Automyyjien toiveita...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Automyyjien toiveita...

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Autonmyyjät näyttivät pitäneen kokousta, pieniä poimintoja kokouksen annista:

* viiden vuoden kuluessa pitää heidän mielestään autoverotusta alentaa, jolloin...

--> isot koneet isommalle verolle, CO2 päästöt ohjaavat verotusta

Eli kohta näillä vanhoilla Saabeilla on haittavero...
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Reilua olis muuttaa tuota verotusta vain uusista (ko.päätöksen jälkeen myydyistä autoista)... Mutta saas nähdä kuinka käy.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei kai kukaan tosissaan luule (tai edes toivo) että mahdolliset käyttömaksujen korotukset ei koskisi vanhoja autoja?

Mites 90-luvulla kävi?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ja kun katsoo miten esim. Saksassa rankaistaan vanhan isokoneisen auton pitämistä, on suunta selvä.

Suomessa:

Ihmiset pakotetaan ajelemaan perusmalleilla Suomessa, koska valtaosalla väestöä ei ole varaa ostaa kuin Golf-luokan autoja.

Lasketaan lopulta autoveroa sen verran, että Golfeilla ja Corolloilla ikänsä ajelleet voivat toteuttaa haaveensa isosta autosta ja ostavat 15 vuotta vanhan isokoneisen Bemarin tai muun "joskus ison ja kalliin" auton.

Sitten kun noita vanhoja isoja raatoja alkaa olemaan Suomen liikenteessä tarpeeksi, laitetaan niille kovat käyttömaksut... Eli se siitä tuontiautojen verotuksen keventämisestä. Hiukan karrikoiden esitetty, mutta periaatteessa noinhan se vissiin menee...
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Tuulilasissa oli esillä vaihtoehto 10 vuoden siirtymäajasta.

Pelkkään CO2:een ei homma voi perustua kun alla on pian sähkö sun muita autoja joissa ei ole kyseistä päästöä ollenkaan.

Mikäs siinä jos vanhoille tulee haittaveroja, kunhan vaan uusien hinnat laskee. Valtaosa ihmisistä haluaa kuitenkin ajaa uusimmalla ja parhaimmalla kalustolla.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

TuuSaR kirjoitti: Mikäs siinä jos vanhoille tulee haittaveroja, kunhan vaan uusien hinnat laskee. Valtaosa ihmisistä haluaa kuitenkin ajaa uusimmalla ja parhaimmalla kalustolla.
Juuri näin. Itsekin ajelisin mieluiten uudella Saabilla, nyt joutuu tuolla kulkemaan... :?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

TuuSaR kirjoitti:Pelkkään CO2:een ei homma voi perustua kun alla on pian sähkö sun muita autoja joissa ei ole kyseistä päästöä ollenkaan.

Mikäs siinä jos vanhoille tulee haittaveroja, kunhan vaan uusien hinnat laskee. Valtaosa ihmisistä haluaa kuitenkin ajaa uusimmalla ja parhaimmalla kalustolla.
Ettei menisi niin pitkälle tuo haittaverotus, että ruvetaan valvomaan millaisella sähköllä sähköautonsa lataa. :)

Mitä taas uusiin autoihin tulee, niin olisihan se kiva ajaa uudella autolla, mutta, järki tulee tässä kohti onneksi vastaan eikä tajua mitenkään päin uuden auton arvonalennusta ensimmäisen vuoden kahden aikana, maksa 50ke nyt ja vaihda parin vuoden päästä taas uuteen, välirahan ollessa 20-30ke. Toki kun pääsee tiettyyn rytmiin niin velka pysyy aina samana ja auto uutena, mutta silti, ei kiitos.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tässä Taloussanomien juttu kokouksesta: http://www.taloussanomat.fi/etusivu/5445018.asp

Mielenkiintoista, että Ruotsin etumatka nähdään mahdollisena harhapolkuna.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Automyyjien toiveita...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

tevisu kirjoitti:Autonmyyjät näyttivät pitäneen kokousta, pieniä poimintoja kokouksen annista:

* viiden vuoden kuluessa pitää heidän mielestään autoverotusta alentaa, jolloin...

--> isot koneet isommalle verolle, CO2 päästöt ohjaavat verotusta

Eli kohta näillä vanhoilla Saabeilla on haittavero...
Sääliksi käy jenkki autojen omistajia...!!!
SAABin moottori on vähäpäästöinen, niin ainakin lukee rekisteriotteessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

TuuSaR kirjoitti:Tuulilasissa oli esillä vaihtoehto 10 vuoden siirtymäajasta.

Pelkkään CO2:een ei homma voi perustua kun alla on pian sähkö sun muita autoja joissa ei ole kyseistä päästöä ollenkaan.

Mikäs siinä jos vanhoille tulee haittaveroja, kunhan vaan uusien hinnat laskee. Valtaosa ihmisistä haluaa kuitenkin ajaa uusimmalla ja parhaimmalla kalustolla.
Höh,mites sitten meidän vanhanaikaisilla autoilla HALUAVIEN ajajien käy?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

tomaatti kirjoitti: Höh,mites sitten meidän vanhanaikaisilla autoilla HALUAVIEN ajajien käy?
Varmaan sukupuutto uhkaa... :wink:
Mutta oikeasti ongelmia tulee meillä, kun autokanta on todella vanha. Ei muutosta pitäisi kovin nopeasti toteuttaa, mutta eiköhän EU-aja ympäristödirektiivit väkisin läpi.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Mielenkiintoista, että Ruotsin etumatka nähdään mahdollisena harhapolkuna.
No on se harhapolku sen osalta, että valtaosa etanolista tulee Brasiliasta.
Mutta eihän Pekkarinen ole tuonnista puhunut vaan tuhansista maatiloista, joissa raaka-ainetta tuotettaisiin.

Mitä tulee taloussanomien kylmäkäynnistymiseen ja kylmäkäyntipäästöihin, Saab esitti Aero X konseptissa ratkaisut molempiin. Polttoaineenkulutus on vielä työn alla mutta ei se Saabilla niin paljon ole kuin tavallisilla flex fuel autoilla.

Biodiesel ja etanoli ovat tietenkin kilpasilla, asetelma varmaan muodostuu samanlaiseksi kuin nykyään. Dieseli perheautoihin ja etanoli urheiluautoihin, tosin sillä poikkeuksella, että diesel valtaa bion myötä markkinat melkein kokonaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

SAABilla sentään on jo ratkaisu tähän ison moottorin ongelmaan.. :D

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automyyjien toiveita...

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

No toivottavasti tekevät sellaisen veromallin, ettei tule "jättipottia" kellekään. Eli siten että joku joutuu maksamaan suhteettomasti veroa kilometreihinsä nähden. Tai ettei käy niin kuin tuontiautojen kohdalla, eli verot määräytyy tullivirkailijan mielialan ja päivän sään mukaan.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Vastaa Viestiin