esim 900 alfamer kirja sanoo 15 000 km suotimen kopistelu roskista ( joka muuten on varmaan ihan turhaa touhua, pienhiukkaset ei mihinkään lähde ainakaan ilman vastapuhalluksia), 45000 km vaihto.
Mutta eikös ilmamassamittari ja lambda kyteksi määriä/päästöjä. eli meneekö bensaa hukkaan, jos suodin alkaa olemaan yli- ikäinen, vai hoitavatko säädöt asian siltä osin ja vain huipputeho pienenee.
Toisaalta varmaan likaantuminen voi olla kaupungissa moninkertaista kuin maalla. lienevätkö ohjeajat varman päälle kaupunkiolosuhteisiin?
Miten on.
ilmansuodattimen vaihtotarpeen aatoksia lambdallisissa
ilmansuodattimen vaihtotarpeen aatoksia lambdallisissa
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sen kummemmin autotekniikkaa tuntematta voi tuohon sanoa, että ilmamassan virtaus suodattimen läpi muuttuu ja silloin muuttuu adaptiivisessa moottorinohjaus-systeemissä kaikki muukin.
Bensankulutukselle on vaikeampi suoraa verrannollisuutta todeta, mutta erilaisten ajotilanteiden kertymästä voisi ajatella, että polttoainetaloudellekin on tuolla asialla vaikutusta.
Jos miettii hommaa systeeminä, jossa sisääntuleva ilma on yksi ulkopuolisista sisääntuloista, niin taitaapa kaikissa tuommoisissa systeemeissä olla vaikutus myös muihin systeemin sisääntuloihin, eli polttoaineen kulutukseenkin, jos ulostuloa halutaan pitää jotenkin vakiona.
Käytännössä pirun hankala mitata omalla autolla kotioloissa.
Kopistelu ei ole turhaa touhua, koska isoimmillakin kapistuksilla siellä suodattimessa on vaikutus virtaukseen.
Varmaan ovat tuon vaihtovälin miettineen viisaampien ihmisten toimesta, joten eipä varmaan ole syytä olla noudattamatta..
Bensankulutukselle on vaikeampi suoraa verrannollisuutta todeta, mutta erilaisten ajotilanteiden kertymästä voisi ajatella, että polttoainetaloudellekin on tuolla asialla vaikutusta.
Jos miettii hommaa systeeminä, jossa sisääntuleva ilma on yksi ulkopuolisista sisääntuloista, niin taitaapa kaikissa tuommoisissa systeemeissä olla vaikutus myös muihin systeemin sisääntuloihin, eli polttoaineen kulutukseenkin, jos ulostuloa halutaan pitää jotenkin vakiona.
Käytännössä pirun hankala mitata omalla autolla kotioloissa.
Kopistelu ei ole turhaa touhua, koska isoimmillakin kapistuksilla siellä suodattimessa on vaikutus virtaukseen.
Varmaan ovat tuon vaihtovälin miettineen viisaampien ihmisten toimesta, joten eipä varmaan ole syytä olla noudattamatta..
Citroen C5, OG900t16
kyllähän se säätö hoitaa seoksen oikeaksi, mutta bensankulutuksen nousu tulee siitä, että teho laskee, jolloin soppaa joudutaan antamaan enemmän tietynkiihtyvyden saavuttamiseksi..
mutta kyllähän se niin on, että kun tuota suodinta ei hinnalla ole pilattu, niin samalla vaivalla sen laittaa uuden siinä kopistellessa..
mutta kyllähän se niin on, että kun tuota suodinta ei hinnalla ole pilattu, niin samalla vaivalla sen laittaa uuden siinä kopistellessa..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Itse ajattelisin, että vaihtovälit aina 40-50 tuhanteen km saakka eivät ole tästä maailmasta. Toisaalta hyvin helpoissa olosuhteissa (kuiva ja pölytön ilma) suodatin pysyy toimintakunnossa varmaan tuplaten sen minkä kaupunkien keskustoissa pyöriessä. Oon nähnyt kaupungeissa pyörivien autojen filttereitä;menevät ennätysajassa vaihtoon ja silkasta ilmansaasteesta eli diesel- ja hiilinoesta! (tästä oon ihan varma). Toinen, millä on merkitystä, on jo likaantuneen suodattimen kostuminen (kostea imuilma jne.): paperikuitu turpoaa, ja suodatin voi mennä yllättäen vallan tukkoon.
Kallistun sille kannalle kuten moni muukin, että closed-loop järjestelmät (lambdasäädetty ruiskusysteemi) kyllä sopeutuvat tukkoiseen imupuoleen, mutta hyötysuhteen kustannuksella. Tää on itse asiassa fakta. Tarvikkeena myytävä filtteri on sen verran edukas, että vaihto on ihan suositeltavaa 10-15 tuhannen km välein.
Kallistun sille kannalle kuten moni muukin, että closed-loop järjestelmät (lambdasäädetty ruiskusysteemi) kyllä sopeutuvat tukkoiseen imupuoleen, mutta hyötysuhteen kustannuksella. Tää on itse asiassa fakta. Tarvikkeena myytävä filtteri on sen verran edukas, että vaihto on ihan suositeltavaa 10-15 tuhannen km välein.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki