Katsastus / 05 ja Focus ST

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Katsastus / 05 ja Focus ST

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Jep ei menny mun kohta täyteenikään tuleva tonnari läpi sitten. Pohja vähän mätänee , tunkin nostokohtien kohdalta ja ovipalkin kohdalta alhaalta. Eli eiku hitsaus edessä. Pitää varaa aika että saa läpi jälkitarkastuksesta :lol:

JA RAHAA PALAA !

Uusi tuttavuus liikentees tänään oli Focus ST, näköjään 225HV/320Nm, tuplaputket ja etc, tulossa kohta myyntii. Tuusulanväylän liittymäs äijä halus sitten ottaa selkoo..Hyvinhän toi potki menee, mutta 20-100Km/h ei mun vanha 18v auto tonnari kyllä jääny jälkee. Sitten mä hölläsin ja se pisti menee vielä. No ero olisi isompi jos olisi ollu kunno kepittäjä siin Focus. Mutta mulla oli vääntö etu ku 1,2 bar ahteella vääntää kuitenkin iha hyvin.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

siinä on muuten volvon 5- pyttynen kone :wink:
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

saabracing kirjoitti:siinä on muuten volvon 5- pyttynen kone :wink:
Juu, vaikka en Fordeista (enään :lol: ) niin paljoa lämpeäkään niin tuossa voisi olla viripotentiaalia ihan kohtuullisesti.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ihan kivan näköinen tuo ST foordi, iso kone ahtimella joten varmasti viripotentiaalia, ei siinä mitään. Kelpais mulle :)

Uusien autojen suorituskyky vaan kiristyy, noita alle 7 sekan tehopelejä pukkaa jo kuin sieniä sateella. Saa iskeä uutta rautaa saabeihin jos meinaa ensin ehtiä. toikin kulkee varmasti jo ihan mukavasti pelkällä zipillä.. :P
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Kylläkyllä, mikäli tästä yht'äkkiä jostain syystä rikastuisi. Toisaalta, taivaspaikka on jo varmistettu useammalla omistussuhteella. 8O
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Tonnari on kanssa sen verran painava auto että, nyky ajan autot painaa paljon vähemmän. Sitten nykypäivän Turbo koneet on jo " tehokkaita " teholukemat 200Hv , aika minimi mitä otetaa. Mutta silti jos vertaa että Tonnari AERO 225Hv/350Nm vuonna 93 ja nyt Focus 225/320Nm. Niin näkeehän sen kuka tekee paremmat koneet.

Joo kyllä se Focus ST , kivan hajun taakseen jätti, huomas kyllä että Traktori kone sisällä :) Eihän toi mun Tonnari ikinä tule kovaa kulkee vakio T3 föönillä, se nyt ihan fakta. Kuhan antaa sellaisen kuvitelman minulle että se kulkee , ku ahtaa enemmän :)

Nykyää on seuraavat osat :

Swedish Dynamics APC
3.0 Bar Bensapaine
Kestävämpi Blow Off
Magnecor Sytkä johdot
JR-Air filter

Peruspaineet siinä 0.6 paikkeilla

En tiedä mitä kyseisillä palikoilla tehoo lisää tulee...ehkä just jonku 40HP lisää voisi ajatella.


No tänään pitää se hitsaus saada varattua, muuten Saab ei laillisesti enää kulje liikentees 23 joulkuun jälkeen.... :oops:
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tomi9000T kirjoitti:Tonnari on kanssa sen verran painava auto että, nyky ajan autot painaa paljon vähemmän.
Itseasiassa ei pidä paikkaansa. Autojen painot ovat lisääntyneet jatkuvasti, ja "pikkuautotkin" painavat nykyään jo yllättävän paljon. Tonnari on kokoisekseen kevyt auto nykypäivänä, samoinkuin og-satku..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Ömm juu, Tonnarille löysin lukemat 1340-1350 (80-luvun turbomallit) ja Focus ST:lle 1317 kg.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep. Painot siis lähes samat ja tonnari on huomattavasti kookkaampi auto kuin Focus.

Katsoppa huviksesi vaikkapa paljonko joku uusi Volvo S80 tai Audi S4 painaa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

dq kirjoitti:Ömm juu, Tonnarille löysin lukemat 1340-1350 (80-luvun turbomallit) ja Focus ST:lle 1317 kg.
-89 TA-tonnaria puntarissa kun käytin niin näytti 1450kg, tankissa vajaa kymppi bensaa, muuten tyhjä auto.

Volvo S80 alkaen n. 1600kg, samoin Saab 9-5 ja Bemari 5 ja Mersu E.

Tosiaan pikkuautoihin on tullut suhteessa eniten painoa lisää, ennen joku Escortti painoi tonnin verran, ja nykyään Focus jo yli 1300kg (ainakin tuo ST). Kaippa eniten tohon painon nousuun liittyy kasvanut turvallisuus.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Jep siis nämä ilmoitetut ja tosiasialliset painot nyt tuppaa olemaan vähän henkimaailman asioita, kun netistä katsoo jonkun automallin ilmoitettuja painoja niin tuppaavat heittämään suurestikin. Sitten taas kun punnitaan sitä omaa autoa, asiaan vaikuttavat juuri kaikenmoiset nesteet, kama mitä sulla siellä autossa on sisällä, alustassa kiinni olevat sonnat jne..pienistä jutuista tulee paljon yhteenlaskettuna.

Siis juuri noissa pikkuautoissahan se painonnousu on juuri suurinta, ja johtuu varmaankin pitkälti juuri näistä turvavarusteista, korikehikot paljon turvallisempia/paksumpia joistain kohti/painavampia. Eihän autoista monen sukupolvenvaihdoksen jälkeen enää muuta yhteistä ole kuin mallinimi, mutta mietitään esim. jotain Corollaa, KE20 70-luvulta heilautti vaa'an jonneen hiukan yli 700 kilon, kun taas uusi Corolla painaa..errhm. 1205-1380 kg. :D Kaipa niihin vähän enemmän sitä peltiäkin on tullut. :wink:
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Joo kyllähän toi mun Tonnari elopainoa on se " 1350 " kg , tuli vaan sellainen olo että kevyempi, kun monet autot on alua käyttäny paljon. Mutta näköjään sitä alua menee tänä päivänä , niin paljon turvallisuuteen
että pikainen päätelmä meni väärin.


Olin väärässä ja oletus oli väärä.... :oops:

Tosin mun Tonnari kevenee joka päivä ku pohja mätäne , joten 5 vuoden päästä elopaino 1250kg.


Kyllä tää nykypäivän tehot ahdetuissa vakioautoissa alkaa olla aika kovaa tasoa jo. Ku noi Satasen sprintit menee aika haipakkaa jo monilla merkeillä.

Volvo R60 : 300Hv/400 Nm 5.7 s 0-100Km/h
Focus ST : 225Hv/320Nm 6.5 s
Subaru Impreza STI : 265Hv/343Nm 5.5 s
Mazda MPS : 260Hv/380Nm 6.6 s

No onhan tuossa aika kallista kalustoa. Mutta 1988 vissiin 9000 Tonnari makso jonku vähän vajaa 300 Tuhatta mummoo, eli olis jonku 50 Tuhatta nykyistä, eli saisihan sillä nykyään aika paljon kovemman kulkian.

Mikä minusta on kiinostava on TurboDiesel askeleen meneminen eteenpäin kovaa vauhtia. Ku liikentees alkaa " nakuttajien " jälkeen jäädä.

BMW 535 D 272Hv/560Nm 6.6 s ! 8O
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

dq kirjoitti:Jep siis nämä ilmoitetut ja tosiasialliset painot nyt tuppaa olemaan vähän henkimaailman asioita, kun netistä katsoo jonkun automallin ilmoitettuja painoja niin tuppaavat heittämään suurestikin. Sitten taas kun punnitaan sitä omaa autoa, asiaan vaikuttavat juuri kaikenmoiset nesteet, kama mitä sulla siellä autossa on sisällä, alustassa kiinni olevat sonnat jne..pienistä jutuista tulee paljon yhteenlaskettuna.
Katsoo sitten erinäisiä lukuja, punnitsee yksittäisen auton tai tuijottaa yhtä lukua, niin henkimaailman asioita yksi tyynni :lol:

Käsittääkseni "virallisissa" painoilmoituksissa pitäisi kertoa
ns. "kerb weight"
"kerb weight ajopaino, auton tyhjäpaino varusteineen ja polttoaineineen, omapaino, paino ajokunnossa (auto)."

Sivulla:
http://www.saabcentral.com/features/saa ... _ff_11.php
annetaan -87 turbon "tyhjäpainoksi" 1325-1395kg, varmaakin varusteista riippuvainen...

Sitä, miksi maaantuontikatsastuksessa (inssi tykkäs punnita) oman -89 tonnarin painoksi saatiin 1450kg vähän ihmetyttää, eikä tankissa tosiaan ollut kuin kymmenisen litraa ainetta. Täyden tankinhan pitäisi sisältyä jo tuohon "kerbiin". Muuten täysin tyhjä tavarasta ja alusta ja pyöränkotelot "puhtaina", mitä nyt osan aika vienyt :wink:

Nojoo, oikeestihan tuolla ei ole mitään väliä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Tomi9000T kirjoitti:Joo kyllähän toi mun Tonnari elopainoa on se " 1350 " kg , tuli vaan sellainen olo että kevyempi, kun monet autot on alua käyttäny paljon. Mutta näköjään sitä alua menee tänä päivänä , niin paljon turvallisuuteen
että pikainen päätelmä meni väärin.


Olin väärässä ja oletus oli väärä.... :oops:

Tosin mun Tonnari kevenee joka päivä ku pohja mätäne , joten 5 vuoden päästä elopaino 1250kg.


Kyllä tää nykypäivän tehot ahdetuissa vakioautoissa alkaa olla aika kovaa tasoa jo. Ku noi Satasen sprintit menee aika haipakkaa jo monilla merkeillä.

Volvo R60 : 300Hv/400 Nm 5.7 s 0-100Km/h
Focus ST : 225Hv/320Nm 6.5 s
Subaru Impreza STI : 265Hv/343Nm 5.5 s
Mazda MPS : 260Hv/380Nm 6.6 s

No onhan tuossa aika kallista kalustoa. Mutta 1988 vissiin 9000 Tonnari makso jonku vähän vajaa 300 Tuhatta mummoo, eli olis jonku 50 Tuhatta nykyistä, eli saisihan sillä nykyään aika paljon kovemman kulkian.

Mikä minusta on kiinostava on TurboDiesel askeleen meneminen eteenpäin kovaa vauhtia. Ku liikentees alkaa " nakuttajien " jälkeen jäädä.

BMW 535 D 272Hv/560Nm 6.6 s ! 8O
Noista ylemmistä esimerkeistä 3/4 on nelivetoisia, joten ei mikään ihme, että paikaltaan lähtevät vauhdilla. Sama juttu tuon takavetoisen Bemarin kanssa eli täysin paikaltaan kyllä irtoaa luonollisestikin hieman eri malliin kuin etuvetoinen auto.
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

jcarlson kirjoitti:Jep. Painot siis lähes samat ja tonnari on huomattavasti kookkaampi auto kuin Focus.

Katsoppa huviksesi vaikkapa paljonko joku uusi Volvo S80 tai Audi S4 painaa..
Ihan vaan sanoekseni kirjoitan: Muistakaapa nyt että nykypäivän autoissa on suhteellisen paljon lisävaruisteta ym. muuta sälää mikä lisää painoa nopsaan.
Ja jos aikoo vertailla Audi S4:sta johonkin, niin kannattaa muistaa että siinä tuo kivasti lisäpainoa quattro-tekniikka.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Vastaa Viestiin