kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuo femman takapään puslien vaihtoon tarkoitettu holkkisarja toimii loistavasti myös keulan apurungon puslien irroittamisessa, samoin kuin korvaavien uretaanipuslien asennuksessa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804079/P ... tyokalu-GM

Sitä en tiedä, että mahtuuko työkalu väliin, jos puslia vaihdetaan apurunkoa irroittamatta. Minulla oli koko hässäkkä irti autosta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Yllättäviäkin tapoja näköjään käytössä.
https://www.youtube.com/watch?v=yxviTLVjvDQ
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kierteen veto suoraan

Viesti Kirjoittaja stara »

1. jos kierteen vetää alussa epäsuoraan, niin ei enää oikene. pitkän kierteen veto vaikeutuu, saattaa tappikin katketa, tiivistystä ei saa toimimaan, koska pultin kanta ei paina tiivistettä tasaisesti.
jos kyseessä on irtopalikka ja sen saa porakoneen pöydälle siten, että porattava/ kierteitettävä pinta on kohtisuorassa porauslinjaan, niin voi kiinnittää kierretapin poran sijaan ja pihdeillä kiertää tappia samalla kun painaa tappia alaspäin. Tapin varteen voi heftata mutterin tai laikkaa siihen tasoja , joista pihdeillä voi kiertää, koska muuten ei oikein pure kiinni.
Homma onkin sitten paljon haastavampi, jos saman joutuu tekemään käsivaralla esim koneen öljypohjaan öljynpoistotulpalle tms. Järkeilin, jotta sopivaa hylsyä käyttäen saa edes jonkunlaisen porausohjurin , jos pinnassa on ohjaavaa tasopintaa. Kierretapin varsi fyllätään esim teipillä tai sopivalla putkenpätkällä välyksettömäksi hylsyn neliöreikään ja hylsyn pinta pidetään koko ajan kiinni ohjauspinnassa. Isommat tapit n. M16 tarvitsevat 3/4 " vääntiöllä olevan hylsyn ja varmaankin pitkän hylsyn.
En ole moista kokeillut, mutta saattaisi apua olla. Eipä noilla tarvikekauppiaillakaan ole näkynyt olevan mitään halpaa lelua moiseen ongelmaan.
2. Usein esim pakosarjan pinnapultit ovat niin palaneita ja ryyteessä, jotta arveluttaa muttereita väkisin kiertää auki. yksi asentaja käytti sopivaan hylsyyn heftattua kierrepakkaa kierteen putsaamiseen, sanoi tekevänsä sen aina varmuuden vuoksi. liukasteita sitten lisäksi tietenkin maun mukaan.
3. akseliin kierteen SUORAAN veto toimiin vähän samoilla konstein. akseli kiinnitetään SUORAAN pystyyn ruustukkiin esim vatupassin avulla ja nimenomaan ohjaushylsyn vaatimalle korkeudelle. Hylsy pannaan ohjaamaan ja kierrepakka ottaa ohjauksen hylsyn tasopinnasta. helpottaa kikkailua, jos on laittaa hylsyn alle sopiva jousi, joka painuu sopivasti kasaan kierteen edistyessä
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin