Ajotaidosta.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
dimebak
"Hölösuu"

Ajotaidosta.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Huomasin, että on vielä paljon oppimista ajotaidon saralla. Itse olen ruukannut "hommata" ajotaitoa haasteellisissa oloissa, eli olen jopa keskellä pimeintä, lumisateisinta talviyötä lähtenyt uhmaamaan säätä, eli aivanku ***tuilis merelle.

Mutta toissapäivänä sattui semmoinen ettei ikinä. Jäin kotipihaan tasaiselle ja huom!!! auratulle pihatielle kiinni. ***tu, että nolotti :oops:

Niin joo, kertokaa Tekin omia :oops: -tilanteita. Ne on hauskoja ku ne sattuu...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Rimuli
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Eilen kun kotitielle kerääntynyt loska jäätyi jättäen kivat urat, joissa saabi poikittain -> puuhun -> etulamppu ja konepelti otti damagee.
Vauhtia alle kolmekymmentä, kyllä muuten otti pattiin!
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Rimuli
"Turbo"

No voi vtu prkl stn :twisted: Rupesin vaihtamaan varaosa-autosta lamppua, eikä oikein tuntunut menevän kohdallee, joten tarkastelin lampun taakse vähän tarkemmin -> Puskuri siirtynyt noin 5 cm taaksepäin, kotelo painunut kasaan, mitä kannattaa tehdä? Onko korinoikaisupenkki ainoa vaihtoehto?
9000 T16 -87
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En tiä Rimuli, onko ainoa mutta paras. Veli tööttäs minun 99:n (silloin se meiän yhteinen) jäiseen penkkaan jääradalla -> palkin päät läjään puskurin takaa -> koripenkissä oikenivat enemmän kuin suoraan :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabracing
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Puuhun kiini ja peruuttaen :lol: tai traktorilla :wink:

Kyllä se noin oikee...
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jep. Joku riimu tai naru tms. sopivan puun ympäri ja autolla pakittamalla nytkäyttelee. Siitä se oikenee :wink:
p33l0x
"Kaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

joo! itellä lipes kanssa aikoinaa peltoauto(lada) puuhun oikein huolella, ei auennu ovet yms... No kuntoon se saatiin siten että kaveri painoi jarrua, ja ite traktorilla vauhin kanssa vähän kerralla nyppäsin sitä suoraan. muutaman nykäsyn jälkee oli nokka jo aika suorassa ja ovetkin toimivat moitteettomasti.
saab 90 -85
Rimuli
"Turbo"

Tapanne lienee hieman brutaali, tyydyin vain vetämään ketjutaljalla palkin suoraan. Kiitoksia rohkaisusta. Koko homma hatutti sen verran, ettei viitsinyt kuvata koko romua.
9000 T16 -87
iku
"Aero"

Viesti Kirjoittaja iku »

Noi Saabin keulat on kyllä aika järeää tekoa -> aika hankalia oikaista. Muutama vuosi sitten pari kaveria, veljekset, olivat hommanneet keulasta rytätyn og-satkun, jonka meinasivat laittaa ajoon. Oli vaan tekemistä, kun yrittivät oikaista sitä syylärin alla menevää palkkia. 4 tonnin koritunkista männänvarsi nurjahti ja tunkki sylkäisi öljyt pihalle... :D

Itse viime talvena ryttäsin toy**an keulaa ja piti samaista palkkia alkaa oikomaan. Laitettiin velipojan kanssa nostoliina menemään palkin takaa ja toinen pää korjaushallin terästolppaan kiinni. Pikkuhiljaa varovaisesti tuupittiin autoa taaksepäin (n. 0,5km/h vauhdilla) ja joka rykäisyllä palkki oikeini 2-3cm 8O 8O :D

Kyllä se Japanin rauta on vaan kovaa tavaraa... :lol:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
jkairt
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Vaimolla oli opiskeluaikana Suiza Alto vm -86. Istuin repsikan paikalla dagen efterissä ja mököttävä rouva kaahasi kuulalaakerisoralla ja Alton loistava alusta menetti otteensa tiestä. Sitten liu´uttiin vastikään jyrsittyyn syvään ojaan, jonka vastapenkkaan keula tippui n. 10 km/h. Se vahvarunkoinen japsi taipui siten, että katto meni vekille ja raktorilla nypittiin suoraan. Ei mennyt, vaan yli meni, sitten vietiin robottiin, jotta suoraksi saatiin.

Sama kori vääntyi myöhemmin samoista kohdin, kun auto rullasi rotvallin reunan yli... Vahva mikä vahva. Altossa matkusti tässä kuukausi pari sitten perhe Orivedellä tai jossain ja jäi vastaantulevan alle. Eivät selvinneet.
JK
Viltzu
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

Tuli itse vähän säikähdettyä viime kesänä kun kaverin kanssa oikastiin tutun metsä tien halki, no eräs mutka oli muuttunutkin hiukan erillaiseksi putkitöiden takia kovaksi tampattu ja kivat kuulalaakeri sorat siinä päällä, no pahemmin ei hurjasteltu mutta suabista (900 i 16v 4d -89) lähti pito ja sitten mentiin mukavasti 40-50kmh vauhtia kohti metsää jonne matka tyssäsi kannon päälle kaiken lisäksi tietä oli korotettu juuri siitä kohdasti noin puolimetriä. no onneksi mitään suurempaa ei käynyt mitä nyt kaverilla vain oli viikon niskat kipiänä ja saabista hajos lämppärin johdon kiinitys ja puskuriin tuli aivan minimaalisen kosmeettinen vaurio sekä parit irroneet kiinitys ruuvit. Sen verran pahasti oltiin siellä että neljän miehen voimin ei sabaa liikkeelle sieltä saatu joten eikun akkukaapelit kaverin jettaan kii ja sillä vähän vetästiin koukusta ni joha saabbi puski itsensä sieltä ylös. :oops:
9-5 Aero -00 Wagon
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ensimmäinen autoni eli Golf -81 laskeutui kotitien mäkeä vastustamattomasti penkkaan. Isän kanssa sitä työntämään ja kun molempien työntöapua tarvittiin, niin pakki päälle (renkaat löi ihan sutia eli pyöri tyhjää) ja molemmat työntämään. Kun sitten saatiin se siitä hangesta irti, niin enpä enää ehtinytkään ohjaimiin, kun Golf jo peruutti kuuden asunnon postilaatikoihin. Onneksi selvittiin vasaralla ja nauloilla.

Viime talven kiireissä satku jäi omalle auratulle pihalle kiinni. Oli päivän aikana lumi sen verran pehmennyt, että pohjakosketus otettiin. Oli muuten tiukassa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kysehän oli noloista tilanteista? Oma tarinani:

Olin 18v, ysikutonen alla ja äiti ja isä kyytissä, matkalla kaupasta kotiin.. Juuri kotipihalle kääntyessä, tai itseasiassa jo kotipihalla tempaisin viimeisen käännöksen liian lujaa ja kutvonen puski penkkaan ja jäi tietenkin siihen kiinni.. :oops: Ei muuta kun vanhemmat työntämään saapi pois penkasta ja tarkistamaan vauriot.. Etupuskuri vääntyi vammauttaen lokasuojaa ja rekisterikilpi tipahti.. Että pikkasen nolotti.. :oops:
Viltzu
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

Onhat tota monesti meinannut käydä vaikka miten mutta on onneksi ollut saabbi alla pitäny väistellä kaiken maan mummoja ties minne. Itse vasta 19v aivan kohta 20 ja kauaa en oo korttia omistanu sakkoja ei oo yhtää ja suurimmatkin haaverit vältetty ja aina on turvallinen olo kun o oma turvallinen saabbi alla ja nyt o jo kaveritki alkanu tajuta et millane auto se SAAB oikeen on ja ovat monet alkanu jo haaveilee omista sabasta. Liikkelle joka säässä heh heh eipä lähteny tänää koulunpihassa käyntii tais liikaa tulla soitettua poppia eilis iltana :) . aina turvallisesti perille vaikka metän läpi. niinhän yhdessä TM:n joku vm1992 luki että ainut auto jolla voit turvallisesti ajaa metsään saab 900 :wink: Kohta armeijjaan ja seuraava auto on aivan varmasti 99.9% joko /900 Aero/NG900T/9000 2.3/ sen verran tilastoja seuranna ja netistä katellu kuvia että voi melkee suomen armeijja käyttää saboja panssarin torjuntaan.
9-5 Aero -00 Wagon
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Saabilla en ole (vielä) saanu itseäni noloon tilanteeseen, mutta suzukilla (maasturilla siis) sain itseni viime kuussa nolattua oikein kunnolla. Oli satanu kunnolla lunta, joka sitten oli aurattu mukaviksi valleiksi. Piti sitten ruveta näyttämään miten se neliveto on eriveto, eli lähdin ylittämään yhtä lumivallia (saman olin ylittäny jo aikaisemmin illalla, ilman ongelmia). Luotin vain itseeni liikaa enkä ottanu tarpeeksi vauhtia vaan jäin mahasta kiinni siihen penkkaan. Yksin kun olin liikkellä niin ei ollu edes työntöapua vaan piti ruveta taljalla vetämään suizaa irti, ja pil*u ajajia kaasutteli vähänväliä ohi. Kyllä silloin harmitti, että oli niin selvästi erottuva auto :oops:
Vastaa Viestiin