Saabin maineesta ja brändistä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Saabin maineesta ja brändistä

Viesti Kirjoittaja iku »

Kauppalehdessä oli tänään juttua uusien Saabien maineesta ja myynnistä:

http://www.kauppalehti.fi/4/f/uutiset/p ... /19/929340

Jutussa oli myös pari kuvaa, joissa poseeraavat PJ Lehtonen ja sihteeri Relander, sekä tietysti muutama saabikas :D
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Mielenkiintoinen artikkeli!

Oikeasti tosi paljon on jatkossa kiinni siitä, miten sellaiset piirimyyjät, joilla on tarjolla kaikki GM-merkit (Daewoo, Opel, Saab), pystyvät käytännössä Saabia kauppaamaan. Ja tässä kohtaa olisi suuri etu, jos Saabin hintakilpailukyky olisi pykälää parempi. Jos myyjäkin voisi ääneen heittää Vectraa vaihtavalle ja varustelistaa rastittavalle, että tuolla hinnallahan saisit jo muuten Saabinkin!

En väitä, etteikö 9-3 Sport Sedan olisi hintansa arvoinen, mutta tyly tosiasia on, että se ei ole hinnoiteltu "houkuttelevasti". Jos 1,8i:n saisi 29000 egellä ja 1,8t maksaisi noin 31000 eeroa, autojen kauppaaminen olisi jo olennaisesti helpompaa!

Toivottavasti edes ensi vuonna, kun farkku tulee rinnalle, Saab jatkaa Suomessa "valitse kumman haluat"-hinnoittelua eli farkun saa myös 9-3:een ilman lisähintaa. Se on kuitenkin Saabin Suomen myynnin kannalta erittäin tärkeä malli ja olisi toivottavaa, että malli onnistuisi kaikin puolin - sekä tuotteena että myynnillisesti.
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Oikein asiallinen artikkeli.kauppalehden perusasiallista linjaa.faktaa, ei mutuja tai ite lisättyjä mielipiteitä.
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

korealaisia

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Toi oli kyllä hyvä "pointti" 9-5T..hmm kaksi Daewoota..Metro-Autosta sai vielä sitä toistakin korealaista.. 8O
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Todentotta on se että Saab ei onneksi ole mikään "toyota" joka tulee vastaan joka kadunkulmassa, ja siinä sen viehätys piilee :wink:

Saabilla ajamisen voi melkein verrata motskarilla ajamiseen, eli tekis melkein mieli aina nostaa kättä kun tulee Saabisti vastaan :D

Ihmettelen myös keskustelua siitä että Saab pitääs olla esim Opelin hintanen tai edullisempi. Saab on kuitenkin paljon parempi auto joten tottakai siitä pitää maksaa vähän enemmän!!

Mulla on kokemuksia monen merkkisestä uudesta autosta ja voin rehellisesti sanoa että Saab on ajonautinnoltaan ja käytökseltään huomattavasti kalliimman auton veroinen.

93-SS 1.8t
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Tuon Kauppalehden artikkelin mukaan ongelma onkin siinä, että Saab ei ole tavoittanut uusia asiakasryhmiä noustessaan ylöspäin ns. kansanluokasta. Markkinaosuus oli vuonna -76 15%, nykyään noin 1%. Mallien omissa kokoluokissakaan ei olla kovin vahvoilla (9-3 2,4% ja 9-5 7,4%).

Olen samaa mieltä Saabin "valjusta" brandista ja imagosta Suomessa. Minussa ainakaan eivät uudet Saabit herätä kovinkaan suuria intohimoja. Mainoksetkin ovat aika kasvottomia. Artikkelissa viitataan siihen, että ehkä markkinoinnin keskittäminen Pohjoismaiden osalta Ruotsiin on ollut virhe, mainonta ei sovi suomalaisille.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Saabanan kirjoitti:Todentotta on se että Saab ei onneksi ole mikään "toyota" joka tulee vastaan joka kadunkulmassa, ja siinä sen viehätys piilee :wink:
Ja vielä ne erikoisemmat mallit. Joita ei esim. vulvalta alle 1990. Ne harvat vanhat AEROt ja vielä harvinaisemmat 99TURBOt. 8) 8) 8)
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo eipä tuo uusi TV-mainoskaan oikeen sytytä..aika valju fiilis. Toisaalta parempi sekin kun liioitellut mainokset. Tulee mieleen ainakin fo** fiestan ja seat mainos...

Pakko tunnustaa, että vol*ollakin oli ennen hyvät mainokset.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

USA:ssa on nyt uusissa mainoksissa hyökätty suoraan Audia ja Volvoa kohti. Kylmästi vaan faktaa pöytään miten paljon enemmän varusteita/tehoa jne.. saa vähemmällä rahalla.

Ja joo, Saabin mainokset ovat niin räväkkäitä Suomessa että voisi luulla että myyvät jotain rollaattoreita vanhuksille. Noh joku minua viisaampi markkinointi-puolella tietää miksei Saabia voi näyttää vaikka ovaalilla in-car kuvassa 250km/h lasissa...

Tai miksei tv:ssä voi mainostaa/kertoa sitä että 9-5 on tilastollisesti turvallisin auto Volvon luvatussa maassa Ruotsissa. Saabi on tippunut nyt todella karmeasti mitä tulee turvallisuus-imagoon, jos tavalliselta "4 rengasta ja ratti"-ihmiseltä kysyy kadulla että mitkäs autot on turvallisia nykyään niin vastauksena tulee "eikös ne kaikki nykyään?" tai "rellu ja tojo"

Kun tuon lehden artikkelin luin läpi niin pahasti hiipi ajatus mieleen että tietyn väliportaan johdon mielestä auto myydään(pitää myydä) kuvitteellisella ei todellisuuteen pohjautuvalla imagolla eikä sillä että se olisi parempi kuin muut, jos tälle tielle lähdetään niin turha lähteä soutamaan hikipäissään veneellä jonka tappi on auki kun voi työntää pään vesisaaviin jo rannassa. :roll:
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

9-5T kirjoitti:
Eikai Saabin luokassa voi päästä yhtä suuriin osuuksiin kuin kansanluokassa.
No ei, mutta tavoitteena on varmaankin pärjätä siinä luokassa, mihin on siirtynyt?

Mainonta on tärkeää, sanotaan mitä sanotaan. Sillä pystytään tekemään surkeastakin tuotteesta myyntimenestys, ja toisinpäin. Ehkä merkkiuskollinen ostaa saabin ilman mainontaakin, mutta ostavatko muut?

Mielikuvien luominen on kai se pääpointti. Oppikirjaesimerkki on Marlboro-syöpäkääryle. Se oli aikoinaan huonosti kaupaksi käyvä _naisten_ merkki. Sitten sitä alettiinkin myymään tosimiesten röökinä, laitettiin cowboyt ja kaikki. Tuotetta itseään muutettiin kai aika vähän. Ja kas kummaa, miten kävikään.

Ei kai täällä kukaan väitä Saabia huonoksi? Miksi se ei sitten myy paljon mitään Volvoon verrattuna?

Niin en ole minäkään markkinoinnin osaaja, kunhan lämpimikseni kirjoittelin.

EDIT: potkis kävi laittaa lainaukset kuntoon
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Eipä tuota Kauppalehden juttua pääse katsomaan, joten ei voi kommentoida.

Saabhan nykyään mainostaa itseään extreme-urheilulajien ystävänä ja sponssaa lumilajeissa, ainakin crossi-kisoissa Salomonin kanssa. Saa nähdä saako Saab näistä nuorista "hurjapäistä" tulevaisuuden saabisteja.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

9-5T kirjoitti: Toivottavasti kukaan massatuotetta ostamaan tullut ei osta Saabia. Mikseivät voisi sanoa Saabin ostajalle, mikset osta kahta daevoota samalla hinnalla.
Eihän volsun myyjäkään kauppaa Audia.
Ei minusta Vectra Turbo Saabin koneella ole enää varsinainen massatuote, vaikka onkin "helevetin Ooppeli"!

Mutta vertailu Volvoon on minusta kaikkein kuvaavinta: Volvo on tänä päivänä aivan samassa premium-kategoriassa muihin Fordeihin verrattuna kuin Saab on GM:n sisällä. Periaatteessa Volvolla on jopa vaikeampaa, kun omassa talossa on rinnalla alapäässä sekä Mazda että Ford ja yläpäässä myös Jaguar, joka sekin kasvaa agressiivisesti. Saabilla ei pitäisi olla mitään hätää GM:n Euroopan organisaation sisällä.

Ja silti Detroitissa mietitään vakavasti, että Trollhättan alkaisi valmistaa Saabiin perustuvaa Cadillacia Eurooppaa varten, jotta myynti lähtisi kulkemaan! Kyllä se on vakava ongelma Saabin tavoitteiden ja todellisuuden välillä.

Vaikkei kukaan kaipaa Saabia Suomessa myyntitilastojen kärkeen, kyllä myynnin nykytaso on surullinen. Ne jotka muuta väittävät, haluavat Saabista joko Lamborghiniin verrattavan marginaalimerkin tai eivät ole viime aikoina etsineet Suomesta alle kaksi vuotta vanhaa hyvää käytettyä Saabia! On nimittäin valinnanvara aika vähissä, jos haluaa hyvän käytetyn mutta melkein uuden Saabin (oma kokemus 9-5 Wagonista -02, jonka hankin joulukuussa).
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Itse ainakin odotan tulossa olevalta 9-3 farmarilta paljon. Toivottavasti siitä tehdään myös perheellisille sopiva auto, eikä yritetä miellyttää vain extreme-lajien harrastajia. Oikeastaan myynnin kannalta tuo farmari olisi pitänyt tulla ensin tai sitten vanha 9-3 olisi pitänyt olla rinnalla pitempään.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Vastaa Viestiin