Onko ainetta, joka estää ruostumisen jatkumisen?
Onko ainetta, joka estää ruostumisen jatkumisen?
Tarkoitus olisi siis vedellä jotakin ainetta ovien sisäpuolelle ja muutamaan muuhun ahtaaseen koloon, joihin ei kotikonstein pääse käsiksi. Tavaran tulisi estää ruostumisen eteneminen ainakin pariksi vuodeksi. Jossain vaiheessa on kuitenkin tarkoitus maalauttaa auto jossakin sellaisessa paikassa, missä riittää vehkeet ja taidot avonaisten koteloiden sisäpuoliselle putsaukselle ja maalaukselle. Nyt olisi siis kuitenkin tärkeätä saada pysäytettä mahdollinen alkanut pintaruostuminen, ennen kuin ruoste pääsee läpi pellistä.
Löytyykös tarkoitukseen jotain mömmöjä? Joku puhui joskus kauan sitten jostakin pellavaöljysekoituksesta, jonka pitäisi pysäyttää ruostuminen, mutta mitä aine mahtaa olla ja toimiiko sellaiset?
Löytyykös tarkoitukseen jotain mömmöjä? Joku puhui joskus kauan sitten jostakin pellavaöljysekoituksesta, jonka pitäisi pysäyttää ruostuminen, mutta mitä aine mahtaa olla ja toimiiko sellaiset?
Kuisma kehuu POR-15:ta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 060#121060
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 060#121060
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tämmöstähän vaikka voisi kokeilla. Jos ei pysäytä ruostetta, niin ainakin peittää sen. "Poissa silmistä, poissa mielestä"
Edit: Vai olisikohan sittenkin parempi löysätä kukkaron nyörejä saman tien ja viedä auto johonkin pajalle hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi?
Kukas Lopella tekee autojen pelti- ja maalaushommia?
Edit: Vai olisikohan sittenkin parempi löysätä kukkaron nyörejä saman tien ja viedä auto johonkin pajalle hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi?
Kukas Lopella tekee autojen pelti- ja maalaushommia?
Valitettavasti ei ole olemassa ainetta, jolla ruostumisen saa pysäytettyä - tämä on fakta.
Joskus on ollut markkinoilla fosforihappopohjaisia pohjusteita, joilla ensin ikäänkuin neutralsoitiin ruoste ja sitten happo/tökötti pestiin pois - "yllättävää", mutta totta - kovin pitkäaikaista "neutralisointia" tällä ei saavutettu.
Markkinoilla olevat "muuntoaineet" tms. perustuvat ainoastaan ruostuneen kohdan ilmatiiviisti peittämiseen - onnistuen siinä hieman tuotteesta riippuen hetken tai hiukan pitempään.
Joskus on ollut markkinoilla fosforihappopohjaisia pohjusteita, joilla ensin ikäänkuin neutralsoitiin ruoste ja sitten happo/tökötti pestiin pois - "yllättävää", mutta totta - kovin pitkäaikaista "neutralisointia" tällä ei saavutettu.
Markkinoilla olevat "muuntoaineet" tms. perustuvat ainoastaan ruostuneen kohdan ilmatiiviisti peittämiseen - onnistuen siinä hieman tuotteesta riippuen hetken tai hiukan pitempään.
Eipä tosiaan taida olla muuta keinoa, aika tyyriitä molemmatMimmi kirjoitti:Ruostumisen saa pysäytettyä vaihtamalla materiaali raudasta joksikin muuksi (esim. alumiiniksi).
Toinen vaihtoehto on siirtää ruostunut rauta maata kiertävälle radalle, siellä kun ei ole happea, johon rauta yhdistyisi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
isän veli hiekkapuhalsi vm.57 olevan peugeotin noin kuukausi sittenakyttala kirjoitti:Edit: Vai olisikohan sittenkin parempi löysätä kukkaron nyörejä saman tien ja viedä auto johonkin pajalle hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi?
Kukas Lopella tekee autojen pelti- ja maalaushommia?
osti itse hiekan ja tutun laitteilla puhalsi..
hiekkaa meni muistaakseni 500kg!
Tänne saa ihan vapaasti tulla hiekkapuhaltamaan ja maalaamaan Saabin.frenzy kirjoitti:isän veli hiekkapuhalsi vm.57 olevan peugeotin noin kuukausi sittenakyttala kirjoitti:Edit: Vai olisikohan sittenkin parempi löysätä kukkaron nyörejä saman tien ja viedä auto johonkin pajalle hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi?
Kukas Lopella tekee autojen pelti- ja maalaushommia?
osti itse hiekan ja tutun laitteilla puhalsi..
hiekkaa meni muistaakseni 500kg!
Itse olen joskus jotain pientä peltiosaa hiekkapuhaltanut ja hiekkaa on sen jälkeen suussa, silmissä ja päässä useampi desi. Ei ole mukavaa. Vaikka voishan sitä taas pitkästä aikaa kokeilla. Pitäisi kyllä siltikin löytää vielä joku, joka osaa ruiskulla maalata. Itseltä ei suju älyttömän hyvin. Piiloon jäävät paikat vielä voisi itsekkin roiskia, mutta näkyville en omaa jälkeä laita.
tuo jälkimmäinen on käynyt monesti mielessäni...tavalla tai toisellaMimmi kirjoitti:Ruostumisen saa pysäytettyä vaihtamalla materiaali raudasta joksikin muuksi (esim. alumiiniksi).
Toinen vaihtoehto on siirtää ruostunut rauta maata kiertävälle radalle, siellä kun ei ole happea, johon rauta yhdistyisi.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Täällä myös kokemuksia POR-15:a. Ostettiin J.Kuisman kanssa samaan aikaan tuota tököttiä. Testimielessä käytin sitä pariin hankalaan paikkaan satkussa ja muuallakin kuin autossa. On kyllä pitänyt aivan uskomattoman hyvin jatkoruostumisen kurissa. Kallista mutta suositeltavaa. Sillä ainakin hidastaa hapettumista melko reilusti. Käytin sitä esim satkun syyläritelineen hinaus silmukoihin, takapaksin laitoihin ja ties minne, sekä entisessä autokatoksessa tolppiin jne. Tosi lujan oloista ainetta. Maalasimpa muuten yhdet jarrusatulatkin nekin on pysyneet kiiltävän mustina jo parisen vuotta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red