Katsastuksen iskaritesti
Katsastuksen iskaritesti
Kävin tänään leimauttamassa auton ja iskaritestissä tuli mieleet, et kyllä ne varmaan on jo vaihtokunnossa. No ei kuiteskaan sitte ollu - katsastusäiän lukemien mukaan edessä uudenveroiset ja takanakin melkein.
Aattelin kysellä vähän et minkälaisia lukemia täällä on muut saanu (vanhoille) iskareille?
Mulla siis edessä ~82
takana ~76
Aattelin kysellä vähän et minkälaisia lukemia täällä on muut saanu (vanhoille) iskareille?
Mulla siis edessä ~82
takana ~76
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Onko iskaritesti jo käytössä ja koskeeko se kaikkia? Ja jos testiä ei läpäise, saako huomautuksen vai hylkäyksen?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Tuo iskari-testihän täryttää autoa aika tehokkaasti yrittäen simuloida "nimismiehen kiharaa". Samalla mitataan renkaan kosketusprosenttia täryttimen pintaan. Muistaakseni hyvät arvot olivat juurikin luokkaa yli 50%, keskimääräiset n. 30-50% ja huonot alle 25%. Tosin tässä taisi auton paino ratkaista jonkin verran eli kevyimmillä autoilla ei rankaista niin helposti pienistä kosketusprosenteista.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Mulle katsastusinssi sano et uudella autolla (=uudella iskarilla) luku on luokkaa yli 80. Jos alittaa 25 niin joutuu hylkäämään.iku kirjoitti:Tuo iskari-testihän täryttää autoa aika tehokkaasti yrittäen simuloida "nimismiehen kiharaa". Samalla mitataan renkaan kosketusprosenttia täryttimen pintaan. Muistaakseni hyvät arvot olivat juurikin luokkaa yli 50%, keskimääräiset n. 30-50% ja huonot alle 25%. Tosin tässä taisi auton paino ratkaista jonkin verran eli kevyimmillä autoilla ei rankaista niin helposti pienistä kosketusprosenteista.
Ei oo vielä pakollinen toi testi, maaliskuun alusta kyllä on. Ei minusta ole ollenkaan huono asia, että niitä testataan - varsinkin jos on jotain virikilkkeitä autossa kiinni niin on sen alustankin hyvä olla iskussa ettei karkaa saabi lapasesta...
Edit: Siinä testissä se ensin täryttää nopeesti (ilmeisesti simuloiden juuri jotain nimismiehen kiharaa) ja loppua kohti hidastaa (oisko että kuinka paljon jää heijaamaan tai jotain?).
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Itse asiassa vaikuttaa ihan järkevältä testiltä. Esimerkiksi kun nyt arvuuttelen, että kuinka loppu nuo satkun iskarit oikein on, niin tuo testihän sen minulle kertois. Melkein harmittaa, että sen katsastus on vasta syksyllä...
Mutta ällän eli 99:n katsastusta voisin ehkä aikaistaa ihan varmuuden vuoksi...
Mutta ällän eli 99:n katsastusta voisin ehkä aikaistaa ihan varmuuden vuoksi...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Tuosta värkistä ei kovin hyvää kokemusta ole. Nimittäin viime kevätkokouksen yhteydessä kankaanpään ammattioppilaitoksella noita oikeen porukalla mittailtiin, hyvinkin heittelevin tuloksin. Erään kerholaisen satkussa oli 2 viikkoa vanhat monroen kaasutuubit takana ja testi näytti ~40%. Muutenkin ainakin tuo testeri osasi huomattavasti huonommin kertoa kaasu- kuin nesteiskareiden kunnosta. Omassa iskarit jo silloin loppu ja edessä näytti vielä reilu 70% Ihmettelen että niinkin suuria virhemahdollisuuksia sisältävä osio sisällytetään katsastukseen.
Samaa olen miettinyt kans. Muuan kerta oli tarvikeliikkeen pihassa iskaritesti. Testaaja kysy, onko mulla madallussarja autossa. Tottahan mulla sellainen on, ja sen kuulemma näkee sillä testerillä. Varsinkin, jos se kone piirtää jotain käppyrää paperille. Tiä sitten, miten konttorin testeri tuloksen näyttää tms.tevisu kirjoitti:Tuli vaan mieleen, että miten käy, jos on jäykkä alusta? Voiko laite tulkita jäykän alustan "vialliseksi"?
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Tai, jos sanovat huonoksi alustaa, niin passitan inssin testilenkille välittömästi

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kyselin tuota konttorilla ja sanoivat, ettei tollaisen perusteella paljon hylkäillä, koska auto, ulkolämpö, rengaspaineet jouset, yms. vaikuttaa likaa, ainoastaan jos samalla akselilla on paljon eroa (toisesta mehut pihalla), niin voi tulla hylsy. Tämä ei ole mikään Jumalan totuus, vaan yhden inssin kommentti.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9000 T16 -87
Tossa mun iskaritestin käyrät 0,5v vanhan alustan kanssa 20tkm sitten, iskaritesti tehtiin koska valitin ylimääräsistä kolinoista etuvasemnalla. Alustan pultteja kiristettiin ja kolinat häippäs. Painoa on enemmän vasemmalla aika reippaasti koska supparipoksi on kontissa vasemmassa reunassa..tevisu kirjoitti:Tuli vaan mieleen, että miten käy, jos on jäykkä alusta? Voiko laite tulkita jäykän alustan "vialliseksi"?
Madalluksella toi sykerö on selvästi kapeempi kuin tavallisilla jousilla

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Tonnari tuntuu tosi löysältä ja "vaappuvalta", joten odotin kanssa
pari viikkoa sitten katsastuksessa tietoa iskareiden kunnosta.
No siinä kävi sitten niin, että inssi ajoi mittarille ja kas kun autossa
ei näyttänyt olevan iskareita ollenkaan - prosentit oli 8%:n luokkaa.
No vaihdettiin sitten varmistukseksi Boschin mittarille ja kas kun
olikin ihan uudet iskarit alla - prosentit 75%:n luokkaa. Totesi siinä
ingenjööri, että tällasta tämä on - mittareiden tarkkuus ja luotettavuus
ei vielä ole ihan nykypäivän tasolla. Sanoi myös, että tullaan hylkäämään
ens alkuun jos samalla akselilla on liikaa heittoa, koska iskareiden
todellista kuntoa ei noilla mittareilla voi varmasti saada selville.
Että silleen meilläpäin!
pari viikkoa sitten katsastuksessa tietoa iskareiden kunnosta.
No siinä kävi sitten niin, että inssi ajoi mittarille ja kas kun autossa
ei näyttänyt olevan iskareita ollenkaan - prosentit oli 8%:n luokkaa.
No vaihdettiin sitten varmistukseksi Boschin mittarille ja kas kun
olikin ihan uudet iskarit alla - prosentit 75%:n luokkaa. Totesi siinä
ingenjööri, että tällasta tämä on - mittareiden tarkkuus ja luotettavuus
ei vielä ole ihan nykypäivän tasolla. Sanoi myös, että tullaan hylkäämään
ens alkuun jos samalla akselilla on liikaa heittoa, koska iskareiden
todellista kuntoa ei noilla mittareilla voi varmasti saada selville.
Että silleen meilläpäin!
Kuulostaa varsin uskottavalta. Tällasta se on kun valtio haluaa ottaa kaikkia uusia tarkastuksia käyttöön ennen kun niitä on riittävästi testattu, vrt. surullisenkuuluisa obd-testi. Varmaan saamme maaliskuun aikana lukea lehdestä tämänkin testin tuloksista ja tuloksen luotettavuudesta kunhan alkaa uusille autoille hylsyjä tulemaan.CDEturbo kirjoitti:...koska iskareiden
todellista kuntoa ei noilla mittareilla voi varmasti saada selville.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Kävin kanssa katastamassa Sinikan joku viikko sitten. Kilsoja 101tkm orkkisiskarit saapin tarroilla. Edessä molemmat 99% ja takana luokkaa 45% kuulemma uuden veroiset. Alan epäillä, että edellinen omistaja oli pitänyt alla toista settiä kun on takaluukussa huovan reijät auki iskarin yläpään kohdalla. Pakoputkikin on ihan liian hyväkuntoinen 6 vuotta vanhalle autolle.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa