Kaikkea sitä näkee... (hassu vika Seatissa)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Kaikkea sitä näkee... (hassu vika Seatissa)

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Tulipa tänään nähtyä aikas hassu vika autossa (onneksi ei tosin omassa) 8O .

Kaveri soitteli illalla, että on vähän ongelmia auton kanssa. Oli kotipihasta lähtiessä "palanut valo, jossa oli akun kuva" ja ohjaustehostin ei toiminut. Koska auto kuitenkin muuten toimi, niin luonnollisesti menoksi vain sen kummempia ihmettelemättä ( 8O :? :roll: :lol: joopa joo, muuten erittäin fiksu kaveri kyseessä, muttei varsinaisesti mikään autoinsinööri... ). Jonkin ajan kuluttua alkoivat sähkölaitteet hyytyä ja sen jälkeen menokin oli loppunut hetken päästä kokonaan. Tässä vaiheessa kaveri soitti mulle ja arvelin luonnollisesti viaksi välittömästi laturin/tehostinpumpun hihnan katkeamista. Arvelin, että hihna olisi helppoa vaihtaa vaikka pihallakin ja lupasin käydä samantien vilkaisemassa tilannetta, kun ei ollut pitkää matkaa paikan päälle.

Vilkaisin pellin alle ja totesin, että hihna todellakin puuttui. Aloin taskulampun valossa setvimään, miten hihna on kyseisessä mallissa (Seat Ibiza -98 ) asennettu, jotta osaisi seuraavaksi päiväksi varata passelit työkalut mukaan. Hämmästyksekseni silmiin ei kuitenkaan osunut kuin kolme hihnapyörää eli kampura, laturi ja kiristin. Ohjaustehostinta ei meinannut löytyä väkisinkään ja meinasi jo ymmärrys loppua kesken, kunnes sattui lampun valo osumaan laturin alle koneen etupäähän. Siellähän se pumppu oli, tosin ilman hihnapyörää ja päässä vain reikä, josta tippuili hiljakseen nestettä ja pari yksinäistä laakerikuulaa makoili urassa reiän reunalla 8O .

Irronnutta hihnapyörääkään ei löytynyt, jossain välissä matkaa oli kuulemma kuulunut edestä kolaus, jonka on ilmeisesti aiheuttanut hihnapyörän lopullinen poistuminen kyydistä. Olisko siihen asti roikkunut paikallaan vai lojunut jossain rungon päällä, tiedä häntä. Nyt olisi vaan hauskaa tietää, mikä tuollaisen täystuhon on aiheuttanut. Laakerin kiinnileipomiseltahan tuo äkkiseltään vaikuttaa, mutta luulisi tällöin hihnan käryävän poikki ensimmäisenä ilman, että hihnapyörä lähtee omille teilleen. Vai olisiko peräti akseli katkennut ajossa ja vienyt laakerinkin mukanaan poistuessaan koneesta?
#1970
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Palokuntamme VW LT 28, vuosimallia 97..tai jotain. Kävipä kerran niin, että eräs nuorempi sankari kävi kyseistä autoa tankkaamassa. Jossain vaiheessa matkaa oli punainen valokin syttynyt, mutta sehän ei menoa haitannut (mainittakoon että samassa virmassa on joitain vuosia sitten nyt jo entisen VW:n mosa vaihdettu, kun eihän se punainen valo pakota ketään pysähtymään ja tilannetta tarkastamaan :twisted: )

No tässä LT:ssä oli käynyt niin, että flektin jalka oli murtunut ja koko hökötys irronnut rikkoen syylärin ja tietysti myös käyttöhihnan. En sitten tiedä että oliko jalka murtunut töyssyssä, vai oliko ropellin visko tai vastaava leikannut kiinni ja aiheuttanut hihnan jymähtämisen ja hajoamisen. :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Näkeehän tuon nykyään liikenteessäkin, punainen valo ei kiinnosta ketään, päin ajellaan ja ihmetellään kun jalankulkijoita joutuu väistelemään.
Korvaakohan muuten kasko jos annan vaikka tutulle autoa lainaan ja särkee em. tavoilla koneen tms.? :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuo pumpu maksaa merkkiliikkees jotain oliko yli 200e vaihto osa. Niitä on käynyt paljon. Osassa käy juuri noin. Veikkaan että kaverilla on ollut mankka liian kovalla koska kyllä sieltä alkaa ääni merkkejä kuulumaan enne totaalista tuhoa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

900i kirjoitti:Veikkaan että kaverilla on ollut mankka liian kovalla koska kyllä sieltä alkaa ääni merkkejä kuulumaan enne totaalista tuhoa.
Niin mäkin luulen, mutta kyseistä kaveria äänimerkit kiinnostavat aivan yhtä vähän kuin merkkivalotkin :) .
#1970
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tobbana kirjoitti:Näkeehän tuon nykyään liikenteessäkin, punainen valo ei kiinnosta ketään, päin ajellaan ja ihmetellään kun jalankulkijoita joutuu väistelemään.
Korvaakohan muuten kasko jos annan vaikka tutulle autoa lainaan ja särkee em. tavoilla koneen tms.? :)

-Sami
"Vakuutus ei korvaa moottorin ylikuumenemisesta aiheutuvaa vahinkoa".
Lukee yleensä vakutusehdoissa.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

ah79 kirjoitti:
900i kirjoitti:Veikkaan että kaverilla on ollut mankka liian kovalla koska kyllä sieltä alkaa ääni merkkejä kuulumaan enne totaalista tuhoa.
Niin mäkin luulen, mutta kyseistä kaveria äänimerkit kiinnostavat aivan yhtä vähän kuin merkkivalotkin :) .
Samanlainen tapaus sattui entisen autoni(ng900) uudelle omistajalle. Soitteli ja kyseli että kun tuo lataus valo palaa himmeästi (ajettuaan autolla pari kuukautta). Sanoin laturin olevan vaihdettu alle 2v sitten. Kyselin muita oireita, kaveri kävi ajelulla ja soitti takaisin että pientä pahaa hajua tulee sisään. Koska kerran olin jo onnistunut tuon käyttöhihnan katkomaan oli kuvailtu haju tuttu ja veikkailin että laturissa laakerit (taisinpa kysellä foorumiltakin silloin vinkkejä) mennyt ja hihna siellä käryää. Kehotin menemään hetimiten huoltoon (jos ei itse halua vaihtaa)koska ei kestä enää montaa kilometriä kun napsahtaa. Noh eipä uskonut kaveri ja kolmantena päivänä oli auto jättänyt tielle. Hinurilla kotiin, huoltoon 2vko jono ja maksoi jonnin verran kun vielä vaihtoivat ylimääräisenä nuo ohjain rullatkin jotka oli vaihdettu 20tkm sitten :? . Olis ehkä kannattunut uskoa kun kerran soitti ja kysyi mutta eihän tuo minua haitannut mutta kaverin puolestakin ihan harmitti...
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Itse en väitä olevani mikään autoilun/tekniikan ihmelapsi, mutta ylimääräisten valojen palamisen ja oudot äänet tunnistan ja tutkin asian mahd. pian. Ja vanhana Opelin omistajana tuo pellin alle kurkkiminen on tuttua puuhaa :wink:

Mutta sitä tosiaan ihmettelen, kun näitä sankareita joista itsekin mainitsin löytyy. Toki autotuntemuksia on monenlaisia, mutta esimerkkinä voin kertoa, kun kävin viime talvena opiskelukaverin Fiestaa auttamassa käyntiin piuhoilla. Kaveri ei edes osannut autonsa konepeltiä avata.
Sitten kun laitoimme piuhat kiinni Auton ja fordin akkujen välille ja fiestaa ruvettiin käyntiin veivaamaan. Ei meinannu niin millään lähteä. Pidettiin pieni lataustauko siinä. Toinen kaverini siinä loihe Fiestamieheltä kysymään, että onhan sulla ryyppy päällä, johon vastaus kuului "Niin, joskus kylminä aamuina tää vähä vaatii ryyppyä" ...seuraavalla yrittämällä lähti :lol:

Isäni auttoi enon vaimon autoa käyntiin hinaamalla joskus vuonna nakki ja pata. Ajelivat monta kilometriä sivuteitä, mutta ei se auto käynnistynyt. Pysähtyivät sitten tuumaamaan ja isukki käveli hinattavan auton luo. Tällöin nuori rouva kysäisi kirkkain silmin "Pitääkö virrat muuten olla päällä?" :P
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Muksu kirjoitti:... Ajelivat monta kilometriä sivuteitä, mutta ei se auto käynnistynyt. Pysähtyivät sitten tuumaamaan ja isukki käveli hinattavan auton luo. Tällöin nuori rouva kysäisi kirkkain silmin "Pitääkö virrat muuten olla päällä?" :P
Tai kuten äiteemuori joskus kaaaaauan aikaa sitten: työnnettiin pihan poikien kanssa Mazda Marella parkkikselta alamäkeen, mamma rullaili tyylikkäästi mäen alas, mutta Mazda ei käynnistynyt edes "mäkistartilla". Ihmekös tuo, kun ei laittanut vaihdetta pykälään :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ansis kirjoitti:"Vakuutus ei korvaa moottorin ylikuumenemisesta aiheutuvaa vahinkoa".
Lukee yleensä vakutusehdoissa.
Jotain sen suuntaista näkyi lukevan, kun ehdot luin, no, toivottavasti moista ei tule koskaan käymään. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Muksu kirjoitti:Palokuntamme VW LT 28, vuosimallia 97..tai jotain. Kävipä kerran niin, että eräs nuorempi sankari kävi kyseistä autoa tankkaamassa. Jossain vaiheessa matkaa oli punainen valokin syttynyt, mutta sehän ei menoa haitannut (mainittakoon että samassa virmassa on joitain vuosia sitten nyt jo entisen VW:n mosa vaihdettu, kun eihän se punainen valo pakota ketään pysähtymään ja tilannetta tarkastamaan :twisted: )

No tässä LT:ssä oli käynyt niin, että flektin jalka oli murtunut ja koko hökötys irronnut rikkoen syylärin ja tietysti myös käyttöhihnan. En sitten tiedä että oliko jalka murtunut töyssyssä, vai oliko ropellin visko tai vastaava leikannut kiinni ja aiheuttanut hihnan jymähtämisen ja hajoamisen. :roll:
Vähän samanlainen tapaus kuin isälläni. Hän oli katsastamassa firman LT35:sta ja savukaasumittauksessa lähti myös flekti lentoon. Isä oli pää puoliksi konehuoneen puolella, kun "piti vähän omituista ääntä, kun sitä konetta huudatettiin". Iso kasa romua lensi pään ohi n. 20cm etäisyydeltä. Onneks ei tullut osumia, olis voinut käydä huonosti...
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Juha_A.
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juha_A. »

Tässä kanssa yksi esimerkki siitä, ettei ne merkkivalot ihan turhaan ole siellä mittaristossa.

Kaverit tulivat kerran mökiltä ja rupesi matkalla latausvalo palamaan. Pojat eivät siitä välittäneet. Myöhemmin rupesi kone hyytymään, mutta sekään ei menoa haitannut...pienempää vaihdetta silmään ja matka jatkuu. Siinä vaiheessa, kun auto hyytyy kokonaan höyrypilven saattelemana, soitetaan apujoukkoja paikan päälle.
Laturin hihnahan sieltäkin oli poikki (ja ilmeisesti pyörittää kyseisessä autossa myös vesipumppua).

Auto vaihtoi omistajaa sillä ehdolla, että uusi omistaja haki auton tien poskesta pois. :)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Psychocowboy kirjoitti: mennyt ja hihna siellä käryää.
kun vielä vaihtoivat ylimääräisenä nuo ohjain rullatkin jotka oli vaihdettu 20tkm sitten :? . Olis ehkä kannattunut uskoa kun kerran soitti ja kysyi mutta eihän tuo minua haitannut mutta kaverin puolestakin ihan harmitti...
Käyttöhihnan rullathan ovat kulutustavaraa ainakin 9-5:ssä. Minulla ne meni vaihtoon 95tkm:ssa. Kannattaa kuunnella siriseviä ääniä jakopään tienoilta kun kilometrit alkaa lähestyä tuota.
Ensin kuulin parina pakkasaamuna sieltä lyhyitä "tsirrpt, tsirrpt" ääniä, jotka loppuivat pian lämpenemisen jälkeen. Sitten lähdin pidemmälle matkalle kun yhtenä aamuna ääntä ei kuulunutkaan. n. 700km ajon jälkeen rulla huusi suoraa tsirrrrrrrr ääntä jo sen verran kovaa että se kuului ulkopuolellekin.
Auto huoltoon ja korjaaja sanoi että ihan kohta toinen rullista olisi leikannut kiinni :) Pakkanen kuulemma rikkoo ne nopeasti sen jälkeen kun ne alkavat olla lähellä loppuaan.
2 rullaa ja hihna n.150€ ja työt päälle.
9000CS 2,3
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kaikkea sitä näkee... (hassu vika Seatissa)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ah79 kirjoitti: Irronnutta hihnapyörääkään ei löytynyt, jossain välissä matkaa oli kuulemma kuulunut edestä kolaus
noin viikko sitten (edit, taisi olla 9. tai 10. päivä) ajelin suurkaupungissamme, olisko ollut mäkelänkatua, tuusulantien juuren lähimaastossa kuitenkin, ja ihmettelin kun vastaantulijoiden kaistalla keskellä tietä oli ilmiselvästikin hihnapyörä, ettei vaan ollut sama?? :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

V.J.S kirjoitti:
Muksu kirjoitti:... Ajelivat monta kilometriä sivuteitä, mutta ei se auto käynnistynyt. Pysähtyivät sitten tuumaamaan ja isukki käveli hinattavan auton luo. Tällöin nuori rouva kysäisi kirkkain silmin "Pitääkö virrat muuten olla päällä?" :P
Tai kuten äiteemuori joskus kaaaaauan aikaa sitten: työnnettiin pihan poikien kanssa Mazda Marella parkkikselta alamäkeen, mamma rullaili tyylikkäästi mäen alas, mutta Mazda ei käynnistynyt edes "mäkistartilla". Ihmekös tuo, kun ei laittanut vaihdetta pykälään :lol:
Edellä mainitusta syistä on jo parikymmentä vuotta tullut ensimmäisenä kokeiltua auton käynnistystä itse apua kysyttäessä.
Aikoinaan vuokratuilla manuaalijenkeillä oli käynnitymisvaikeuksia, koska ei muistettu painaa kytkintä avainta käännettäessä :D tms muita käyttöohjekirjan lukemisella selvinneitä ongelmia yritettiin ratkaista raa-alla voimalla :evil:

Myös kiinni juuttuneita autoja en lähde hinaamaan tai työntämään, vaan kysyn saako kokeilla itse irrotusta. usein lähtee ajamalla tai sitten tarvitaan järeämpää hinauskalustoa.

Aeroa ja hammasharjaa en lainaa edes tutuille :twisted: :!:
Vastaa Viestiin