilanteen mukaanhan tässä pitää tosiaan elellä. Vaikka tuossa viestissäni kirjoitin, etteivät GM-pohjaiset Saabit kauheasti innosta, täytyy samaan hengenvetoon todeta, että 9-5 on aina ollut kiinnostava auto. Jos hengissä pysytään, niin minä kuin Saab-merkkinä, olen aika varma, että tarjonta ja resurssit vielä kohtaavat.

Sitäpaitsi, aika vankan kokemuksen Saabeista omaavana tulen varmasti jollain tavoin olemaan näiden vanhojen kanssa tekemisissä, niin kauan kuin teillä kulkevat. Aina joku sekaantuu Saabiin ja kysyy jotain, kun kerran tietävät, että parantumatonta tautia nimeltä Saabismi sairastan. Jo vuodesta 1979, vain ensimmäiset yhdeksän elinvuotta menivät autuaan tietämättöminä moisesta...
Noinhan minäkin kerran totesin SAABista, kallis kuin mikä ja haikeana luovuin.
Mutta kuinkas sitten kävikään ( syrjähypyn jälkeen löysin itseni SAABin ratin takaa, ja vielä sellaisen josta joskus olin uneksinut )
Eli tarjonta ja hinta kohtasi.

SAABismi on sairaus, ja lääke siihen on SAAB.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

bla bla bla..
Totta kaikki tyynni, ja onnellisia kokeiluja muiden merkkien maailmassa, mutta muista, että saabisti on AINA saabisti, eikä saabisti tule onnelliseksi kuin Saabilla.
.....paluutasi odotellessa...
:lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Joo kyllä se vaan niin on, kun ajelee muilla vähän aikaa, niin huomaa nopeasti, mistä jää paitsi. Itsellä kaksi 900 ja sen jälkeen ajelin isä ukon vanhalla vm 97 mondeolla pari vuotta, oli ajettu alle 60 t kun sain, niin kyllä täytyy sanoa, että ei todellakaan mikään talviauto. Ovia ei saanut kiinni yli 20 asteen pakkasella ja ns lämmityslaite oli koko ajan täysillä ja paleltiin. Termostaatti vaihdettiin, laite tutkittiin, mutta ei siitä kummentunut. Helmat todella ruostearat ym. Nyt 95 aero 02 ja ollaan ihan toisissa atfosfääreissä. Tuntuu kuin kotia ois tullut, loistava peli ja sitä voimaa riittää alhaalta asti.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin