mitä vaurioita autolle

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

mitä vaurioita autolle

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

jos pakkasneste liiaksi laimeaa . mikä kohta moottorissa vaurioituu kun neste jäätyy :roll:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eri tyyppisiä vaurioita ehkä pahin et lohko halkeaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jos siinä on vähääkään pakkasnestettä >10% niin se ei jäädy menee vain hyhmään (muttei riko paikkoja). Veden kierto saattaa estyä ajettaessa ja sehän johtaa sitten pahimmillaan ainakin kannentiivisteen menon ja mahdollisesti sitten sitä kautta muutakin rikkoontuu.

Mutta jos siellä nestettä on jonkin verran niin sulatus ja nesteen lisäys selvittää ongelman. Eikä niitä nesteitä tarvi sekotella ennen sisään laittoa, puhdasta jäähdytynestettä vain sisään ja käyttöä niin kauan paikallaan kunnes termari aukeaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

nalleolut kirjoitti:eri tyyppisiä vaurioita ehkä pahin et lohko halkeaa...
Enpä ole nähnyt muita kuin puhtaan veden aiheuttamia lohko vauroita.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu ei siellä pahemmin mitään hajoa, jos nestettä vain yhtään on...
mutta jos pelkkää vettä, niin kansipahvi ekana ulos, ja pahimmassa tapauksessa kansi ja lohko halki... pahimmillaan hajoaa myös imusarja... tämä taitaa kumminkin olla ns. wors case scenario, ei kait tämmöstä koskaan tapahdu... ehkä joku peltorassi hajoaa näin pahasti jos se seisoo koko talven pelkät vedet sisuksissaan...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos pakkasneste liiaksi laimeaa . mikä kohta moottorissa vaurioituu kun neste jäätyy
jos laimeeta eikä pelkkää vettä niin ei tapahtune mitään jos ei aja. jos ajaa ja ei neste kierrä niin keittää ja jos pahasti keittää niin ainakin kannentiiviste voi mennä ja kansi vääntyä, jonkun letkun kans voi halkasta.
Kun saa sen hyhmän sulamaan ja kierron päälle niin nestettä on poistettava niin paljon, jotta raakaa glykolia lisäämällä saadaan riittävän väkevä seos ja se kierrätettyä sekaisin, systeemi ilmattava.. väkevyys on syytä mittauttaa jos ei muuten saa varmuutta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Aikanaan 99 jäätyi talven ensimmäisenä pakkasyönä, tuloksena haljennut kansi. Ainakin vanhat alumiinikannet olivat todella herkkiä halkeamaan jäätyessään.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainoastaan 99:ssä jäähdytysnesteen kierto kulkee paisuntasäiliön kautta, muissa malleissa paisuntasäliö on vain ylimääräinen haara jäähdytysnestekierrossa. Onhan siellä säiliön kulmassa toki se ohut ilmaletku syyläriltä, mutta sen kautta ei taida paljon kiertää.

Jälkikäteen paisuntasäiliöön raakana lisätty neste sekoittuu siis huonosti kierrossa olevaan nesteeseen, pitäisi saada useampi litra vanhaa nestettä ensin pois.

Parasta olisi laskea jäähdyttimen (ja 99/900:n lohkon) tyhjennyspropuista kaikki vanhat nesteet pois ja huuhtoa koko järjestelmä ja sen jälkeen täyttää uusilla valmiiksisekoitetuilla nesteillä. Jos ennen täyttöä järjestelmään jää vanhaa nestettä tai huuhteluvettä, sen määräkin olisi hyvä huomioida uutta nestettä sekoitettaessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

koko nestemäärä on noin 10 L, mä oon aina ottanu alavesiletkusta tyhjäksi ja sitä on tullu noin 5 litraa eli puolet jää sisään.Lohkon tulppa on niin keljussa paikassa ja voipi olla useinkin ihan jumissa, en oo sitä alkanut käpälöimään. Jos ei ikuna vaihda nesteitä ( uusia suoja- aineita) , niin oon kuullu, jotta lohkolämppärin kansi voipi hapettua puhki .
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Vesi on laajimmillaan -4 asteessa, jolloin paikat hajoaa jos on hajotakseen. Eli pienikin määrä pakkasnestettä veteen sekoitettuna estää halkeamisen. Toinen riski vesillä säilytykseen on korroosio, jota voi hieman hidastaa käyttämällä tislattua vettä.
96 M75 i12 5-speed ;)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Veljellä halkesi syyläri viime viikolla jäätymisen takia.....viime omistaja kerto vaihtaneensa nesteet kesällä, mutta halkesihan tuo silti :lol:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Veljellä halkesi syyläri viime viikolla jäätymisen takia.....viime omistaja kerto vaihtaneensa nesteet kesällä, mutta halkesihan tuo silti
eli ei ne pienet määrät auta estämään halkeemista, lie tossa em . keississäkin yritetty enemmänkin seostaa. ehkä jotain jeesaa jos muutama aste kylmää....mutta -25°C on eri juttu.
Vesi on laajimmillaan -4 asteessa, jolloin paikat hajoaa jos on hajotakseen. Eli pienikin määrä pakkasnestettä veteen sekoitettuna estää halkeamisen.
laajimmasta tiiän sen verta että vesi turpoo liki 10 % kun jäätyy, ja VESI on painavinta +4° C: ssa. Veden laajuudella ei lie mitään tekoo näis kehis. :roll:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

stara kirjoitti: laajimmasta tiiän sen verta että vesi turpoo liki 10 % kun jäätyy, ja VESI on painavinta +4° C: ssa. Veden laajuudella ei lie mitään tekoo näis kehis. :roll:
Nusnus: Veden tiheys on suurimmillaan +4° C:ssa. :lol:
Veden tiheyshän vain muttuu ei sen massa :wink:
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

MindW kirjoitti: Nusnus: Veden tiheys on suurimmillaan +4° C:ssa. :lol:
Veden tiheyshän vain muttuu ei sen massa :wink:
Ihan pakko inttää :D mutta eikös litra 4°c vettä silloin paina enemmän kuin lämpöisempi? Jos se on tiheämpää eikös silloin litraan mahdu enemmän vesimolekyylejä :roll:
900 S -90
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mimmi kirjoitti:Tiedättekös muuten, koska vesi on kovinta?
Lasipulloon pakattuna?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin