kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

1.bilteman laakerinirroittajaa voi soveltaa myös jumittuneen kumipuslan/ sen metalliholkin ulosvetoon. tuote 20352 ja 20353

2. kun käsisirkkelillä katkaisee jotain pinnoitettua levyä, niin tuppaa pinnoite herkästi lohkeamaan lopussa. Kun ensin pätkäisee muutaman sentin päästä harjoittelukatkaisun ja sitten lopulliseen mittaan , niin onnistuu paremmin. Jos on avustaja tukemassa katkeavaa palaa tai voi tukea molemmat puoliskot, niin vielä paremmin. Sitä kun vaan ei malteta tehdä...
Levyn pintapuoli on leikkauksessa alapuolella, jolloin sirkkelin terä ei revi pintaa ulospäin.
Puusepän laadukkaissa pöytäsirkkeleissä ei tarvitse kikkailla.
Viimeksi muokannut stara, Ti Syys 05, 2017 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Mielipiteistäni huolimatta toin kaverille B----man Saabille tarkoitetut 308 mm etujarrulevyt, kun hinta houkutteli. Vanhat levyt on useinkin melko tiukassa, kuten kaverikin huomasi. Ihan asentamisen perusgeometriaan kuuluu, että levy/laakeri tai mikävaan pitäisi saada ulos mahdollisimman suorassa. Hiljakseen kilkutellen ja akselia pyöritellen jarrulevykin tulee ulos paljon helpommin kui väkisin.
Tämä neuvontapainen tuli mieleen katsellessani isomman lekan hakemista ja hitsipillin etsiskelyä.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

mursu kirjoitti:Ei ehjän ja oikean kokoisen ristikannan pitäisi nousta ylös... jos nousee niin silloin ruuvi on kyllä jo varmasti kiinni :)

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=1.24.37 tässä on sellainen aluslevy jota ei tarvitse hampaat irvessä kiinni. Näiden hankkimisen jälkeen ei ole nylocien ja erilaisten jousiprikkojen käyttäminen käynyt edes mielessä. Kaiken muun olen nänhyt pyörineen auki, mutta tälläistä en vielä ikinä.
Näitä kun aikoinaan myi muutaman laatikollisen happosena niin kylläpä hymyilytti palkkapäivänä...:)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

kun terottaa poranterän takapinnan viistetyksi ( kuten nykyisin joissakin uusissa porissa on tehty), niin poraaminen sujuu pienemmällä teholla. esim käsikoneella menee pienemmällä painamisella ja noilla haratsujen penkkikoneillakin pystyy paremmin isolla poralla. lisäksi teroittaminen ei ehkä ole kulmien suhteen niin nuukaa kuin perinteinen teroittaminen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Maston värikoodiltaan 4228 täsmää aika liki Saabin vaaleanbeigeen nahkaverhoiluun (testattu sekä 9-5:ssä että 9000:ssa).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

tavallinen käsi- / venevinssikin on ihan kätevä autossa mukana "näillä lumilla" luontoretkellä. Sillä vetää enemmän kiloja ojasta ylös kuin 1- tai 2-pyörävetoisella henkilöautolla. ankkuripisteen laittaa vaikkapa avustavaan autoon ja avustaja painamaan jarruja, jos ei muuten pysy paikoillaan. lisäköysiä tarpeen mukaan, tosin esim Bilteman vinssien lisävyöt kestävät varmemmin kuin joku perintönaru :lol:
Aika hyvin pärjää panemalla renkaiden alle kumimattoja ja havuja , jos niitä on lähellä.
Viimeksi muokannut stara, Pe Joulu 01, 2017 11:05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

vanhasta hajonneesta laikasta kun purkaa sen akselinpätkän, mihin laikka kiinnitetään, niin saa kätevän katkaisulaikan akkuporakoneella käytettäväksi. ei tehoa tietenkään paljoa ole mutta kyllä sillä esim juntturaan menneen fillarin lukkovaijerin yms "luontokappaletta" irroittaa paikassa, missä ei sähköä ole. 1 mm laikan terä tietenkin...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Eräässä vääränmerkkisessä autossa on pakosarjan ja dp:n välinen kiinnitysmutteri syöpynyt C-kirjaimen malliseksi. On siis materiaali hävinnyt vaarnan kierteeseen saakka yhdeltä sivulta ja muutenkin melko pyöristynyt. Alkuperäinen avainväli on 14mm, nyt menee 13mm hylsy päälle mutta pyörähtää tyhjää. 12mm ei mene hakkaamallakaan. Kokeilin tehdä pellistä liuskan hylsyn sisälle täyttämään kohtaa joka on hävinnyt, mutta pyörähtää silti. Pihdeillä ei mahdu ottamaan kyljestä kiinni koska mutteri on ikään kuin poteron pohjalla. Tulityöt eivät tule kyseeseen auton nykyisessä sijaintipaikassa. Hyviä ehdotuksia tuohon?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Piristävän kivoja ovat nuo kulahtaneet/ nylpätyt paikat, jos ei edes lämpö-/ hitsauskaluilla pääse parantelemaan. pääseekö poraamaan muutamia pikkureikiä mutteriin ja halkaisijalla loput jne?
- meisselillä lyö koloja mutterijämän kylkeen ja siitä edelleen meiselintapaisella hakkaa kehälle aiheuttaen siten siis avaavaa momenttia. Em. poraus / halkaisujutska saattaa esityönä auttaa tätä kehälle meislaamista, koska osittainkin haljenneen ote löystynee.
- meislaa koko hoidon poikki , jos mahdollisuus irroituksen jälkeen korjata ko. kohta.
- suosittelen kaasupillien hommaamista, niillä kyllä ruosteet palaa pellolle, ku jaksaa kaasuttaa. Jopa kosanilla/ sopivalla suuttimella lämmitys on kylmissä kohdissa jeesannut , jos vain on mahdollisuus ko lieskaa käyttää eli vain irto- osiin.
viimeisenä hätäkikkana tuli mieleen hitsata se väljä hylsy mutterinjämään kiinni.
mainittakoon myös, jotta pakosarjoihin ja turboihin saa laittaa vain erikoismuttereita, jotka eivät kuumassa hilseile ja pala olemattomiin. saabin orkkismutterit ovat laadultaan tuollaisia. rosterimutteritkin aika hyvin tuon ehdon täyttävät, mutta tuppaavat lämmössä elämään ja löystymään itsekseen.
Viimeksi muokannut stara, Pe Joulu 01, 2017 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja patu »

Hessu kirjoitti:Eräässä vääränmerkkisessä autossa on pakosarjan ja dp:n välinen kiinnitysmutteri syöpynyt C-kirjaimen malliseksi. On siis materiaali hävinnyt vaarnan kierteeseen saakka yhdeltä sivulta ja muutenkin melko pyöristynyt. Alkuperäinen avainväli on 14mm, nyt menee 13mm hylsy päälle mutta pyörähtää tyhjää. 12mm ei mene hakkaamallakaan. Kokeilin tehdä pellistä liuskan hylsyn sisälle täyttämään kohtaa joka on hävinnyt, mutta pyörähtää silti. Pihdeillä ei mahdu ottamaan kyljestä kiinni koska mutteri on ikään kuin poteron pohjalla. Tulityöt eivät tule kyseeseen auton nykyisessä sijaintipaikassa. Hyviä ehdotuksia tuohon?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... vaajasarja

Tämäntapainen meillä töissä yhdellä laitosmiehellä..
http://www.kebco.fi/index.php?pageID=651&subID=773
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja mestari »

https://www.pulttijako.com/vanteen-korjaus-itse/
kaveri testaa ja korjaa itse, lue omalla vastuulla ja omaksu korjausmetodi jota ei olekkaan :)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Näin talvella tuttu ongelma palasi, og kolkin sähköantenni ei suostunut tulemaan ylös.
Ongelma ratkaistu.
http://verkkokauppa.laikas.fi/tuotekuva ... rwipes.jpg
Tällä pyyhkimällä rupesi antenni taas rokkaamaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

mä olen pyyhkinyt 2--3 kertaa vuodessa raa'alla glykolilla kostutetulla rätillä, estänee pikkukosteuksien jäätymistä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

lukkopihdit ovat ihan ehdottomat uloslyöntisokan pitoon, kun pitää lyödä jotain sokkaa tms ulos. uskaltaa lyödä ihan kunnolla, kun ei ole vaaraa näpeille lyömisestä eikä silmille lentämisestä ja voi käyttää mahdollisimman lyhyttä palikkaa niin ei nitkahda hevillä mutkille.suorakärkiset ovat paremmat ohuille sokille.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

mestari kirjoitti:https://www.pulttijako.com/vanteen-korjaus-itse/
kaveri testaa ja korjaa itse, lue omalla vastuulla ja omaksu korjausmetodi jota ei olekkaan :)
Naureskelin kertomuksen sarkasmille. Hyvä ja opettavainen tarina :mrgreen:
Mulle eräs perämoottorin vuokraaja kertoi takavuosina, että on se kumma miten kivellä on voimaa vääntää alumiinirakenteita, mutta kun yrität saada sen taivutettua takaisin, se murtuu. Tuolloin maksoin laskuni "Evä, 200 euroa" kiltisti :wink: . Noh, oli siinä potkurikin ...
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Vastaa Viestiin