Nykyaikaista autokauppaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Nykyaikaista autokauppaa

Viesti Kirjoittaja kimmop »

No niin, nyt kun ketutus alkaa hieman laskea ja tilanne on ohi niin kerrotaanpas hieman tarinaa siitä miten nykyaikanakin pitää olla kohtuullisen tarkkana autonostossa merkkiliikkeessä:

Viime viikon alussa huomasin Oikotiellä ilmoituksen Tampereen Veholla myytävästä BMW 325iA:sta, jolla oli ilmoituksen mukaan ajettu 37 tkm. Vuosimalli oli 2005 ja tarkistus osoitti rekisteröintiajankohdaksi 3/2005. Koska autolla siis on kahden vuoden tehdastakuu voimassa, varusteita oli kohtuullisen paljon ja hintakin tuntui olevan kohdallaan, laitoin yhteydenottopyynnön myyjälle. Seuraavana aamuna soittikin automyyjä N.N.

Puhelimessa varmistin että auto on hyvässä kunnossa, huoltokirja löytyy ja yksi omistajakin on. Puhelinkeskustelun aikana N.N. tarkisti AKE:n sivuilta että itse asiassa omistajia on enemmän. Auto oli ollut aluksi kolmisen kuukautta Espoossa liikeen esittelyautona, jonka jälkeen siirtynyt n. kahdeksi kuukaudeksi Espooseen yksityishenkilölle ja sieltä autoliikkeen kautta Tampereelle, jälleen yksityishenkilölle. Espoolaisen autoliikkeen myyjä muisti auton ja tiesi ensimmäisen omistajan tarinan, lyhyelle omistusajalle löytyikin selitys eräältä kotimaiselta kerhosivustolta.

Koska auton historia tuntui olevan kohtuullisen normaali, sovin että tulen lauantaina vilkaisemaan autoa Tampereelle. N.N. ilmoitti hakevansa auton paikallisesta BMW-liikkeestä Veholle, auto oli juuri aktiivivakionopeussäätimen korjauksessa mutta haettiin siis Veholle lauantaiksi. Koska kaikki asiat tuntuivat olevan kunnossa ja auto sellainen kuin ilmoituksessa suurinpiirtein luvattiin, hurautin Helsingistä Tampereelle lauantaiaamuna.

Lauantaina auto löytyi Veholta ja tuntui koeajolla toimivan erinomaisesti, niinkuin 1½ vuotta vanhan auton tuleekin toimia. Huomiota kiinnitti kuitenkin pieni keltainen kolmio ajotietokoneessa, joka paloi koko ajan. Koeajon jälkeen tarkistin auton huolella ja huomautettavaa löytyi yhdestä etuvanteesta, joka oli ajettu katukiveen sekä renkaista, jotka kaikki olivat 1-2 mm päässä kulumisvaroittimista. Lisäksi tuulilasi oli halki mutta tämä oli jo menossa vaihtoon eli siis korjattaisiin ennen kauppaa. Renkaista liikkeen vaihtoautopäällikkö totesi kysyttäessä että ne ovat katsastuskuntoiset, joten niitä ei vaihdeta uusiin.

Kun mainitsin ajotietokoneen varoituksesta koeajon jälkeen, aloimme N.N:n kanssa tutkia asiaa ja totesimme että ajotietokoneen huoltovälinäyttö näyttää lukua -11000, eli huolto olisi tullut tehdä 11 000 km sitten. Huoltokirjan löydettyämme totesimme että huoltokirjassa ei ollut yhtään leimaa suoritetuista määräaikaishuolloista. Varmistimme lauantaina Espoon Laakkoselta sekä maanantaiaamuna Tampereen Metro-Autosta että kyseinen auto ei ollut käynyt missään näistä määräaikaishuollossa.

Huollon puuttumisen takia auton tehdastakuu on siis BMW:n takuuehtojen kirjaimellisen tulkinnan mukaan rauennut.

Koska etsin autoa seuraavaksi 3-5 vuodeksi, en uskaltanut ottaa riskiä ja ostaa autoa vaan ilmoitin automyyjälle että en ole enää kiinnostunut kaupoista. Myyjä soitti vielä tiistaina ja keskustelimme molemmat tapahtuneesta ja harmittelimme hyvän autoyksilön pilaamista mokomalla huolimattomuudella.

No tästä kertomuksesta tietysti herää muutama kysymys:

- Miten Vehon tasoinen liike ei tarkista tällaisia perusasioita ottaessaan vaihtoauton sisään (auto oli tullut vaihdossa uuteen S-sarjan Mersuun)?
- Miten näitä ei tarkisteta ennenkuin tieto "yksi omistaja, huoltokirja" menee tietojärjestelmistä myyntipalstoille? Ko. tieto on korjattu nyt 13.9. lähtien mutta tätä ennen väärät tiedot olivat ainakin Oikotiellä, autotalli.com:issa sekä Vehon omilla sivuilla.
- Yleinen kommentti: miten kukaan ei viitsi tehdä 150 - 200€ määräaikaishuoltoja n. 45 000 - 50 000 € autoon?

Tässä episodissa täytyy todeta että automyyjä N.N. on koko ajan toiminut hyvin mallikkaasti mutta ilmeisesti hänellekin oli yllätys että Vehon prosessit eivät tässä toimineet ja ko. auton tiedot olivat väärin. Automyyjän mukaan heille on tullut jopa yli 40 000 km ajettuja autoja joissa ei ole tehty öljynvaihtoja, joten sinänsä auto ei ole mikään poikkeusyksilö mutta silti harvinainen tapaus.

Summa summarum: tulipahan ajeltua melkein 400 km tämänkin takia turhaan.

Ja Vehon Tampereen konttorin johtaja lupasi maanantaiaamuna sähköpostitse toimittaa liikkeen vastineen asiasta, jota ei kyllä vieläkään ole kuulunut.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nykyaikaista autokauppaa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kimmop kirjoitti:No niin, nyt kun ketutus alkaa hieman laskea ja tilanne on ohi niin kerrotaanpas hieman tarinaa siitä miten nykyaikanakin pitää olla kohtuullisen tarkkana autonostossa merkkiliikkeessä:

Viime viikon alussa huomasin Oikotiellä ilmoituksen Tampereen Veholla myytävästä BMW 325iA:sta, jolla oli ilmoituksen mukaan ajettu 37 tkm. Vuosimalli oli 2005 ja tarkistus osoitti rekisteröintiajankohdaksi 3/2005. Koska autolla siis on kahden vuoden tehdastakuu voimassa, varusteita oli kohtuullisen paljon ja hintakin tuntui olevan kohdallaan, laitoin yhteydenottopyynnön myyjälle. Seuraavana aamuna soittikin automyyjä N.N.

Puhelimessa varmistin että auto on hyvässä kunnossa, huoltokirja löytyy ja yksi omistajakin on. Puhelinkeskustelun aikana N.N. tarkisti AKE:n sivuilta että itse asiassa omistajia on enemmän. Auto oli ollut aluksi kolmisen kuukautta Espoossa liikeen esittelyautona, jonka jälkeen siirtynyt n. kahdeksi kuukaudeksi Espooseen yksityishenkilölle ja sieltä autoliikkeen kautta Tampereelle, jälleen yksityishenkilölle. Espoolaisen autoliikkeen myyjä muisti auton ja tiesi ensimmäisen omistajan tarinan, lyhyelle omistusajalle löytyikin selitys eräältä kotimaiselta kerhosivustolta.

Koska auton historia tuntui olevan kohtuullisen normaali, sovin että tulen lauantaina vilkaisemaan autoa Tampereelle. N.N. ilmoitti hakevansa auton paikallisesta BMW-liikkeestä Veholle, auto oli juuri aktiivivakionopeussäätimen korjauksessa mutta haettiin siis Veholle lauantaiksi. Koska kaikki asiat tuntuivat olevan kunnossa ja auto sellainen kuin ilmoituksessa suurinpiirtein luvattiin, hurautin Helsingistä Tampereelle lauantaiaamuna.

Lauantaina auto löytyi Veholta ja tuntui koeajolla toimivan erinomaisesti, niinkuin 1½ vuotta vanhan auton tuleekin toimia. Huomiota kiinnitti kuitenkin pieni keltainen kolmio ajotietokoneessa, joka paloi koko ajan. Koeajon jälkeen tarkistin auton huolella ja huomautettavaa löytyi yhdestä etuvanteesta, joka oli ajettu katukiveen sekä renkaista, jotka kaikki olivat 1-2 mm päässä kulumisvaroittimista. Lisäksi tuulilasi oli halki mutta tämä oli jo menossa vaihtoon eli siis korjattaisiin ennen kauppaa. Renkaista liikkeen vaihtoautopäällikkö totesi kysyttäessä että ne ovat katsastuskuntoiset, joten niitä ei vaihdeta uusiin.

Kun mainitsin ajotietokoneen varoituksesta koeajon jälkeen, aloimme N.N:n kanssa tutkia asiaa ja totesimme että ajotietokoneen huoltovälinäyttö näyttää lukua -11000, eli huolto olisi tullut tehdä 11 000 km sitten. Huoltokirjan löydettyämme totesimme että huoltokirjassa ei ollut yhtään leimaa suoritetuista määräaikaishuolloista. Varmistimme lauantaina Espoon Laakkoselta sekä maanantaiaamuna Tampereen Metro-Autosta että kyseinen auto ei ollut käynyt missään näistä määräaikaishuollossa.

Huollon puuttumisen takia auton tehdastakuu on siis BMW:n takuuehtojen kirjaimellisen tulkinnan mukaan rauennut.

Koska etsin autoa seuraavaksi 3-5 vuodeksi, en uskaltanut ottaa riskiä ja ostaa autoa vaan ilmoitin automyyjälle että en ole enää kiinnostunut kaupoista. Myyjä soitti vielä tiistaina ja keskustelimme molemmat tapahtuneesta ja harmittelimme hyvän autoyksilön pilaamista mokomalla huolimattomuudella.

No tästä kertomuksesta tietysti herää muutama kysymys:

- Miten Vehon tasoinen liike ei tarkista tällaisia perusasioita ottaessaan vaihtoauton sisään (auto oli tullut vaihdossa uuteen S-sarjan Mersuun)?
- Miten näitä ei tarkisteta ennenkuin tieto "yksi omistaja, huoltokirja" menee tietojärjestelmistä myyntipalstoille? Ko. tieto on korjattu nyt 13.9. lähtien mutta tätä ennen väärät tiedot olivat ainakin Oikotiellä, autotalli.com:issa sekä Vehon omilla sivuilla.
- Yleinen kommentti: miten kukaan ei viitsi tehdä 150 - 200€ määräaikaishuoltoja n. 45 000 - 50 000 € autoon?

Tässä episodissa täytyy todeta että automyyjä N.N. on koko ajan toiminut hyvin mallikkaasti mutta ilmeisesti hänellekin oli yllätys että Vehon prosessit eivät tässä toimineet ja ko. auton tiedot olivat väärin. Automyyjän mukaan heille on tullut jopa yli 40 000 km ajettuja autoja joissa ei ole tehty öljynvaihtoja, joten sinänsä auto ei ole mikään poikkeusyksilö mutta silti harvinainen tapaus.

Summa summarum: tulipahan ajeltua melkein 400 km tämänkin takia turhaan.

Ja Vehon Tampereen konttorin johtaja lupasi maanantaiaamuna sähköpostitse toimittaa liikkeen vastineen asiasta, jota ei kyllä vieläkään ole kuulunut.
Mitä tästä opimme? Osta :saab: , älä mitä tahansa autoa :wink:

Nythän noita Turbo Pilot -mallejakin saisi kohtuuhintaisesti. Siihen vielä Hirschin virityssetti ja "se on siinä" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nykyaikaista autokauppaa

Viesti Kirjoittaja kimmop »

9-5T kirjoitti:
kimmop kirjoitti: Miten Vehon tasoinen liike ei tarkista tällaisia perusasioita ottaessaan vaihtoauton sisään (auto oli tullut vaihdossa uuteen S-sarjan Mersuun)?
Onhan autoon siltin voitu tehdä "huolto" jossain missä varoissaan oleva omista on aina teettänyt huoltonsa. Vaihtoauton huoltokirja ei oikeasti vaikuta paljonkaan uutta autoa ostaessa, suuri osa myyjistä ei istuta asiakasta sen takia että kävelisi autolle.
Käsittääkseni tuon mallisessa öljynvaihtokin alkaa jo piuhan kytkennällä. Pointti tässä kumminkin on se että jos tulevaisuudessa tulisi ongelmia takuuajan jälkeen niin tästä huoltokirjan vajavaisuudesta tulee luultavasti ongelma.

Vrt. 9-5:n moottoritakuu...
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Suomessakin on varakkaita ihmisiä joilla on rahaa kuin roskaa ja jotka vaihtavat autoa kuin sukkia. Autokauppias ummistaa mielellään silmänsä kun vaihtoa tehdään erityisen kalliiseen autoon (esim. juuri S-Mersu). Siinä ei vaihtoauton puutteet paljon paina.

Ja kun sitä rahaa on niin miksi vaivautua johonkin rasittavaan huoltoon varsinkin kun huoltoaikaakin saa odottaa. Uuden auton saa helpommin eikä sitä tarvitse viedä heti huoltoon. Ajetaan sitten nykyisellä miten sattuu ja autokauppa hoitaa loput. Ja sama rumba jatkuu seuraavan auton kohdalla.

Autokauppiaiden moraali on sitten asia erikseen.

Itselle moinen auton laiminlyöntiasenne on onneksi täysin vieras.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Kiinnostaisi miten paljon sitten auton hinta alkuperäisestä pyynnistä tippui tuon huoltokirjasekoilun selviämisen jälkeen?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

tami kirjoitti:Kiinnostaisi miten paljon sitten auton hinta alkuperäisestä pyynnistä tippui tuon huoltokirjasekoilun selviämisen jälkeen?
Ei yhtään, samalla hinnalla ne näkyvät sitä tänäänkin myyvän.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kyseessä on ilmeisesti tämä auto?

http://www.veho.fi/vinfo.asp?vid=HPF412
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Turbo Sensonic kirjoitti:Kyseessä on ilmeisesti tämä auto?

http://www.veho.fi/vinfo.asp?vid=HPF412
Jep.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kimmop kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Kyseessä on ilmeisesti tämä auto?

http://www.veho.fi/vinfo.asp?vid=HPF412
Jep.
Tolla hinnallahan saisi jo uuden 9-3 2.0T Sport Sedan Vectorin ja siihen vielä Hirschin 252 hv:n virisetin päälle 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Turbo Sensonic kirjoitti:
kimmop kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Kyseessä on ilmeisesti tämä auto?

http://www.veho.fi/vinfo.asp?vid=HPF412
Jep.
Tolla hinnallahan saisi jo uuden 9-3 2.0T Sport Sedan Vectorin ja siihen vielä Hirschin 252 hv:n virisetin päälle 8O

Bemarissahan näyttää olevan kääntyvät takapenkit (lisävarusteena)? Siitä saa maksaakin :D

No vastineeksi nahkaverhoilu sentään on poikaa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Turbo Sensonic kirjoitti:
kimmop kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Kyseessä on ilmeisesti tämä auto?

http://www.veho.fi/vinfo.asp?vid=HPF412
Jep.
Tolla hinnallahan saisi jo uuden 9-3 2.0T Sport Sedan Vectorin ja siihen vielä Hirschin 252 hv:n virisetin päälle 8O
Tai vaihtoehtoisesti paljon kaurapuuroa. Riippuu ihan siitä mistä kukin tykkää.

On siinä kuitenkin melkoinen ero auton ajotuntumassa ja laadussa SS:ään verrattuna.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

HMK kirjoitti: No vastineeksi nahkaverhoilu sentään on poikaa.
Itse asiassa autossa on 1/2-nahkaverhoilu, joten sikäli tuossa on vielä virhe.

EDIT: ja sanottakoon että itse pidän enemmän noista puolinahkoista, joten en pitänyt tätä muuta kuin positiivisena yllätyksenä.
Viimeksi muokannut kimmop, Ke Syys 13, 2006 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nykyaikaista autokauppaa

Viesti Kirjoittaja kimmop »

9-5T kirjoitti:Uskoisin että öljyt pystyy vaihtamaan ilman piuhaa. Pointtini oli se että tuollaisen auton tullessa vaihtoon ei myyjää kiinnosta huollot vaikka ne joillekkin on perusasioita.
Ja minun pointtini taas se että tällainen melkoisen persaukinen autonostaja taas on kiinnostunut yleensä siitä että tuollaiset pikkudetaljit olisivat kohdallaan jos auton hinta lähentelee keskivertosuomalaisen vuosipalkkaa.

Voi hyvinkin olla että siihen on vaihdettu joskus öljyt mutta kuten aiemmin mainitsin, tämä ei näy huoltokirjassa ja hankalassa paikassa tämä voi olla kallis puute.

Perusongelmahan tässä kaikessa on ollut kuitenkin se että sama se jos niitä huoltoja on tehty tai ei, mutta niistä pitäisi mainita eikä "unohtaa" sopivasti. Häkkimyymälässä tietysti toimintatapa on toinen mutta kiva huomata että sama malli leviää isompiinkin liikkeisiin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Nykyaikaista autokauppaa

Viesti Kirjoittaja tami »

kimmop kirjoitti:Ja minun pointtini taas se että tällainen melkoisen persaukinen autonostaja taas on kiinnostunut yleensä siitä että tuollaiset pikkudetaljit olisivat kohdallaan jos auton hinta lähentelee keskivertosuomalaisen vuosipalkkaa.
Ainakin allekirjoittaneen, "keskivertosuomalaisen", vuosiansiot ovat TODELLA kaukana tuon auton hinnoista! Köyhät kyykkyyn... :cry:
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Tosiaan rikkailla on rahaa, eikä tuollainen uudessa autossa tunnu, kun sen kuitenkin puolen vuoden sisään voi vaihtaa rahalla uuteen...on sitten liikkeen ongelma... jos on.
Se vaan että sitten tulee se joka tietää että "köyhän ei kannata halpaa ostaa". Ajattelee ostavansa nyt "Elämänsä auton"...tai ainakin pankkilainan lyhennysohjelmasta saa sellaisen käsityksen. Vähän ajettu ja hyvin pidetty. Sitten kun se paska levähtää tuulettimeen takuun viime metreillä, mutta huoltokirjassa on isompi aukko kuin allekirjoittaneen sivistyksessä.... on vähän sellainen "Paskaa lapsille"-meininki.

Harvassa on nykyään ne, jotka ajattelevat myös muita :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin