Laakkosen merkkikorjaamo, osaavatkohan oikeasti?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Laakkosen merkkikorjaamo, osaavatkohan oikeasti?

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Jyväskylän Laakkosen kyseessä ja autona mulla on 9000 2.3T TCS/ABS m91.

Kävin tänään kalibroimassa luistoneston boksin, kun ei meinannut pysyä käynnissä joutokäynnillä. No eka odottelin 30min, että mun autoa korjaava kaveri olisi tullut paikalle. Siinä samalla katselin päätä pyöritellen, kun vanhempi (50v) kaveri korjasi pököttiä, josta oma päätelmä oli huono bensansaanti, kun ei kone lähtenyt käyntiin. Sitten paikalle tuli kauluspaitainen mies, joka sano heti että joku bensan takaiskuventtiili tms oli paskana (oli irti, kaatunut, mennyt epäkuntoon) ja se vaihdettiin. Senkään jälkeen ei tapahtunut mitään ja syyksi selvisi loppupeleissä bensapumppu (1,5h jälkeen kylläkin). Kovasti mies mittaili sulakkeita sun muita 45min =)

No sitten tuli mun auton vuoro. Korjaajana oli about parikymppinen kaveri. Ekaksi mentiin tämän viiskymppisen kaverin juttusille kysymään, että miten homma pitää tehdä. No hän sanoi että kaiva Tech II esille ja kokeile sillä. Sanoin siinä välissä heti, että pitää olla Isat, kun Tech II:lla ei pysty kalibrointia tekemään. No eivät uskoneet, vaan Tech II kiinni ja korjaamo-oppaan mukaisesti vikakoodeja lukemaan/nollaamaan. Eivätpä saaneet yhteyttä autoon ja viiskymppinen sanoi: "tämä on niitä ohjelmistoversioita, joihin ei saa Tech II:lla yhteyttä" ja paskat sanon minä. PCS:llä meni 10min koeajon kanssa, kun nollasivat ja lukivat vikakoodit. No sitten hakivat Isatin ja lähdin siinä välissä hermosavulle pihalle. Soitin kaverille ja kattelin, et mitä helvettiä se mun auton korjaaja on pihalla kurkkimassa citymaasturin pellin alle. Autossa oli ajonesto jumittanu ja ukko meni sitä kattomaan, minun laskutusajalla!!

No sitten vihdoin ja viimein saivat Isatin keskustelemaan auton kanssa. Tässä välissä otin paperilappusen taskussa, jossa oli korjatut kalibrointiohjeet. Korjaamo-oppaassa kuulemma oli väärät ja sain Peviltä oikeat ohjeet. Kun tämä parikymppinen mies yritti sitä kalibroida eikä onnistunu, kävi sitten TAAS toisessa hallissa kysymässä jotain. Sen jälkeen kävi tältä viiskymppiseltä kysymässä ja nyt he yhdessä ähertivät 15min tuloksetta. Loppupeleissä pyysin Isattia käsiini (laitetta koskaan aikaisemmin näkemättä), seurasin netistä saamiani englanninkielisiä ohjeita ja kalibrointi oli ohi viidessä minuutissa.

Sitten tuli laskutuksen vuoro: 1,5h. Ja mistä muka?? Siitä että opettelivat käyttämään Isattia ja korjaamaan toisen auton ajonestoa? Sanoin että siinä ei tehollista työaikaa ollut kuin maksimissaan 30min, että enempää en maksa. Sanoivat, että tuntiin voivat kirjoittaa, mutta alle ei mene. En jaksanut alkaa tappelemaan, kun oli kiire päästä kaupungissa käymään. Loppusummaksi jäi 68e, mikä on heidän tuntitaksansa. Maksoin 68e siitä, että 2 merkkihuollon korjaajaa opettelivat ensiksi edes käyttämään kyseistä laitetta, korjaamaan toista autoa, juoksemisesta ympäri huoltohallia ja että ite loppupeleissä suoritin kalibroinnin.

Noh, auto toimii nyt taas ja siitä olen tyytyväinen. Eipä tuo olisi ollut kuin parikymppiä eikä elämä siitä ole kiinni. Mutta en enää ikinä vie autoani merkkihuoltoon, ellei ole todella pakottava tarve. Ne eivät oikeasti osaa siellä asiaansa ja laskuttavat todella järkyttäviä summia.

Kyseessä oli siis tämä laite: http://jpjk.jaakari.net/cde/kuvia/isat.jpg Oli vielä lämmitysajon ja koeajon aikana kiinni autossa =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Valitettavan totta.

Mulle asennettiin bensapaineen säädintä toista tuntia ja sitten tuli mies joka laittoi sen kiinni 10 minuutissa. Kyseessä ei ollut mikään merkkikorjaamo. Laskun kanssa oli hauska kun kysyin mistä minä maksan. Omistaja sanoin että työajasta ja minä penäsin mitä sinä aikana tapahtui, etsittiin työkaluja ähellettiin eikä mitään saatu aikaiseksi. 200 eur lasku oli sitten 70 eur.

Mutta monenlaista säheltäjää on liikkeellä.

Ai niin ja sitten tarina merkkikorjaamosta. Menin tälle kalleimalle ja suurimalle Saab korjaamolle lukemaan vikakoodeja ja ne saatiinkin sitten esille, nakutusta ja hutilyöntejä sylinteri ykkösessä. Hetken kuuntelin selityksiä mistä tämä voisi johtua ja äimistelin sitä. Kysyin lopuksi voisiko vika johtua ilmamassa mittarista kun ahtokin vähän liikaa. Vastaus oli että softassa on vikaa pitää korjata. Kiitos vikakoodeista ja poistuin paikalta ja tilasin uuden ilmamassamittarin PCS:ä. Vika korjaantui ja arvatkaa kävinkö kertomassa kuinka tuollainen vika korjataan? No tottakai kävin aukomassa päätäni.

Eli aika hakusessa on tietotaito välillä jopa merkkikorjaamossa. En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moro

näin asia on valitettavasti joka ammatissa eli löytyy ne opettelijat ja osaajat ja jonkun pitää maksaa opetus. Itse aina määräaikaishuoltoon viedessä otan kustannusarvion kirjallisena ja siitä ei sitten poiketa ylöspäin.
Vianetsintä on juttu erikseen. Siinä saa helposti ison laskun ilman että edes tulee kuntoon.

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kouvolassa uskaltaa viedä auton Laakkoselle korjattavaksi. Siihen en ota kantaa tuleeko auto kuntoon jokaisen asentajan toimesta, mutta pikahuollossa ainakin homma pelaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Monesti on tullut mieleeni ehdottaa tech ja isat laitteiden hankkimista klubille ja vuokrausta kohtuullista korvausta vastaan.
96 M75 i12 5-speed ;)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Monesti on tullut mieleeni ehdottaa tech ja isat laitteiden hankkimista klubille ja vuokrausta kohtuullista korvausta vastaan.
Mulla on ISAT tuossa pöydän alla salkussaan, siis täällä Jyväskylässä. Mikähän olisi hyvä vuokra? 10 egee kerta/vrk?
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

OT:tä korjaamoista

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Ei liity Laakkoseen, eikä Saabiin, mutta merkkikorjaamoon kylläkin:
Toin Belgiasta englantilaisvalmisteisen turvatyynyviallisen kuningasmaasturin ja menin hakemaan vikalistaa Tampereen merkkihuollosta.
Asentaja yritti päivän (8h) saada yhteyttä läppärinsä ja Rangen turvatyynyjärjestelmän välillä. Pääkaupunkiseudulle konsultoinnista huolimatta ei onnistunut, vaikka purki puolet turvatyynyjärjestelmän sähköistä!
Päivän päätteeksi työnjohtaja ihmetteli, että tulikos tästä oikein mitään laskutettavaa! Tuumasin puoliääneen, ettei ainakaan asiakasta saatu tyytyväiseksi...
Lyhyt neuvottelu asentajan kanssa, yksi puhelinsoitto Helsinkiin ja minulta kysyttiin, milloin voin tuoda auton uudestaan Tampereelle, jotta käyvät auton kanssa Helsingisssä pääkorjaamolla!
Sovimme päivän ja auto kävi Helsingissä, tuli kuntoon (varoitusvalon lamppu palanut - ei muuta!) ja maksoin 4 tunnin laskun.
Harjottelivat kunnolla, taidoista ei niinkään ollut puutetta, vaan heiltä puuttui lopulta juuri tuhon vuosimalliin tarvittava yhdyskaapeli, jonka nyt sitten saivat Hesasta mukaansa.
Ja saivat asiakkaan tyytyväiseksi, vaikka aikaa paloikin - ja pari Mansen reissua!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

vtp9k kirjoitti:Mulla on ISAT tuossa pöydän alla salkussaan, siis täällä Jyväskylässä. Mikähän olisi hyvä vuokra? 10 egee kerta/vrk?
No voi sun sentäs !! Olis pitäny tajuta foorumilta kysyä moista =) Noh, tiedämpähän nyt kenen puoleen kääntyä tääl Jyväskylässä, jos tarvii Isattia =)

Kiva tietää etten ole ainut, joka on huomannut tyhjät minuutit laskuissa. Meinasin huomenna tehdä reklamaation kyseistä hommasta, kun käytännössä vain lainasin Isattia =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Nythän on siis oiva tilaisuus kokeilla vaihtaa alaa Autopuolelle , vai onko joku ?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mitään "ihmeellistä" en itse teettäisi merkkihuollossa, ellei ole pakko (takuu tms.). Esim. ilmastointi-huollosta ei ole merkkiliikkeestä mitään hyvää sanottavaa, tämän alan erikoiskorjaamot taas oikeasti osaavat asiansa, ja yleensä tuntiveloituskin on merkkihuoltoa alhaisempi. Samoin kaikenlainen ruisku/sytkä puolen vianetsintä tuntuu rajoittuvan merkkiliikkeillä koodien lukuun ja vaihdetaan-osia-randomilla-kunnes-vika-poistuu taktiikkaan. Osaan itsekin vaihdella osia randomilla, ei siihen tarvita liki 70€ veloittavaa "ammattilaista".
Kaikkihan ei tietenkään pidä itse näpertelystä tai se ei ole olosuhteista johtuen mahdollista. Näissä tilanteissa olen itse suositusten perusteella (esim. foorumilta luetut) valinnut korjaamon. Yleensä kannattaa AINA kysellä kokemuksia ja vinkkejä hyvistä pajoista, eikä raahata ensimmäisenä isoimman SAAB-kyltin omaavaan merkkiliikkeeseen. Minulla on hyviä kokemuksia seuraavista asiansa osaavista korjaamoista:
-Vähämaan Autopalvelu (Hyvinkää)
-Torek (Espoo)
-PCS (Jyväskylä)
-LänsiAuto Olari, peltipuoli. (Merkkiliike, mutta hoiti hienosti tonnarin konepellin oikomisen. Lystin maksoi konepellin ruttaaja, en minä...)

Huonoja kokemuksia:
-LänsiAuto Varisto (varaosapuolelta, ei korjaamokokemusta)
-LänsiAuto Herttoniemi (ilmastointiosaaminen hakusessa, konepellin "korjaus" jonka Olari hoiti 10minuutissa säädöillä ei onnistunut...)
-Laakkonen Konala (asiakkaan informointi arvion tuplaantumisesta ei tuntunut olennaiselta)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

suorsa kirjoitti:Kouvolassa uskaltaa viedä auton Laakkoselle korjattavaksi. Siihen en ota kantaa tuleeko auto kuntoon jokaisen asentajan toimesta, mutta pikahuollossa ainakin homma pelaa.
Eikä tuo pikahuollon kaveri kehtaa aina edes laskuttaa jostain pikku jutusta kuten vikakoodien lukeminen :D
On todella huippuluokan kaveri, ainakin omien kokemusten mukaan.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No itse olen kyllä jossakinmäärin mittavaa kuluvien osien vaihtoremonttia tehny autoon, vielä olis öljypohjan sekä -pumpun tiivisteet menossa vaihtoon ja kampiakselin liukulaakerit. Mutta kun on tuo TCS, jonka kaasuläppää ei pysty säätämään ite kun ei ole minkäänlaista "mekaanista" asentotunnistinta vrt normikaasuläppä. Oli pakko käydä Isatin päässä ja PCS:llä ei ole kuin Tech II, joten vaihtoehdot olivat Laakkonen tai sitten Laakkonen Lahdessa =)

Hyvä tietää, että täällä Jyväskylässä on harrastajalla Isat, niin ei tarvitse enää Laakkoselle mennä maksamaa 70e/h siitä, että opetan heitä tekemään tarvittavan työn =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Itsekin viime kesänä maksoin itseni kipeäksi koneen vaihdosta (yli 2000euroa, itse toimitettu uusi turbo&kone, tuli joitakin letkuja jne. nesteitä työn lisäksi) kyseisessä lafkassa ja aika pitkälle paskanmaku jäi suuhun, auto mm. seisoi pihalla kuukauden vaikka olin toimittanut 'uuden' koneen jo paikalle. Koneen vein huhtikuussa ja auton sain pois heinäkuussa.. Niin ja aluksi automaatti ei toiminut kunnolla ja olivat unohtaneet oikealta puolelta sen muovipalan pois mikä erottaa konetilan rengastilasta(eli pitää suurimman osan kurasta poissa), vein auton takaisin ja sanoin kickdown vaijerin olevan irti johon korjaaja&työnvastaanottaja väittivät kummatkin ettei autossa ole kickdownvaijeria. Kun auton parin päivän päästä kävin hakemassa ja kysyin mikä oli vialla oli paikalla aivan toinen kaveri vastaamassa: "Käskivät sanoa että kickdownvaijeri oli irti".
Tästä lähtien käytän kyllä PCS:llä.
#2633
Tomaatti9000
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Make5 kirjoitti:.... vein auton takaisin ja sanoin kickdown vaijerin olevan irti johon korjaaja&työnvastaanottaja väittivät kummatkin ettei autossa ole kickdownvaijeria. Kun auton parin päivän päästä kävin hakemassa ja kysyin mikä oli vialla oli paikalla aivan toinen kaveri vastaamassa: "Käskivät sanoa että kickdownvaijeri oli irti".
Tästä lähtien käytän kyllä PCS:llä.
AIka puusilmiä. Kauanko kerkesit ajaa ilman KD-vaijeria?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

peinu kirjoitti:AIka puusilmiä. Kauanko kerkesit ajaa ilman KD-vaijeria?
Viikonlopun yli oli auto kotona.
#2633
Tomaatti9000
Vastaa Viestiin