Uusi Luxus Saab 9-3... ...eiku Cadillac
Uusi Luxus Saab 9-3... ...eiku Cadillac
-----------------------------
TM 3/2004
Cadillac harkitsee kahden Saab 9-3 perusrakenteita hyödyntävän uutuusmallin lanseerausta Eurooppaan. Umpimallit valmistettaisiin Trollhättanissa ja avoautot Saabien tapaan MagnaSteyrillä Itävallassa. Myyntiin euro-cadillacit tulisivat noin 2007
------------------------------
MagnaSteyrillä valmistetaan lisäksi ainakin BMW X3
Uki ei ole pääsemässä siis jaolle tässäkään hommassa. Taitaa uki olla sijainniltaan hivenen väärässä paikassa, niin kuin koko Suomi (kesää odotellessa).
TM 3/2004
Cadillac harkitsee kahden Saab 9-3 perusrakenteita hyödyntävän uutuusmallin lanseerausta Eurooppaan. Umpimallit valmistettaisiin Trollhättanissa ja avoautot Saabien tapaan MagnaSteyrillä Itävallassa. Myyntiin euro-cadillacit tulisivat noin 2007
------------------------------
MagnaSteyrillä valmistetaan lisäksi ainakin BMW X3
Uki ei ole pääsemässä siis jaolle tässäkään hommassa. Taitaa uki olla sijainniltaan hivenen väärässä paikassa, niin kuin koko Suomi (kesää odotellessa).
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Kirjoitin samasta aiheesta jo 7. helmikuuta tuonne "Konseptit ja tulevat mallit" -osioon otsikolla "Kolme versiota Saabillacista".
Tähän liittyvää keskustelua on myös tässä osassa Saabin mainetta käsittelevässä keskustelussa.
Koko juttu siis todistaa sen imago-ongelman, jonka kanssa Saab kamppailee. Detroitissakin uskotaan, että sama tuote Cadillac-nimisenä myisi Euroopassa paremmin...
Tähän liittyvää keskustelua on myös tässä osassa Saabin mainetta käsittelevässä keskustelussa.
Koko juttu siis todistaa sen imago-ongelman, jonka kanssa Saab kamppailee. Detroitissakin uskotaan, että sama tuote Cadillac-nimisenä myisi Euroopassa paremmin...
Hyvä vaan että syntyy keskustelua!
Minusta on aika selvää, että jos 9-3SS:n kauppa kävisi niin kuumana että Trollhättanin kapasiteetti olisi koetuksella eli esimerkiksi jouduttaisiin vakavasti miettimään, missä farkut tehdään ensi vuonna kun Ruotsissa linjat ovat tukossa, niin tällöin GM ei suunnittelisi Cadillac-malleja 9-3-pohjalta Euroopan markkinoille!
Eli koko homman lähtökohta on siinä, ettei 9-3 SS myy sittenkään niin hyvin kuin on toivottu. Trollhättanin kapasiteetti ja sitä kautta Saabin talous saataisiin parempaan kuntoon, jos nuo Cadillac-versiot kävisivät kaupaksi.
Onhan se toisaalta hyväkin, jos tehdas saa lisää valmistettavaa, mutta kun samalla jouduttiin 9-3 farmarin valmistuksen aloittamista siirtämään noin vuodella rahapulassa, jokuhan tässä tökkii... ainakin vannoutuneen Saabistin silmissä!
Minusta on aika selvää, että jos 9-3SS:n kauppa kävisi niin kuumana että Trollhättanin kapasiteetti olisi koetuksella eli esimerkiksi jouduttaisiin vakavasti miettimään, missä farkut tehdään ensi vuonna kun Ruotsissa linjat ovat tukossa, niin tällöin GM ei suunnittelisi Cadillac-malleja 9-3-pohjalta Euroopan markkinoille!
Eli koko homman lähtökohta on siinä, ettei 9-3 SS myy sittenkään niin hyvin kuin on toivottu. Trollhättanin kapasiteetti ja sitä kautta Saabin talous saataisiin parempaan kuntoon, jos nuo Cadillac-versiot kävisivät kaupaksi.
Onhan se toisaalta hyväkin, jos tehdas saa lisää valmistettavaa, mutta kun samalla jouduttiin 9-3 farmarin valmistuksen aloittamista siirtämään noin vuodella rahapulassa, jokuhan tässä tökkii... ainakin vannoutuneen Saabistin silmissä!
No sitähän minä jo ihmettelin, ettei ketään ole huomannut ilmaista kuuluviin tuollaista uutista. Vähän täytyis käydä aina kurkkimassa muissakin foorumeissa, ettei tulisi kirjoiteltua päälekäisyyksiä.Toby kirjoitti:Kirjoitin samasta aiheesta jo 7. helmikuuta tuonne "Konseptit ja tulevat mallit" -osioon otsikolla "Kolme versiota Saabillacista"
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Vähän ohi aiheesta, mutta veikkaisin, että Ukissa alkaa tapahtua loppuvuodesta. Tosin Saab ei varmaankaan ole kuvioissa mukana. Tuskinpa ne turhaan olisivat laittaneet loppuvuodesta melkein koko tuotantolinjaa uusiksi (esim 35 uutta hitsausrobottia) ja vierailukielto päällä koko tehtaalla. Lisäksi olen saanut kuulla, että eräs valmet-automotiven alihankkija on ostamassa isoja ohutlevy-prässityökaluja isolla rahalla.Uki ei ole pääsemässä siis jaolle tässäkään hommassa.
Ja takaisin aiheeseen, minunkin mielestä on aika hälyyttävää, jos 9-3:n farkku myöhästyy euro-cadillacin takia. Mahtaakohan tässä käydä Trollhättanille niin, että ei-myyvät mallit/merkit lopetetaan ja valmistetaan imagoltaan "myyvämpiä" autoja? Toivottavasti ne isot pomot GM:llä ymmärtäisivät viedä eteenpäin myös Saabia ja sen omaa suunnittelu/kehitystyötä. Tässähän alkaa kohta näkemään painajaisia siitä, että kaikista autoista tulee Ope*eita tms mitään-sanomattomia samaa massaa olevia kulkuvälineitä.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
GM se ei sitten tajua ilmeisesti yhtikäs mitään. Mitäpä jos täytettäisiin ne Saabin tehtaiden linjat niillä Saabin uusilla malleilla eikä millään v#tun Cadilakeilla. Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että Saab on kohta vain kaunis muisto merkkinä. GM kyllä hoitaa tuota tuhoamista tällä hetkellä tehokkaasti.
Valitettavasti heittosi kuuluu sarjaan "ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli"! Eli pelkästään malttamalla ja odottamalla Gripen-hävittäjän valmistumista ja ostamalla niitä Saabejakin todennäköisesti kasattaisiin edelleen myös Suomessa. Näillä ei siis ole virallisesti mitään yhteyttä, mutta käytäntö eri puolilla maailmaa vastaavissa tilanteissa todistaa muuta...Rimuli kirjoitti:OT: Nyt kun ysi-kolmosen avo muuttui, oli ruotsalaisten kannalta sopivaa maksaa potut pottuina ja tasoitaa Suomen ja ruotsin kauppatasapainoa. Mikä kilpaili loppusuoralla Hornetteja vastaan...
Toinen vastaava juttu on muinainen UKI-GM oikeustaistelu Ukissa tehtyjen Opel Calibrojen tuotantomääristä. Siinähän Uki vopitti lyhyellä tähtäimellä, mutta eipä ole sen jälkeen tehnyt koko GM:n kanssa yhtään uutta sopimusta!
Nyt tunnustan spekuloivani vastoin parempaa tietoa, mutta jostain on jäänyt sellainen käsitys, että Viggeniä suunniteltiin aika pitkään, ainakin siitä oli proto esillä jo ennen kuin ng900 muuttui 9-3:ksi.9-5T kirjoitti: Mahtoikohan Viggen ja kovakattoiset 9-3:set kuulua cabin sopimukseen?
Tuo kovakattoisten loppupää oli tosiaan kyllä uusi sopimus, mutta aika laiha sellainen eli en laskisi sitä ihan kokonaan "uudeksi sopimukseksi".
Mutta yksi mielenkiintoinen pointti lisää: GM:llä harmitellaan nyt, miksi Saab meni tekemään sellaisen päätöksen, että 9-3 SS:n Cabrio-versio tuodaan markkinoille ennen farkkua! Eli jos farkku olisi tullut myyntiin jo Cabrion aikoihin, myynti olisi heidänkin käsityksensä mukaan nyt aivan toisissa lukemissa ja ongelmat eivät näin ollenkaan läheskään nykyisellä tasollaan! Ja kaiken lisäksi Uki tekisi todennäköisesti vanhaan malliin perustuvaa Cabriota vielä ainakin tämän vuoden loppuun saakka!!
Siinä tapauksessahan GM/Opel oli tehnyt heille huonon sopimuksen, eli Uki sai hyvän voiton tekemistään autoista. GM/Opel yritti purkaa sopimusta kaikin keinoin, mutta suomalaiset olivat laatineet sellaisen sopimuksen, joka raukeaisi vain, jos Uki itse haluaa tai tuotanto joudutaan lopettamaan rahallisista syistä = konkurssi.Toby kirjoitti:Toinen vastaava juttu on muinainen UKI-GM oikeustaistelu Ukissa tehtyjen Opel Calibrojen tuotantomääristä. Siinähän Uki vopitti lyhyellä tähtäimellä, mutta eipä ole sen jälkeen tehnyt koko GM:n kanssa yhtään uutta sopimusta!
GM/Opel hidasti osien toimitusta määrätietoisesti, jolloin Suomessa kasattujen Calibrojen tuotanto hidastuu = Ukin tehdas tuotanto tekee persnettoa = pitkää miinusta taloudellisesti. Uki ja GM/Opel kävivät monia neuvotteluja asiasta ja "viimeisestä" neuvottelusta GM/Opel-edustajat unohtivat todella arkaluontoista materiaalia paikalle. Papereista ilmeni suunnitelma, jolla olisi yritetty ajaa Ukin tehdas konkurssiin ja sopimus olisi rauennut. Huonosti kävi GM/Opelin kannalta, käräjille menivät ja hävisivät. Calibrat tehtiin loppuun, voitolla tietenkin...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001