
Kaveri soitteli illalla, että on vähän ongelmia auton kanssa. Oli kotipihasta lähtiessä "palanut valo, jossa oli akun kuva" ja ohjaustehostin ei toiminut. Koska auto kuitenkin muuten toimi, niin luonnollisesti menoksi vain sen kummempia ihmettelemättä (




Vilkaisin pellin alle ja totesin, että hihna todellakin puuttui. Aloin taskulampun valossa setvimään, miten hihna on kyseisessä mallissa (Seat Ibiza -98 ) asennettu, jotta osaisi seuraavaksi päiväksi varata passelit työkalut mukaan. Hämmästyksekseni silmiin ei kuitenkaan osunut kuin kolme hihnapyörää eli kampura, laturi ja kiristin. Ohjaustehostinta ei meinannut löytyä väkisinkään ja meinasi jo ymmärrys loppua kesken, kunnes sattui lampun valo osumaan laturin alle koneen etupäähän. Siellähän se pumppu oli, tosin ilman hihnapyörää ja päässä vain reikä, josta tippuili hiljakseen nestettä ja pari yksinäistä laakerikuulaa makoili urassa reiän reunalla

Irronnutta hihnapyörääkään ei löytynyt, jossain välissä matkaa oli kuulemma kuulunut edestä kolaus, jonka on ilmeisesti aiheuttanut hihnapyörän lopullinen poistuminen kyydistä. Olisko siihen asti roikkunut paikallaan vai lojunut jossain rungon päällä, tiedä häntä. Nyt olisi vaan hauskaa tietää, mikä tuollaisen täystuhon on aiheuttanut. Laakerin kiinnileipomiseltahan tuo äkkiseltään vaikuttaa, mutta luulisi tällöin hihnan käryävän poikki ensimmäisenä ilman, että hihnapyörä lähtee omille teilleen. Vai olisiko peräti akseli katkennut ajossa ja vienyt laakerinkin mukanaan poistuessaan koneesta?