Miksi Saabien arvo keräilyikäisenä on pohjissa?
Miksi Saabien arvo keräilyikäisenä on pohjissa?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1987-SAA ... dZViewItem
http://motors.listings.ebay.com/Saab_90 ... ngItemList
http://www.nettiauto.com/simpleSearch.p ... earch=Etsi
Ihan saatanasti uutena paljon nappulaa maksaneita autoja hintoihin, jotka tarkoittavat kiimaa päästä eroon? Turbo saabeja jokuseen sataseen?
Siis onko Saabi vanhempana ongelmakasa, johon osat maksavat maltaita ja korjattavaa on paljon? Ja korjaaminen on vaikeaa?
Näin perinteisenä kolmannen polven jenkillä ajavana tuo kuulostaa hirveältä.. Jopa hyvät tusina-GM:ät 80-luvulta maksavat saman kuin avoturbosaabi jenkeissä eBayssä? Saati hintaero Suomessa vs loppuun tahkottu 1978 Olds Delta 88 vs. suht hyvä 90,99,900 tai 9000 saab, jopa turbo?
Mikä on saabeissa vikana, ettei kukaan tunnu maksavan niistä mitään vanhana?
Selittäkäähän harrastajat please?
http://motors.listings.ebay.com/Saab_90 ... ngItemList
http://www.nettiauto.com/simpleSearch.p ... earch=Etsi
Ihan saatanasti uutena paljon nappulaa maksaneita autoja hintoihin, jotka tarkoittavat kiimaa päästä eroon? Turbo saabeja jokuseen sataseen?
Siis onko Saabi vanhempana ongelmakasa, johon osat maksavat maltaita ja korjattavaa on paljon? Ja korjaaminen on vaikeaa?
Näin perinteisenä kolmannen polven jenkillä ajavana tuo kuulostaa hirveältä.. Jopa hyvät tusina-GM:ät 80-luvulta maksavat saman kuin avoturbosaabi jenkeissä eBayssä? Saati hintaero Suomessa vs loppuun tahkottu 1978 Olds Delta 88 vs. suht hyvä 90,99,900 tai 9000 saab, jopa turbo?
Mikä on saabeissa vikana, ettei kukaan tunnu maksavan niistä mitään vanhana?
Selittäkäähän harrastajat please?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Yksi syy lienee yleisyys. Kun autoja on edelleen ties miten paljon tarjolla, hinnat ovat mitä ovat. Sen sijaan esin kajakkien hinnat ovat nousseet jo selvästi. Saman pohjamuta homman on käynyt esim. Volvo Amazon. Vuosia sitten ne oli ilmaisia, nyt alle tonnin et saa mitään asiallista peliä.
Saabiin liittyy jostain -70 luvulta hankittu heikko maine. Silloin niiden laatu oli mitä sattui. Niinpä merkki ei ole siitä vieläkään päässyt eroon kansan keskuudessa. Me harrastajat tiedämme näkemyksen perättömäksi.
Saabia pidetään myös yleisesti varsinkin vanhana suuriruokaisena ja vaikeasti ylläpidettävää autona, joka vaatii paljon erikoistyökaluja. Sekään ei pidä paikkaansa.
Eli lyhyesti syyt ova pääosin asenne ja tunnetasolla. Toki Saabin ulkonäkö jakaa mielipiteet myös.
Saabiin liittyy jostain -70 luvulta hankittu heikko maine. Silloin niiden laatu oli mitä sattui. Niinpä merkki ei ole siitä vieläkään päässyt eroon kansan keskuudessa. Me harrastajat tiedämme näkemyksen perättömäksi.
Saabia pidetään myös yleisesti varsinkin vanhana suuriruokaisena ja vaikeasti ylläpidettävää autona, joka vaatii paljon erikoistyökaluja. Sekään ei pidä paikkaansa.
Eli lyhyesti syyt ova pääosin asenne ja tunnetasolla. Toki Saabin ulkonäkö jakaa mielipiteet myös.
# 419 Vesa Pohjalainen
Suuriruokaisuus ja huono korjattavuus....HÖPÖ JUTTUJA!!!
Oma mielipiteeni on Saabin korjattavuuteen,että aika yksinkertainen on rassailla.Onhan se tietysti,jos ensimmäistä kertaa pitää autoa korjata,saattaa olla kyseessä mahdoton homma.Mutta näin "pitkän" linjan Saabistina voin sanoa,et kun autoaan remppaa tarpeeksi,niin osien vaihto/korjaus käy melkein hetkessä....riippuu tietenkin vian laadusta. Ja bensan kulutuksesta vielä sananen, moottorissa ja vaihteistossa kiertää Mobilin täys-synteettiset,liekö sillä mitään vaikutusta bensan kulutukseen?? Niin talvipakkasilla on vienyt pätkä ajossa noin vähän päälle 10-11 litraa satasella ja kesällä 8.1-8.9 kaupunki/maantie-yhdistetty. Ja maantie ajossa saanut lukemiksi 6.9-7.5,eli se siitä bensajuopon maineesta!!
Kylläpä vaan aidosti hyvin säilyneet/laadukkaasti kunnostetut klassikoiksi luokiteltavat Saabit maksavat etenkin ulkomailla ihan reilusti. Esimerkiksi Saksassa ja Italiassa kuupista pyydetään about 5000e, Saksassa myytävien 99 turbojen hinta näyttää olevan 5-10000 jne.
Kuten Vesa tuossa jo kirjoittikin, 900 cabriolet on jenkeissä verrattaen ei-harvinainen peli, ja hinnat siksi aika siedettävät, yleisyys on juurikin oleellinen hintakriteeri vanhalle autolle, kunnon ohella.
Hyväkuntoinen og900 aero on kaikkialla suhteellisen hinnakas.
Kuten Vesa tuossa jo kirjoittikin, 900 cabriolet on jenkeissä verrattaen ei-harvinainen peli, ja hinnat siksi aika siedettävät, yleisyys on juurikin oleellinen hintakriteeri vanhalle autolle, kunnon ohella.
Hyväkuntoinen og900 aero on kaikkialla suhteellisen hinnakas.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
Olisikohan "suomalaisuudella" hintaa pudottavia ominaisuuksia? Onko veroitus ollut kenties alhaisempi Suomessa valmistetuissa autoissa?
Saab 9-3 Aero V6 Cab -08
#2439
#2439
Verotus tosiaan suosi joskus suomalaista valmistetta olevia autoja, mutta eipä taida siitä olla kyse, kun jossain maissa ei autoveroa ole ollut laisinkaan?f.pentti88 kirjoitti:Olisikohan "suomalaisuudella" hintaa pudottavia ominaisuuksia? Onko veroitus ollut kenties alhaisempi Suomessa valmistetuissa autoissa?
Vielä on suuri määrä huonompi kuntoisia liikenteessä. - eli eivät ole vielä keräilyikäisiä. 10 vuodeen päästä tilanne voi olla toinen
Tie suolat ja ruoste näitä poistaa käytöstä pikkuhiljaa...
nämä 1-500egen autot ovat huonokuntoisina sitä poislähtöä odottamassa
saman verran taitaa saada purkaamoista...
En kuitenkaan vaihtais jenkkirautaan vaikka ne tällä hetkellä on harvinaisia Suomessa.
Ne ovat hyviä ajaa loppuun nyt kun ei arvo ole kuin käyttöveron ja katsatuksen mukaan, tai säilyttää hyväkuntoiset sellaisina...
Hitsauksella saa vähän lisää aikaa ostettua, mutta kaikki materiaaliteknikkaan perehtyneet tietävät että hitsaussaumat on kaiken pahan alku ja loppu
Kuten edellä mainittiin esim. Saksassa og900 hintataso on jo huomattavasti korkeampi kuin täällä. Siellä on ilmeisesti jo heikommat romutettu, mutta että 10000? 99turbosta siinä on jo keräilyarvoa, hyvä tulisi jo pian uudempiinkin
Vikaa ei ole kuin ostajissa, jotka eivät ole saaneet saabismi tartunnan
Tie suolat ja ruoste näitä poistaa käytöstä pikkuhiljaa...
nämä 1-500egen autot ovat huonokuntoisina sitä poislähtöä odottamassa
saman verran taitaa saada purkaamoista...
En kuitenkaan vaihtais jenkkirautaan vaikka ne tällä hetkellä on harvinaisia Suomessa.
Ne ovat hyviä ajaa loppuun nyt kun ei arvo ole kuin käyttöveron ja katsatuksen mukaan, tai säilyttää hyväkuntoiset sellaisina...
Hitsauksella saa vähän lisää aikaa ostettua, mutta kaikki materiaaliteknikkaan perehtyneet tietävät että hitsaussaumat on kaiken pahan alku ja loppu
Kuten edellä mainittiin esim. Saksassa og900 hintataso on jo huomattavasti korkeampi kuin täällä. Siellä on ilmeisesti jo heikommat romutettu, mutta että 10000? 99turbosta siinä on jo keräilyarvoa, hyvä tulisi jo pian uudempiinkin
Vikaa ei ole kuin ostajissa, jotka eivät ole saaneet saabismi tartunnan
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
kysynnän ja tarjonnan laki. tilastot esim og900 mallin kohdalta antanevat jotain viitteitä tarjonnasta.
suomessa rekisterissä olevien lukumäärä:
12/2002 31 tuhatta kappaletta (!!)
12/2003 28 tuhatta kappaletta
12/2004 24500 kappaletta
edelleen noita on aivan tungokseen asti suomessa, verrattuna siis väkilukuun. jos vuodessa vähenee kanta 3500 vauhtia, tarkoittaa sitä että joka päivä kymmenestä og satkusta viedään kilvet konttorille(!), tämä fakta yhdistettynä kysynnän ja tarjonnan lakiin, miten tuollainen auto voisi olla arvossaan?
nyt en tietenkään tiedä, mitä keskustelun aloittaja tarkoitti "keräilyikäisellä" autolla. jos focusoidaan esim 96 tai 99 malleja joita on selkeästi vähemmän, olisiko vaan niin että niitä on aikanaan ollut ns. kyllästymiskynnykseen asti ja nyt niiden täytyy hävitä kokonaan katukuvasta ennen kun kiinnostus taas herää.
suomessa rekisterissä olevien lukumäärä:
12/2002 31 tuhatta kappaletta (!!)
12/2003 28 tuhatta kappaletta
12/2004 24500 kappaletta
edelleen noita on aivan tungokseen asti suomessa, verrattuna siis väkilukuun. jos vuodessa vähenee kanta 3500 vauhtia, tarkoittaa sitä että joka päivä kymmenestä og satkusta viedään kilvet konttorille(!), tämä fakta yhdistettynä kysynnän ja tarjonnan lakiin, miten tuollainen auto voisi olla arvossaan?
nyt en tietenkään tiedä, mitä keskustelun aloittaja tarkoitti "keräilyikäisellä" autolla. jos focusoidaan esim 96 tai 99 malleja joita on selkeästi vähemmän, olisiko vaan niin että niitä on aikanaan ollut ns. kyllästymiskynnykseen asti ja nyt niiden täytyy hävitä kokonaan katukuvasta ennen kun kiinnostus taas herää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Miksi Saabien arvo keräilyikäisenä on pohjissa?
Hiljaa! (nostaavat vielä hintoja)kent kirjoitti: Mikä on saabeissa vikana, ettei kukaan tunnu maksavan niistä mitään vanhana?
Selittäkäähän harrastajat please?
Näillä tuloilla pelkkää plussaa kun ovat halpoja...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Tuo hintakysymys on aina ongelmallinen, mitään selkeätä hintaa näille vanhuksille on vaikea määritellä. Entisöintityöhön saa upotettua useamman tuhatlappusen, vastaavansuuruista summaa lienee jokseenkin mahdoton toivoa myydessä saavansa. Mutta kukapa näitä bisnesmielessä lähtisikään entisöimään vaan ihan omaan käyttöön luultavastikin kaavaillaan
Vai olisiko joku valmis maksamaan 1000 euroa tuosta osittain kunnostetusta 99le:stä, sen verran siihen on ehkäpä mennyt tähänmennessä, eikä olisi enää paljoa tehtävää:
Vaihtaa kytkin ja mahdollisesti vaihdelaatikko, rakentaa k-jetronic valmiiksi, hitsata alustaa, rakentaa etutuennat uusiksi, samoin jarrut, hiekkapuhalluttaa ovien alaosat, tehdä pohjatyöt ja ylmaalauttaa kori, kasata sisusta ja hankkia puuttuvia pikkuosia, ym. pientä mukavaa puuhastelua
Vai olisiko joku valmis maksamaan 1000 euroa tuosta osittain kunnostetusta 99le:stä, sen verran siihen on ehkäpä mennyt tähänmennessä, eikä olisi enää paljoa tehtävää:
Vaihtaa kytkin ja mahdollisesti vaihdelaatikko, rakentaa k-jetronic valmiiksi, hitsata alustaa, rakentaa etutuennat uusiksi, samoin jarrut, hiekkapuhalluttaa ovien alaosat, tehdä pohjatyöt ja ylmaalauttaa kori, kasata sisusta ja hankkia puuttuvia pikkuosia, ym. pientä mukavaa puuhastelua
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Historian vaikutus on merkittävä merkin kuin merkin kohdalla. Saabissa vaan tuntuu kalliit huollot, polttoaineenkulutus yms. painavan. Mutta pakko se on sanoa, että maksaa ne muutkin autot.
Saabissa bensakulutus on mun mielestä sama ku Kuplassa on lasit talvella jäässä. Sitä on siis enemmän ja vähemmän. Mutta mun kilometreillä ei ole bensankulutus ensimmäinen asia mitä katotaan. Kyllä vaakakupissa painaa enemmänkin turvallisuus ja hyvä kunto. Ja kyllä noihin Saabeihin uppoaa rahaa (ensi maanantaina käyn hakemassa Annin kannen remontista, 340€ maksaa se lysti) mutta maksaa ne muutkin.
Esim. työpaikalla kivaa puhua autoista, kun polttoaineenkulutus, huoltokustannukset yms. jää muilta kuulumatta ku tulee "no, maksoihan se"-kommentteja. Itse olen ainakin niin suoraselkäinen lappilainen, että viitsij sanoa suoraan mitä mulla menee rahaa menopeleihin. Kaiken hiuppu oli kommentit tuon Turbon ostosta, että eikö 4400€ saa parempiakin. No, makuasiat on makuasiaoita ja kukin taaplaa tyylillään
Saabissa bensakulutus on mun mielestä sama ku Kuplassa on lasit talvella jäässä. Sitä on siis enemmän ja vähemmän. Mutta mun kilometreillä ei ole bensankulutus ensimmäinen asia mitä katotaan. Kyllä vaakakupissa painaa enemmänkin turvallisuus ja hyvä kunto. Ja kyllä noihin Saabeihin uppoaa rahaa (ensi maanantaina käyn hakemassa Annin kannen remontista, 340€ maksaa se lysti) mutta maksaa ne muutkin.
Esim. työpaikalla kivaa puhua autoista, kun polttoaineenkulutus, huoltokustannukset yms. jää muilta kuulumatta ku tulee "no, maksoihan se"-kommentteja. Itse olen ainakin niin suoraselkäinen lappilainen, että viitsij sanoa suoraan mitä mulla menee rahaa menopeleihin. Kaiken hiuppu oli kommentit tuon Turbon ostosta, että eikö 4400€ saa parempiakin. No, makuasiat on makuasiaoita ja kukin taaplaa tyylillään
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001