Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Nyt on konfirmaation paikka Saabin suhteen, sillä usko on kovilla. Reilut puolitoista vuotta vanhasta 9-5:sta (ajettu 33800km) meni kaasuvaijeri poikki kesken ohituksen :evil: . Ohitin melko hitaasti ajavaa 309 pösöä ja kun pääsin pökötin rinnalla poljin ja kierrokset katosivat. Pääsin suht koht turvallisesti omalle kaistalle rullaamaan ja siitä tien sivuun. Onko kenellekään tapahtunut samaa uusien saabien osalta? Joutui vielä hälyttämään appiukon apuun ja poimimaan koko perheen hänen Volvo V70:seen :roll: .

Huomalla tuurilla tässä olisi hyvin voinut lähteä henki. Kengässä hiertää lisäksi viime kertainen tapaus 9-3 Aeron kanssa, jossa sytkäkasetti pamahti 64 000 kilometrissa heti ohituksen jälkeen ja tilanne oli yhtä vaarallinen kuin tämäkin. Samassa vehkeessä meni kaasuläppäkotelo 50 000 kilsassa keskellä pahinta Helsingin ruuhkaa. Valitettavasti on neljäskin tielle jääminen, kun tonnarissa levisi hihnankiristin 57 000 kilometrissä.

Olen ajanut Saabilla kahdeksan vuotta ja n. 160 000 km. Olen jäänyt tien sivuun neljä kertaa eli keskimäärin noin 40 000 kilsan välein. Kaikki autot ovat olleet melko uusia ja huollettu valtuutetussa huollossa sekä hyvin pidettyjä muutenkin. Tapauksissa kaksi on ollut hengenvaarallisia. Pitääkö se ostaa pahuksen japsi alle ettei ole jatkuvasti tienposkessa :( .

Moniko teistä jatkaisi saabeilua tässä tilanteessa? Sydän on aina sykkinyt saabille, mutta nyt järki ja turvallisuuden tunne väittää vastaa, kun alitajuisesti pelkää mitä milloinkin hajoaa ja missä tilanteessa. En ainakaan ole kavereiltani kuullut vastaavia kokemuksia muista automerkeistä.

Juttelin GM:n asiakaspalautteesta vastaavan tiimin vetäjän kanssa, jolta sain asiallisen vastauksen pahoitteluineen. Tämä keskustelu ei kuitenkaan mitenkään vakuuttanut, että jatkossa kannattaa jatkaa saman merkin kanssa, kun liika rupeaa olemaan liikaa...

Toivottavasti muiden helatorstai viikonloppureissut menivät turvallisimmissa merkeissä :!:
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

9-5T kirjoitti:Itsellä tippuu aina kaasupolkimen yläpäästä kumiholkki kun tulee poljettua kunnolla mutta vaijeria en ole vielä saanut poikki.
Toivottavasti säästyt vastaisuudessakin tuolta vaijerin poikki menemiseltä. En kyllä ole koskaan lukenut vastaavasta 9-5:sten kohdalla täältä Klubin tai Saabnetin sivuilta. Taitaa olla vaan harvinaisen paska flaksi näiden Saabien ja osien kanssa :cry: . Tuttavapiirissä on jo kova lobbaus mihin saapikas pitää vaihtaa...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

hetkinen?

mitäs virkaa tuolla kaasuvaijerilla on sillon kun ei olla "Limp Home" -tilassa?
Luulin, että 9-5:ssä on sähköinen kaasuläppä ja vaijeri vain ja ainoastaan vikatilanteita varten?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mitenkäs olisi tällainen "pikkuruinen" turbo Saabi eli (SS/SC) - ei ainakaan olisi kaasuvaijeria, ei hajoavaa sytkäkasettia, ei jakopäänhihnaa jne...?

Eli wanhat heikot kohdat on minimoitu... :wink:
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

peinu kirjoitti:hetkinen?

mitäs virkaa tuolla kaasuvaijerilla on sillon kun ei olla "Limp Home" -tilassa?
Luulin, että 9-5:ssä on sähköinen kaasuläppä ja vaijeri vain ja ainoastaan vikatilanteita varten?
Näin minäkin luulin, mutta huoltopäällikkö sanoi että vaijeri menee kaasuläpälle. Vaijerin menessä poikki ei myöskään mikään varoitusvalo syttynyt. Kone hurrasi tyhjäkäyntikierroksilla ja vaihde oli ilmeisesti mennyt vapaalle, vaikka oli D-pykälässä, kun ei ollut yhtään vetoa.

Bobille: 9-3SC olisi ollut listan kärkipäässä, mutta on valitettavasti liian pieni perheen tarpeisiin.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Runnomalla saa rautanaulankin poikki.

Kun kuuluisa Fangio kävi Saabtiellä, Rafun luona visiitillä, kertoi hän tarinan;

Hän pyysi kisapirssiinsä alumiinista vaihdekeppiä, koska toiset tallikaverit katkoivat yhtenään kisoissa teräksiset kepit.

Eipä kannata enempää kuvailla :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Hirschman kirjoitti:
Näin minäkin luulin, mutta huoltopäällikkö sanoi että vaijeri menee kaasuläpälle. Vaijerin menessä poikki ei myöskään mikään varoitusvalo syttynyt. Kone hurrasi tyhjäkäyntikierroksilla ja vaihde oli ilmeisesti mennyt vapaalle, vaikka oli D-pykälässä, kun ei ollut yhtään vetoa.
Se vaijeri heiluttelee kaasuläpän vieressä olevaa kaasupolkimen asentotunnistinta. Siksi se menee sinne liki kaasuläppää muttei suinkaan liikuta läppää. Limp home-tilassa vaijeri sitte yhistyy suoraan kaasuläppään.
Aki Peltola #1132
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Lähin ohittaan rekkaa äitin ysisatkulla ja kun kierroksia oli reipas 4000 (täytyy polttaa siitäkin sillon karstaa kun oma Tonttu on jostain syystä kotona/huollos) alkoi meno hyytymään (piru vie kun oli viä vannoutunut pappa betalar B*mari-fani kyytis :oops:)...

Pälä pälä pälä

Pajalla sitte todettiin, että vaimentimen villat oli tukkinu pöntön 8O -> paineet nousi, kansipahvi paskaks. Ei ollu sekään remonttimies kuulemma aiemmin vastaavaa nähnyt :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!

Viesti Kirjoittaja wesku »

Hirschman kirjoitti:Huomalla tuurilla tässä olisi hyvin voinut lähteä henki.
Ihan mahdollista on yleensä myös ohitella siihen malliin että marginaalia jää tehdä jotain vaikka moottori sammuisi kesken ohituksen. Heikoilla ollaan jos luottaa autoon niin paljon että käyntihäiriökin aiheuttaisi välittömästi vaaratilanteen. Yleensä palaaminen takaisin sentään melko helppoa kunhan ei tee mitään paniikkireaktioita äkkijarrutuksia ym. (ja toivottavasti eivät muutkaan samaan suuntaan matkalla olevat tee).
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

JP_Vette kirjoitti: Pajalla sitte todettiin, että vaimentimen villat oli tukkinu pöntön 8O -> paineet nousi, kansipahvi paskaks. Ei ollu sekään remonttimies kuulemma aiemmin vastaavaa nähnyt :lol:
Sama vika oli allekirjoittaneen og:ssa muinoin mutta silloin halkesi kansi (ja kaksi kertaa ennen kuin vika löytyi :oops: ). Tosin ei tullut selville ohitustilanteessa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

tänään juuri luki aftonbladetissa, että toyota kutsuu kotiin miljoona autoa, koska ohjaus saattaa pahimmillaan pettää eli ei sitä japsillakaan vikoja karkuun pääse. enemmin menee veto kuin ohjaus...
Järkevää on ohituksissa pitää virhemarginaalia vaikka (turbo)-saabilla ajetaakin

taisi jossain lukea (oliko foorumilla) että saabisti yrittää ohi kaikesta, mikä liikkuu.

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kaasuvaijeri poikki ohituksessa - usko kovilla!

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

wesku kirjoitti:
Hirschman kirjoitti:Huomalla tuurilla tässä olisi hyvin voinut lähteä henki.
Ihan mahdollista on yleensä myös ohitella siihen malliin että marginaalia jää tehdä jotain vaikka moottori sammuisi kesken ohituksen. Heikoilla ollaan jos luottaa autoon niin paljon että käyntihäiriökin aiheuttaisi välittömästi vaaratilanteen. Yleensä palaaminen takaisin sentään melko helppoa kunhan ei tee mitään paniikkireaktioita äkkijarrutuksia ym. (ja toivottavasti eivät muutkaan samaan suuntaan matkalla olevat tee).
Niinhän tässä ohittellaankin eikä mitään uhkarohkeita temppuja tehdä. Tilanne on vaan melko kimurantti, jos perässä seuraa auto, joka myös ohittaa hitaampaa ja edellä oleva ohittaja hyytyy kaistalle eikä pääse helposti takaisin, kun toinen on perässä myös ohittamassa. Onko itsellesi koskaan sattunut vastaavaa tapausta että auto sammuu vaan kesken ajon :?:

Silloin kun sytkäkasetti pamahti ohituksen jälkeen omalle kaistalle palattua niin sai tehdä todella rivakan koukkauksen pientareelle, jottei tule kukaan aja persauksiin. Ylipäätänsä jos aina miettisi, että autoon voi tulla käyntihäiriö tms. milloin missäkin tilanteessa, kannattaa jättää auto kotiin ja mennä julkisilla tai polkupyörällä, josta siitäkin voi tippua vaikka ketjut :wink: .
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

9-5T kirjoitti:
Bob kirjoitti:Mitenkäs olisi tällainen "pikkuruinen" turbo Saabi eli (SS/SC) - ei ainakaan olisi kaasuvaijeria, ei hajoavaa sytkäkasettia, ei jakopäänhihnaa jne...?

Eli wanhat heikot kohdat on minimoitu... :wink:
Hihnoja löytyy molemmista malleista ja onko nyt keksitty jotain hajoamatonta? (Vain Bobille) halvimmista mallisarjoista jätetään yleensä kaikki ylimääräinen pois joten kinnerin hintaluokka ei kestänyt ylimääräistä osaa jota vain harvassa autossa tarvitaan koskaa
Itseasiassa ei löydy näistä turbo "kinnereistä" joita ehdotin tuossa viestissäni - ollaampas nyt hieman tarkempia :wink: .

Suom. huom! (muut kuin 95T), kinneri = SportSedan/SportCombi (Ukin murretta??) :?:
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

9-5 Nordic kirjoitti:tänään juuri luki aftonbladetissa, että toyota kutsuu kotiin miljoona autoa, koska ohjaus saattaa pahimmillaan pettää eli ei sitä japsillakaan vikoja karkuun pääse. enemmin menee veto kuin ohjaus...
Järkevää on ohituksissa pitää virhemarginaalia vaikka (turbo)-saabilla ajetaakin

taisi jossain lukea (oliko foorumilla) että saabisti MENEE ohi kaikesta, mikä liikkuu.

9-5 Nordic
:lol: :roll:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Bob kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
Bob kirjoitti:Mitenkäs olisi tällainen "pikkuruinen" turbo Saabi eli (SS/SC) - ei ainakaan olisi kaasuvaijeria, ei hajoavaa sytkäkasettia, ei jakopäänhihnaa jne...?

Eli wanhat heikot kohdat on minimoitu... :wink:
Hihnoja löytyy molemmista malleista ja onko nyt keksitty jotain hajoamatonta? (Vain Bobille) halvimmista mallisarjoista jätetään yleensä kaikki ylimääräinen pois joten kinnerin hintaluokka ei kestänyt ylimääräistä osaa jota vain harvassa autossa tarvitaan koskaa
Itseasiassa ei löydy näistä turbo "kinnereistä" joita ehdotin tuossa viestissäni - ollaampas nyt hieman tarkempia :wink: .

Suom. huom! (muut kuin 95T), kinneri = SportSedan/SportCombi (Ukin murretta??) :?:


Sähköviat ovat tutkitusti ne tavallisimmat viat.
Eli kaasuvaijeri ei katkea vaan asentotunnistimet ja muut sähkökilkkeet pettävät kymmenen kertaa todennäköisemmin.
Vanhassa vara parempi :roll:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Vastaa Viestiin