
mitä vaurioita autolle
mitä vaurioita autolle
jos pakkasneste liiaksi laimeaa . mikä kohta moottorissa vaurioituu kun neste jäätyy 

Jos siinä on vähääkään pakkasnestettä >10% niin se ei jäädy menee vain hyhmään (muttei riko paikkoja). Veden kierto saattaa estyä ajettaessa ja sehän johtaa sitten pahimmillaan ainakin kannentiivisteen menon ja mahdollisesti sitten sitä kautta muutakin rikkoontuu.
Mutta jos siellä nestettä on jonkin verran niin sulatus ja nesteen lisäys selvittää ongelman. Eikä niitä nesteitä tarvi sekotella ennen sisään laittoa, puhdasta jäähdytynestettä vain sisään ja käyttöä niin kauan paikallaan kunnes termari aukeaa.
V-M
Mutta jos siellä nestettä on jonkin verran niin sulatus ja nesteen lisäys selvittää ongelman. Eikä niitä nesteitä tarvi sekotella ennen sisään laittoa, puhdasta jäähdytynestettä vain sisään ja käyttöä niin kauan paikallaan kunnes termari aukeaa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Enpä ole nähnyt muita kuin puhtaan veden aiheuttamia lohko vauroita.nalleolut kirjoitti:eri tyyppisiä vaurioita ehkä pahin et lohko halkeaa...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
juu ei siellä pahemmin mitään hajoa, jos nestettä vain yhtään on...
mutta jos pelkkää vettä, niin kansipahvi ekana ulos, ja pahimmassa tapauksessa kansi ja lohko halki... pahimmillaan hajoaa myös imusarja... tämä taitaa kumminkin olla ns. wors case scenario, ei kait tämmöstä koskaan tapahdu... ehkä joku peltorassi hajoaa näin pahasti jos se seisoo koko talven pelkät vedet sisuksissaan...
mutta jos pelkkää vettä, niin kansipahvi ekana ulos, ja pahimmassa tapauksessa kansi ja lohko halki... pahimmillaan hajoaa myös imusarja... tämä taitaa kumminkin olla ns. wors case scenario, ei kait tämmöstä koskaan tapahdu... ehkä joku peltorassi hajoaa näin pahasti jos se seisoo koko talven pelkät vedet sisuksissaan...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
jos laimeeta eikä pelkkää vettä niin ei tapahtune mitään jos ei aja. jos ajaa ja ei neste kierrä niin keittää ja jos pahasti keittää niin ainakin kannentiiviste voi mennä ja kansi vääntyä, jonkun letkun kans voi halkasta.jos pakkasneste liiaksi laimeaa . mikä kohta moottorissa vaurioituu kun neste jäätyy
Kun saa sen hyhmän sulamaan ja kierron päälle niin nestettä on poistettava niin paljon, jotta raakaa glykolia lisäämällä saadaan riittävän väkevä seos ja se kierrätettyä sekaisin, systeemi ilmattava.. väkevyys on syytä mittauttaa jos ei muuten saa varmuutta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ainoastaan 99:ssä jäähdytysnesteen kierto kulkee paisuntasäiliön kautta, muissa malleissa paisuntasäliö on vain ylimääräinen haara jäähdytysnestekierrossa. Onhan siellä säiliön kulmassa toki se ohut ilmaletku syyläriltä, mutta sen kautta ei taida paljon kiertää.
Jälkikäteen paisuntasäiliöön raakana lisätty neste sekoittuu siis huonosti kierrossa olevaan nesteeseen, pitäisi saada useampi litra vanhaa nestettä ensin pois.
Parasta olisi laskea jäähdyttimen (ja 99/900:n lohkon) tyhjennyspropuista kaikki vanhat nesteet pois ja huuhtoa koko järjestelmä ja sen jälkeen täyttää uusilla valmiiksisekoitetuilla nesteillä. Jos ennen täyttöä järjestelmään jää vanhaa nestettä tai huuhteluvettä, sen määräkin olisi hyvä huomioida uutta nestettä sekoitettaessa.
Jälkikäteen paisuntasäiliöön raakana lisätty neste sekoittuu siis huonosti kierrossa olevaan nesteeseen, pitäisi saada useampi litra vanhaa nestettä ensin pois.
Parasta olisi laskea jäähdyttimen (ja 99/900:n lohkon) tyhjennyspropuista kaikki vanhat nesteet pois ja huuhtoa koko järjestelmä ja sen jälkeen täyttää uusilla valmiiksisekoitetuilla nesteillä. Jos ennen täyttöä järjestelmään jää vanhaa nestettä tai huuhteluvettä, sen määräkin olisi hyvä huomioida uutta nestettä sekoitettaessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
koko nestemäärä on noin 10 L, mä oon aina ottanu alavesiletkusta tyhjäksi ja sitä on tullu noin 5 litraa eli puolet jää sisään.Lohkon tulppa on niin keljussa paikassa ja voipi olla useinkin ihan jumissa, en oo sitä alkanut käpälöimään. Jos ei ikuna vaihda nesteitä ( uusia suoja- aineita) , niin oon kuullu, jotta lohkolämppärin kansi voipi hapettua puhki .
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
eli ei ne pienet määrät auta estämään halkeemista, lie tossa em . keississäkin yritetty enemmänkin seostaa. ehkä jotain jeesaa jos muutama aste kylmää....mutta -25°C on eri juttu.Veljellä halkesi syyläri viime viikolla jäätymisen takia.....viime omistaja kerto vaihtaneensa nesteet kesällä, mutta halkesihan tuo silti
laajimmasta tiiän sen verta että vesi turpoo liki 10 % kun jäätyy, ja VESI on painavinta +4° C: ssa. Veden laajuudella ei lie mitään tekoo näis kehis.Vesi on laajimmillaan -4 asteessa, jolloin paikat hajoaa jos on hajotakseen. Eli pienikin määrä pakkasnestettä veteen sekoitettuna estää halkeamisen.

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Nusnus: Veden tiheys on suurimmillaan +4° C:ssa.stara kirjoitti: laajimmasta tiiän sen verta että vesi turpoo liki 10 % kun jäätyy, ja VESI on painavinta +4° C: ssa. Veden laajuudella ei lie mitään tekoo näis kehis.

Veden tiheyshän vain muttuu ei sen massa

Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen