Passattinsa sankari / Aut. nopeusvalvontakam. Länsiväylällä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Passattinsa sankari / Aut. nopeusvalvontakam. Länsiväylällä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sattuipa tänään töistä kotiin ajellessa noin iltapäivä neljältä.

Muutama sata metriä ennen viimeisiä valoja lännestä turuntietä lähestyttäessä kehä I:llä ajoin vasemmanpuolesta kaistaa reilua 80:iä, oikeanpuoleinen kaista eteni kävelyvauhtia. Takana tuli vain Mersun paku, valot edessä näyttivät vihreetä.

Muutama kymmenen metriä ennen risteystä havaitsin, että risteyksen kohdalla oikealta kaistalta kääntyi auto vasemmalle kaistalle ja pysähtyi. Torvi ja jarrut pohjassa pysähdyin pienen matkan päähän tuosta autosta, takana tullut paku oli juuri onnistunut pysähtymään välttäen törmäyksen tonnariin.

Suoraan menijöiden valot edelleen vihreät. Kääntyvillä punaiset. Hopea edellisen mallin farmari Passat 1.8T seisoo suoraanmenijöiden kaistalla vilkku päällä vasemmalle. Mersulla takana petti hermot, peruutti ja vaihtoi oikealle kaistalle ja jäi seisomaan punaisiksi vaihtuneisiin valoihin. Tässä vaiheessa itsellä veti ilmeen muikeaksi "mitäköhän tästäkin vielä tulee", enkä liikkunut muuten kuin pienesti peruuttamalla tarjosin tilaa. Koska kääntyvien kaistalla ei ollut ketään, valokierto passasi kääntyvien vihreät, ja suoraan menijät pääsivät taas etenemään. Kääntymään saapunut vanha Escortti pysähtyi kääntyvien kaistalle mun rinnalle, vähän kuin "vink vink" Passatti, jättäen eteensä hyvin tilaa.

Oikea kaista vetää, vasen seisoo satoja metrejä taaksepäin. Volkkari ei tee mitään. Tilanne jatkuu useita kymmeniä sekunteja, kunnes Passatin viereen pysähtyy rekka, jonka kuskin huudon kuulin äänekkäistä stereoista huolimatta :wink: Nyt tuo saksalainen laatuvaunu siirtyy niin, että liikenne pääsee jatkumaan myös vasemmalla kaistalla...

Jotenkin vaan, kaikenlaisia tumpeloita. Tuokin sliipattu törppö näytti kiireiseltä ja tärkeältä ilmeisesti jotain mattoja kauppaavan firman farmarin ratissa.

Rekkari oli HYT-473, tuota kun tuli hetki tuijotettuun :lol:
Viimeksi muokannut Henkka #2283, To Elo 10, 2006 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Oman Passattinsa sankari

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Henkka #2283 kirjoitti:
Rekkari oli HYT-473, tuota kun tuli hetki tuijotettuun :lol:
Uhrasin uteliaisuudesta 1,5€ ja auton omistaja on Woodnotes Oy. Tuonne voit lähettää vaikka terveiset kuskille :) .

Tuo on sitä paitsi joku design-firma (tekstiilejä ja huonekaluja), joten kenties ratissa on ollut joku taiteilija, jolle on iskenyt inspiraatio keskellä liikennettä ja ajatukset on pitänyt sitten äkkiä raapustaa paperille, ennen kuin ideavirta ehtyy :lol: .
#1970
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oman Passattinsa sankari

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ah79 kirjoitti: Uhrasin uteliaisuudesta 1,5€ ja auton omistaja on Woodnotes Oy. Tuonne voit lähettää vaikka terveiset kuskille :) .

Tuo on sitä paitsi joku design-firma (tekstiilejä ja huonekaluja), joten kenties ratissa on ollut joku taiteilija, jolle on iskenyt inspiraatio keskellä liikennettä ja ajatukset on pitänyt sitten äkkiä raapustaa paperille, ennen kuin ideavirta ehtyy :lol: .
Heh, kiitti! :lol:


Pitäisikin laittaa vaikka seuraavanlaiset terveiset:


Vaikka ollaan tekemisissä designin kanssa, liikkeelle lähteminen ennen totaalista pysähtymistä tulisi tehdä selustaa tarkkaillen.

Vaikka tuotteistanne huokuu hillitty tyylikkyys, väärälle kaistalle pysähtymistä pitäisi välttää.

Vaikka se saattaisikin vaikuttaa ainoalta vaihtoehdolta, maailma ei pysähdy vaikka itse henkeä vetäisikin.

Ympäristön tarkkailu pitäisi pitää aina mielessä, varsinkin isojen autojen kuskeilta saattaa saada hyviä vinkkejä.


Nojoo...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Venaa että tämä threadi on venynyt parin sivun mittaiseksi ja natsiautolla ajelevat rätinsuunnittelijat on saanut kunnolla kuulla kunniansa ja pistä sen jälkeen suora linkki ketjuun ton firman palauteautomaattiin :wink: .
#1970
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ah79 kirjoitti:Venaa että tämä threadi on venynyt parin sivun mittaiseksi ja natsiautolla ajelevat rätinsuunnittelijat on saanut kunnolla kuulla kunniansa ja pistä sen jälkeen suora linkki ketjuun ton firman palauteautomaattiin :wink: .
:lol: :lol:

Ja loppuun et KUKAA SAABISTI ENÄÄ IKINÄ OSTA TEILT MITÄÄ


(kauppamies kyl kyselis mahdollisia klubialennusprossia) 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Hänellä on riittävän kova kohtalo joutuessaan ajelemaan pasaatilla, ei enää kannata vittuilla.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kummallinen sattuma, mut tänä aamuna tuo samainen "edustusauto" tuli bongattua uudemman kerran.

Se roikkui puskurissa Itämerenkadun (Ruoholahti) risteyksestä lähtien. Päästiin Länsiväylän alkuun, sopivan hiljaiseen liikennesykliin. Passatin etuvaloja ei pystynyt näkemään taustapeilistä, lähellä roikkui. Vaihdoin kaistaa vasemmalle. Tuohan wageni lähti polkemaan oikeata kaistaa minkä pääsi. Survaisin tonnarin kickdownille ja ohitin ylämäessä. Hölläsin ja vaihdoin oikealle. Passatti saavutti ja mentiin peräkkin hetki, kunnes viimeisen iskun paikka oli koittanut, ja tuo farmari keräsi kaiken puhtinsa ja lähti ohi. Toki juuri vähän ennen automaattista nopeudenvalvontakameraa. Jotkut eivät sitten koskaan onnistu :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Henkka #2283 kirjoitti: Passatti saavutti ja mentiin peräkkin hetki, kunnes viimeisen iskun paikka oli koittanut, ja tuo farmari keräsi kaiken puhtinsa ja lähti ohi. Toki juuri vähän ennen automaattista nopeudenvalvontakameraa. Jotkut eivät sitten koskaan onnistu :lol:
:lol: :lol: :lol:

Aika kiva juttu tuolle autokuskille, kun firman autovastaavalle pamahtaa polliisin kirje, että autolla on rötöstelty ja kukakohan on mahtanut olla puikoissa :wink:

Meikäläistä harmittaa kaikista eniten motarilla ja kehäteillä vasenta kaistaa matelevat, jotka ilmeisesti keskittyvät vain omaan suoritukseensa, eivätkä vilkuile taustapeileihin, saati tee tilaa nopeimmin ajaville. No ainoa tapa päästä ohi on silloin ohittaa oikealta (laitonta). Tämän jälkeen noissa em. kuskeissa on kolme kategoriaa:

1) kuski "herää", kun joku puskee oikealta ohi ja tajuaa sen jälkeen siirtyä oikealle kaistalle,
2) oikealta ohitus ei aiheuta kuskissa minkäänlaisia toimenpiteitä, vaan meno jatkuu entisellään,
3) huomatessaan, että hänet on ohitettu oikealta kuski vilkauttelee pitkiä valoja ja/tai näyttää kansainvälistä käsimerkkiä.

Sitten on vielä sellaisia kuskeja, joilla jostain syystä on palava tarve päästä rampista suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka auton nopeus ei riitä muiden vasemmalla kaistalla kulkeviin autoihin nähden. Tällä tempulla aiheutetaan "mittarimato -efeftiä", jolloin kaikki joutuvat jarruttamaan ja sen jälkeen kiihdyttämään ja taas liikenne tökkii. Ainakin meikäläiselle opetettiin autokoulussa aikanaan, että kun esim. motarin rampin päässä on 120 km/h nopeusrajoitus, niin "lasissa" pitäisi myös olla se lukema, ettei asetu motarille muun liikenteen tukoksi. Sitä ohjetta olen yrittänyt aina noudattaa vaihtelevalla menestyksellä (NG900:lla onnistuu joka kerta, Sport Sedanilla ei aina).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Henkka #2283 kirjoitti: Toki juuri vähän ennen automaattista nopeudenvalvontakameraa. Jotkut eivät sitten koskaan onnistu :lol:
Missä stadissa on nopeudenvalvontakameroita? Jos meinaat niitä joita on risteysalueilla niin ne jahtaa vain punaisia päin ajavia. Muuten olisi jo sakkoja tullut manskulla useasti :oops:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Turbo Sensonic kirjoitti: :lol: :lol: :lol:

Meikäläistä harmittaa kaikista eniten motarilla ja kehäteillä vasenta ...
Tuo, mitä kirjoitit matelijoista, on päivittäistä ja niin ärsyttävää. Kenties tuossa oli itselläkin pieni ketunhäntä. Toisaalta omatunnolta hain pientä oikeutusta sillä, että olihan tuo wageni roikkunut puskurissa jo pitkään Ruoholahden risteyksestä lähtien, vaikka mentiin oikeanpuolesta kaistaa lähes tyhjällä tiellä, jossa on kaks kaistaa suuntaansa (siinä hautausmaan kohdalla). Tuolloin en voinut välttyä ajatukselta, että se ei haluakaan mennä "normaalisti" reipasta vauhtia, vaan "haluaa näyttää" vanhalle "saapinpaskalle" tulevassa rampissa (mikä hetkeä myöhemmin todistettiin). Tuossa Länskärin alussa vaihdoin vasemmalle ennen polkaisua. Siinä vaiheessa myöhemmin, kun Volkkari kiihdytti tolppaa kohden, menin oikealla ja se lähti mun takaa.

Sankareita 8)
Viimeksi muokannut Henkka #2283, To Heinä 27, 2006 10:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Psychocowboy kirjoitti:Missä stadissa on nopeudenvalvontakameroita? Jos meinaat niitä joita on risteysalueilla niin ne jahtaa vain punaisia päin ajavia. Muuten olisi jo sakkoja tullut manskulla useasti :oops:
Juuh, itsellekin olisi napsahtanut, jos vaikkapa Manskulla moisia oisi... :oops:

Tänä aamuna mentiin Länsiväylää, ja siinä on kameratolppa Lapinlahden sillalla. Oikeasti aika petollinen paikka, se kun on jollain tapaa viritetty katuvaloon tai pusikkoon (tunnistettavan kuvan se kuitenkin ottaa :oops: :oops: ) :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Turbo Sensonic kirjoitti:Meikäläistä harmittaa kaikista eniten motarilla ja kehäteillä vasenta kaistaa matelevat, jotka ilmeisesti keskittyvät vain omaan suoritukseensa, eivätkä vilkuile taustapeileihin, saati tee tilaa nopeimmin ajaville. No ainoa tapa päästä ohi on silloin ohittaa oikealta (laitonta).
Oikealta ei saa ohittaa mutta ohi saa kyllä ajaa :lol:

Oikeasti tuo on aika veteen piirretty viiva... Kesätapahtumaan matkalla ajoin kyllä yhden hojotan ohi oikealta, mutta en siis ohittanut sitä oikealta. Herra ajeli vajaa 120 mittarissa kilometritolkulla vasenta kaistaa vaikka muuta liikennettä ei ollut samaan suuntaan menossa, mä tulin noin 135 vauhdilla ja cruise päällä oikeaa kaistaa, menin sitten vaan ohi. Pitkälti tuo ohittamisen ja ohi ajamisen ero on siinä että joutuuko vaihtamaan kaistaa ohituksen ajaksi, ite en sitä tehnyt. :?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Meikäläistä harmittaa kaikista eniten motarilla ja kehäteillä vasenta kaistaa matelevat, jotka ilmeisesti keskittyvät vain omaan suoritukseensa, eivätkä vilkuile taustapeileihin, saati tee tilaa nopeimmin ajaville. No ainoa tapa päästä ohi on silloin ohittaa oikealta (laitonta).
N-I-I-N-P-Ä!
Itsellä palaa pinna aina näissä tilanteissa ihan totaalisesti (milloinkas ei..) ja käyttäydyn kuin pieni pahainen kakara. Tietenkin hiffaan sen, toisin kuin jotkut kuljettajat liikenteessä, että joskus roikutaan nopeusrajoitusten mukaisesti siinä vasurikaistalla tulevan kääntymisen vuoksi.
On meinaan sekin ärsyttävää, kun joku hiillostaa perseessä kiinni ja käyttäytyy em. tavalla 500m, ennenkuin itse on kääntymässä sinne vasemmalle vasemmalta kaistalta.. Tapana on muutenkin harvemmin ajaa täysiä risteykseen. :twisted:

Mutta näistä liikenteen ärsyttävistä tilanteistahan vois vaikka kirjoittaa kirjan...
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Selvennettäköön vielä, että tässä aamuisessa ei ollut kyse mistään "vasurilla kihnuttamisesta", vaan loppuohitus (kun itse olin oikealla) johtui Passatin hermostumisesta mäessä jäämiseen, vaikka itse oli haastanut jo pitkän matkaa aiemmin. Tämä tulkinta johtuu siitä, että ennen Länsiväylää sen ei kelvannut mennä ohi vasemmalta, vaikka siihen olisi ollut tilaa erittäin hyvin, vaan piti oikealla kaistalla roikkua puskurista metrin päässä.

Itsehän vain Länskärin alussa vaihdoin vasemmalle, että se viimein pääsisi ohi, vaikka sitten oikealta. Ei ole mun moka, jos ei pysykään mukana reippaassa kiihdytyksessä.

:)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Turbo Sensonic kirjoitti: Meikäläistä harmittaa kaikista eniten motarilla ja kehäteillä vasenta kaistaa matelevat, jotka ilmeisesti keskittyvät vain omaan suoritukseensa, eivätkä vilkuile taustapeileihin, saati tee tilaa nopeimmin ajaville. No ainoa tapa päästä ohi on silloin ohittaa oikealta (laitonta). Tämän jälkeen noissa em. kuskeissa on kolme kategoriaa:

1) kuski "herää", kun joku puskee oikealta ohi ja tajuaa sen jälkeen siirtyä oikealle kaistalle,
2) oikealta ohitus ei aiheuta kuskissa minkäänlaisia toimenpiteitä, vaan meno jatkuu entisellään,
3) huomatessaan, että hänet on ohitettu oikealta kuski vilkauttelee pitkiä valoja ja/tai näyttää kansainvälistä käsimerkkiä.
Kehillä oikealta ohittaminen ei ole laitonta. Mutta oli moottoritie tai ei, myöskään ajaminen kategoriassa 4) välin vetäminen kiinni oikealta pujottelun blokkamiseksi ei ole laitonta. Harmittaako ?
Vastaa Viestiin