kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Mimmi kirjoitti: Muista, että termarilla on verkkojännite. Minä laitaisin mielummin hyppylenkin liittimiin, kun pistäisin johdot poikki.
niin minäkin, mainittu nyt vain siksi , jos ei satu sopivia abikoita/ liittimiä olemaan käsillä. Kaikki verkkosähköduunit tosiaan direktiivien mukaan jännitteettömä, muutaman kerran tullu kokeiltua jännitteen kera ja en suosittele. Pikkukundina jo aloitin, oli kuulemma vain 125 V hesassa silloin ja innolla tutkin jollain sukkapuikolla reikiä seinässä. Eno kuulemma oli sanonut mammoille, antaa pojan vaan tutkia, ottaa opikseen. Onneks oli puulattiaiset töllit, kyllähän se 125 tappaa lähes samanmoisesti kuin 230 v, kun vaan sopivasti läpi menee. taru ei kerro oliko syy henkiinjäämisessä siinä, jotta oli niin köyhä tölli, jotta kahta sukkapuikkoa ei koskaan löytynyt yhtäaikaa, eli sekä oikeaan että vasempaan kätöseen. :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Mimmi kirjoitti:Kuinkas vanha olet, kun verkkojännite on ollut lähes 100 vuotta 220/230V 50Hz?

Voi olla, jotta olen mieltänyt tuon 125 voltin viimeisen käyttövuoden väärin, kun en nääs ite muista. googlettajat chop-chop, ken löytää ekana.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

stara kirjoitti: Mun saapas kulkee yli 700 km/tunnissa ja ilmanvastuskerroin on parempi kuin formuloissa
Tuo ilmanvastushan ei ole mikään uutinen. F1 autossa on jopa kolminkertainen ilmanvastus verrattuna tavalliseen henkilöautoon.
9000CS 2,3
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

ruohonleikkurit kans usein huonosti starttaa ( puhun nyt lähinnä naruvetoisesta).
mulla just lopetti n. 5 vuotias leikkuri yhteistyön, ei kipunaa. ilmeinen syy oli se magneetto/ induktori vai mikä lie sen käämikapistuksen nimi. Toisen puolen rako magneettiin oli hyvin pieni, tai sitten ihan iholla, raon panin noin 0,5 mm : een, kun ei ollut muuta tietoa. Lähti taas kiertämään.
Muita havaintoja/ idiksiä:
- vesihelmi voi kans kaasarissa kiusata, keväällä kun pikkasen masinolia tms veden liuottajaa panee vanhan bensan sekaan, on ainakin mulla auttanut ...
- bensaletku oli jo ihan valmis, menee vaihtoon kunhan säiliö tyhjenee.
- saattoi olla myös sen magneeton maadoituspiuha, jos oli hangannut itsensä puhki esim siihen pyörivään kiekkoon.?
- varamagneeton voi kansallistaa helposti samalla kun kansallistaa sen naru- / jousipaketin jostain elimenluovuttajasta
- tukkeutunut ilmansuodatin vaikeuttaa starttia
- duunikaveri on kans aika keksijä, sanoi kerran: naru meni poikki, otin jousipaketin pois, starttailen nykyisin tuhdilla porakoneella suoraan akselin päästä :) tota idistä vois kokeilla kettuileviin naruvetoperämoottoreihin, olis se yhtä juhlaa kun sillä 140 Nm vääntävällä akkukoneella presentois tuupparin tulille sixpakin jälkeen kalassa, kalakamut ihan vihreenä kateudesta ja sinisenä kylmästä.
- säilytän ruohonleikuria kesät/ talvet ulkona vanhassa kyljellään olevassa tynnyrissä , kestävä sadesuoja. Noita leikkureita ei viitsi jatkuvasti pestä ja muuten haisevat kuin navetan tavara sisävarastossa ja vievät paljon tilaakin.
- ihan hyvin on säilynyt ulkona edellisetkin leikkurit
- kahvan suojana pidän isoa kaupan muovipussia, joka on alapäästä/ kahvoista sähköpiuhan pätkällä kiinni, ei sada vaijerin suojukseen ( jumii) ja ei tahriinnu näpit linnun paskaan. :lol:
- kuulemma lerpahtanut kaasarin kalvo aiheuttaa sitä aaltoilevaa käyntiä ? ( ei omakohtaista kokemusta)
- niin ja turvallisuus ennen kaikkea: naapuri kertoili veljestään, jolla oli menny varpaita, kun oli kaatunu persiilleen peruuttaessa ja koneen veti refleksinomaisesti varpailleen.

Mulla on vielä varpaat tallella, vaikka se turvasammutuskahva on aina hirtettynä kiinni 2,5 mm ² piuhalla ( helppo avata), ei sitä erkkikään jaksa puolta tuntia yhteen soittoon puristaa ( sitäpaitsi pitää jatkuvasti ottaa tilauksia vastaan gimmafrendeiltä) . Startissahan jo invalidisoi itsensä, kun samanaikaisesti pitää kahvaa pohjassa ja vetelee narua ( tossakin on vasenkätisiä siunattu) :mrgreen:
Viimeksi muokannut stara, La Huhti 25, 2009 20:34. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ruohoa leikatessa turvakengät on pop.
Voipi yrittää teloa varpaita mutta luulis metallivahvisteeseen terän pysähtyvän?
Tähän väliin kysymys, mikähän kumma kun piti tulppaa hioa hiomapaperilla että sai käyntiin, kokonaisen päivän oli välissä ettei käytetty ja sitten käytettiin taas, ei millään käyntiin ennen hiomapaperin käyttöä, eiikö muka öljy ja bensa suojaa hapettumilta?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

kaveri muuten väitti, jotta nykybensat eivät kestä talven seisottamista ??, onko näin, alkaako nakuttaa vai mitä ??
Do Diin, ny on bensaletku vaihdettu ( hitto mitä EU- spagettilaatua), piuhalle pantu hankausssuoja kutistesukasta ja vetovieteri öljytty, toimii kuin Sveitsin kello. Mitähän olis pienkonekorjaamossa maksanu ( varmaan 50 työ ja 30 uusi sähköpalikka+ 5 egee pientarvikelisä eli koneen arvo hyvinkin) ( ja osa duuneista taattu tekemättä niinkuin takuuhuollossa). Lisäksi asperiiniin olis menny rutkasti mammonaa, kun olisin selkäni niksauttanu sitä kyytiin vääntäessäni :mrgreen:
Ny sai ihan rauhassa bissee imeskellen duunailla ja pääsi sisäpalveluista liukenemaan :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja SB90 »

liteFun kirjoitti:Ruohoa leikatessa turvakengät on pop.
Voipi yrittää teloa varpaita mutta luulis metallivahvisteeseen terän pysähtyvän?
Tähän väliin kysymys, mikähän kumma kun piti tulppaa hioa hiomapaperilla että sai käyntiin, kokonaisen päivän oli välissä ettei käytetty ja sitten käytettiin taas, ei millään käyntiin ennen hiomapaperin käyttöä, eiikö muka öljy ja bensa suojaa hapettumilta?
Meill on sama agrogaatin kanssa mökillä, lähtee käyntiin kyllä vaikka ei hioisi tulppaa, mutta sammuu about 30.s päästä, sitten kun tulpan käy kepästi hiopaperilla, käy kuin unelma. :roll:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja liteFun »

stara kirjoitti:kaveri muuten väitti, jotta nykybensat eivät kestä talven seisottamista ??, onko näin, alkaako nakuttaa vai mitä ??
Haihtuu "tehot", eli on vähän sama kuin kaatais vettä tankkiin ja koittais nykiä käyntiin. Itse en ole huomannut moista, jotkut ovat kertoneet että puoli tankillista ollut bensaa talveksi talliin laittaessa eikä sitten kevätkesällä käynnistynyt ennen kuin laittoi tilkan tuoretta bensaa sekaan (puolen tankin tapauksessa ilmeisesti tankki täyteen).
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

liteFun kirjoitti:
stara kirjoitti:kaveri muuten väitti, jotta nykybensat eivät kestä talven seisottamista ??, onko näin, alkaako nakuttaa vai mitä ??
Haihtuu "tehot", eli on vähän sama kuin kaatais vettä tankkiin ja koittais nykiä käyntiin. Itse en ole huomannut moista, jotkut ovat kertoneet että puoli tankillista ollut bensaa talveksi talliin laittaessa eikä sitten kevätkesällä käynnistynyt ennen kuin laittoi tilkan tuoretta bensaa sekaan (puolen tankin tapauksessa ilmeisesti tankki täyteen).
Onhan niitä "säilöntä" aineita olemassa että kun kaataa tankkiin niin pitäisi toimia. Meillä oli Pontiacissa semmoista talven yli ja oiken hyvin lähti keväällä käyntiin ja toimi. Ja mopoon olen laittanut noin 5 vuotta kelkassa olleet pensat ja ihan hyvin toimi.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

pari pikkukikkaa.
- vanhan B&D poran 13 mm pakan vääntiön hampaat olivat kuluneet toiselta puolelta. Vääntiö ei ollutkaan 12 hampainen (kuten uudemmissa yleensä) vaan 10 hampainen, eli uudemmat vääntiöt eivät käy ja käypäsen löytäminen voi olla työlästä. Vääntövarsi oli puristettu hammasosaan, eli löin varren toiseen laitaan, jolloin toisen puolen hampaat tulivat käyttöön, menee taas pitkään.
Noi vääntiöt kandee muuten jotenkin kiinnittää vaikka syöttöjohtoon, jotta kulkevat mukana. Minä olen mukaellen värkännyt esim avainrenkaalla tai nippusiteellä tai teippaamalla sen kaapeliin kiinni.
H4 ajovalon poltin kun palaa ja ei ole varapolttimoa, niin usein olen saanut sen hehkulangan hitsaantumaan takaisin kiinni, kun nyrkillä umpioon täräyttää. Vaihtaa sitten polttimon ensi tilassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

pari kikkaa taas:
nuo pölynimureiden ja huonekalujen muovipyörät tuppaavat joskus irtoilemaan ja sen jälkeen eivät oikein pysy kiinni. Minä sähkökolvilla pikkasen sulatin pintaa karheaksi sieltä lukituskohdan takapuolelta ja junttasin pyörän takaisin, on pysynyt.

työselitys byggaajille:::vyökoukku akkukoneen tai paineilmanaulaimen "lepuuttamiseen" telineillä ja muutenkin
Fillarin pinna on sopivan jämäkkä siihen, kaksinkerroin vain linjapihdeillä ja taivutetaan koukulle, se kierreruuvi kierretään kiinni, jottei aukea ja homma viimeistellään panemalla kuumakutistesukkaa tai teippiä siihen mutterin ja toisen irtopään kanssa yhtaikaa ( ei lipsu). Lenkkipää pujotetaan siis vyöhön. siihen on sutjakka akkukonetta tai naulainta yms isompaa lepuuttaa. Noi standardivalmisteiset C- koukut yms toimivat myös, mutta ei niin hyvin ja kuka TI- häiskä ny sellasen takia kirkonkylään viitsii lähtee polkasemaan :)

Akkukoneen/ naulaimen jne .. kahvaan nippusiteellä vanha avaimenrengas tms ketjun rinkula. On se komeeta kun lavatansseissakin tollainen koukku vyössä , siihen voi kukkamekonkin helmaa kaapata kiinni.

sitten pro-kikka::
kerran akkukone putosi ja koko kone katkes irtopoikki:
Avasin ja panin jotain elmukelmua motin suojaksi ja valoin plastik paddingilla koko hoidon umpeen katkokohdan alueelta siis sisäpuolisesti. Äkkiä vain ruuvit kiinni ennenkuin padding jysähtää. Ei tarvinnut enää huoltaa sitä palikkaa, mutta ihan hyvin pelitti akun eläkkeelle asti. :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Pulttikonetta voi käyttää vääntöpelinä laajemminkin kun hitsaa sopivantiukkaan hylsyyn halpis-iskukoneen irtopakan tai bitsiadapterin. Pakan SDS karasta joutuu tietenkin liiat lyhentämään pois ja keskittämään sen esim putkenpätkällä, karan jätin nimenomaan vain keskittämissyystä, koska siinä oli 6- mutteri johon hylsy tarkkaan asettui. saman voi tehdä myös panemalla irtopakan kierteelle mutterit kontraan ja iskukoneella tuosta mutteripaketista sitten vääntelee.

Näin käyvät kaikki 6- kulmaiset bitsikärjet pakkaan.
Kumma kun tuollaista valmista adaptoria ei ole iskukonesatseissa, tosin bitseille kone on kyllä aika raju, mutta juuttuneille ruuveillehan tarkoitus onkin vain soveltaa.. Kandee sitten aina pienimmällä väännöllä se iskeminen aloittaa, koska bitsit korkkaavat isommalla.
Bilteman avaimettoman 10 mm porapakan saa sopimaan vanhoihin B&D porakoneisiin, kun ostaa 3/8 " UNF pultin , pätkäisee kannan pois ja ruuvaa kiinni, panin lukitetta myös.
Viimeksi muokannut stara, Su Loka 05, 2008 20:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

9-5T kirjoitti:
stara kirjoitti:kumma kun tuollaista valmista adaptoria ei ole iskukonesatseissa.
Mun iskuhylsysarjassa on adapteri bitseille.
mun Yama satsissa ei ollu vakio 1/4 " bitseille adaptoria, oli vaan isommille 8 mm avainvälisille bitseille, joita taisi olla ?? mukana muutama ristipää ja lattapää ja nekin varmaan aika löysää rautaa..... ( ei 6- koloja, eikä torxeja eikä muitakaan)
No tosin homman voi hoitaa käyttämällä 3 vakioadaptoria peräkkäin 1/2 "-3/8"-1/4", jolloin saa siis vakiobitsit käyttöön. ikävä vaan, jotta alkaa olemaan tuollainen adaptoripatteri aika lerppua kohdistaa jumittuneiden ruuvien iskemiseen.. :mrgreen:
mä heppasin pikkuadaptorin johonkin sopivaan 1/2" hylsyyn suoraan, on tukevampi käyttää....
Viimeksi muokannut stara, Su Huhti 12, 2009 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

jatketaan taas ketjua, sesonki alkaa:::
viila tukkeutuu ajan myötä varsinkin alumiinia ja messinkiä viilatessa. kivasti uusiutuu , kun teräspyöröharjalla urien suuntaisesti hioo.
isojakin reikiä ( esim n. 20 mm) pystyy käsikoneella poraamaan turvallisesti, kun sorvauttaa isojen jämäporien kannat 13 mm: ksi, jotta mahtuvat pakkaan ja käyttää porakoneena proppauskonetta ( jossa on pienet kierrokset ja laukeava momentti ja tietenkin SDS tapilla oleva - irtopakka ).
Viimeksi muokannut stara, Su Huhti 12, 2009 21:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

^ Viilan tukkeutumiseen auttaa myös jos sitä kastelee petrolilla aina välillä.

Umpipohjaiseen reikään lyötyjen laakeriholkkien (esim. vauhtipyörän silmälaakeri useissa autoissa) irrottaminen on helppoa kun täyttää reiän huolellisesti vaseliinilla ja vasaroi täsmällisesti sopivalla tuurnalla päälle. Rasva työntää laakerin nätisti pois.

Auton alle pudonneiden pulttien evakuointi on helppoa pitkävartisella magneettipoimurilla. Miksihän minullakin meni niin kauan tajuta tämä :D
Vastaa Viestiin