öljynvaihto yläkautta järkevää?
öljynvaihto yläkautta järkevää?
maallikon pohdintoja: öjynvaihtoa varten myydään kai jotain pumppuja millä vanhan öljyn saa imettyä pois yläkautta. itse en jotenkin jaksa uskoa että sellaisessa öljynvaihdossa moottoritilasta poistuu myös mahdollinen sakka tms. roskat sieltä pohjalta. mitäs asiantuntijat sanoo?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kylläpä ovat jotkut ammattilaisetkin sanoneet, että perinteinen on parempi tapa. Onhan tuo pumpun kanssa vaihtaminen siistiä puuhaa, mutta olenkin ostanut hyvän käsien pesuaineen.jari kirjoitti:Tuo on ainoita mahdollisuuksia tietyissä moottoreissa ympäristöä sotkematta.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tosin en myöskään mikään ammattilainen ole, mutta paljon on vaihtoja takana.
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Pumpulla ei saa kaikkea moskaa pois öljypohjasta. Riippuu myös vähän moottorista ja öljynvaihtovälistä.
Sanoisin, että imuvaihdon jälkeen kannattaa öljyt vaihtaa/vaihdattaa seuravan kerran tulpan kautta. ja vanhassa autossa vaihtoväli kannattaa olla hieman normaalia lyhyempi. (10000 -> 7500 km).
Eli vanhassa autossa (<10 v) ehkä joka toisen vaihdon voi tehdä pumpulla. uudemmissa kaksi kolmesta. Kovasti huohottavasta moottorista ei lainkaan.
Toisaalta, jos vanhallakin autolla ajetaan paljon maantieajoa, kuten esim. Lucan työmatkat, öljykin pysyy parempana, kuin aivan nurkkapyörittelyssä.
Itse vaihdoin tuplikseen öljyt syksyllä tulpan kautta ja nyt keväällä talven seisonnan jälkeen pumpulla. (Ajettu ~ 5000 km).
Seuraava vaihto tulee moottorin vaihdon yhteydessä.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sanoisin, että imuvaihdon jälkeen kannattaa öljyt vaihtaa/vaihdattaa seuravan kerran tulpan kautta. ja vanhassa autossa vaihtoväli kannattaa olla hieman normaalia lyhyempi. (10000 -> 7500 km).
Eli vanhassa autossa (<10 v) ehkä joka toisen vaihdon voi tehdä pumpulla. uudemmissa kaksi kolmesta. Kovasti huohottavasta moottorista ei lainkaan.
Toisaalta, jos vanhallakin autolla ajetaan paljon maantieajoa, kuten esim. Lucan työmatkat, öljykin pysyy parempana, kuin aivan nurkkapyörittelyssä.
Itse vaihdoin tuplikseen öljyt syksyllä tulpan kautta ja nyt keväällä talven seisonnan jälkeen pumpulla. (Ajettu ~ 5000 km).
Seuraava vaihto tulee moottorin vaihdon yhteydessä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Eli ei siis saa kannatusta tämä yläpuolelta vaihto... Iso miinus tulee multa,
nimimerkillä kokemuksia on nimeltä mainitsemattomasta autosta. Levis moottori käsiin, syy tukkeutunut öljykanava!
Mutta niin kuin monesti toteamme, tämä oli vain yksi esimerkki. Ja lisää
kommennetteja haluamme kuulla! Kiitos...
nimimerkillä kokemuksia on nimeltä mainitsemattomasta autosta. Levis moottori käsiin, syy tukkeutunut öljykanava!
Mutta niin kuin monesti toteamme, tämä oli vain yksi esimerkki. Ja lisää
kommennetteja haluamme kuulla! Kiitos...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
JEP, mitä hyötyä oljyjen vaihtamisesta imemällä?Coltti kirjoitti:Anteeksi vaan, en ymmärrä. Mitä itua on vaihtaa öljyjä imemällä? Öljypropun avaamisessa kestää minuutti tai kaksi.
Mitä hyötyä siis öljyjen vaihtamisesta imemällä?
(Ei tartte ostaa oljypropun tiivistettä, säästö 50 senttiä!)
Enpä alkaisi enää teetättämään moista ylätyhjennystä...
P.S. Alapäästä se kakka valuu...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Imuvaihto on olevinaan siistimpää. Autoa ei tarvitse nostaa ylös, vaihdon voi tehdä vaikka kotipihassa, kun öljy ei niin helposti valu maahan eikä hihaan, eikä vaihtajan tarvitse ryömiä auton alla. Suodattimesta valuva öljymäärä on olevinaan helpompi hallita.kovasuo kirjoitti:JEP, mitä hyötyä oljyjen vaihtamisesta imemällä?
(Ei tartte ostaa oljypropun tiivistettä, säästö 50 senttiä!)
Enpä alkaisi enää teetättämään moista ylätyhjennystä...
P.S. Alapäästä se kakka valuu...
Kun imuvaihto oli muotia joskus 80-luvulla, öljyillä ajettiin yleensä 5000 km ja suodattimella 10000. Tällöin joka toinen vaihto oli helpompaa tehdä imuvaihtona. Samalla, kun öljynvaihtoväli uusillakin autoilla oli se 5000 km, varsinainen moskan kerääntyminen öljypohjaan ei ollut paha ongelma imuvaihdoillakaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
no tuo, ei tule kaikki sakka pois keskustelu on vähän niin ja näin.. nimittäin, harvapa meistä sitä öljypohjaa kuitenkaan pesee...
saabissa en ole koittanut k.o. operaatiota, mutta ex mersussa tein sen qaina yläkautta... siinä, kun se suodatinkin on patruunamalli, ja irroitetaan yläpuolelta..
näimpä sitten avatun mersun öljypohjan, mallia imetty... ja se oli kyllä kuiva.. jotenkin vaikea uskoa, että olis valuttamalla ilman pesua ollu sen puhtaampi.. sillon korjaamosetä sano, että" selvä homma, eipä tarvi enää pohjaroppuja availla..
se ejektori imuri tekee melkosen imun sinne imuputkeen, ja jos se rönö saadaan ujutettua kunnolla koneen pohjalle, niin uskon kyllä vilpittömästi, ettei se huoltoaseman pika-öljynvalutukselle häpeä yhtään..
saabissa en ole koittanut k.o. operaatiota, mutta ex mersussa tein sen qaina yläkautta... siinä, kun se suodatinkin on patruunamalli, ja irroitetaan yläpuolelta..
näimpä sitten avatun mersun öljypohjan, mallia imetty... ja se oli kyllä kuiva.. jotenkin vaikea uskoa, että olis valuttamalla ilman pesua ollu sen puhtaampi.. sillon korjaamosetä sano, että" selvä homma, eipä tarvi enää pohjaroppuja availla..
se ejektori imuri tekee melkosen imun sinne imuputkeen, ja jos se rönö saadaan ujutettua kunnolla koneen pohjalle, niin uskon kyllä vilpittömästi, ettei se huoltoaseman pika-öljynvalutukselle häpeä yhtään..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Älä usko. Kyllä niissä on. Mersun öljytulppa aukeaa 14 mm kuusiokoloavaimella.
HZ 2760
MB ref. 000 589 24 07 00
HAZET oil service wrench for older cars. 14mm hex , 17mm box end. For Mercedes engine 100, 110, 115, 116, 117, 615, 616, 617. For Chassis 107, 123, 124, 126, 129, 163, 170, 201, 202, 203, 208, 210, 215, 220.
HZ 2760-2
MB ref 117 589 02 07 00
HAZET oil service wrench for newer cars. 14mm hex, 13mm box end. Mercedes engine 102, 103, 104, 110, 115, 116, 117, 119, 120, 123. For Chassis 107, 123, 124, 126, 129, 140, 170, 201, 202, 203, 208, 210, 215, 220.
Viimeksi muokannut Svc, Su Kesä 11, 2006 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
No, mutta eihän mersuun tartte vaihtaa öljyjä kun vasta koneremontin yhteydessä9-5T kirjoitti:Joku n.200D -80 luvulla ehkä 124 en tosin ole tarkistanut mutta jos mersumiehiä on uskominen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jep, jep... Muistelisin, että jostain Fordista proppu puuttuu ainakin.
Kyllä se on vaan hyvä, ett on proppu olemassa. Tyytyväinen olen ollut "normaaliin" öljyn vaihtoon. Proppu auki ja kiinni...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988