Itsetehtävästä ruostesuojauksesta
Itsetehtävästä ruostesuojauksesta
Eli mistä löytäisi kunnon paineilmakäyttöisen ruostesuojaruiskun? Kävin hakemassa motonetista tommosen reilun kympin ruiskun ja laatu oli sen mukasta... Ruiskun pää ei mahtunu ees satkun kynnyskoteloiden suorakulmaisista läpivienneistä sisään. Ruiskun tuotto oli kans vielä 5 baarin paineella aivan onnetonta. Hermot meni sa samoin koko lauantai Oisko jollain tiedossa mistä sais kapeen, kunnon kotelosuojaruiskun?
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Itse ostin Motonetista koteloruiskun, en tarkkaan muista hintaa. Olisi se kyllä yli kympin. Laitteessa on punainen ruiskuosa ja n. metrin letkuosa halkaisijaltaan 7mm. Sillä olen ruiskutellut pari tonnaria ja yhden 900 cabin. En voi muuta kuin kehua ruiskua. Laitteessa tuli mukana myös letkuoasan tilalle liitettävä suutin ja sekin pelittää mainiosti.
Itse kolme autoa suojanneena voin todeta, että itse tehtynä pääsee kohtuullisiin tuntipalkkoihin merkkiliikkeen työhön nähden. Ainoa ongelma on alustan kunnoillinen pesu. Tavallinen painepesuri on ehkä turhan heppoinen moiseen puuhaan, mutta omasta mielestäni olen kuitenkin saanut ihan hyvän tuloksen. Pesun jälkeen olen kunnolla kuivattanut auton tallissani ja sitten suihkuttanut kotelon ja alustat.
Ei massaus ole mitään rakettitiedettä vai onko tiedossanne ketään yliopistoihmistä hommaa tekemässä
Itse kolme autoa suojanneena voin todeta, että itse tehtynä pääsee kohtuullisiin tuntipalkkoihin merkkiliikkeen työhön nähden. Ainoa ongelma on alustan kunnoillinen pesu. Tavallinen painepesuri on ehkä turhan heppoinen moiseen puuhaan, mutta omasta mielestäni olen kuitenkin saanut ihan hyvän tuloksen. Pesun jälkeen olen kunnolla kuivattanut auton tallissani ja sitten suihkuttanut kotelon ja alustat.
Ei massaus ole mitään rakettitiedettä vai onko tiedossanne ketään yliopistoihmistä hommaa tekemässä
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Moro,
Mulla varmaan 2kpl samanlaisia ruiskuja kuin Pevillä ja hyvin on toiminut.
Itselläni on toinen ruostetuoja mömmöä varten (Techtyl ML) ja toinen kiveniskumassaa varten. Laitan siis kahta ainetta päällekkäin. Pohjalle ruostesuoja-aine ja pintakerros kiveniskumassaa.
Ruiskuttelun jälkeen olen ajanut letkun/suuttimen puhtaaksi upottamalla ruiskun "imuputken" (suoja-aine purkkiin tulevan) tärpättiin/vast, ja ruiskuttamalla puhdistus ainetta hieman sanomalehteen.
-Make
Mulla varmaan 2kpl samanlaisia ruiskuja kuin Pevillä ja hyvin on toiminut.
Itselläni on toinen ruostetuoja mömmöä varten (Techtyl ML) ja toinen kiveniskumassaa varten. Laitan siis kahta ainetta päällekkäin. Pohjalle ruostesuoja-aine ja pintakerros kiveniskumassaa.
Ruiskuttelun jälkeen olen ajanut letkun/suuttimen puhtaaksi upottamalla ruiskun "imuputken" (suoja-aine purkkiin tulevan) tärpättiin/vast, ja ruiskuttamalla puhdistus ainetta hieman sanomalehteen.
-Make
En oikein ymmärtänyt kysymystäsi ilman ja litkun sekoittumisesta. Letkusta kyllä tulee ilmaa ja litkua yhtäaikaa ulos. Alustamassan voi sillä mainiosti levittää ja peitto on tasainen.
Itse olen käyttänyt kaverin reseptiä eli koteloon 40% alustamassaa ja 60% hydrauliikkaöljyä. Tökötti ei muodosta tällöin kotelonsuojaaineen kaltaista kiinteää kalvoa, vaan jää märäksi, joten sopii jo hiukan ruostuneenkin kohdan päälle. Myös pellavaöljystä on ollut ihan hyviä kokemuksia voimakkaaseen ruosteeseen.
Periaatteessa suhtaudun itsekin varauksella kaikennäköisiin omiin koktaileihin, mutta kaverilla on todisteena em. käsittelystä pari yli 10 vuotiasta ruosteetonta FIAT:ia
Se jos mikä sai minut asiasta vakuuttuneeksi
Itse olen käyttänyt kaverin reseptiä eli koteloon 40% alustamassaa ja 60% hydrauliikkaöljyä. Tökötti ei muodosta tällöin kotelonsuojaaineen kaltaista kiinteää kalvoa, vaan jää märäksi, joten sopii jo hiukan ruostuneenkin kohdan päälle. Myös pellavaöljystä on ollut ihan hyviä kokemuksia voimakkaaseen ruosteeseen.
Periaatteessa suhtaudun itsekin varauksella kaikennäköisiin omiin koktaileihin, mutta kaverilla on todisteena em. käsittelystä pari yli 10 vuotiasta ruosteetonta FIAT:ia
Se jos mikä sai minut asiasta vakuuttuneeksi
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Joo... kysyin epäselvästi. Eli kaverilla on tommonen ruisku, missä ilma sekä litku sekottuvat vasta pillin päässä suuttimessa. Pillissä on siis kaksi sisäkkäistä letkua, joista sisimmäisessä kulkee ruostesuojalitku. Tässä mun motonetin ruiskussa pillissä kulkee ilman sekä litkun seosta.pevi kirjoitti:En oikein ymmärtänyt kysymystäsi ilman ja litkun sekoittumisesta.
PS. Mielenkiintoinen resepti Luulisi pysyvän hyvin paikat märkinä, koteloissa siis
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Kyllä tuo kahden letkun (sisäkkäisen) systeemi toimii paremmin muttei sekään hyvin vrt. oikeat paineastiasta sumuttavat versiot. Lisäohennus auttaa asiaan sekä oikea painesäätö (liian suurella ei tunnu kaikki toimivan). Alustamassaa ei nyt varmaan kannata tuollaisen letkun läpi sumuttaa vain käyttää sitä lyhyttä messinkisuutinta tai muuten pian aineet pullosta ulkona (tallin katossa) kun letku tukkii. Sen hajotus-suuttimen poisto auttaa toimintaan mutta sitten sumu-viuha on aika kapea.