kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja SS »

^Miksi joissakin kärjissä on karhennus tai kalleimmissa jopa timanttirouhetta pinnassa? Kyllä se vaan on niin, että oikeanlainenkin kärki pyrkii nousemaan pois kolostaan väännön lisääntyessä ja tätä taipumusta voi pienentää lisäämällä kitkaa ruuvikärjen ja palan välissä.

No, onneksi Torx on hyvää vauhtia yleistymään päin...

Aiheesta: Myös sopivan toukka XZN-kärki puree hyvin pyöristyneeseen kuusiokoloon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Jussi »

SS kirjoitti:No, onneksi Torx on hyvää vauhtia yleistymään päin...
Torxissa on vain se v...mäinen piirre että se kestää monesti suuremman momentin kuin itse ruuvi tai väänninkärki. PZ ja PH kannat juoruavat liian suuresta momentista hyppäämällä, mutta torxin kanssa käy monesti niin että kuluu vain naks.

... toki vääntimissä on momenttisäätö, jota voisi käyttää ja ehkäistä tämän ongelman sillä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja mursu »

Ei ehjän ja oikean kokoisen ristikannan pitäisi nousta ylös... jos nousee niin silloin ruuvi on kyllä jo varmasti kiinni :)

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=1.24.37 tässä on sellainen aluslevy jota ei tarvitse hampaat irvessä kiinni. Näiden hankkimisen jälkeen ei ole nylocien ja erilaisten jousiprikkojen käyttäminen käynyt edes mielessä. Kaiken muun olen nänhyt pyörineen auki, mutta tälläistä en vielä ikinä.
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja PVI »

mursu kirjoitti:http://www.nord-lock.com/default.asp?url=1.24.37 tässä on sellainen aluslevy jota ei tarvitse hampaat irvessä kiinni. Näiden hankkimisen jälkeen ei ole nylocien ja erilaisten jousiprikkojen käyttäminen käynyt edes mielessä. Kaiken muun olen nänhyt pyörineen auki, mutta tälläistä en vielä ikinä.
Tässä on toinen minkä ei kovin helposti pitäisi pyöriä auki, jos oikeaan momenttiin on käännetty. Niin ja voi käyttää uudelleen. Noita on töissä kalustossa käytössä vähän siellä täällä. http://www.gally.it/pag2bis_t.htm
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kikka tai mäggaiverismi, tuossa taannoin teräkseen reikää poratessa ei käsiin osunut mitään muuta muljua kuin Dinitrol ML- kotelosuoja spraypurkissa ja täytyi yllättyneenä todeta että se on ihmeen hyvä leikkuuneste. Hieman tahtoo savuta mutta eipä kitise eikä myöskään voitele liikaa vaan päästää terän puremaan ja yhtämittaista lastusoiroa tulee reijästä.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

mursu kirjoitti:Ei ehjän ja oikean kokoisen ristikannan pitäisi nousta ylös... jos nousee niin silloin ruuvi on kyllä jo varmasti kiinni :)

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=1.24.37 tässä on sellainen aluslevy jota ei tarvitse hampaat irvessä kiinni. Näiden hankkimisen jälkeen ei ole nylocien ja erilaisten jousiprikkojen käyttäminen käynyt edes mielessä. Kaiken muun olen nänhyt pyörineen auki, mutta tälläistä en vielä ikinä.
noita pöllin aikanaan jostain, eihän sitä saa enää millään auki, kiilapinnat purevat karmeasti kiinni, pultti lähes katkeaa tai kierre korkkaa, en uskalla enää niitä käyttää mihinkään 8O
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja AC »

stara kirjoitti:
mursu kirjoitti:Ei ehjän ja oikean kokoisen ristikannan pitäisi nousta ylös... jos nousee niin silloin ruuvi on kyllä jo varmasti kiinni :)

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=1.24.37 tässä on sellainen aluslevy jota ei tarvitse hampaat irvessä kiinni. Näiden hankkimisen jälkeen ei ole nylocien ja erilaisten jousiprikkojen käyttäminen käynyt edes mielessä. Kaiken muun olen nänhyt pyörineen auki, mutta tälläistä en vielä ikinä.
noita pöllin aikanaan jostain, eihän sitä saa enää millään auki, kiilapinnat purevat karmeasti kiinni, pultti lähes katkeaa tai kierre korkkaa, en uskalla enää niitä käyttää mihinkään 8O
Eli nyt tiedät mihin niitä käytetään ja miksi se on kehitetty.
BMW 320dA Coupe LCI
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Tulipa puhallettua paineilmakompressorilla kevyt naru (3 mm saumanaru) monella tiukalla mutkalla olevaan taipuisaan sähköputkeen; ei mennyt kauaa kun naru kurkisti putken toisesta päästä ja sain vedettyä kaapelin paikalleen.
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Yksi hyvä keino irroittaa jumittuneita taltta/ristipäitä on iskumeisseli, toimii erittäin hyvin esim jarrulevyjen jumittuneissa ruuveissa. Halpa tuo ei kuulemma sillon ollut ku se on ostettu, mutta kerran kaksi vuodessa sitä tarvitsee..

Todella tiukalle jääneet mutterit jotka mykläävät, irtoavat kohtuu nätisti tampilla iskemällä avattavaan suuntaan lisäapuna lämmitys ja voiteluöljy(CRC,WD-40).
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hyväksi havaitsin myös akkuporakoneen vanhojen autovalojen aukaisussa. ei oo väliä onko risti vai suora kanta.

"momentti" 1-teholle ja ruuvia irrottamaan. täristää sopivasti jolloin huonompikin ruuvi irtoaa esim 99:sin takavaloista. pikkuhiljaa 1-2-3 täristys irroittaa ruuvin jossakin kohtaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

siili69 kirjoitti:Tulipa puhallettua paineilmakompressorilla kevyt naru (3 mm saumanaru) monella tiukalla mutkalla olevaan taipuisaan sähköputkeen; ei mennyt kauaa kun naru kurkisti putken toisesta päästä ja sain vedettyä kaapelin paikalleen.
Ja saman homman saa tehtyä myös imurilla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Törmäsin tässä seuraavaan ongelmaan, auton akun kenkä oli irroitettu
nokkapelti oli lyöty kiinni, myös ovet oli lukittu.
Ja ovien aukaisu toimi ainoastaan avaimettomasta kaukosäätimestä.
Kuva
Eli autoon ei ollut olemassa oikeata avainta, no mitäs teet.

Ratkaisu.
Otin akkulaturin ja kytkin auton vetokoukun nastaan ( n.o 2 ) + jännitteen ja
miinus kaapeli auton runkoon, naps ovet auki kaukosäätimellä.

( onneksi autossa oli vetokoukku, muuten olisi mennyt aika hankalaksi )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9-5T kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Törmäsin tässä seuraavaan ongelmaan, auton akun kenkä oli irroitettu
nokkapelti oli lyöty kiinni, myös ovet oli lukittu.
Ja ovien aukaisu toimi ainoastaan avaimettomasta kaukosäätimestä.
Kuva
Eli autoon ei ollut olemassa oikeata avainta, no mitäs teet.

Ratkaisu.
Otin akkulaturin ja kytkin auton vetokoukun nastaan ( n.o 2 ) + jännitteen ja
miinus kaapeli auton runkoon, naps ovet auki kaukosäätimellä.

( onneksi autossa oli vetokoukku, muuten olisi mennyt aika hankalaksi )
Kuvassa on volsu tyylinen avain joissa on mekaaninen avain sisällä kuten myös esim. BMW.
Kuva
Mutta...mutta... missäs ne oven lukkopesät on sitten piilossa....?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kopioitu xxxxxxxx käyttöohjeesta.

Poikkeustilanteita varten
kaukosäätöavaimen sisällä on pieni mekaaninen
vara-avain, jolla auton oven saa auki
kahvan sisälle sijoitetusta lukkopesästä

( taas sitä viisastuttiin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tämä ei TOD. ole mitään ruudinkeksimistä mutta sopivankokoinen reikä Dremelillä tontun keskuslukon servon koteloon, ja siitä painaa servon moottorin täyteen CRC 5-56:tta, jolla saa hiilipölyt ja muut kuonat huuhdottua veke (ja mustaa tulikin aikas paljon).
Servoista (2kpl) tuli taasen yhtä voimakkaat kuin uusina olivat :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin