Autoglym kysymys

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Autoglym kysymys

Viesti Kirjoittaja Bob »

Eli kuuluuko Glymin kultaisen jämähtää pintaan ihan hinkattavaksi asti?
Purkin ohjeen mukaan toimin eli 15-60 minuuttia ja sitten pois - lämpöä oli noin 15-16 astetta, puolivarjossa.

Pohjalle pistin punaisen ja se oli erittäin helppotöinen aiemmin käyttämiini vahoihin verrattuna.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Kuuluu jämähtää ja kun antaa kuivua kunnolla helpompi viimeistellä pinnat kiiltäväksi.. Ja tulee parempi jälkikin
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Paikallinen meikkausyrittäjä antaa kultaglymin kuivua yön yli ennen kiillotusta . Tämä sisätiloissa .
95 2,3 vireessä
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, kannattaa antaa kuivua kunnolla, pari tuntia ainakin. Sen jälkeen on suht helppo pyyhkiä pois.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Pitäisin tuntia ihan minimiaikana kultasen glymin kuivumisessa. Jos vaha tuntuu poispyyhittäessä "tahmealta" (myötää rätin alla), voit olla varma että kama on liian vähän aikaa kuivunut. Sitten kun se lähtee "murtumalla" maalipinnasta ja pölisee, niin on hyvin kuivunut.
900 T16 Aero -84
#2673
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jep, asia selvä - kiitokset vastauksista.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jatkokommentti - en ehkä osannut laittaa oikein noita vahoja, mutta aiemmin käyttämäni Korrekin TFX kestovaha antoi vähintään yhtä hyvän kiillon kuin nuo Autoglymin punainen+kulta, mutta yli puolta halvemmalla.

Pitänee vetää vielä kokeeksi uudelleen.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Voi johtua myös siitä, että tuo Korrekin kestovaha on pirun hyvä vaha. Ehkä eniten siitä, että vahat itsessään on vanhoja keksintöjä, mutta joillain vahoilla sen pinnan tekeminen on helpompaa. Optisissa ominaisuuksissa loppuunasti hinkattuna ei noissa polymeeri ja luonnonvahapohjaisissa aineissa ole juurikaan eroja, vaan suurimmat erot löytyvät kuivumistavasta, työnmäärästä + käyttöohjeista, että kuinka monta kertaa käyttäjä velvoitetaan mitäkin tekemään, että saadaan halutun paksuinen ja mahdollisimman tasoittunut vahapinta. Siinävaiheessa paras vaha on kestävimmän ja rakenteellisesti ehyimmän kalvon tekevä.

(vahoihin olen aikaisemmin törmännyt toisaalla ja ihmetellyt samoja asioita: elektroniikan valmistustekniikoissa käytetään höyrystämisen ja muutamien komponenttien valmistuksen kohdalla valmistukseen liittyviä vahoja ja sitä kautta niihin on tullut pintapuolisesti tutustuttua. Autovahoista löytää samat piirteet ja ominaisuudet.). Kestovahan erikoisuutena on teflon, joka on tehokkaasti vettähylkivä ja tekee vahasta kestävän. Korrekin kestovahalla tekeminen on helppoa ja se vielä kaikenlisäksi siis kestää kauan. Turtlewaxilla oli myös joku helppo ja hyvä vaha, jota tuli kokeiltua (motonetin vahahyllyssä on melko hyvä vaha-arsenaali: Korrek, Turtlewax ja simoniz)

Kuva

tänään otettu kehno kännykkäkamerakuva autosta, joka on vahattu Korrekin kestovahalla maaliskuussa parkkihallissa noin 15 minuutissa. Pesty viimeksi pari viikkoa sitten. Vahauksen jälkeen aina pesty pelkällä vedellä parin viikon välein.

Tosin oon jo kahdessa viestissä mainostanut Korrekin kestovahaa, mutta kerta vielä (bobin mainitseman Korrek aasinsillan ansiosta:) ). Innostuin itse ko. tuotteen toimivuudesta ja helppokäyttöisyydestä sen verran, että kehtaa mainostaa ja suositella muillekin.

ps. Maaseudulla käydessä tuli hiekkatiellä huomattua ilmiö, jossa eturenkaat viskoivat kiviä auton kylkeen. Kyljessä näkyi valkeita viiltoja vahan pinnassa, jotka pystyi pyyhkimään sormella pois, eikä pintaan näyttänyt jäävän naarmua. Vahakerros siis näköjään ottaa vastaan tuommoiset pienellä kulmalla lentävät pikkukivet. Virtauksessa pyörivältä hiekkapölyltä vaha suojaa todella kauan.

Tässä vielä hyviä linkkejä astianpesuaineista kiinnostuneille (astianpesuaineuskomuksen voi myös järkeillä kattomalla jokaisesta kemian kirjasta löytyvä ph ja siitä johtuvat sähköiset ominaisuudet):

http://www.turtlewax.fi/vinkit/vaaria_uskomuksia.htm
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jep hyvin tuntuu korrek toimivan..täyty ruveta testaileen autoglymiä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Hmm....

Autoglymin tuotteet ovat kyllä ihan jees, mutta katsokaa että se kultainen ei ole kovin vanhaa tai ainakaan jäätynyttä.... Moni muu vaha muutu miksikään edes jäätymisestä, mutta tuo kultainen lakkaa kuivumasta. Pinta jää ikään kuin rasvaiseksi, aina rätillä pyyhkäistessä jää jälki, näyttää kuin olisi rypsiöljyllä vahattu. Vedeltä suojaavuus oli kyllä hyvä tuollaisena, vesi valui kuin hanhen selästä, vielä liukkaammin kuin normaalisti vahatulta, mutta pöly tarttuu kuin perkele. Läheltä katsottuna vaan ei näytä kivalta.

Punainen glymi on kyllä miellyttävän vähätöistä verrattuna moneen muuhun vahaan, ei tarvitse kovin paljon jyystää. Korrek ja Kilpikonna tuntuivat jäävän kiinni kuin paska junttilan tuvan seinään, hampaat irvessä sai olla jyystämässä pois. Tuota mainittua korrekkia en ole kokeillut kylläkään.

Niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin, on tällainen King-Kong mallin vahausmasiina aika pätevä satunnaisessa käytössä. Suurin apu siitä on vahan levitysvaiheessa, käsin en ainakaan minä saa millään vahakerrosta yhtä tasaiseksi kuin koneella levittämällä. Tämä korostuu tasaisilla pinnoilla, ei jää pintaan sellaisia hoopoja kuvioita. Tokihan tuo on avuksi kiillotusvaiheessakin mutta noita helkkarin piukkaan ottavia vahoja ei saa kovinkaan kummoisesti pois, käsin piti ne hinkata. Glymi lähti aika hyvin koneellakin.

-Ville
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eipä ole tullut mieleen että vaha pitäisi koneella hieroa pois. 8O

Käsin on aina hyvin lähtenyt..ja tasainen on.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

9-5T kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Viikonloppuna vahasin 330000km ajetun vahaamattoman "Saabin" Wurthin puhdistavalla vahalla.
Nyt viikon myöhemmin tiedän ettei Wurthin puhdistava vaha ole sittenkään vahaa, Autoglymin punainen ja kulta vahattoman auton päälle ja ehkä nyt on hyvä vielä viikon päästä.
Normaali autotarvikeliike vahoista on kyllä parasta tuo punainen/kulta yhdistelmä. Onkos kukaan kokeillut tuota mustaa Glymiä? Siinähän pitäisi olla nuo kaksi yhdessä :?:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

9-5T kirjoitti:Sellaisen ostin mutta siinä suositellaan vain hyväkuntoisille maalipinnoille.
Siis mallia uuden auton vaha 8O . Hyvä että tuli puheeksi niin ei tule osteltua.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jep jep tulipa testattua glymmiä. Kiillon ero korrekkiin on hiukan hienosti glymmillepäin, mutta pinta minkä glymmi luo on aivan erillainen ja tuntuu siltä että siihen ei tartu mikään.

Jopa glymin punaisella saa todella hyvän kiillon aikaseksi ja yhdistelmä kultasen kanssa on ehkä lievästi ylimainostettua.

Työstöaika oli aika taisainen korrekin ja glymin välillä toki lymmillä saa kulumaan enempi aikaa kun odottelee kultaisen kuivumista. Lymmi on myös heleppo pyyhkiä pois.

Kestosta ei vielä kokemuksia.

Molemmat hyviä lymmi hiukan parempi.

Korrek
Kuva

Autoglym
Kuva
VW transporter 2.5tdi vm.99
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

himmee kirjoitti: Jopa glymin punaisella saa todella hyvän kiillon aikaseksi ja yhdistelmä kultasen kanssa on ehkä lievästi ylimainostettua.
Kultaisen glymin vahvuus tuleekin sen kestossa, pelkkä punainen kuluu äkkiä pois ja kultainen kestää syksystä kevääseen.
Vastaa Viestiin