Kaavailluista nopeusrajoitus muutoksista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Kaavailluista nopeusrajoitus muutoksista

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Juurikin tuossa uutisista kuuntelin kuinka kaavailevat moottorietienopeuksien nostamista 120kmh-> 130kmh. Eipä tuossa juurikaan mitään ihmeellistä, mutta kun kaavailevat samalla yleisen nopeusrajoituksen pudottamista 80kmh -> 70kmh.

Mitäpä mielipiteitä herättää?

Itselläni hieman jo kerkesi kierrokset nousemaan tuon tiputuksen kanssa, en yllättyisi jos ensi vuonna lappeenranta-mikkeli väli olisi tuo 70kmh. Suomi on kuitenkin maa jossa välimatkat ovat pitkiä, hermohan tuolla menee jos cruisella pitää 70kmh madella eteenpäin.
#2633
Tomaatti9000
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Kaavailluista nopeusrajoitus muutoksista

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Make5 kirjoitti:Juurikin tuossa uutisista kuuntelin kuinka kaavailevat moottorietienopeuksien nostamista 120kmh-> 130kmh. Eipä tuossa juurikaan mitään ihmeellistä, mutta kun kaavailevat samalla yleisen nopeusrajoituksen pudottamista 80kmh -> 70kmh.

Mitäpä mielipiteitä herättää?

Itselläni hieman jo kerkesi kierrokset nousemaan tuon tiputuksen kanssa, en yllättyisi jos ensi vuonna lappeenranta-mikkeli väli olisi tuo 70kmh. Suomi on kuitenkin maa jossa välimatkat ovat pitkiä, hermohan tuolla menee jos cruisella pitää 70kmh madella eteenpäin.
No sehän on vain toinen tapa ilmoittaa että teiden kohtuulliseen kunnossapitoon ei pystytä. Olipa tie mikä hyvänsä ei sen kunto kovin hääppöinen ole (ehkä moottoriteitä lukuunottamatta).
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo 80->70 muutoshan todellisuudessa tarkoittaa 90->80km/h muutosta, kun otetaan huomioon yleinen liikennekäyttäytyminen. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mertmi kirjoitti:Tuo 80->70 muutoshan todellisuudessa tarkoittaa 90->80km/h muutosta, kun otetaan huomioon yleinen liikennekäyttäytyminen. 8O
Tuossahan se on kiteytettynä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

potkuhousu kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Tuo 80->70 muutoshan todellisuudessa tarkoittaa 90->80km/h muutosta, kun otetaan huomioon yleinen liikennekäyttäytyminen. 8O
Tuossahan se on kiteytettynä.
Täällä vaasassa tuskin uskalletaan ajaa edes 80, mut sama vauhti tietysti jatkuu vaikka rajotus tippuisi 50km/t.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Kyllä pikkusen sylettää tuommoset ehotukset. Tuo moottoritienopeus on ihan OK, mutta täälä, missä pitää ajella välillä vähä pitempiäki matkoja, tuntuu tuo 70 kyllä ihan taajamanopeudelta. Ei taitais viittiä talvisaikaan paljo kotipuolessakaan käydä, ku matka-ajaksi tulis 4,5 tuntia + tauot nykyisen reippaan kolmen tunnin (kesärajoitus) sijaan.

Oisko tuo nyt siksi, että vältytään junaratojen kunnostukselta kun saadaan juna näyttämään nykyiselläänkin houkuttelevalta liikkumisvälineeltä autoon verrattuna.

Ite oon sitä mieltä, että nykyautoille sopivampi rajoitusmuutos ois 80->90. Eikö ne Tanskassaki ollu tuota kokeillu, että 60->70, 80->90 jne. ja ajonopeudet olivat tasaantuneet ja onnettomuudet vähentyneet.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eihän tuo tarkoita mitään muuta kuin ettei vitosella voi enää ajella saamatta sakkoja. Vaihto 5->4, kierrokset nousevat->polttoaineen kulutus nousee.
Lisäksi matka-ajat pitenevät.
Eli kansantalous kärsii.... Näitä esityksiä taitavat väsätä tyypit, joilla työmatka tarkoittaa saamaa kuin kävelyä katajanokalta liikenneministeriöön tai pahimmassakin tapauksessa junalla Vantaan perukoilta matkaamista.

Oikeampi tapa liikenneturvallisuuden parantamiseen olisi mielestäni valvonnan lisääminen eikä kaikkien syyllistäminen. Tämä on varmaan sitä sosialidemokraattista kansankotia... :x
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No,kyllä mä itse noissa satkuilla ajan 5 vaihteella 60 rajoituksellakin..
Tätähän tää taas on,autokalusto ja tiet paranevat-silti rajoituksia alemmas. :o
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Myös tämä matkailuautojen 80:n nopeusrajoitus on mielenkiintoinen juttu, jota alan harrastajat kaiketi yrittävät ajaa 100:sta kohti.
On mielenkiintoista, kuinka matkailuauton jarrut ja muut ajo-ominaisuudet paranevat pelkästään Helsinki-Tukholma laivamatkan aikana. :roll:

Ei millään pahalla foorumia lukevia naisia kohtaan, mutta minkä ihmeen takia meillä on näitä naisia liikenneministereinä :?:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Eikös niitä ole ollut ajokortittomiakin liikenneministereitä ihan lähivuosinakin?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

koistha kirjoitti:Eihän tuo tarkoita mitään muuta kuin ettei vitosella voi enää ajella saamatta sakkoja. Vaihto 5->4, kierrokset nousevat->polttoaineen kulutus nousee.
Sama juttu tuli itelläkin mieleen. Ei kai näitä päättäjiä haittaa vaikka vedättäisivät 1000:lla kierroksella maantiellä, taitaa valtio kustantaa autot ja laatikkorempat :evil:.

Enkä haluaisi olla niiden poliisienkaan housuissa, jotka kyttäävät hyvillä keleillä niitä, jotka ajavat 70:n sijasta kahdeksaakymppiä.
9-5 2,3t -03
#2514
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Yleisestä nopeusrajoituksesta...

Viesti Kirjoittaja m&m »

En ole nyt tarkemmin seurannut uutisointia, mutta eikös tuo 80->70 muutos koskisi nimenomaan yleisrajoitusta, eli tieosuuksia joilla ei erikseen ole nopeusrajoituksia kyltein merkattu? Sehän ei tarkoita, että kaikki tiekohtaiset 80-kyltit muutoksen myötä automaattisesti vaihdettaisiin 70-kylteiksi. Tiekohtaisia rajoituksia voinee nykyiselläänkin muutella ilman sen kummempaa politisointia 80->70. Aika harvoin omalle kohdalle osuu tieosuuksia joilla pätee yleisrajoitus ja jolla voisi turvallisesti ajaa 80km/t. Jos yleisrajoitusta lasketaan, ja jostain löytyy tieosuus jolla muutos on aiheeton, niin miksei kyseiselle tieosuudelle voitaisi pystyttää tiekohtaisia rajoituskylttejä (80)?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Valtion täytyy saada lisää rahaa, joten alennetaan nopeuksia ja pistetään lisää valvontaa, ajokorteistakin tuntuu olevan virkavallalla jatkuva pula. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Yleisestä nopeusrajoituksesta...

Viesti Kirjoittaja Make5 »

m&m kirjoitti:En ole nyt tarkemmin seurannut uutisointia, mutta eikös tuo 80->70 muutos koskisi nimenomaan yleisrajoitusta, eli tieosuuksia joilla ei erikseen ole nopeusrajoituksia kyltein merkattu?...
Hyvä pointti, ei edes tullut mieleeni kyseinen asia. Itse asiassa kun rupesin tuota asiaa miettimään, kaikki tiet jotka on juurikin merkitty kyltein 80 - Yleisrajoitus (tms) ovat juurikin teitä joilla täytyy olla jo hieman rattimiehen vikaa, esimerkiksi talvella ajettaessa. Savolaiset luultavasti tuntevat paikat kun mainitsee Kuvansin EK:n taikkapa Sorsakoski-Pieksämäki tiet joilla muistaakseni kyseiset merkit löytyvät.
#2633
Tomaatti9000
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Eikös ne homot kaavailleet tuon 130kmh noston myötä moottoriteille kameravalvontaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin