Suuri moottoriöljy keskustelu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

petrisa kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 10:22
ACEA C3 on vähätuhkainen, joka käy DPF -suodattimella varustettuihin kuten esim. Saabin 1.9TiD ja TTiD malleihin.
Laitoin Opeliin tätä:
https://www.tokmanni.fi/moottorioljy-5w ... 0941030890
Ja siinähän on DPF kait. Tuliko vikatikki? :?

Tuijotin vaan tota GM-LL-B-025 -luokitusta, kun se luki ohjekirjassa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos opeliin kelpaa tuo 5w-40 -viskositeetti, niin sitten se täyttää vaatimukset. Saabin ttidiin tuo ei kelpaa, kun siihen pitää olla 0w-40. Itse löysin Teboilin 0w-40 diamondia hintaan 29e 4l purkki, joten putjetti kestää tuon sijoituksen :twisted:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Jätätkö öljyfiltterin vaihtamatta vai miksi ostit aivan liian vähän öljyä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä sanonut montako purkkia ostin. Meidän ttidissä 4 litraa riittää tikun ylämerkin, joten sillä on menty ja nyt on liki 325K mittarissa, joten laita sinä vaikka 10 litraa minun puolesta :twisted:

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saabatti kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 10:58
Laitoin Opeliin tätä:
https://www.tokmanni.fi/moottorioljy-5w ... 0941030890
Ja siinähän on DPF kait. Tuliko vikatikki? :?

Tuijotin vaan tota GM-LL-B-025 -luokitusta, kun se luki ohjekirjassa.
Enpä ole varma mitä 1.9TiD DPF:n kanssa edellyttää, mutta tuossa ei ole C3-luokitusta. Tämä luokitus on nimenomaan tarkoitettu DPF:llä varustettuihin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja SS »

ng900aero kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 12:03
^ Jätätkö öljyfiltterin vaihtamatta vai miksi ostit aivan liian vähän öljyä?
Kyllä mulla ainakin tuo 4l on filtterin kanssa riittänyt ihan hyvin. Tuo operaatio vuoden välein, lisäilläkään ei oo tarvinnut vaikka hätävarana litran pullo kontin pohjalla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mono »

Pakari kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 08:53
Mono kirjoitti:
Pe Maalis 19, 2021 00:56
Pakari kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 14:48
Saapas muuten nähdä, että kuinka kauan GM-öljyä on tarjolla/saatavilla, kun PSA osti sen Opelin taannoin.. Ei varmaankaan kuulu GM:n intresseihin valmistuttaa kyseistä öljyä kovinkaan kauaa...? Tässä vain tuli tälläinenkin asia mieleen, kun Opelin öljyluokitukset näyttävät uudistuvan kovaa tahtia PSA:n moottoriperheiden löytäessä Opelin keulalle pikkuhiljaa.

Näköjään tullut uusi täyssynteettinen Motox-öljy GM-luokituksilla:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/599568/ ... e-5W-30-5L
On myös ACEA C3, eli vähätuhkainen eli sopii myös DPF:lle.
C3 ei ole vähätuhkainen.
On. ACEA C3 on ensimmäisiä vähätuhkaisia öljyjä eli ns. low saps öljyjä. Lisätietoa vaikkapa alla olevan linkin kautta.
https://www.teboil.fi/tuotteet/voitelua ... okitukset/
Ei ole.
petrisa kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 10:22
^ @Pakari on oikeassa :wink:

ACEA C3 on vähätuhkainen, joka käy DPF -suodattimella varustettuihin kuten esim. Saabin 1.9TiD ja TTiD malleihin.
Pakari on väärässä ja sinä myös. Ei sillä, etteikö se kävisi esim. DPF -suodattimella varustettuihin kuten esim. Saabin 1.9TiD ja TTiD malleihin.
ACEA C3 Stable, stay-in-grade Engine Oil with Mid SAPS-Level
ACEA C4 Stable, stay-in-grade Engine Oil with Low SAPS-Level
ACEA A3/B4 Stable, stay-in-grade Engine Oil intended for use in Passenger Car & Light Duty Van Gasoline & DI Diesel Engines,
but also suitable for applications described under A3/B3.
"Full SAPS"

https://www.oilspecifications.org/acea.php

https://www.acea.be/uploads/news_docume ... s_2016.pdf
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Pakari »

ACEA C3 Öljy Mobililta:
https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mob ... la-v-5w30/
Mobil Super 3000 Formula V 5W-30 on matala SAPS-arvon omaava (tai matalatuhkainen)...
Mobil Super 3000 Formula V 5W-30 on suunniteltu täyttämään nykyaikaisten (Euro 6 ja aikaisemmat)...
ACEA C3 luokituksesta Comma Oil:ilta:
https://fi.commaoil.com/diesel-particulate-filters
Miten löydät Low SAPS -öljyn

Yksi keino tunnistaa Low SAPS -öljy on etsiä pakkauksesta ACEA C -merkintä – C1, C2, C3 tai C4. (C1 ei välttämättä ole parempi tai huonompi kuin C2, C3 tai C4 – ne ovat vain keskenään erilaisia.) Eurooppalainen autonvalmistajien yhdistys ACEA (the European Automobile Manufacturers Association) asettaa standardit moottoriöljyille Euroopassa, ja sen Low SAPS -öljyjen spesifikaatio alkaa kirjaimella ”C”. Monilla ajoneuvovalmistajilla on kuitenkin omat Low SAPS -öljyjä koskevat spesifikaationsa, mikä saattaa tehdä oikean öljyn valitsemisesta ajoneuvoon melko monimutkaista.
Teboil ACEA C3:
https://www.teboil.fi/tuotteet/voitelua ... okitukset/
C1, 2, 3 ja 4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet on pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla. Tämän Low SAPS -ominaisuutensa vuoksi nämä öljyt eivät vaikuta haitallisesti uudenaikaisten ympäristöystävällisempien moottorien pakokaasujärjestelmien toimintaan. Ohuita C1- ja C2-energiansäästö-öljyjä tulee käyttää vain moottoreissa, joihin ne on hyväksytty.

C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
Eli suuret öljyvalmistajat puhuvat siis palturia?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mono »

Pakari kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 21:12
ACEA C3 Öljy Mobililta:
https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mob ... la-v-5w30/
Mobil Super 3000 Formula V 5W-30 on matala SAPS-arvon omaava (tai matalatuhkainen)...
Mobil Super 3000 Formula V 5W-30 on suunniteltu täyttämään nykyaikaisten (Euro 6 ja aikaisemmat)...
ACEA C3 luokituksesta Comma Oil:ilta:
https://fi.commaoil.com/diesel-particulate-filters
Miten löydät Low SAPS -öljyn

Yksi keino tunnistaa Low SAPS -öljy on etsiä pakkauksesta ACEA C -merkintä – C1, C2, C3 tai C4. (C1 ei välttämättä ole parempi tai huonompi kuin C2, C3 tai C4 – ne ovat vain keskenään erilaisia.) Eurooppalainen autonvalmistajien yhdistys ACEA (the European Automobile Manufacturers Association) asettaa standardit moottoriöljyille Euroopassa, ja sen Low SAPS -öljyjen spesifikaatio alkaa kirjaimella ”C”. Monilla ajoneuvovalmistajilla on kuitenkin omat Low SAPS -öljyjä koskevat spesifikaationsa, mikä saattaa tehdä oikean öljyn valitsemisesta ajoneuvoon melko monimutkaista.
Teboil ACEA C3:
https://www.teboil.fi/tuotteet/voitelua ... okitukset/
C1, 2, 3 ja 4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet on pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla. Tämän Low SAPS -ominaisuutensa vuoksi nämä öljyt eivät vaikuta haitallisesti uudenaikaisten ympäristöystävällisempien moottorien pakokaasujärjestelmien toimintaan. Ohuita C1- ja C2-energiansäästö-öljyjä tulee käyttää vain moottoreissa, joihin ne on hyväksytty.

C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
Eli suuret öljyvalmistajat puhuvat siis palturia?
Kuvaukset ovat vähintäänkin epämääräisiä, turha pyristellä. :lol:

Luepa tuolta: https://www.acea.be/uploads/news_docume ... y_2020.pdf
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mono kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 19:41
Pakari on väärässä ja sinä myös. Ei sillä, etteikö se kävisi esim. DPF -suodattimella varustettuihin kuten esim. Saabin 1.9TiD ja TTiD malleihin.
Lisään nesteen tuotetietoutta:
https://www.neste.fi/moottorioljyjen-luokitukset

Lainaus kohdasta

"C3:
Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia (Mid SAPS) kuin A3/B4-öljyt. Tuhkan muodostus alhainen. Varoitus: eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta.
C4:
Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia (Low SAPS) kuin C2 ja C3-öljyt. Tuhkan muodostus alhainen. Varoitus: eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta."

Molempiin mainitaan sanat tuhkan muodostus alhainen :!:
Joten... ACEA C3 tarkoitaa vähätuhkaista. Siihen en ota kantaa onko C4 vielä vähätuhkaisempi kuin C3 ja siitähän ei ollut edes kyse. Vain siitä onko vähätuhkainen vai ei.

Se on tiedossa, että tämä C3 käy DPF varustettuihin Saabeihin. Siitä myös käytetään nimitystä "vähätuhkainen". Se on siten eri juttu, jos joku pitää sitä vääränä nimityksenä ja sitä voisi käyttää vain C4:n yhteydessä. Jos jokin muu öljy on vieläkin vähätuhkaisempi, ei se silti poista vähätuhkaisen nimitystä toiselta.
Viimeksi muokannut petrisa, La Maalis 20, 2021 22:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mono »

petrisa kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 22:31
Lisään nesteen tuotetietoutta:
https://www.neste.fi/moottorioljyjen-luokitukset

Lainaus kohdasta

"C3:
Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia (Mid SAPS)
kuin A3/B4-öljyt. Tuhkan muodostus alhainen. Varoitus: eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta.

C4:
Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia (Low SAPS)
kuin C2 ja C3-öljyt.
Tuhkan muodostus alhainen. Varoitus: eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta."

Molempiin mainitaan sanat tuhkan muodostus alhainen :!:
Joten... ACEA C3 tarkoitaa vähätuhkaista. Siihen en ota kantaa onko C4 vielä vähätuhkaisempi kuin C3 ja siitähän ei ollut edes kyse.
Vain siitä onko vähätuhkainen vai ei.

Se on tiedossa, että tämä C3 käy DPF varustettuihin Saabeihin. Siitä myös käytetään nimitystä "vähätuhkainen". Se on siten eri juttu,
jos joku pitää sitä vääränä nimityksenä ja sitä voisi käyttää vain C4:n yhteydessä. Jos jokin muu öljy on vieläkin vähätuhkaisempi,
ei se silti poista vähätuhkaisen nimitystä toiselta.

ps. kyse on pikemminkin siitä, että mihin se "vähä" raja asetetaan.
Low = vähän
Mid = keskinkertaisesti tms.
Full = paljon

SAPS: Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur

:D
Viimeksi muokannut Mono, La Maalis 20, 2021 22:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyse on pikemminkin siitä, että mihin se "vähä" raja asetetaan.
Raja käytetyille sanoille alhainen/vähä voidaan asetattaa niin, että myös keskitason alittava tuhkaisuus tarkoittaaa niitä.

ps, koko C-luokitus kai tarkoitaa ylipäätänsä sellaisia luokituksia, joissa tuhkan muodostus on "tavallisiin" öljyihin verrattuna vähäistä. Tämän sisällä on siten vielä eri tasot
Viimeksi muokannut petrisa, La Maalis 20, 2021 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Pakari »

petrisa kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 22:43
Kyse on pikemminkin siitä, että mihin se "vähä" raja asetetaan.
Raja käytetyille sanoille alhainen/vähä voidaan asetattaa niin, että myös keskitason alittava tuhkaisuus tarkoittaaa niitä.
Juuri näin. Öljyvalmistajat käyttävät C3:sen öljyistä termiä vähätuhkainen, vaikka sen taso nykyään viimeisimmän päivityksen jälkeen määriteltäisiinkin "mid saps".
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Palatakseni tuonne aiempaan, jossa oli Tokmannin Valvoline öljyä.
Siinä on GM LongLife luokitus, mutta mielestäni ei ole mitään luokkaa tästä C-luokituksesta, jolla ilmenisi tämä kiivasta keskustelua herättävä "VÄHÄ-TUHKAISUUDEN" määritelmä. Siten mielestäni se ei sovellu DPF-varustettuun autoon. Tai en ainakaan itse sitä sinne laittaisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mono »

Pakari kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 22:47
petrisa kirjoitti:
La Maalis 20, 2021 22:43
Kyse on pikemminkin siitä, että mihin se "vähä" raja asetetaan.
Raja käytetyille sanoille alhainen/vähä voidaan asetattaa niin, että myös keskitason alittava tuhkaisuus tarkoittaaa niitä.
Juuri näin. Öljyvalmistajat käyttävät C3:sen öljyistä termiä vähätuhkainen, vaikka sen taso nykyään viimeisimmän päivityksen jälkeen määriteltäisiinkin "mid saps".
Pojat pojat, ei tarvitse keksiä mihin rajat vedetään, ne on jo määritelty. :mrgreen:

ACEA A3/B3-16 SA% ≥0,9 to ≤1,5
ACEA A3/B4-16 SA% ≥1,0 to ≤1,5
ACEA C3-16 SA% ≤0,8
ACEA C4-16 SA% ≤0,5

SAPS: Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Vastaa Viestiin