900:sta tietoa tarvitaan

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
TaTsi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:04
Paikkakunta: Loppi

900:sta tietoa tarvitaan

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Tervehdys kaikille,

Koska aika on rajallinen ja autot tuppaa menemään ennekuin kaikkea tietoa ehtii hakea, niin;

Pari 900:sta tyrkyllä, ajett. n. 200tkm:n korville, toinen ruisku ja toinen kai kaasari, 88-89 mallia.

- Pahimmat viat?
- Kulutus, tulee matka-ajoon(työmatkaa n. 130 yht.)
- Ruoste?

Kiitos kaikista vastauksista jo etukäteen :)

Lisäyksenä vielä, että "kunnon" ajoautoa haetaan ja vaihtoehtoina tällä hetkellä juuri tuo 900:nen tai 9000:nenkin(tuppaavaat vaan olemaan kalliimpia ja enemmän ajettuja :( ). TAI #olvo:n 740:nen. Jos on kokemusta molemmista aina parempi ja kerro kumpi on parempi?!!?!

Ja tämä ei sitten ole tarkoitettu ####:ksi, vaan sitä tietoa olisi hyvä saada, ennenkuin on löysät lahkeessa ja pimeällä metsätaipaleella yrität arvata mikä #elvetti tähän ny tuli :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24039
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaasari malli on perus tekniikkaa/ helpompi etsiä vika ku ruiskusta.
ruostettaha kaikissa saabeissa on enenmmän tai vähemmän
matkakulutus on ihan tuuripeliä et kumpi vie vähemmän. ruisku kyl vie voiton.

ruostepaikat : etupäässä pyärän tuennan seutu kaaret ,ovien alahelmat.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

TaTsi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:04
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Perinteisesti hyvä ja lämmin talviauto, mutta kylmäkäynnistyksen kanssa monilla ilmennyt ongelmia. Itselläkin todella huono käynnistymään, jos ei pakkasella roikan nokassa. Käy toisinaan kolmella pytyllä. Kertovat, että vika kannessa tai kannen tiivisteessä.
Ajoltaan ja lämmöiltään olen kuullutkin että olisi hyvä talviauto, mutta tuo kylmäkäynnistyvyys ihmetyttää Todella??!!
Meillä ei ole mahdollista lohkista käyttää, joten mikä noissa sitten on ollut vikana, jos ei lähe kuin "palmun alta"??? Vertailuna 310tkm ajettu toyo, joka ei pakkasta pelkää, niin kummastuttaa suorastaan tuo seikka? Vika vai ominaisuus? Mielestäni varsin oleellinen seikka tällä missä välillä on jopa pakkastakin.....
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24039
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie oon aina sanonu et ku sahaan saabbia käyntiin 16 tappinen ku saa startata pitemmän aikaa et siel on tiukempi pata verrattuna naapurin 1,3 rojotaan .... vaikka ajettu 360tkm niin silti varmaan toleranssit paremmin kohdallaan ku 200tkm ajettu rojota. voima vaatii enenmmän voimaa lähteäkseen käyntiin!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
TaTsi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:04
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

nalleolut kirjoitti:mie oon aina sanonu et ku sahaan saabbia käyntiin 16 tappinen ku saa startata pitemmän aikaa et siel on tiukempi pata verrattuna naapurin 1,3 rojotaan .... vaikka ajettu 360tkm niin silti varmaan toleranssit paremmin kohdallaan ku 200tkm ajettu rojota. voima vaatii enenmmän voimaa lähteäkseen käyntiin!
No, eipä noissa tuon saabracing:n linkin mukaan niin paljoa enempää voimaa ole
Moottoreina on ollut 100 hp kaasari, 108 hp tuplakurkku, 118 hp ruisku (110 hp kat), 133 hp i16 (128 hp kat),
kuin 1.6:ssa toyossa.

MUTTA, se ei nyt ollutkaan Olennainen asia mitä täältä haen, VAAN se että mitä näissä on eteen tullut ja mitä kannattaa välttää??
Mitä tekee ehkä maailman parhaalla lämmityslaitteella jos auto ei lähde edes käyntiin?? :D

Ja sit vaikka asiaan;
Tosiaan tänään (jos onni myötä) kävästään kattomassa yhtä 900:sta ja toivottavasti jopa toistakin, tai viimeistään huomenna sitä toista.
Joten sitä tietoa olis hyvä saada, kun ei näistä ole kokemusta yhtään...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24039
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuten sanoin niin ruosteet pyöräkotelot,ovien alalaita,kaaret.
yleisolemus,kokeile käyntiin,rallattaako kone,koeajo veteleekö käyttäytyykö omituisesti,hinta vaikuttaa myös, mut jos mielipiteen haluat niin kaasari satku lämpenee nopeammin tää on miun mielipide. kyl satku lähtee käyntiin pakkasellakin , nää kansivikaiset ja muut on sit erikseen kuten muissakin automerkeissä!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Viesti Kirjoittaja marvi »

Vaihdelaatikon ulina/volina isommilla vaihteilla, vaikka laatikko ei heti hajoaisikaan on se häiritsevä ääni :(
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ruiskun kylmäkäynnistysongelmat liittynee useimmin ns. kylmäkäynnistyspiirin pimenemiseen ja tähän taasen useimmiten syynä lämpöaikakytkimen rikkoontuminen.
900C -86
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

ja lämmitys laitteesta sen verran...

kaverin kanssa kokeiltiin tossa viikonloppuna kotia tullessa että paljon saadaan lämmintä kabiiniin.. no edessä oli reilun 20 km matka ja ennen ku ruettiin lämmittämään kabiinissa oli maltilliset 30 astetta lämmintä (lämmitys laitteen hana oli alle puolenvälin, ja pakkasta vajaa 5 astetta) Ei muuta ku hana auki ja ajelemaan!

No perillä todettiin että kyllä lämpö riittää... autossa oli reilu 40 astetta joka paikassa ja huiput mitaattiin 42.5!!!

Kyllä tarkenee!!! :D

Jep jep nyt meni pahasti OT.... sori...
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Kyllä 16 tappinen lähtee nätisti käyntiin kun on kunnossa. Ennen ei tarvinnut olla kuin n. -20 astetta pakkasta niin auto ei lähteny millään käyntiin (siis ilman roikkaa, roikassa ollessaan lähti käyntiin kuitenkin joka kerta). Aikani auton kanssa tapellessa hoksasin missä oli vika. Aikaisempi omistaja oli katkaissut kylmäkäynnistyssuuttimen johdot poikki ja laittanut ohjauksen kabiinista painonapin takse. Itsehän olin aikaisemmin poistanut kyseisen napin, kun se ei minun mielestä vaikuttanut mihinkään. Tämän korjauksen jälkeen olen joutunut laittamaan auton käyntiin muutaman kerran noin 35 - 40 asteen pakkasessa ilman mitään esilämmityksiä. Auto lähtee silloinkin kuin palmunalta käyntiin, mutta en silti suosittele moottorille kovinkaan useasti tälläistä rääkkiä....
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ainakaan vielä ei ole koskaan tarvinnut kaasari-Saabille muuta kuin näyttää virta-avainta ja kyllä on lähtenyt. Jopa yli 30 asteen pakkasesta lähtee kuin palmun alta.
Ruiskukoneista ei ole kokemusta, mutta kyllä tuo kaasari-Saab on mun mielestä ainoa oikea kulkine Suomen talveen.

Lämpiääkin ihan mukavasti, pari kilometriä kaupunkiajoa ja Saab on jo lämpimämpi kuin riisikupit koskaan talvella. Jos auto on ollut puolisentuntia tolpassa ennen ajoa, lämpenee se sisältä lämpimäksi ennen kuin ikkunatkaan on skrapattu. Tuossa kannattaa siis laittaa heti käynnistämisen jälkeen puhallin täysillä puhaltamaan lämmintä tuulilasiin ja takalasin lämmitin päälle, sen kun raappaa vaan takasivuikkunat ja tällävälin jo takalasi, etulasi ja puolet etusivulaseista onkin sulaneet.
5-lovisella laatikolla kannattaa ajaa kylmänä maantiellä nelosella, kunnes lämmöt alkaa nousta. Vitosvaihteella kestää hyvin paljon pitempään.

Omissa autoissa, 900GL -84 ja 900c -90,on ruostevikaa ovien alapäissä ja takalaatikon pohjassa ja takakulmissa. Vanhemmalla ajettu ~350tkm, muuta huoltoa ei ole tehty kuin normaalia kuluvien osien vaihtoa,takajarrusatulat rempattu ja bensapumppu vaihdettu. Toisessa on ~380tkm lasissa, jälleen vaan kuluvien osien vaihtoa sekä takajarrusatulat rempattu ja kaasari (Pierburg) huollatettu Länsi-autossa. Lisäksi vetarin sisäpään tripoidi vaihdettiin, kun neulat oli kadonnut johonkin, ja ilmeisesti tämän vetarin vuoksi meni pyöränlaakeri, joka myös vaihdettiin.
Käyttökustannukset ovat kuitenkin olleet hyvin pienet, kun laskee, että vanhempi autoista on ollut perheessä vuodesta -90 ja uudempi vuodesta 2000.
Lisäksi kokemuksia yhdestä 99:stä B-koneella, josta meni kansi jossakin lähellä 400tkm sekä vuoden ajalta myös nopasta, johon ei ole tehty kuin öljyjen vaihtoa.

Nyt pitäisi jostain vielä metsästää koristaan täydellinen 2d/3d-satku, mielellään turbolla, ja kaikki kokemisen arvoinen olisi koettu..

Edit: Jaaniin, kulutus on sekä 4-lovisella että 5-lovisella ollut matka-ajossa alle 8l/100km ja kaupungissa reilu kymmenen. Mutta mitä merkitystä sillä oikeastaan on, kun bensa on taas jo puoli-ilmaista..
Jusau

...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Omia havaintoja noista parista:

-Ruosteet kannattaa katsoa (omia havaintoja):
- Etupäästä vetoakseleiden läpivientien ympäristö+etupalkit/aisat
- Sama juttu konetilan puolelta "iskaritornit" ja saumat ylipäätään.
- Oven pohjat
-Tunkin nostokorvakkeet
- Takapyörän kotelot, kannattaa koputella hyvin, massan alla voi olla ylläreitä, iskarin korvakkeet+tukitankojen kiinnitykset. Roiskeläppien takana voi olla yllätyksiä, näkyy hyvin, kun nostaa kontin pohjavanerin.

-Muuta yleistä:
-Mittarivalojen toiminta
-Lämppärin puhaltimen nopeusalueiden toiminta (ilmanjaon 0-asennossa ei puhalla ollenkaan nopeusalueesta huolimatta, huom)
-Vetonivelet (rutiseeko,koliseeko käännettäessä)
- Käsijarrun toiminta (jos on etupyöriin ottava), ei kovin helppo elvyttää toimivaksi, melkein helpoin vaihtosatula.
- Moottorin öljyvuodot, (no aina ne vuotaa, mut kunhan ei hirveästi tiputtele), kampiakselin stefat aiheuttaa yleensä ko. ilmiön.
- Syylarin kunto, ei hirmu kallis osa, mutta ulkonäkö antaa osviittaa kunnosta, iso vaikutus jäähdytystehoon ainakin kesäisin, alkaa lämpöilla huonolla jäähdyttimellä aika nopsaan.
- Vaihteistosta ainakin 2-vaihteen kunto, meneekö sujuvasti/rusahtamatta päälle. Jos ulisee 5-vaihteella, syynä voi olla poskilaakerit, ei pitäisi olla järkyn hintaista vaihtaa.
- Pakkilukon toiminnan voi kokeilla, joku katsastusmies saattaa siihen puuttua (sikäli jos tulee tarvetta katsastaa, vai onko vaan "talvikäyttis" hetkeksi.)
- Kattoverhous on tod. näk. rispaantunut tai roikkuu jostain.
- Ruisku on kunnossa olevana taloudellisempi ja ripeämpi (100hp vs 118hp tai enemmän, jos 16 venttiilinen), kaasari ja ruisku lähtee kyllä kovassa pakkasessa käyntiin ilmaan roikkaa ongelmitta kunnossa ollessaan.
-On hyvä auto maantiellä, suosittelen.
-Jos mahdollista, kannattaa etsiä malli, jossa on ohjaustehostin, ei niinkään maantiellä väliä, mutta kaupungissa tuo mukavuutta paljon.
-Kannattaa tankata 98E:tä ei tule jälkikäynti yms. ongelmia.
-Isojakaan km lukemia ei kannata pelätä, yleiskunto ratkaisee.
Tuossa jotain mietteitä.
TaTsi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:04
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Kiitoksia jälleen valaisevista tiedoista. :)

Ruiskupeliä käytiin ihmettelemässä;
- Ensinvaikutelma siistihkö, mutta sit; alahelmat, ovien sisäp. alaosat, rek.kilven tausta, konep. sisäp. ruosteiset ja Emäntä tökkäs jostain jopa sormen läpi....
- Kone kävi suht tasaseen, mitä nyt joku hihna vinkus. Joku holkki kuulema puuttus jostain ja hihnat vaan vanhat....
- Sisusta ehjän oloinen, mut pesun vaatis
- CHECK ENGINE - valo paloi kokoajan (Ainakin jenkeissä yleensä tarkoittaa myös sitä, et jotain olis syytä tsekata?)

Ajamassa ei käyty, kun ei ollut talvirenkailla, joten siitäpuolesta ei tietoa.

Unohdettiin tämä noiden ruosteiden takia.

Kaasari versio oli varattu ja ei eilen jaksellu enään iltasella soitella mahtoiko mennä... (Tosin jos ei alta 150Tkm:n auto kelpaa Saabistille(siis joku Saabisti oli mennyt varaamaan sen) on siinä silloin ilmeisesti jotain vikaakin?).

"Talvikäyttistä" ei olla hakemassa, vaan tulis todellakin käyttöön, eli pitää olla myös kunnossa. Meillä ei rakentamisen ohessa ole aikaa korjailla jotain pommikonetta, ei juuri aikaa edes fiksailla mitään (Huollot tietty pitää tehdä), joten "loistoyksilö" pitäis jostain kaivaa... Toivotonta? Saattaa olla :D
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Käyttösatkuista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Saab 900 on kohtuullisen hyvä vaihtoehto hintaluokassaan, erityisesti jos maantieajoa on luvassa paljon - vekotin on tukeva ajettava jos alusta on edes auttavasti kunnossa. Suurin este hyvän löytymiselle on tiukka budjetti. Jos haluaa toimivan ruiskun ohjaustehostimella 500 euroon, ei sen löytyminen aivan helppoa ole vaikka esim. tälläkin sivustolla näin joskus väitetään. Ruosteet ovat aina läsnä ja jos ei ole liiemmin ruostetta, voi melkein odottaa sitten vikaa jossain muualla tai sitten yleinen epäsiisteys on jo vallannut sisäverhoilun.

Autoja on kuitenkin tarjolla yleensä kohtalaisesti, tosin joulukuu ei nyt ole mitenkään parasta aikaa olla myymässä. Valmius laajentaa etsintä-aluetta edes vähän saattaa tuoda eteen sen kohtuullisen yksilönkin, tosin käyttöautoa hankittaessa on kohtuullisen ikävää laittaa esim. 1/5 auton hinnasta pelkkään junalippuun.

Nirso kannattaa olla, eivät satkut vielä ole loppuneet. Mitä uudempi vuosimalli (ennen katalysaattoria), sen parempi äänieristys, jarrut jne. 16V-malleja kannattaa ehdottomasti harkita, kallistuksenvaimentajat tekevät autosta todella tukevan & mukavan ajettavan ja kyllä modernimpi ruiskuteknologia (80-luvulta, heh). Totta kai nämä ovat harvinaisempia ja yleensä hiukan enemmän ajettuja sekä hinnaltaan kovempia, mutta muutamaan sataeuroiseen saa kyllä enemmän autoa - varsinkin jos vertaa karvalakki-kaaasariin..
Vastaa Viestiin