Paperisota Ruotsista ostettaessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Paperisota Ruotsista ostettaessa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Onko kokemusta, mitä kaikkea pitää tehdä jos ostaa auton yksityiseltä/liikkeestä Ruotsista ja tuo sen ajamalla Suomeen? Lähinnä kiinnostaisi lyhyen hakumatkan takia, eikä byrokratia kai millään voi olla yhtä kallis/monimutkainen kuin Saksassa? Saako siellä esim. kilvet auton mukana ja muutaman päivän ajoaikaa edellisen vakuutuksen piikkiin?
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Alla kooste aiheesta käydystä keskustelusta, jossa kerrotaan Wirallinen Tapa ja sitten miten se kannattaa käytännössä tehdä.

----- Original Message -----

[Pekka Valtanen wrote]:
Jos ostat auton Ruotsista ja haluat tuoda sen ajamalla Suomeen, on valittavana kaksi tapaa. Myyjä lähettää Vägverketille auton rekisteriotteen ja -kilvet sekä sinä lähetät anomuksin väliaikaista rekisteröintiä varten (tillfälligt registering). Auton on oltava katsastettu viimeisimmän 12 kuukauden sisällä. Vie viikon, jonka jälkeen saat alumiiniset puna-valkoiset kilvet, jotka ovat voimassa kuukauden Ruotsissa. Palvelu on ilmainen. Liikennevakuutus on hankittava erikseen. Suomen rajalla ostat sitten tullista meikäläiset siirtoluvat.

Tai jos myyjä luottaa sinuun, voit ajaa hänen nimissä olevalla autolla kotiin ja palauttaa kilvet ja tullin todistus maastaviennistä hänelle. Eli Ruotsissa asuva kaveri voi toimia välikätenä. Tällä tavalla toin oman varaosatonnarini toissa syksynä.


[Jani Korppi wrote]:
Kilpiä ei tarvitse palauttaa, rekisteriote ainoastaan.missä on maastavienti(export) merkintä. Ja tulli on leimannut sen. Itsellä totta kait alkuperäisen kopio, viranomaisen oikeaksi todistamana tietenkin

Kuten myös minä tein tonnarin kanssa. Paljon helpompaa kuin alkaa ekana noiden kilpien kanssa sotkemaan ja hakemaan vakuutuksia ruotsissa yms.



[Pekka Valtanen wrote]:
Myyjä on velvollinen tarkistamaan ostajan henkilöllisyys. Jos sinulla on ruotsalainen sosiaaliturvatunnus (personnummer), voit esiintyä Ruotsissa asuvana yksityishenkilönä, ostaa auton ihan tavallisesti, antaa keksitty osoite Ruotsissa, ajaa auto Suomeen ja suorittaa rekisteristäpoisto kotoa pitäen.


[Jani Korppi wrote]:
Papereihin tuli ostajan, eli minun henk.tunnus yms tiedot. myyjä tarkasti vielä ajokortista. Itse tosin täytin paperit.
Me ajoimme auton suomeen. myyjän vakuutuksilla.. kävin hakemassa nuo ed. mainitut kopiot paperista, jotka postitin myyjälle takaisin ja hän suoritti rekisteristä poiston. Onnistuu tosin suomessakin suomen autokatsastuksen kautta. Sain kuulla sen jälkee kun olin jo palauttanut paperit. Mutta ehkä niin paras kuitenkin että palautin. Koska niin oli sovittu.


[Pekka Valtanen wrote]:
Järjenkäyttö ei suinkaan ole kiellettyä. Kertomani menettelytapa on se virallinen ohje, jonka Ingvar saa kysyessän neuvoa Vägverketiltä. Oma lukunsa tietysti olisi, miten hyvin tuo ohje sopii ajatukseen tavaroiden vapaasta liikkumisesta EU:n sisämarkkinoilla. Pahimmassa tapauksessa ohjeiden hankaluus saattaa olla este kaupan syntymiselle. Siksi on hyvä mikäli ostajalla on esittää vaihtoehtoinen toimintatapa.

Myyjän kannalta pahin riski on, että ostaja ei ilmoitakaan autoa maastaviedyksi ja näin ollen sitä ei poisteta Ruotsin rekisteristä. Jos sitten vuosien päästä autolla kolaroidaan Ruotsissa, joutuu hän viimeisinpänä omistajana vastuuseen autosta, josta ei ole maksettu käyttömaksuja eikä liikennevakuutusta ja katsastuskin on laiminlyöty.


T Pekka V
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

No joo, tuossahan olikin jo mukavasti infoa. Suoritin tiedusteluja myös toisaalla, ja tämmöisiä kirjoitteli jan.e fmcs.nu:n palstalla:

If i sell my car to you , ill let you drive on my insurance for couple of days. I mean that if you buy my car on monday we change ownership on wednesday, for example. If the police stops you they can call me and i tell them that you have my permission to use it.
When i sold my car to norway i drove the car to Oslo i stopped at the customs to get the paperwork from them, it took 15minutes, no problems. The man who bought it had to fix his part of toll-paperwork in tree days(pay some toll and something more). Then i sent my papers from toll and change of ownership and wrote that the new owner destroyed licenceplates to our Vägverket. Thats all.
Good luck.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Homma toimii noin, jos myyjä luottaa sinuun.

Tuossa Jan E:n kertomuksessa kannattaa huomata, että hän möi edellisen autonsa Norjaan, joka ei ole EU-maa. Suomeen tuotaessa tarvitsee tullista ostaa vain suomalaiset siirtokilvet (joilla sitten saisit ajella kuukauden Pohjoismaissa...). Muuta paperisotaa tullissa ei sitten olekaan.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Lähinnä semmoinen pointti tuossa otti silmään, että ostaja sai pitää ruotsin kilvet ja myymäri vain ilmoitti että ne on tuhottu. Kieltämättä kätevää jos noin sujuu. Nyt kun vielä keksis sen auton joka kannattaa tuoda rekisteröitäväksi (kokonaiskustannukset alle 5ke)...
Vastaa Viestiin