No laitetaan nyt tännekkin kysymys kun ei tuolla ford clubilla tunnu kukaan tietävän asiasta.
Elikkäs tuli ruuvattua tuota 1.8 TD Voortia lievästi. Vetoja tuli kivasti lisää ja niin myös "voima savua" siinä sivussa..
Kysymys kuuluukin osaako joku sanoa että mitä katalysaattori tykkää moisesta?!? Karstottuuko pahasti kun menee enemmän ruokaa? vai kosahtaako kokonaan?
Syöttöjän en kehtaisi ruuvata välttämättä takasin koska nyt vääntö on jotain aivan muuta kuin vakiossa!
Juu no vaikka kyse onkin Voortista ni jos jollain olisi näkemystä asiasta..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Noin uusista niinkään tiiä, mutta tuo patalaiska wanha Volvo saa vielä jossain vaiheessa lisää potkua. Keulankokoinen IC, lisää ilmaa ja lisää syöttöä on vissiin meikäläisen ensimmäiset reseptit. 150hp/300Nm tavoitteeksi (vakiona 108hp/210Nm tjsp) :D.
Jos katti hajoaa niin sitten parempaa tilalle, kuten kaiken kanssa ;). Mulla moista ei ole, joten mun ei tartte moisesta huolehtia...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
tevisu kirjoitti:Mitä ihmettä sillä katilla dieselissä tekee? Eihän noita edes katsastuksessa mittailla...
Eiköhän sen tarkoitus (dieselissäkin) ole päästöjä vähentää. Päästöt kyllä mitataan katsastuksessa/-seen, mutta en muista mitä kaikkia arvoja naftakoneessa tuijotetaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
aero kirjoitti:
Eiköhän sen tarkoitus (dieselissäkin) ole päästöjä vähentää. Päästöt kyllä mitataan katsastuksessa/-seen, mutta en muista mitä kaikkia arvoja naftakoneessa tuijotetaan.
Tarkennan hieman... kai se nyt on päivänselvää tuo ympäristöystävallisyyden tavoittelu. Tehon lisäämistä ei oikein voi sanoa ympäristöteoksi.
Auto ei voi pompata katsastuksessa vaikka kat puuttuu nokivasarasta. Fyysisesti pitää olla paikalla, monet ovat poistaneet sisukset ja korvanneet suoralla putkella katin rungon sisään.
Joo kyllä kait ne mittailee niitä päästöjä dieselistäkin. Mutta eikös ne enemmän kyttää lähinnä sitä "savutus arvoa"? Ja omassa varmasti jopa katin kanssa varmasti yli rajojen! Itselle ensimmäinen diesel auto niin ei ole hirveästi kokemusta katsastus hommista.
Omassa autossa onneksi oli vielä "perinteinen" syöttö pumppu, eli ei muuta kun ruuvista kääntämällä ni johan tuli vetoja. Omassa oli jo IC valmiina, tosin liian pieni ja väärässä paikassa!
Eikös dieselissä nouse ahdot aika herkästi kun lisää syöttöjä? Itsellä tosin on hukkaportti joka hieman rajottaa, mutta kun siitä ottaa sen letkun irti mikä menee hukkaportin kellolle ni luulis ahtavan sen minkä se nyt jaksaa..? Näin ainakin olin havaitsevani kun otin letkun irti ja tulppasin sen.. ero ei ole kovinkaan suuri mutta ehkä sen juuri tuntee. Mutta pitää olla varovainen noiden ahtojen kanssa ettei riko paikkoja..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Juuh itsellä ei ole vakiona kuin 90hv/180nm (muistaakseni..) mutta nyt luulisin että ollaan jo sadan paremmalla puolella ja vääntöjä ainakin persdynon perusteella 200-230nm Eikä maksanut kuin muutaman tunnin vaivan että sai syöttö ruuvia käännettyä
Itse mietiskellyt että mitenhän kävis jos laittas isomman ahtimen ja isomman coolerin keulalle.. Sit varmaan vois kääntää lisää syöttöjä! Mutta varmaan joutus ruiskutus ajotusta jo muuttamaan ja ehkä jopa suuttimia.. Sen jälkeen luulis kerkeevän bensa autojen jaloista pois
No voi olla että rupeaa jo nyt poikimaan jostain näillä virityksillä..
No aika näyttää..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
JL kirjoitti:
Eikös dieselissä nouse ahdot aika herkästi kun lisää syöttöjä? Itsellä tosin on hukkaportti joka hieman rajottaa, mutta kun siitä ottaa sen letkun irti mikä menee hukkaportin kellolle ni luulis ahtavan sen minkä se nyt jaksaa..?
Eiköhän se porsi siinä missä bensakonekin, ellei hukkis rajoita ahtoja järkeville lukemille. Lämpökuorma alkanee käymään sietämättömäksi. Mieluummin tyytyy ruuvaamaan sitä hukkista hiukan ;).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
No nii eipä se kait hirveästi jaksa ahtaa.. Vakio ahdot taitaa olla jotain 0.6-0.8 välillä. Arvio on että ehkä se siihen kiloon jaksaa nostaa. Joku on joskus sanonut että ruikutus pumpussa olisi joku ahtopaineen rajotus juttu..?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
JL kirjoitti:No nii eipä se kait hirveästi jaksa ahtaa.. Vakio ahdot taitaa olla jotain 0.6-0.8 välillä. Arvio on että ehkä se siihen kiloon jaksaa nostaa. Joku on joskus sanonut että ruikutus pumpussa olisi joku ahtopaineen rajotus juttu..?
Duunikaverin klonkswaagen kolopallon ahtimen tyyppi siirtyi kategoriasta "muuttuvasiipinen" kategoriaan "juuttuvasiipinen". Ahtoi nätisti - ja kuulemma kulkikin - kunnes moottorinohjauksen suojaussysteemi puuttui peliin ja.... tamdamdamdamdam... sammutti moottorin!
Kyllä minä ennemmin pidän hukkiksen kehissä kuin odottelen mahdollisesti ikävätoteutteista suojausta (ei muuten Saabin bensakoneen fuelcuttikaan mikään kovin kiva ole). Voihan siellä joku järkeväkin suojasysteemi olla, mutta en kokeilematta olettaisi liikoja (enkä mielelläni kokeilisi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Diiselissä virityskeinona on syötön lisäys . Eli säätimen ruuvista pari napsua tikemmalle ja morkoolin kalvoa kääntä 90 astetta tai pumpputyypistä riippuen syöttökaran hiominen jyrkemmäksi.Suuttimien vaihtaminen ja nestepäiden vaihtaminen suuremmaksi silloin jo saadaan syöttömäärää suuremmaksi mutta pumpun ennakon säätöihin pitäs puuttua suurilla annosmäärillä.
Mulla on toi dieseli sen verta vanhan aikanen että ei taida paljon olla moottorin ohjaus järjestelmää. Eli ei taida paljon suojailla mulla moottoria. Nooh laitoin jo sen hukkaportin takasi toimintaan ni eipähän ainakaan arki ajossa sen takia hajoa. Mutta viikonloppu onkin sitten erikseen! Teini corollat ei saa ohi tulla!
Noo toivotaan että se on kannentiiviste mikä ensimmäisenä pettää, ettei tarvii mäntiä tai turboa rueta uusimaan.
Pitää ajella vähän maltillisemmin ja miettiä rauhassa kunnon virittämistä (tai auton vaihtoa 6-pyttyseen )
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro